Wat is een verdorven hart?

Zie erop toe, broeders, dat er nooit in iemand van u een verdorven hart zal zijn, vol ongeloof, om daardoor afvallig te worden van de levende God; maar vermaan elkaar elke dag, zolang men van een heden kan spreken, opdat niemand van u verhard zal worden door de verleiding van de zonde (Heb 3:12)

De schrijver van Hebreeën waarschuwde de gelovige Hebreeërs voor een verdorven hart. De schrijver spoorde hen aan om elkaar dagelijks te vermanen. Dit moesten zij doen, zodat de gelovigen op het juiste pad zouden blijven wandelen. Het dagelijks vermanen zou ervoor moeten zorgen, dat geen van hen op het pad van de ongerechtigheid zou terechtkomen.

Wat is een verdorven hart?

Een verdorven hart is een boos hart vol ongeloof. In de vorige blogpost heb je kunnen lezen, dat je de rust van God pas kan binnengaan, wanneer je in Hem gelooft, oftewel, wanneer je gelooft in Jezus Christus en gehoorzaam bent en blijft aan Hem. Zonder geloof is het onmogelijk om God te behagen. Alles draait om het geloof. Wanneer ongeloof jouw leven binnenkomt, zal het niet lang meer duren, voordat je afvallig zult worden van de levende God.

Laten wij eens kijken naar het woord ‘verdorven’. Verdorven is vertaald vanuit het griekse woord ‘ponêrós’. Ponêrós (Nr 4190 (SC)) betekent:

afgeleid van nr 4192; schadelijk, kwetsend, bijv. kwaad (gewoon, in feite of invloed, en verschilt aldus van nr 2556, die verwijst veeleer naar essentieel karakter en van 4550, die degeneratie aangeeft van originele deugd); figuurlijk, rampzalig; ook (passief) ziek, bijv. ziekte, maar vooral (moreel) verwijtbaar/schuldig, bijv. verwaarloosd/verlaten, verdorven/kwaadaardig, slecht, onzijdig (enkelvoud) kwaad, kwaadwilligheid, of (meervoud) schuld; mannelijk (enkelvoud) de duivel, of (meervoud) zondaars: slecht, kwaad, pijnlijk, schaden, onzedelijk, kwaadwillige.

Dus een verdorven hart is eigenlijk een hart dat aangetast is door het kwaad. Een hart dat ziek, immoreel, onzedelijk, kwaad en slecht is. Kortom een hart van een zondaar, die de duivel als vader heeft.

Wat is de oorzaak van een verdorven hart?

Een kwaad, verdorven hart ontstaat door ongeloof. Wanneer je stopt met het geloven in Jezus en in Zijn werk(en), wanneer je stopt met het houden aan Zijn geboden en dus wanneer je niet meer naar Zijn wil leeft, maar naar jouw wil, dan zal jouw hart aangetast worden door ongeloof. Door het ongeloof zul je afvallig worden van de levende God.

boos ongelovig hartJe kunt namelijk niet met een ongelovig hart in het Koninkrijk der Hemelen leven. Een verdorven hart is een boos en ongelovig hart en zal nooit God kunnen behagen.

Wanneer ongeloof het hart binnenkomt, wordt het hart aangetast door het kwaad en raakt verdorven. Door deze verdorvenheid oftewel kwaadheid, zal de mens ook een verdorven natuur krijgen.

Een verdorven natuur is de natuur van de zondaar, de ongelovige. De zondaar is niet wedergeboren in Jezus Christus en is dus nog de oude schepping (vlees), waarvan de geest dood is.

Iemand die niet gelooft en niet wedergeboren is in de geest, door de kracht van de Heilige Geest, kan God ook niet gehoorzamen. Dit komt omdat God Geest is en Zijn Koninkrijk is een geestelijk Koninkrijk.

Een ongelovig geslacht

In Mattheüs 17:17 spreekt Jezus over het ongelovig geslacht. Het ongelovig geslacht is de oude mens, de zondaar, waarvan de geest dood is. Pas wanneer een mens wordt wedergeboren en zijn geest tot leven komt, door de kracht van de Heilige Geest, is de mens in staat om te wandelen naar de Geest. Wanneer de persoon een nieuwe schepping is geworden en wandelt naar de Geest, onttrekt de persoon zich uit het ongelovig geslacht.

De schrijver van Hebreeën waarschuwde de gemeente van Christus voor een verdorven hart; een kwaad hart vol ongeloof. Zij waren de nieuwe schepping geworden, maar hij waarschuwde hen om hun hart te bewaken. Hij spoorde hen aan om in het geloof te blijven standhouden. Want wanneer ongeloof binnenkomt, komt zonden binnen en zal het hart van de persoon verhard raken.

Weest afkerig van het kwade, gehecht aan het goede (Rom 12:9)

Daarom is het belangrijk om je af te keren van het kwade en je niet in te laten met (wetenschappelijk) onderricht, zaken, verhalen, (social)media, entertainment, die iets anders verkondigen dan het Woord van God en jou kunnen afbrengen van jouw geloof in Jezus Christus.

Zonen van God

Door de wedergeboorte, behoor je niet meer tot de wereld en ben je niet langer meer een zoon van de duivel, maar je bent door Jezus Christus een zoon (of dochter) van God geworden. Hierdoor zal er een verandering plaatsvinden in jouw leven. Je zult de dingen van de wereld, die je vroeger liefhad, niet meer liefhebben, maar je zult de dingen van God liefhebben en leven naar Zijn wil. Je zoekt niet meer de dingen van beneden, maar de dingen van boven.

de oude mens afleggen, efeze 4:22Je zult leven naar God’s wil, i.p.v. jouw wil. Je zult leven naar wat Zijn Woord zegt, i.p.v. leven naar wat de wereld en de wijsheid van de wereld zegt.

Het Woord van God en de woorden van de wereld staan haaks op elkaar.

Wanneer jij je voedt met de woorden van de wereld, zal het onmogelijk voor jou worden om te wandelen in geloof naar God’s Woord.

Want je zult twijfelen aan God’s Woord. Dit komt omdat de woorden van de wereld iets anders zeggen, dan het Woord van God. En zodra er twijfel aan God’s Woord in jou opkomt, heeft ongeloof al jouw hart aangeraakt.

Bewaak jouw hart

Daarom moet je jouw hart bewaken, je moet voorzichtig zijn met wat jij jouw hart binnenlaat. Wees waakzaam, vooral met het kijken naar de televisie. Wanneer jij bijvoorbeeld verknocht bent aan medische series of documentaires, dan zal het moeilijk voor jou worden om te wandelen in Goddelijke genezing en mensen de handen op te leggen, zoals Jezus jou opgedragen heeft om te doen.

gevaar van televisieWant als jij televisie kijkt, dan zie jij allerlei ziekten en luister jij naar de diagnoses van de doktoren. Je bent getuige van de medische behandelingen, die ervoor moeten zorgen dat de patient wordt genezen. Door het bekijken van deze series, vorm je in jouw denken een beeld, dat zegt: “mensen kunnen alleen genezen door middel van medische behandelingen en medicijnen”.

Je zult ziekten als iets natuurlijks gaan beschouwen. Je zult geloven dat ziekten een natuurlijke oorzaak heeft en dat het alleen met natuurlijke middelen en therapieën te behandelen is. In plaats dat jij ziekten als iets geestelijk ziet, dat zich manifesteert in een lichaam en door geloof in de Naam van Jezus te genezen is.

Daarnaast is er nog een ander groot gevaar, namelijk dat deze series angsten in jou kunnen creëren, door middel van de ziektebeelden en symptomen die je ziet. Zodra je bijvoorbeeld iets vreemds op jouw lichaam ziet of een pijntje voelt, denk je meteen terug aan die ene serie of documentaire, waarin iemand iets soortgelijks had en je gaat meteen van het ergste uit. Je zult de angst gehoorzamen en naar de dokter gaan en voor je het weet zit je gevangen in het medische circuit, wat het terrein van de duivel is. (Lees ook: Jehovah Rapha of dokters, de keuze is aan u).

Laat je niet in met datgene,
dat tegen het Woord van God ingaat

Alles wat zich verheft en wat tegen het Woord van God ingaat, daar zou jij je geeneens mee moeten inlaten. Je zou jouw ogen en oren moeten afhouden van deze dingen. Misschien vind je dit een beetje overdreven, maar dat is het niet. Ja, volgens de wereldse maatstaven is dit overdreven en zul je ook kritiek krijgen van jouw omgeving.

Maar hoe meer je geestelijk groeit, des te meer zul je ook het onderscheidingsvermogen van geesten krijgen. Je zult steeds beter de twee geestelijk werelden: God’s Koninkrijk en de duivel zijn koninkrijk (de wereld), kunnen onderscheiden.

Alles wat jij ziet of hoort, neem je op in jouw denken. En zij zullen een bolwerk, van de wereld; de duivel, in jouw denken vormen. Dit bolwerk zal opstaan tegen het Woord en zal het geloof in Jezus; het Woord, aantasten en uiteindelijk vernietigen. Door ongeloof zal jouw denken en jouw hart verdorven raken.

Heb een waarachtig hart, vol geloof

In de brief van Paulus aan de gemeente in Kolosse, droeg Paulus de gemeente op om stand te blijven houden in het geloof en zich niet laten afbrengen van de hoop van het evangelie.

Ook u, die eertijds vervreemd en vijandig gezind waart blijkens uw boze werken, heeft Hij thans weder verzoend, in het lichaam zijns vlezes, door de dood, om u heilig en onbesmet en onberispelijk vóór Zich te stellen, indien gij slechts wel gegrond en standvastig blijft in het geloof en u niet laat afbrengen van de hoop van het evangelie, dat gij gehoord hebt en dat verkondigd is in de ganse schepping onder de hemel, en waarvan ik, Paulus, een dienaar geworden ben (Kol 1:21-23)

Je kunt het heiligdom van God alléén toetreden met een waarachtig hart; een gelovig hart.

Laten wij toetreden met een waarachtig hart, in volle verzekerdheid des geloofs, met een hart, dat door besprenging gezuiverd is van besef van kwaad, en met een lichaam, dat gewassen is met zuiver water (Heb 10:22)

Laten wij dus ook elkander aansporen om heilig te blijven wandelen in het geloof en niet afvallig te worden van de levende God, door het toelaten van ongeloof en zonde in ons leven.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!