Het woord van Christus wone rijkelijk in u

In Kolossenzen 3:16 schreef Paulus, Het woord van Christus wone rijkelijk in u, zodat gij in alle wijsheid elkander leert en terechtwijst en met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen zingende, Gode dank brengt in uw harten. Maar woont het woord van Christus nog steeds rijkelijk in Christenen?

Het woord van Christus behoort rijkelijk in elke Christen te wonen

Als jij bent wedergeboren in Christus en bent verlost van de macht van de duisternis en de nieuwe schepping bent geworden, dan zullen de woorden van God, de woorden van Christus, jouw dagelijks brood zijn. 

Er zal een verlangen in jou zijn om de Bijbel te lezen en jouw denken te vernieuwen met de woorden van God. Zodat jij God en Zijn waarheid leert kennen en jouw denken in lijn komt te staan met de wil van God.

bijbeltekst johannes 14-23 indien iemand mij liefheeft zal mijn woord bewaren

Jij zult dagelijks tijd vrijmaken om Zijn Woord te lezen en te bestuderen door de Heilige Geest. Vervolgens zul je de woorden van God overdenken, dag en nacht.

Doe jij dit niet, dan zal jouw denken onveranderd blijven. Jij zal conform de wereld denken en de gezindheid van het vlees behouden. Hierdoor zul je blijven wandelen naar het vlees en blijven leven als de wereld.

Maar door het bestuderen en het overdenken van het Woord, dag en nacht, zal het woord van Christus rijkelijk in jou wonen. En door gehoorzaamheid aan het woord van Christus, gestalte krijgen in jouw leven. 

Het Woord zal in jou wonen. En door onderwerping aan het Woord, zul jij geleerd, gecorrigeerd en gewaarschuwd worden. Hierdoor zul je opgroeien in het zoonschap Gods en het denken van Christus hebben. Jij zult denken en wandelen als een zoon van God (dit geldt voor zowel mannen als vrouwen) op aarde. (Lees ook: Wat zijn de kenmerken van een zoon van God?). 

Door het woord van Christus, zul je de leugens van de waarheid onderscheiden en de duisternis van het licht

Jij zult niet alleen gaan denken, spreken, handelen en wandelen als het Woord, maar door de waarheid van God, zul jij de leugen(s) van de waarheid onderscheiden en de duisternis van het licht.

Doordat het woord van Christus rijkelijk in jou woont, in alle volheid, zul jij wandelen in alle wijsheid. Dit is niet de wijsheid van de wereld, die dwaas is voor God, en waarin de zonen van de duivel, die de wereld toebehoren, wandelen. Maar het is de wijsheid van God, die dwaas is voor de wereld en waardoor de zonen van God zich onderscheiden van de zonen van de duivel (o.a. 1 Korintiërs 2; 3:18-19. 1 Johannes 3:4-11).

Het woord van Christus wone rijkelijk in u, zodat gij in alle wijsheid elkander leert en terechtwijst

Het woord van Christus wone rijkelijk in u, zodat gij in alle wijsheid elkander leert en terechtwijst (vermaant sv) en met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen zingende, Gode dank brengt in uw harten (Kolossenzen 3:16)

Hem (Christus) verkondigen wij, wanneer wij, ieder mens terechtwijzen en ieder mens onderrichten in alle wijsheid, om ieder mens in Christus volmaakt te doen zijn. Hiervoor span ik mij ook in, onder zware strijd, naar Zijn werking, die in mij werkt met kracht (Kolossenzen 1:28-29)

De gelovigen in Christus zijn het Lichaam van Christus; de Gemeente en zijn onderverdeeld in plaatselijke gemeenten op aarde.

bijbeltekst 1 johannes 2-5 Wie Zijn Woord bewaart liefde Gods volmaakt

De gelovigen zijn samen één in Christus. Dat wil zeggen, dat ieder gelijk is aan elkaar, ongeacht de positie (functie), bevoegdheid en/of verantwoordelijkheid in het Lichaam.

Het woord van Christus behoort rijkelijk in elke Christen te wonen, in alle wijsheid, zodat de gelovigen denken als Christus en de woorden van Christus spreken en elkaar van daaruit onderwijzen en terechtwijzen.

Door de woorden en het onderricht van Christus zal de kerk gebouwd worden op Christus; de Rots.

En door het terechtwijzen en waarschuwen van elkaar zal de kerk trouw blijven aan Christus.

De kerk zal voorkomen, dat de gemeente geestelijk overspel pleegt met de wereld, en de duisternis voet krijgt in de gemeente van Christus, en de gemeente bevuild wordt met zijn leugens en werken. (Lees ook: Wat bedoelde Jezus met de poorten van de hel zullen Mijn Gemeente niet overweldigen).

Paulus ontmaskerde en vernietigde de werken van de duivel

Paulus was bekend met de werken van de duivel en ontmaskerden en vernietigden ze. De duivel had moeite om de discipelen van Jezus Christus te misleiden. Hij moest zijn best doen om de discipelen tot zwijgen te brengen en hun werk tegen te houden en stil te leggen. 

Maar in deze tijd kan de duivel ongestoord zijn gang gaan. Hij hoeft geen moeite te doen, aangezien veel Christenen toch hun mond houden omtrent de Waarheid en zelf de duivel uitnodigen en de deur voor de duivel en zijn handlangers openhouden, omdat zij hem niet herkennen en niet in de gaten hebben, waar hij mee bezig is.

Als er iemand in de gemeente zondigt of een verkeerde kant opgaat of met dingen bezig is, die niet naar de wil van God zijn, dan behoort die persoon daarop aangesproken te worden en terechtgewezen te worden. 

Hoe wijs je iemand terecht?

Het terechtwijzen van een persoon wordt gedaan vanuit het woord en de wil van Christus en niet vanuit de woorden en de wil van mensen.

Het terechtwijzen van een persoon doe je niet vanuit het vlees; vanuit hoogmoed, een machtspositie of gevoel, of om jezelf er beter door te voelen. Maar het terechtwijzen doe je vanuit de Geest; vanuit liefde. 

bijbeltekst 1 korintiers 11-32 onder het oordeel des Heeren getuchtigd

De liefde voor Jezus, omdat jij van Hem houdt en trouw wilt blijven aan Hem en Zijn woord en niet wilt dat Zijn Naam wordt bevuild en belachelijk wordt gemaakt, en de liefde voor jouw naaste(n), omdat jij weet waar de zonde toe leidt en de gemeente; het lichaam, door de zonde wordt bevuild. Want een beetje zuurdeeg maakt het hele deeg zuur. (Lees ook: Kun je medeplichtig zijn aan de zonde van medegelovigen?)

Een persoon, die wordt terechtgewezen vanuit het woord van Christus, behoort gewillig en open te staan voor correctie en niet meteen aanvallend te reageren en boos te worden.

Neem de terechtwijzing aan. Ga er een weg mee. En, indien van toepassing, bekeer je, leg de zonde af en keer terug tot Christus.

Als jij gewillig bent en open staat, dan zal de Heilige Geest jou de waarheid laten zien.

Maar wanneer jij niet gewillig bent, maar hoogmoedig en rebels en denkt bij jezelf, “Wat denkt die persoon wel wie hij (of zij) is?!” Dan zul jij nooit tot het doel van God komen in jouw leven.

De gelovigen vormen het leger van Christus

Samen ben je het leger van Christus. Samen vertegenwoordig en breng je het Koninkrijk der Hemelen, waar Jezus Koning is en regeert, op aarde.

Als Jezus Christus het middelpunt is en het woord van Christus rijkelijk woont in de gelovigen en het belang van God voorop staat in het leven van Christenen, dan zal de kerk de machtigste en krachtigste instelling op aarde worden. 

Maar zolang de mens het middelpunt blijft en het vlees van de mens regeert en zijn eigen belang voorop staat, zal de kerk zwak zijn en zal er weinig veranderen. (Lees ook: Is de kerk een sociale instelling of een kracht Gods?).

Met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen zingende, Gode dank brengt in uw harten 

Weest daarom niet onverstandig, maar tracht te verstaan, wat de wil des Heeren is. En bedrinkt u niet aan wijn, waarin bandeloosheid is, maar wordt vervuld met de Geest, en spreekt onder elkander in psalmen, lofzangen, en geestelijke liederen, en zingt en jubelt de Heere van harte, dankt te allen tijde in de Naam van onze Heer Jezus Christus God, de Vader, voor alles, en weest elkander onderdanig in de vreze van Christus (vreze van God sv (Efeziërs 5:17-21))

Wanneer jij samenkomt en het woord van Christus rijkelijk in jouw hart woont, dan zul jij vanuit jouw hart God danken en verhogen met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen.

Jij zult zingen vanuit jouw vernieuwde hart, waarin het woord van Christus rijkelijk woont. Jij zult God danken voor alles. En jij zult Hem verhogen en Jezus Christus prijzen voor wie Hij is en wat Hij heeft gedaan. En al zingende, zul jij getuigen van Gods grootheid en Zijn machtige werken.

In plaats dat jij zult zingen omwille van zelfzuchtige redenen; om in een bepaalde sfeer te komen, je beter te voelen en/of warme en prettige gevoelens te ervaren.

Jij zult geestelijke liederen zingen, die geïnspireerd zijn door het Woord en de Heilige Geest en waarin God centraal staat. In plaats van vleselijke liederen, die geïnspireerd zijn door de gedachten, gevoelens en emoties van de vleselijke mens, waarin (het leven van) de mens centraal staat. 

Verhoog Jezus en laat jouw klaagliederen, die over jou gaan, er buiten. Jij bent niet belangrijk, Hij is belangrijk en Hij behoort voor altijd verhoogt te worden!

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!