Wat houdt het heiligingsproces in?

Door het offer van Jezus Christus en Zijn bloed, ben jij door het geloof en de wedergeboorte in Hem gereinigd van al jouw zonden en ongerechtigheden en geheiligd en gerechtvaardigd en verzoend met God. Dit zijn niet jouw verdiensten en dit is niet jouw werk, maar dit is Zijn werk. Jij bent niet gereinigd, geheiligd en gerechtvaardigd door het doen van jouw eigen werken en het opvolgen van allerlei regels en inzettingen. Maar jij bent gereinigd, geheiligd en gerechtvaardigd door het geloof in Jezus Christus en Zijn volmaakte verlossingswerk. Nu dat jij een nieuwe schepping bent geworden en geheiligd en gerechtvaardigd bent, is het tijd voor het heiligingsproces. Wat houdt het heiliginsproces in? Wat zegt de Bijbel over heiliging?

Wat is het heiligingsproces?

Ook u, die eertijds vervreemd en vijandig gezind waart blijkens uw boze werken, heeft Hij thans weder verzoend, in het lichaam Zijns vlezes, door de dood, om u heilig en onbesmet en onberispelijk vóór Zich te stellen, indien gij slechts wel gegrond en standvastig blijft in het geloof en u niet laat afbrengen van de hoop van het evangelie, dat gij gehoord hebt en dat verkondigd is in de ganse schepping onder de hemel, en waarvan ik, Paulus, een dienaar geworden ben (Kolossenzen 1:21-23)

Want dit wil God; uw heiliging,
dat gij u onthoudt van de hoererij 1 Thessalonicenzen 4:3-5

Door de wedergeboorte ben jij een zoon van God (dit geldt voor zowel mannen als vrouwen) geworden. Jij bent apart gezet van de wereld en behoort God toe. 

Na de wedergeboorte volgt het heiligingsproces. Want alhoewel jij in de geestelijke wereld een zoon van God bent geworden en de Heilige Geest in jou woont, zul jij waarschijnlijk niet meteen als een zoon van God wandelen op aarde, zoals Jezus. Dit komt voornamelijk omdat het vlees in de weg zit. 

Het vlees, inclusief het zielse denken, handelt en denkt nog als de wereld en beschouwt haar kennis en wijsheid en alles wat waarneembaar is in de natuurlijke wereld als de waarheid.

Zolang het zielse denken niet verandert, zal de mens ziels blijven en blijven wandelen naar het vlees. 

Daarom is de eerste stap in het heiligingsproces om jouw denken te vernieuwen met de woorden van God, die de waarheid zijn en al het zichtbare om jou heen heeft geschapen, inclusief jou.

De vernieuwing van jouw denken

En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene (Romeinen 12:2)

Want het Woord Gods is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en het dringt door, zó diep, dat het vaneenscheidt ziel en geest, gewrichten en merg, en het schift overleggingen en gedachten des harten; en geen schepsel is voor Hem verborgen, want alle dingen liggen open en ontbloot voor de ogen van Hem, voor wie wij rekenschap hebben af te leggen (Hebreeën 4:12-13)

De wil van God staat door de Heilige Geest opgeschreven in jouw hart, maar jouw denken denkt nog als de wereld. Door de woorden van God tot jou te nemen zul jij God leren kennen en zul jij inzicht krijgen in goed en kwaad; wat naar de wil van God is en wat niet naar de wil van God is. 

Het Woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en het dringt zo diep door, dat het vaneenscheidt ziel en geest.

Door de waarheid van het Woord zullen de dwaalleringen en al de leugens van de duivel aan het licht gebracht worden. 

Geheiligd in de waarheid van God

Ik heb hun Uw woord gegeven en de wereld heeft hen gehaat, omdat zij niet uit de wereld zijn, gelijk Ik niet uit de wereld ben. Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart voor de boze. Zij zijn niet uit de wereld, gelijk Ik niet uit de wereld ben. Heilig hen in Uw waarheid, Uw woord is de waarheid. Gelijk Gij Mij gezonden hebt in de wereld, heb ook Ik hen gezonden in de wereld; en Ik heilig Mijzelf voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid (Johannes 17:14-19)

Het Woord is de Waarheid en wordt levend, als jij de woorden van God gehoorzaamt en opvolgt in jouw leven.

Hoorders versus doeners

Zolang jij alleen maar de woorden van God leest en naar de woorden van God luistert en onder het gehoor zit, maar er verder niets mee doet, zullen de woorden van God geschreven woorden blijven, die alhoewel zij het leven, vrede en kracht van God bezitten, dit niet zullen oogsten. 

Alleen als jij de woorden van God hoort, leest en bestudeert en opvolgt in jouw leven, dan zullen de geschreven woorden van God tot leven komen in jouw leven.

Jij zult jezelf steeds reinigen met de waarheid van God (Lees ook: Het wassende water van het Woord).

En door de openbaring van het Woord en de Heilige Geest en de keuze die jij maakt om het Woord en de Geest te volgen in jouw leven en daardoor de woorden van God te gehoorzamen en op te volgen, zul jij de werken van het vlees afleggen en de werken van de Geest doen. 

Door gehoorzaamheid aan het Woord en de Geest zal er een verandering in jouw leven plaatsvinden. Jij zult niet meer leven als de wereld en zoals jij voor jouw bekering leefde. 

Een leugentje om bestwil kan geen kwaad?

De wereld zegt bijvoorbeeld, dat liegen niet erg is en dat een leugentje om bestwil geen kwaad kan, zolang jij het kan beargumenteren en/of in jouw eigen belang en voordeel is. In sommige culturen is liegen heel normaal. Maar het Woord geeft de opdracht om niet te liegen. God liegt niet en daarom zullen diegenen, die uit Hem geboren zijn en Zijn natuur hebben niet liegen. Het Woord zegt, dat de duivel een leugenaar is en dat zijn kinderen net als hun vader leugenaars zijn en dus liegen (o.a. Leviticus 19:11, Numeri 23:19, Efeziërs 4:25, Kolossenzen 3:9, Titus 1:2, Johannes 8:44 (Lees ook: Elke cultuur valt weg in Christus)). 

Liegen is niet het werk van de Geest, maar is een werk van het vlees en behoort afgelegd te worden. Er staat geschreven, dat een leugenaar, die de leugen liefheeft, niet het eeuwige leven zal ontvangen, maar de eeuwige dood (o.a. Openbaring 22:15). 

De Heilige Geest zal overtuigen van zonde

Alleen door het Woord leer je de wil van God kennen en onderscheid van goed en kwaad. De Heilige Geest zal jou leiden en jou erbij bepalen wanneer iets goed is en wanneer iets niet goed is maar kwaad en dus tegen de wil van God ingaat. 

Als er bijvoorbeeld gebeld wordt en jij zegt tegen een gezinslid: “zeg maar dat ik er niet ben.” Dan lieg jij. Maar jij liegt niet alleen. Jij plaatst de ander in een moeilijke positie en maakt de ander medeplichtig, door de ander te laten liegen. De Heilige Geest zal jou erbij bepalen, dat dit niet goed is. 

Als dit niet gebeurt, dan zul jij je moeten afvragen of jij de Heilige Geest wel hebt ontvangen en/of de Heilige Geest in jou woont. Want één van de taken van de Heilige Geest is, dat Hij de wereld zal overtuigen van zonde.

Dus als de Heilige Geest in jou woont, zal Hij, als Hij de wereld overtuigt van zonde, jou zeker overtuigen van zonde. En dan is het aan jou om na de bewustwording vergeving te vragen, je te bekeren (in dit geval van de leugen) en weer verder te gaan.

En zo zijn er vele gebieden, die tijdens het heiligingsproces aangepakt zullen worden. Hoe snel het heiligingsproces gaat hangt af van jouw liefde voor Jezus Christus.

“Weest heilig, want Ik ben heilig”

Voegt u, als gehoorzame kinderen, niet naar de begeerten uit de tijd uwer onwetendheid, maar gelijk Hij, die u geroepen heeft, heilig is, wordt (zo) ook gijzelf heilig in al uw wandel; er staat immers geschreven: Weest heilig, want Ik ben heilig (1 Petrus 1:14-16)

Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor Zijn aangezicht (Efeziërs 1:4)

Het heiligingsproces ondergaat iedereen. Er is niemand uitgezonderd. Aangezien God een heilig God is, wil Hij ook dat Zijn zonen heilig zullen leven. Een heilig leven betekent apart gezet van de wereld en toegewijd aan God en Zijn wil doen. 

Tijdens het heiligingsproces zullen de werken van het vlees afgelegd worden. De oude mens zal worden uitgedaan en de nieuwe mens, die geschapen is naar het evenbeeld van God, zal worden aangedaan (Lees ook: De oude mens afleggen en De nieuwe mens aandoen).

Zul je in het begin misstappen begaan? Ja! Maar er is wel een verschil in de soorten misstappen en of je de misstappen onbewust of bewust doet en/of moedwillig blijft begaan. Want er zijn zonde niet tot de dood en zonde tot de dood (Lees ook: Wat zijn zonde niet tot de dood en zonde tot de dood?).

Maar thans, vrijgemaakt van de zonde en in de dienst van God gekomen, hebt gij tot vrucht uw heiliging en als einde het eeuwige leven. Want het loon, dat de zonde geeft, is de dood, maar de genade, die God schenkt, is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heere (Romeinen 6:22-23)

Maar diegenen, die uit God geboren zijn en heilig en rechtvaardig zijn geworden, zullen vanuit die rechtvaardige en heilige status en vanuit Gods natuur leven in de wil van God. Want zoals God heilig is, zullen diegenen, die uit God geboren zijn en Hem toebehoren ook heilig zijn. 

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!