De ware Wijnstok

Ik ben de ware wijnstok en Mijn Vader is de Landman. Elke rank aan Mij, die geen vrucht draagt, neemt Hij weg, en elke die wel vrucht draagt, snoeit Hij, opdat zij meer vrucht drage. Gij zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb; blijft in Mij, gelijk Ik in u. Evenals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet aan de wijnstok blijft, zo ook gij niet, indien gij in Mij niet blijft. Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken. Wie in Mij blijft, gelijk Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen. Wie in Mij niet blijft, is buitengeworpen als de rank en is verdord, en men verzamelt ze en werpt ze in het vuur en zij worden verbrand. Indien gij in Mij blijft en Mijn woorden in u blijven, vraagt wat gij maar wilt, en het zal u geworden. Hierin is Mijn Vader verheerlijkt, dat gij veel vrucht draagt en gij zult Mijn discipelen zijn (Joh 15:1-8)

Jezus zegt, dat Hij de ware Wijnstok is en de Vader de Landman. De Landman onderhoudt de ranken, zodat de ranken veel vrucht zullen dragen. Een ieder, die in Jezus Christus gelooft en in Hem is gestorven en is opgestaan, is geboren uit God en groeit vanuit Jezus Christus; de ware Wijnstok.

De Vader neemt de ranken, die geen vrucht dragen, weg

Jezus zegt niet, dat de Landman de ranken, die geen vrucht dragen aan de Wijnstok laat zitten. Maar Jezus zegt, dat de Landman de ranken, die geen vrucht dragen wegneemt. Want als een rank geen vrucht draagt, bewijst dit dat er iets mis is met de rank. De rank functioneert niet, zoals de rank behoort te functioneren. Daarnaast heeft de rank geen nut en brengt geen winst voor de Landman, maar belemmert alleen maar de Wijnstok, om door de ranken vrucht te dragen voor de Landman.

Daarom is de enige oplossing om de rank te verwijderen, zodat er een andere rank vanuit de wijnstok kan groeien, die wel vanuit de wijnstok de vrucht draagt, die hij behoort te dragen.

Een rank kan niet zonder de wijnstok uit zichzelf vrucht dragen. Wie dus geen vrucht draagt, blijft niet aan de wijnstok.

Jezus liefhebben met heel jouw hartDit houdt in, dat diegenen, die niet in Jezus Christus; het Woord blijven en niet doen wat Hij zegt, geen vrucht dragen.

Diegenen zijn ongehoorzaam aan Hem en leven in rebellie naar Hem toe. Zij vertrouwen op zichzelf en leven niet vanuit het Woord, maar vanuit zichzelf; het vlees en doen wat de wereld zegt.

Als iemand dus niet de vrucht draagt, die hij/zij behoort te dragen, bewijst dit dat diegene niet in Jezus Christus is. Want aan de vrucht van iemands leven kun je zien, wie iemand toebehoort: Jezus of de duivel (Lees ook: De wijnstok van Sodom).

Ieder, die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid. En gij weet, dat Hij geopenbaard is, opdat Hij de zonden zou wegnemen en in Hem is geen zonde. Een ieder, die in Hem blijft, zondigt niet; een ieder, die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.

Kinderkens, laat niemand u misleiden. Wie de rechtvaardigheid doet, is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is; wie de zonde doet is uit de duivel, want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken van de duivel zou verbreken. Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad (Gods) blijft in hem en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren. Hieraan zijn de kinderen van de duivel kenbaar: een ieder, die de rechtvaardigheid niet doet, is niet uit God, evenmin als wie zijn broeder niet liefheeft (1 Joh 3:4-9)

Het Woord zegt, dat je aan de vrucht van iemands leven kunt zien, wie diegene toebehoort. Als je blijft volharden in zonde en datgene blijft doen, dat niet naar de wil van God is, dan ken je Jezus niet en behoor je Hem niet toe. Want je draagt niet de vrucht van gerechtigheid en verhoogt niet Jezus en de Vader, maar je draagt de vrucht van de ongerechtigheid oftewel de vrucht van de zonde, waarmee je de duivel verhoogt.

De uiteindelijke bestemming van de ranken, die in rebellie leven en door ongeloof en ongehoorzaamheid aan het Woord geen vrucht dragen en niet in de ware Wijnstok blijven, zullen door hun ongeloof geestelijk verdorren en buiten geworpen worden. Zij zullen uiteindelijk samengebonden worden door de Landman en in het vuur worden geworpen.

De Vader snoeit de ranken, zodat zij meer vrucht dragen

En nu, kinderkens, blijft in Hem, opdat wij, als Hij zal geopenbaard worden, vrijmoedigheid hebben en voor Hem niet beschaamd staan bij Zijn komst. Als gij weet, dat Hij rechtvaardig is, erkent dan ook, dat een ieder, die de rechtvaardigheid doet, uit Hem geboren is (1 Joh 2:28-29)

De Vader verwijdert niet alleen de ranken, die geen vrucht dragen, maar Hij snoeit ook de ranken, die in de ware Wijnstok blijven en wel vrucht dragen. Dit doet Hij, zodat de ranken nog meer vrucht zullen dragen.

Voegt u, als gehoorzame kinderen, niet naar de begeerten uit de tijd uwer onwetendheid, maar gelijk Hij, die u geroepen heeft, heilig is, wordt (zo) ook gijzelf heilig in al uw wandel; er staat immers geschreven: Weest heilig, want Ik ben heilig (1 Pe 1:14-16)

Want dit wil God; uw heiliging, dat gij u onthoudt van de hoererij 1 Thessalonicenzen 4:3-5Elk persoon, die gereinigd is van de zonde en rechtvaardig en heilig gemaakt is door Jezus Christus en Zijn bloed en een zoon van God is geworden, zal het heiligingproces ondergaan. Dit proces kun je vergelijken met het proces van het snoeien van de takken.

De persoon zal door de Vader gesnoeid en gereinigd worden van alle onreine vuilheid van het vlees door het Woord van God. Dit betekent dat de person Zich zal onderwerpen aan God en Zijn Woord en door het Woord onderwezen, gedisciplineerd, gecorrigeerd en gekastijd zal worden (Heb 12:6).

De woorden van God zullen diegenen, die in het Woord blijven en doen wat het Woord zegt, geheiligd en gereinigd worden.

Sommige woorden zullen confronterend, hard, pijnlijk en moeilijk zijn om te gehoorzamen. Maar het is noodzakelijk om de woorden te gehoorzamen, zodat je zult opgroeien naar het evenbeeld van Christus en dezelfde vrucht zal dragen.

Zolang je in Hem blijft en doet wat Hij zegt, zul je gereinigd worden door zijn woorden en de werken van het vlees van de oude mens afleggen. Als je de werken van het vlees wegdoet en de oude mens aflegt en de woorden van God gehoorzaamt, zul je de nieuwe mens aandoen en wandelen in geloof naar de Geest.

Een overwinnaar in Jezus Christus

Naast het reinigen met Zijn woorden, zal de Vader ook situaties, omstandigheden en moeilijkheden toelaten, zodat je de oude mens zal uitdoen en de nieuwe mens zal aandoen en leert om te vertrouwen op Hem en om het Woord te hanteren in de geestelijke strijd, waardoor je geestelijk zal groeien en weerbaar zal worden.

In plaats van bedelen, klagen, huilen, te vrezen en te verdrinken in zelfmedelijden, zul je een overwinnaars mentaliteit hebben en door gehoorzaamheid aan het Woord als overwinnaar uit de strijd komen.

Als je een overwinnaar wilt zijn, dan heb je moeilijkheden, conflicten en strijd nodig om te overwinnen. Want een overwinnaar overwint iets.

Je kunt geen overwinnaar zijn, zonder iets te overwinnen.

Dus als jij zegt, dat jij een overwinnaar bent in Jezus Christus zullen er moeilijkheden en geestelijke strijd komen, zodat jij kan bewijzen dat je werkelijk een overwinnaar in Jezus Christus bent. Je kunt van alles zeggen, maar uiteindelijk bewijzen jouw daden of het zo is.

In elke moeilijke situatie, obstakel, geestelijk conflict of strijd, heb jij de mogelijkheid om te bewijzen of jij een overwinnaar bent in Jezus Christus.

Jij bent verantwoordelijk voor de vrucht, die jij draagt

De Wijnstok is niet verantwoordelijk voor de vrucht, die de ranken dragen. Want anders zou de Landman als een rank geen vrucht draagt, niet alleen de rank wegnemen, maar ook de Wijnstok. Maar dat zegt Jezus niet. Jezus zegt, dat de Vader alleen de ranken, die geen vrucht dragen, weg zal nemen. Daarom zijn de ranken verantwoordelijk voor de vrucht, die zij dragen.

Dit betekent, dat Jezus niet verantwoordelijk is voor de vrucht, maar jij bent verantwoordelijk voor de vrucht, die jij draagt.

Jezus, de ware Wijnstok, draagt de ranken en zolang de ranken in de ware Wijnstok blijven zullen de ranken gereinigd en gevoed worden vanuit de ware Wijnstok en zullen de ranken de vrucht dragen, die zij behoren te dragen.

Als jij de woorden van de Vader, die Jezus gehoorzaamde en aan ons heeft gegeven om te gehoorzamen, tot je neemt en deze gehoorzaamt en dus doet wat Hij zegt, zul je in Zijn wil blijven en verblijven in Hem.

Door de Heilige Geest ben je verbonden met Jezus Christus en de Vader en leef jij in Hen en Zij leven in jou. Als resultaat hiervan zul je dezelfde vrucht dragen als Jezus.

Indien gij in Mij blijft en Mijn woorden in u blijven,
vraagt wat gij maar wilt en het zal u geworden

Als jij in het Woord blijft en het Woord blijft in jou, dan zul je vragen wat je wilt en het zal jou geworden. Want als het Woord in jou leeft, dan zul je datgene vragen wat naar de wil van de Vader is en waarmee Jezus en de Vader worden verhoogd en geëerd. Je zult gericht zijn op het Koninkrijk van God en vanuit Jezus Christus de dingen tot aanzijn roepen, zodat Zijn Koninkrijk gevestigd wordt op aarde.

Je zult niet smeken en dingen vragen, die afkomstig zijn vanuit de lusten en begeerte van het vlees en gericht zijn op jezelf en jouw eigen koninkrijk. Want zolang je zielse gebeden bidt, bewijs je dat jouw vlees nog volop aanwezig is en nog steeds als koning heerst in jouw leven.

Jezus heeft gezegd, dat je in geen één ding bezorgd hoeft te zijn en dat de Vader voor jou zal zorgen en in al jouw behoeften zal voorzien.

Als Hij dit heeft beloofd, hoef je hier niet om te vragen, maar in geloof verwachten dat de Vader in al jouw behoeften zal voorzien.

Maar weest gericht op de dingen van het Koninkrijk van God en kijk om jou heen en zie wat er niet naar de wil van de Vader is en verander dat, door middel van o.a. het gebed. Het gebed is de basis van elk werk van de gelovige.

God heeft de hele schepping door Zijn Woord en Zijn Heilige Geest geschapen. Als Zijn woorden in jou blijven, dan zul je Zijn woorden spreken. De Heilige Geest zal Zijn kracht aan de woorden van God verlenen en daardoor zul je het niet zijnde tot aanzijn roepen en datgene wat naar God’s wil is tot stand brengen.

En wat u betreft, de zalving, die gij van Hem ontvangen hebt, blijft op u, en gij hebt niet van node, dat iemand u lere; maar, gelijk zijn zalving u leert over alle dingen, en waarachtig is en geen leugen, blijft in Hem, gelijk zij u geleerd heeft (1 Joh 2:27)

Daarom is het belangrijk om het Woord te kennen en dat kun je alleen door tijd te spenderen met het Woord. Neem de woorden van God tot je. Lees en bestudeer de woorden en vernieuw jouw denken met Zijn woorden, zodat jouw denken gereinigd wordt van alle wereldse rommel.

Bestudeer de woorden van God in de gehele context van het Woord en niet door enkele woorden eruit te pikken en daar een eigen theorie omheen te bedenken. Maar neem de woorden van God tot je en overdenk de woorden van God en bid en de Heilige Geest zal jou onderwijzen in de waarheid van God.

Het Woord heeft alles bekendgemaakt

God heeft door Zijn Woord alles bekendgemaakt aan de nieuwe mens, die door de opstanding van de geest uit de dood en door de Heilige Geest het Woord zal begrijpen. Diegenen, die niet wedergeboren zijn en waarvan de geest nog steeds dood is en dus ongeestelijk zijn, zullen het Woord niet begrijpen. Voor diegenen is de Bijbel een dwaas ouderwets Boek, dat vol tegenstrijdigheden staat.

Maar voor diegenen, die wedergeboren zijn en in Jezus Christus en in Zijn woorden en Zijn geboden verblijven en vanuit Hem leven, die zullen verblijven in Zijn liefde en leven, vrede, blijdschap en vreugde ervaren.

Jezus; het Woord heeft alles wat de Vader heeft gesproken aan ons bekend gemaakt. De woorden van de Vader zijn de woorden van Jezus. En de woorden van Jezus, die de woorden van de Vader zijn, behoren ook onze woorden te zijn, waarin wij dag aan dag verblijven.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!