Wat heb je nodig om een getuige van Jezus Christus te zijn?

Aan een ieder, die in Jezus Christus gelooft en de keuze heeft gemaakt om Jezus te volgen, heeft Jezus de opdracht gegeven om een getuige van Hem te zijn. Maar wat betekent het om een getuige van Jezus Christus te zijn? Wanneer ben je een getuige van Jezus Christus? En wat heb je nodig om een getuige van Jezus Christus te zijn in de wereld? 

Jezus, de getrouwe Getuige

Zie, Ik heb Hem tot een Getuige voor de natiën gesteld, tot een Vorst (Leider) en Gebieder der natiën. Zie, een volk dat Gij niet kendet, zult Gij roepen, en een volk dat U niet kende, zal tot U snellen ter wille van de Heere Uw God, en van de Heilige Israëls, omdat Hij U verheerlijkt heeft (Jesaja 55:4-5)

Ik kan van Mijzelf niets doen; gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en Mijn oordeel is rechtvaardig, want Ik zoek niet Mijn wil, doch de wil van Hem, die Mij gezonden heeft. Indien Ik getuig van Mijzelf, is Mijn getuigenis niet waar; een ander is het, die van Mij getuigt, en Ik weet, dat het getuigenis, dat Hij van Mij aflegt, waar is. Gij hebt tot Johannes gezonden en hij heeft van de waarheid getuigd; maar Ik behoef het getuigenis van een mens niet, doch Ik zeg dit, opdat gij behouden wordt. Hij was de brandende en schijnende lamp en gij hebt u een tijdlang in zijn licht willen verheugen. Maar Ik heb een getuigenis, gewichtiger dan dat van Johannes; want de werken, die Mij de Vader gegeven heeft om te volbrengen, juist die werken, die Ik doe, getuigen van Mij, dat de Vader Mij gezonden heeft, die heeft van Mij getuigenis gegeven. Gij hebt nooit Zijn stem gehoord of Zijn gedaante gezien, en Zijn woord hebt gij niet blijvend in u, want die Hij gezonden heeft, gelooft gij niet. Gij onderzoekt de Schriften, want gij meent daarin eeuwig leven te hebben, en deze zijn het welke van Mij getuigen, en toch wilt gij niet tot Mij komen om leven te hebben (Johannes 5:30-40)

Johannes aan de zeven gemeenten in Asia: genade zij u en vrede van hem, die is en die was en die komt, en van de zeven geesten, die voor Zijn troon zijn, en van Jezus Christus, de getrouwe Getuige, de Eerstgeborene der doden en de Overste van de koningen der aarde (Openbaring 1:4-5)

Jezus kwam naar de aarde en was de getrouwe Getuige van Zijn Vader en Zijn Koninkrijk. Jezus kon een Getuige van Zijn Vader zijn, omdat Hij Zijn eigen wil en Zijn eigen leven had afgelegd en volkomen onderworpen was aan de wil van de Vader. 

Jezus hield van Zijn Vader en spendeerde veel tijd met Zijn Vader door in gebed en in de schriften. 

Jezus sprak de waarheid 

Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste (Exodus 20:16, Mattheús 15:19, Marcus 10:19, Lucas 18:20, Romeinen 13:9)

Een waarachtig getuige zal niet liegen; maar een vals getuige blaast leugens (Spreuken 14:5)

Jezus was een waarachtig Getuige en bakte geen zoete broodjes en sprak geen leugens om aardig gevonden en geaccepteerd te worden en om mensen voor zich te winnen, maar Jezus sprak de woorden van Zijn Vader en deed wat Hij Zijn Vader had zien doen (Johannes 8:38). 

Jezus sprak geen leugens, maar de waarheid, die niet door iedereen werd geapprecieerd. 

Vele mensen volgden Jezus, omwille van de tekenen en wonderen en werden Zijn discipelen. Echter vonden velen de woorden, die Jezus sprak, hard en zij konden Zijn woorden niet verdragen. De woorden van Jezus maakten hen oncomfortabel en daarom verlieten zij Hem (Johannes 6:60-66 (Lees ook: ‘Jezus volgen om de tekenen en wonderen‘)). 

En zo bracht Jezus overal waar Hij kwam opschudding teweeg. Want overal waar Jezus kwam, getuigde Jezus van Zijn Vader en Zijn Koninkrijk en de tekenen en wonderen van het gezag en de kracht van Gods Koninkrijk volgden Hem, waardoor de levens van mensen en situaties veranderden. 

Jezus, de getrouwe Getuige en Redder van zielen

Een waarachtig getuige redt de zielen, maar een bedrieglijke getuige (valse getuige) spreekt leugens (Spreuken 14:25)

Daarom, heilige broeders, deelgenoten der hemelse roeping, richt uw oog op de Apostel en Hogepriester onzer belijdenis, Jezus, die getrouw is jegens Hem, die Hem heeft aangesteld, evenals ook Mozes getrouw was in [geheel] zijn huis (Hebreeën 3:1-2)

Jezus, de getrouwe Getuige, was gezonden door Zijn Vader en kwam om de mens te dienen, maar dit hield niet in, dat Jezus zich onderwierp aan hen en zichzelf en de normen van Gods Koninkrijk aanpasten aan de generatie van de gevallen mens en met alle winden meewaaide en boog voor de lusten, begeerten en wensen van het vlees van de mens en hen liet begaan in hun zonden.

Jezus wandelde naar de Geest in het gezag van Zijn Vader en liet zich niet intimideren door mensen en paste Zijn woorden niet aan, naar wat de mensen wilden horen, maar Jezus bleef trouw aan Zijn Vader. 

Hij bleef de waarheid verkondigen en getuigde van de boze werken en deed al de werken in de Naam van Zijn Vader en redde vele zielen uit de macht van de duivel, wat leidde tot vervolging en uiteindelijk de dood (o.a. Johannes 7:7; 10:25, Handelingen 10:38, Hebreeën 5:7-8).

Wat heb je nodig om een getuige van Jezus Christus te zijn?

Toen opende Hij hun verstand, zodat zij de Schriften begrepen. En Hij zeide tot hen: Aldus staat er geschreven, dat de Christus moest lijden en ten derden dage opstaan uit de doden, en dat in Zijn Naam moest gepredikt worden bekering tot vergeving der zonden aan alle volken, te beginnen bij Jeruzalem. Gij zijt getuigen van deze dingen. En zie, Ik doe de belofte Mijns Vaders op u komen. Maar gij moet in de stad blijven, totdat gij bekleed wordt met kracht uit den hoge (Lucas 24:45-49)

Het is niet uw zaak de tijden of gelegenheden te weten, waarover de Vader de beschikking aan Zich gehouden heeft, maar gij zult kracht ontvangen, wanneer de Heilige Geest over u komt, en gij zult Mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea en Samaria en tot het uiterste der aarde (Handelingen 1:8)

Jezus had Zijn discipelen tijdens Zijn wandel op aarde onderwezen in de dingen van God en Zijn Koninkrijk, waardoor zij bekend waren met het Woord en het Koninkrijk van God. Echter omdat zij nog niet wedergeboren en daarom ongeestelijk waren, begrepen zij vele dingen op dat moment nog niet. Maar daar zou verandering in komen als zij de Heilige Geest zouden ontvangen.

Nadat Jezus was opgestaan uit de dood en Jezus 40 dagen met Zijn discipelen doorbracht, sprak Hij wederom met Zijn discipelen over de dingen van het Koninkrijk van God en gaf aan hen bevelen (Handelingen 1:1-4).

De uitstorting van de Heilige GeestJezus beloofde, dat Hij de belofte van de Vader tot hen zou zenden.

Pas nadat zij de Heilige Geest zouden ontvangen en daardoor kracht zouden ontvangen, zouden zij in staat zijn om getuigen van Jezus Christus, de Zoon van God, te zijn. Net als Jezus na de waterdoop met kracht werd bekleed toen de Heilige Geest op Hem kwam en Hij een Getuige van God de Vader was en uitging om het Koninkrijk der Hemelen te verkondigen en te brengen tot de mens en getuigde van hun boze werken en hen opriep tot bekering tot vergeving van zonde.

Alhoewel de discipelen het Woord kenden, konden zij niet eerder uitgaan en getuigen van Jezus Christus en het Koninkrijk der Hemelen zijn, totdat zij de Heilige Geest zouden ontvangen. 

Want zonder de Heilige Geest zouden zij niet kunnen leven naar de Geest, de mens overtuigen van zonde, gerechtigheid en van oordeel en zouden zij niet in staat zijn om het Koninkrijk van God te vertegenwoordigen, verkondigen en brengen tot de mens en zouden zij als getuigen van Jezus Christus ook niet kunnen volharden en standhouden in de verdrukking, maar zouden zij bezwijken, afhaken en/of wegvluchten. 

Dit gedrag zagen wij immers op het moment, dat Jezus gevangen werd genomen en iedereen Jezus verliet. En op het moment, dat Petrus Jezus verloochende, terwijl Petrus daarvoor nog had gezegd, dat hij dat nooit zou doen en zelfs bereid was om met Jezus te sterven. Maar toen puntje bij paaltje kwam, had Petrus niet de kracht om de consequenties van zijn relatie met Jezus te dragen en toen hij door mensen werd geconfronteerd met zijn relatie met Jezus, verloochende Petrus Jezus, waardoor Petrus zijn relatie met Jezus verbrak en tijdelijk Zijn discipel niet meer was (Marcus 16:7). 

Helaas gebeurd dit ook vandaag de dag en verloochenen velen Jezus Christus om zo familieleden, vrienden, kennissen, collega’s etc. te vriend en tevreden te houden en te behouden. Zij verbreken liever de relatie met Jezus Christus, dan dat zij de relatie met hen verbreken (Lees ook: ‘Belijd jij Jezus voor de mensen of verloochen jij Hem?‘). 

De geboorte van de nieuwe mens, die samen de Gemeente vormden 

De discipelen werden vervuld met de Heilige Geest en als resultaat daarvan begonnen zij in nieuwe tongen te spreken en in vrijmoedigheid het evangelie te verkondigen en de mensen op te roepen tot bekering.  

Zij begonnen in Jeruzalem bij het Joodse volk, die op dat moment vanuit de hele wereld bijeengekomen waren, om het feest der eerstelingen te vieren. En alhoewel sommigen van hen de discipelen als dwaas bestempelden, bekeerden ongeveer drieduizend zielen van het Joodse volk zich, toen zij de woorden van Petrus en zijn getuigenis van Jezus Christus hoorden en zij door de Heilige Geest overtuigt werden van hun zonden. 

Zij lieten zich meteen dopen om behouden te worden en ontvingen vervolgens de Heilige Geest, waardoor zij ook zonen van God werden en kracht ontvingen, zodat zij ook getuigen van Jezus Christus konden zijn en het evangelie konden verkondigen.

De vervolging van de Gemeente

Maar met dat de Gemeente groeide en duizenden mensen, die tot het Joodse volk behoorden, zich bekeerden en wedergeboren werden en tot de Gemeente behoorden, ontstond er ook vervolging en probeerden de (religieuze) leiders van het Joodse volk, de getuigen van Jezus Christus, die samen de Gemeente vormden, tot zwijgen te brengen. 

Sommigen van de getuigen van Jezus Christus werden gevangen gezet, het zwijgen opgelegd en/of schuldig bevonden en zelfs gedood. Ja, velen werden gedood om hun getuigenis van Jezus Christus en werden omwille van Jezus martelaren.

Maar omdat zij Jezus liefhadden en een nieuwe schepping waren geworden en kracht hadden ontvangen door de Heilige Geest, hield dit alles hen niet tegen en waren zij in staat om te volharden en door te gaan en niet af te wijken van het bevel (gebod) van Jezus Christus om Zijn getuigen te zijn en de waarheid te verkondigen en de mens op te roepen tot bekering, zodat vele zielen gered zouden worden.

Alles zat in Gods plan, zelfs de vervolging van de Gemeente. Dat is in deze tijd misschien moeilijk te begrijpen, omdat alle negatieve dingen aan de duivel worden toegerekend en hij de hand in dit alles heeft. Maar God is groter dan de duivel, die immers door God is geschapen, en Hij laat dingen toe, tot eer en glorie van Zijn Naam.

Als wij het Boek Openbaring lezen, dan lezen wij niet allemaal positieve profetieën over de eindtijd. De schalen van Gods gramschap en de zegels, die door het Lam worden geopend, zijn niet positief.

En de woorden, die Jezus sprak tot de gemeenten, waren ook harde en confronterende woorden, die de gemeenten opriepen tot bekering. In tegenstelling tot wat vandaag de dag wordt verkondigd en het valse beeld dat van Jezus wordt geschetst, dat Jezus alles maar goed vindt en alles tolereert, inclusief de zonden, die Jezus in werkelijkheid haat (Lees ook: ‘Wat haat Jezus?).

Jezus riep de gemeenten op tot bekering en als zij geen gehoor zouden geven aan Zijn oproep en Zijn woorden zouden verwerpen, dan zou Jezus o.a. de kandelaar weghalen en zou de Heilige Geest niet meer aanwezig zijn en de gemeente Jezus Christus niet meer toebehoren, maar gescheiden van Hem en de Vader worden. 

De vervolging van de Gemeente was een vervolg van de vervolging van Jezus Christus, die een getrouwe Getuige van Zijn Vader en het Koninkrijk der Hemelen was.

De vervolging zorgde ervoor, dat de getuigen van Jezus Christus niet alleen in Jeruzalem bleven. Zij werden door de vervolging gedwongen om Jeruzalem te verlaten en uit te gaan naar de steden rondom, zodat de woorden van Jezus in vervulling zouden gaan. Zij gingen heen en getuigden van Jezus Christus in de steden rondom en vervolgens in de rest van de wereld, waardoor vele zielen werden gered.

En zo werd het evangelie van Jezus Christus en de oproep tot bekering en vergeving van zonde gepredikt door de ware getuigen van Jezus Christus, die hun eigen wil en hun eigen leven hadden afgelegd en Jezus liefhadden en Zijn geboden en Zijn wil volgden tot aan hun dood.

De opdracht van Jezus is nog steeds van kracht

De opdracht van Jezus is niet opgehouden, maar is nog steeds van kracht in deze tijd. Echter heb jij wel de kracht van de Heilige Geest nodig om een getrouwe getuige van Jezus Christus in deze wereld te kunnen zijn. 

Want zonder de Heilige Geest zal jij niet in vrijmoedigheid de waarheid van God kunnen verkondigen en kunnen getuigen van Jezus Christus en de mens oproepen tot bekering en het wegdoen van zonde, zodat zielen gered worden. 

Zonder de Heilige Geest zal de mens niet overtuigd worden van zonde, gerechtigheid en oordeel en zal jij niet in staat zijn om de leugens en de werken van de duivel aan het licht te brengen en te vernietigen en zal jij niet in staat zijn om stand te houden en te volharden en niet op te geven, ondanks de weerstand en eventuele vervolging van mensen.

Wat betekent het om een getrouwe getuige van Jezus Christus in deze tijd te zijn?

Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen, maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden (Mattheüs 16:24-25)

Een getrouwe getuige van Jezus Christus heeft zijn eigen leven afgelegd. Dit betekent, dat het niet meer draait om jouw wil en wat jij vindt, maar het draait om de wil van Jezus en wat Hij vindt. Jezus is niet geïnteresseerd in jouw mening, maar Hij wil dat jij geïnteresseerd bent in Zijn mening en je daaraan onderwerpt.

Als getuige van Jezus Christus onderwerp jij je aan Jezus Christus en dien jij Jezus, net als Jezus Zijn eigen leven aflegde en Zich onderwierp aan de Vader en niet naar Zijn wil leefde, maar naar de wil van de Vader. 

Jij bent geen getuige van jezelf, maar een getuige van Jezus Christus, daarom zal jij niet jezelf verkondigen, maar jij zal Jezus Christus verkondigen.

Jezus verkondigde, wat Hij van Zijn Vader hoorde en deed Zijn werken en zo leefde Jezus in Zijn Vader’s wil. En zo behoort ook elke getuige van Jezus Christus Zijn woorden te spreken, Zijn werken te doen en te verblijven en leven in Zijn wil.

Jij bent geroepen en gezonden door Jezus Christus om een getrouwe getuige van Hem te zijn in deze wereld en om diegenen, die in de wereld in duisternis leven de waarheid; de goede boodschap van Jezus Christus, te verkondigen en hen op te roepen tot bekering, zodat hun zonde vergeven worden en zij door het geloof en de wedergeboorte in Christus ook gered worden en verzoend worden met God en het eeuwige leven zullen beërven. 

‘Wees het zout der aarde’

Deel het artikel

You Might Also Like

    error: Content is protected !!