Is het juk van Jezus zacht en Zijn last licht?

Jezus heeft aan ieder mens op aarde de mogelijkheid gegeven om Zijn juk op zich te nemen en van Hem te leren, zodat een ieder rust voor zijn of haar ziel zal vinden. Het juk van Jezus is zacht en Zijn last is licht. Maar hoe komt het dan, dat niet iedereen, die zegt te geloven in Jezus Christus en Hem Heere noemt, Zijn juk als zacht en Zijn last als licht ervaart? 

“Want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht”

Neemt Mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen, want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht (Mattheüs 11:29-30)

Al de jaren voor jouw wedergeboorte, heb jij onder het juk van de duivel geleefd. Jullie waren verbonden met elkaar en jij luisterde en leerde van hem en gehoorzaamde hem en daardoor leefde jij naar zijn wil.

Maar door het geloof in Jezus Christus en de wedergeboorte in Hem is door het bloed van Jezus Christus en de kracht van God het juk van de duivel over jouw leven verbroken, wat betekent dat de eenheid tussen jou en de duivel is verbroken. 

Jij leeft niet meer onder het juk van de duivel en bent niet langer een slaaf van de duivel, een slaaf van de zonde, en leeft niet meer in gebondenheid aan de wereld, maar jij bent vrijgezet doordat jij de keuze hebt gemaakt om jou eigen leven af te leggen en Jezus te volgen en het juk van Jezus op jou te nemen.

Voor de nieuwe mens is het juk van Jezus zacht en Zijn last licht 

Zo is er dan nu geen verdoemenis (veroordeling) voor diegenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest. Want de wet van de Geest des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des dood (Romeinen 8:1-2 sv)

Door de wedergeboorte ben jij een nieuwe schepping geworden. In Christus is jouw vlees gestorven, waardoor jij verlost bent van de macht van het koninkrijk der duisternis en van de wet van de zonde en de dood, die regeert in het vlees en door de opstanding van de geest uit de dood ben jij het Koninkrijk van God binnengegaan en leef jij in Christus onder de wet van de Geest des levens. 

Hij heeft ons verlost uit de macht van de duisternis

Jezus Christus heeft jou verlost van de gebondenheid van de duivel en heeft jou macht gegeven om een zoon van God te worden en te heersen over de zonde en de dood en niet langer meer te leven in gebondenheid aan de duivel en de machten van het koninkrijk der duisternis en de duivel te dienen door gehoorzaamheid aan het vlees, dat resulteert in zonde en ongerechtigheid, maar dat jij in Hem door de Geest regeert over het vlees en de wereldgeesten. 

De nieuwe schepping is een geestelijk mens, die geboren is uit God en waarin de Heilige Geest woont.

De nieuwe schepping, die de natuur van God heeft en Hem toebehoort, leeft onder het juk met Christus en heeft God lief en wandelt in een zelfverloochenende liefde, waardoor hij van God en Zijn Woord houdt en tijd spendeert met Hen en de geboden van Jezus onderhoudt.

De nieuwe mens luistert en leert van Jezus en gehoorzaamt Hem. Voor de geestelijke nieuwe mens is het juk van Jezus zacht en is Zijn last licht, aangezien zij door de Geest verbonden zijn met elkaar en één van Geest zijn en dezelfde missie hebben, namelijk om de wil van God te doen en het Koninkrijk van God te vertegenwoordigen, verkondigen en brengen op aarde, zodat vele zielen verlost worden van de macht van de zonde en de dood en gered worden van de hel.

Voor de oude mens is het juk van Jezus hard en Zijn last zwaar

Maar voor de mens, die misschien zegt Christen te zijn, maar niet wedergeboren is, maar vleselijk is en blijft en de wereld toebehoort en door de wereldgeesten wordt aangestuurd, is het juk van Jezus hard en ondraaglijk en de last van Jezus zwaar.

Dit komt omdat de woorden en geboden van Jezus tegen de natuur van de vleselijke mens, de gezindheid van het vlees (het vleselijk denken) en zijn wil ingaan. 

Jezus liefhebben met heel jouw hart

De oude schepping is niet gewillig, maar rebels en wil zich niet onderwerpen aan Jezus Christus, het Levende Woord.

De oude schepping wil niet van Jezus leren, laat staan Zijn woorden gehoorzamen en toepassen in zijn leven. 

De oude mens houdt niet van het Woord, omdat de woorden van God tegen zijn wil en de lusten en begeerten van zijn vlees ingaan en de oude mens oproept tot bekering en het wegdoen van zonde.

Omdat velen dit niet willen, omdat zij van het vlees en de werken van het vlees houden, blijven velen vleselijk en wandelen naar het vlees in plaats van naar de Geest. 

In plaats dat zij veranderen, veranderen zij de woorden van God, zodat de woorden uit de Bijbel passen in hun leven en zij kunnen blijven zoals zij zijn zonder te hoeven veranderen en zonder zich veroordeeld te voelen door het Woord. 

Voor de oude mens is het juk van Jezus hard en Zijn last zwaar en onmogelijk om te dragen vanwege het egoïsme dat regeert in het vlees. Want de gezindheid van het vlees is zelfzuchtig en enkel gericht op zichzelf en het dienen van het vlees en behagen van zichzelf.

Alleen de wedergeboren mens, die een nieuwe schepping in Christus is geworden en geboren is uit de Geest en wandelt in het licht, is in staat om zich te onderwerpen aan Jezus Christus en Hem te gehoorzamen en Zijn wil te doen en Hem te dienen en behagen.

De wil van God regeert

De oude mens, die natuurlijk is, wandelt in de duisternis en begrijpt God niet en verstaat de woorden van Jezus en Zijn geboden niet, aangezien deze dwaas zijn en tegen de woorden van de wereld ingaan. 

De oude mens wil niet veranderen en zich aanpassen aan de wil van God, maar wil dat God begrip heeft voor hem, zoals hij is, en dat God Zijn wil aanpast aan hem en zijn gevoelens, emoties, lusten en begeerten accepteert en goedkeurt in plaats van veroordeelt. 

De oude mens verwacht medeleven van God, aangezien de oude mens denkt dat hij belangrijk is. Maar God zal voor niemand een uitzondering maken en geen enkel excuus aanvaarden (Lees ook: ‘Bedrogen door mijn gevoel‘). 

Wanneer de tijd van genade voorbij is en de deuren van Zijn Koninkrijk zullen sluiten, zal God door Zijn Woord een ieder rechtvaardig oordelen naar Zijn rechtvaardige natuur, die Hij geopenbaard heeft door- en in Zijn Woord.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!