Jezus of Barabbas, wie kies jij?

Toen Jezus en Barabbas voor het volk Israël werden geleid en het volk mocht kiezen tussen de vrijlating van Jezus of Barabbas, koos het volk voor de vrijlating van Barabbas. Door de grote invloed van de (religieuze) leiders van het volk, die in aanzien waren, koos het volk niet voor het goede en de gerechtigheid door de onschuldige Man Jezus Christus vrij te laten, maar zij kozen voor het kwaad en de ongerechtigheid door de schuldig bevonden gevangene Barabbas, die een dief en moordenaar was en de doodstraf verdiende, vrij te laten. En zo werd de schuldige Barabbas, die gekruisigd had moeten worden, vrijgelaten en werd de onschuldige Jezus gegeseld en gekruisigd (Mattheüs 27:15-26, Marcus 15:6-15, Lucas 23:13-25, Johannes 18:38-40). 

Aan deze gebeurtenis zitten vele aspecten, waaronder de volgende twee aspecten, namelijk, dat het volk zich liet beïnvloeden door de (religieuze) leiders en daardoor koos voor het kwade in plaats van het goede en de crimineel; de zondaar vrijliet en de Rechtvaardige veroordeelde, én dat Jezus Christus de plaats innam van de gevangene Barabbas, de zondaar oftewel de overtreder van de wet, die eigenlijk de doodstraf verdiende, en Jezus de straf op Zich nam en Barabbas werd vrijgelaten.

Gods volk mocht kiezen: Jezus of Barabbas?

En bij elk feest liet hij hun een gevangene los, voor wie zij dit vroegen. Nu was er iemand, genaamd Barabbas, gevangengezet met de oproermakers, die in het oproer een moord begaan hadden. en de schare kwam naar voren en begon te eisen, dat hij hun deed, zoals hij gewoon was. Pilatus antwoordde en zeide tot hen: Wilt gij, dat ik u de Koning der Joden loslaat? Want hij bemerkte, dat de overpriesters Hem uit nijd overgeleverd hadden. Doch de overpriesters zetten de schare op, dat hij hun liever Barabbas zou loslaten. Pilatus antwoordde en zeide wederom tot hen: Wat moet ik dan doen met Hem, die gij de Koning der Joden noemt? En zij schreeuwden wederom: Kruisig Hem! Pilatus oordeelde het geraden de schare haar zin te geven en hij liet hun daarom Barabbas los en gaf Jezus, na Hem gegeseld te hebben, over om gekruisigd te worden (Marcus 15:6-15)

Er zijn mensen, die niet kunnen begrijpen, dat op het moment dat Gods volk moest kiezen tussen Jezus of Barabbas, het volk koos voor de vrijlating van de schuldige gevangene Barabbas, wiens naam zoon van een vader of leraar betekent, in plaats voor de vrijlating van de onschuldige Man Jezus Christus, de Zoon van God, en wijzen soms met een veroordelende vinger naar het volk.

Maar is het niet zo, dat in deze tijd velen nog steeds hetzelfde doen en Jezus; het Woord afwijzen en voor de zondaar en de zonde kiezen door beïnvloeding van de woorden van de duivel en zijn woorden te geloven en op te volgen en de werken van het vlees te doen en de zonde goed te keuren? 

Zij kiezen er niet voor om zich te onderwerpen aan God en Zijn Woord en in gehoorzaamheid te wandelen naar het Woord en de Geest in de wil van God en rechtvaardige werken te doen, maar zij verwerpen de woorden van God en kiezen ervoor om te wandelen naar de wil en de lusten en begeerten van het vlees en de werken van het vlees te doen en te volharden in zonde.

En zo schenken velen bijval aan de zonde en/of blijven zelf volharden in zonde.

God is licht en in Hem is in het geheel geen duisternis

God is licht en in Hem is in het geheel geen duisternis. Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben en in de duisternis wandelen, dan liegen wij en doen de waarheid niet; maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde (1 Johannes 1:5-7)

Ieder, die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid, en de zonde is de wetteloosheid. En gij weet, dat Hij geopenbaard is, opdat Hij de zonden zou wegnemen, en in Hem is geen zonde. Een ieder, die in Hem blijft, zondigt niet; een ieder, die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend (1 Johannes 3:4-6)

Maar een ieder, die uit God geboren is en Zijn natuur heeft ontvangen en Hem toebehoort zal niet wandelen in de duisternis en volharden in zonde. Want in Hem is géén duisternis en als wij in Hem zijn, dan zal er geen duisternis in ons zijn en zullen wij ook niet de werken van de duisternis doen. 

Bijbel 1 Johannes 3:6 in Hem is geen zonde

Een ieder, die blijft volharden in zonde wandelt in de duisternis en niet in het licht.

Als iemand zegt te wandelen in het licht, maar de werken van het vlees blijft doen en zich daarvan niet bekeert, dan laten de onrechtvaardige werken van de persoon zien, dat de persoon de wereld; het koninkrijk der duisternis toebehoort en niet Jezus Christus en het Koninkrijk van God (1 Johannes 1:5-11). 

Het Woord zegt, dat God ons niet heeft geroepen tot onreinheid, maar in heiliging. Daarom wie dit verwerpt, verwerpt niet een mens, maar God, Die ook Zijn Heilige Geest in ons heeft gegeven (1 Tessalonicenzen 4:7)

Wanneer jij je niet wilt onderwerpen aan Gods Woord en Zijn wil en blijft leven in onreinheid; in zonde en ongerechtigheid, dan zul jij in niets verschillen van de wereld. Want diegenen, die de wereld toebehoren, behoren tot de generatie van de gevallen mens en wandelen als vijanden van God en Zijn Woord als overtreders van de wet van God in de duisternis en leven naar het vlees in onreinheid (Lees ook: ‘Als Christenen leven als de wereld, waar moet de wereld zich van bekeren?’).

Wie de rechtvaardigheid doet is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is, wie de zonde doet is uit de duivel, want de duivel zondigt van den beginne

Kinderkens, laat niemand u misleiden. Wie de rechtvaardigheid doet, is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is; wie de zonde doet is uit de duivel, want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou. Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad (Gods) blijft in hem en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren. Hieraan zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels kenbaar: een ieder, die de rechtvaardigheid niet doet, is niet uit God, evenmin als wie zijn broeder niet liefheeft (1 Johannes 3:7-10)

En zo geloven velen de leugens van de duisternis en kiezen ervoor om zich te onderwerpen aan de zondige natuur van het vlees en de wil van het vlees te gehoorzamen en de werken van de duisternis te doen, waardoor zij hun vader, de duivel, gehoorzamen, die een overtreder van de wet van God en een leugenaar, een dief en een moordenaar is.

In plaats dat zij voor Jezus Christus; het Woord kiezen en het Woord gehoorzamen en opvolgen, kiezen zij voor de duivel en het zondige vlees en betonen daarmee dat zij de zonde en de dood liever hebben dan de gerechtigheid en het leven.

Dit gebeurt niet alleen in de levens van vele gelovigen, maar dit gebeurt ook in de levens van vele voorgangers, oudsten en leiders van gemeenten, die wedergeboren en geestelijk behoren te zijn en als volwassen zonen van God naar de Geest in de wil van God behoren te wandelen, maar nog steeds naar het vlees wandelen en de wil, lusten en begeerten van het vlees doen en o.a. liegen, bedriegen, stelen, drinken, zich inlaten met seksuele onreinheden, overspel en/of echtscheiding plegen en doen alsof dit allemaal heel normaal is. 

En als zij tegen de lamp lopen en aangesproken worden op hun gedrag en geconfronteerd worden met hun daden, komen hun acteertalenten naar boven en betonen zij wat berouw en vragen vergeving en worden geloofd en weer aangesteld en vervolgens vallen zij na een tijd weer terug in hetzelfde gedrag en dezelfde zonde en bewandelen weer dezelfde weg als voorheen, waardoor zij niet alleen de gemeente bevuilen en beschadigen, maar het evangelie van Jezus Christus tot een bespotting maken en zij Jezus Christus opnieuw kruisigen (Lees ook: ‘Kun je Jezus opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken?’, ‘Wat bedoelde Paulus met iemand niet te haastig de handen opleggen?‘ en ‘Kun je medeplichtig zijn aan de zonde van medegelovigen?‘).

Onverschillig omtrent de zonde

Vele gemeenten zijn onverschillig geworden omtrent de zonde en keuren de zonde in de gemeente goed en laten de mensen, die volharden in zonde en/of steeds vervallen in dezelfde zonde, begaan, zelfs als zij een bediening in de gemeente hebben.

In plaats dat zij de zonde veroordelen en handelen volgens het Woord en oproepen tot bekering en de zonde wegdoen, veroordelen zij de gelovigen van de gemeente, die het Woord gehoorzamen en de zonde veroordelen, en gebruiken daarbij wat vrome woorden en teksten uit de Bijbel, die volledig uit de context zijn gehaald, waaronder de valse liefde, de valse genade en vergeving (Lees ook: ‘Wat betekent iemand overleveren aan de satan?‘, ‘De valse liefde‘, ‘Verloren in de zee van genade‘).

En zo maken zij van wat kwaad is goed en wat goed is kwaad en door hun humanistische houding verwerpen zij het Woord en veranderen de waarheid van God in een leugen en schenken bijval aan – en dienen de zondaars, de overtreders en hun zonde en geven macht aan de duivel, die zijn vernietigende werk kan doen.

De genade is géén vrijbrief om te blijven volharden in zonde

Wat zullen wij dan zeggen? Mogen wij bij de zonde blijven, opdat de genade toeneme? Volstrekt niet! Immers, hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven? Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in Zijn dood gedoopt zijn? (Romeinen 6:1-3)

Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet! Weet gij niet, dat gij hem, in wiens dienst gij u stelt als slaven ter gehoorzaamheid, ook moet gehoorzamen als slaven, hetzij dan van de zonde tot de dood, hetzij van de gehoorzaamheid tot gerechtigheid? (Romeinen 6:15-16)

Maar Jezus heeft de plaats aan het kruis voor de mens niet ingenomen, zodat de mens mag en kan blijven volharden in zonde. De genade van God en het bloed van Jezus Christus zijn géén vrijbrief om te blijven zondigen.

Zoals de zonde in de oude mens als koning heeft geregeerd tot aan de dood, zo regeert de genade als koning door de rechtvaardigheid van de nieuwe mens ten eeuwige leven door Jezus Christus en Zijn volmaakte verlossingswerk. 

Jezus heeft de plaats van de (gevallen) mens ingenomen aan het kruis, zodat de (gevallen) mens door de wedergeboorte in Hem; door het sterven van het vlees en de opstanding van de geest uit de dood, zou worden genezen (hersteld, heel gemaakt) en waarlijk vrij zou zijn. Verzoend met God en vrij van de macht van de zonde, vrij van de heerschappij van de duivel en het koninkrijk der duisternis, waarin de dood regeert. 

Net zoals bij de gevangene Barabbas gebeurde, die een dief en moordenaar was. De zondaar; de overtreder van de wet, die schuldig was bevonden en de doodstraf verdiende werd vrijgelaten en Jezus nam de plek van Barabbas in en droeg de zonde (de overtreding van de wet) en de straf, die op de zonde staat, de dood. 

Jezus Christus gaf Zijn leven en stierf voor de mens

Maar wat niemand wist, was dat Jezus Christus niet alleen de plaats van Barabbas innam en de straf, die op de zonde staat, namelijk de dood, op Zich nam, maar dat Jezus de plaats innam van de hele mensheid. 

Jezus Christus gaf Zijn leven en stierf aan het kruis voor al die zondaren, die uit het zaad van Adam geboren waren en tot het geslacht van de oude generatie behoorden, en door het horen van de woorden van God en de confrontatie met hun zonde en hun zondige natuur en staat als zondaar, zich zouden bekeren van hun zonde en bereid zouden zijn om hun eigen leven af te leggen en Jezus Christus, de Zoon van God en het Levende Woord, te volgen (Lees ook: ‘Iemand moet de prijs betalen!.’).

Heb jij Jezus Christus lief?

De dief komt niet dan om te stelen en te slachten en te verdelgen; Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed (Johannes 10:10)

Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij Mijn geboden bewaren (Johannes 14:15)

Gelijk de Vader Mij heeft liefgehad, heb ook Ik u liefgehad; blijft in Mijn liefde. Indien gij Mijn geboden bewaart, zult gij in Mijn liefde blijven, gelijk Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb en blijf in Zijn liefde (Johannes 15:9-10)

Als jij Jezus Christus liefhebt, dan zul jij je onderwerpen aan Hem en Zijn geboden bewaren. Want Jezus zegt, dat als jij Hem liefhebt, jij Zijn geboden zal bewaren. En zolang jij Zijn geboden bewaart, zul jij in Zijn liefde blijft.

Maar als jouw liefde voor Jezus Christus na een tijd lauw wordt en jij geen tijd meer met Hem spendeert en niet meer doet wat het Woord zegt, maar andere dingen prioriteit geeft, dan zal het niet lang duren, voordat jij weer terugvalt in jouw oude leven en ervoor kiest om jouw vlees te behagen in plaats van de Geest. 

Jezus of Barabbas, wie kies jij?

Zodra iemand terugvalt en luistert naar de begeerte van het vlees en zich laat leiden door de armelijke wereldgeesten en de werken van het vlees doet, dan kiest de persoon ervoor om door de zonde de duivel te gehoorzamen en te dienen en verwerpt de persoon Jezus; het Woord.

En zo verkiest een persoon een overtreder van de wet; een dief en moordenaar, dat de duivel is, boven Jezus Christus, de Zoon van God en de Gever van het eeuwige leven en verkiest de persoon de dood boven het leven. 

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!