Jezus de Geneesheer

Jezus Christus, de Zoon van de levende God, kwam naar de aarde om de wil van Zijn Vader te doen. Jezus kwam, om de mensen vrij te zetten van de gebondenheid van de duivel. In de 4 evangeliën, lezen wij dat Jezus de Geneesheer alle ziekten en alle ongesteldheden genas. Wij lezen nergens in de Bijbel, dat Jezus ook maar één persoon in zijn ziekte liet begaan. Wij lezen nergens, dat Jezus zei, “jij hebt deze ziekte verdiend, omdat jij hebt gezondigd”. Nee! Jezus genas allen. Zelfs zonde en ongeloof van een mens hield de genezing en/of bevrijding niet tegen. Jezus keek niet naar het verleden maar naar het heden. Jezus vroeg zich niet af, hoe die ziekte was binnengekomen. Jezus ging niet graven in het verleden en ging niet op zoek naar zogenaamde generatievloeken of geestelijke openingen. Nee! Jezus genas alleen.

Gaat heen en zondigt niet meer

Maar als Jezus een persoon genezen had, dan zei Jezus wel vaak, “gaat heen en zondigt niet meer”. In Johannes 5:14, lezen wij dat Jezus tegen de man, die genezen was, zei: “zie, gij zijt gezond geworden; zondig niet meer, opdat u niet iets ergers overkome”.

slaaf van Jezus of slaaf van de duivelJezus zei, ‘gaat heen en zondigt niet meer’, omdat Jezus wist dat de duivel altijd zal proberen om terug te komen en het lichaam en/of ziel van de mens weer in bezit proberen te nemen. De duivel komt binnen door ongehoorzaamheid aan het Woord (Lees ook: ‘Ongehoorzaamheid aan God‘)

Want door ongehoorzaamheid aan het Woord, luister en gehoorzaam jij automatisch de wil van de duivel i.p.v. de wil van God en onderwerp jij je aan de duivel.

Daarom is het ook zo belangrijk om vervuld te zijn met de Heilige Geest en jezelf te voeden met het Woord en jouw denken te vernieuwen met het Woord van God, zodat jij Zijn wil leert kennen. Het is zo belangrijk om Zijn wil te leren kennen, want als jij de wil van God niet kent, hoe kun je dan in Zijn wil wandelen en Zijn wil uitvoeren op aarde?

Als jij de wil van God niet kent, zul jij gemakkelijk in de val van de duivel trappen.

Wat goed is om te weten is dat de blinde man, die genezen werd, leefde onder de wet. De duivel had toen de volmacht om door zonde binnen te komen. De duivel heeft nu geen volmacht meer, maar nog wel de mogelijkheid om ‘binnen’ te komen, aangezien hij nog niet voor eeuwig in de poel des vuurs is geworpen.

Jezus bracht de werken van de duisternis aan het licht

Jezus bracht de werken van de duisternis; de werken van de duivel, aan het licht. Dit deed Hij door mensen vrij te zetten van elke ziekte en elke demonische gebondenheid..

Toen Jezus wandelde op aarde, was Jezus het Licht der wereld. Nu dat wij, door de wedergeboorte, gezeten zijn in Hem, zijn wij het licht der wereld. Omdat Jezus het Licht van de wereld was en wandelde in het licht, zo zijn wij nu ook door- en in Hem het licht van deze wereld geworden en behoren wij ook net als Hem in het licht te wandelen.

Gij zijt het licht der wereld. een stad, die op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. Ook steekt men geen lamp aan en zet haar onder de korenmaat, maar op de standaard, en zij schijnt voor allen, die in ht huis zijn. Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij w goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken (Mattheüs 5:14-16)

Want gij waart vroeger duisternis, maar thans zijt gij licht in de Heere; wandelt als kinderen des lichts (Efeziërs 5:8)

Jezus wandelde naar de Geest

Jezus wist wie Hij was. Hij was bekend met Zijn gezag en wandelde in dat gezag. Jezus wandelde naar de Geest en niet naar het vlees. Zijn geloof was daardoor onbegrensd.

Jezus bezat al het geloof, dat nodig was, om zieken te genezen en om de mens compleet vrij te zetten. Dit kwam, omdat Jezus wist wie Zijn Vader was en wie Hij was in Hem en Jezus vertrouwde op Zijn Vader. Alles wat Jezus Zijn Vader had zien doen, deed Hij ook. Jezus deed al de werken in Zijn Vaders Naam; door het geloof in Hem.

Wat Ik gezien heb bij de Vader, spreek Ik; zo doet ook gij, wat gij van uw vader gehoord hebt (Johannes 8:38)

Hoe genas Jezus zieken?

Hoe genas Jezus de Geneesheer, alle zieken? Jezus de Geneesheer genas alle zieken door Zijn geloof in God. De mensen, die ziek waren of bezet waren door de duivel, werden niet genezen op grond van hun eigen geloof, Nee! Zij werden genezen op grond van het geloof van Jezus Christus.

In Mattheüs 17:14-21, Marcus 9:9-29 en Lucas 9:37-43, lezen wij de reden, waarom de discipelen van Jezus een maanzieke jongen niet konden bevrijden van een boze geest.

oude mens is gekruisigd in Jezus ChristusO ongelovig en ontaard geslacht, hoelang zal Ik nog bij u zijn, hoelang zal Ik u nog verdragen? Breng hem hier bij Mij. En Jezus bestrafte hem, en de demon ging van hem uit; en het kind was vanaf dat moment genezen. 

Toen kwamen de discipelen bij Jezus en zeiden, toen zij alleen waren: Waarom konden wij hem niet uitdrijven? Jezus zei tegen hen: Vanwege uw ongeloof, want voorwaar, Ik zeg u: Als u een geloof had als een mosterdzaad, u zou tegen deze berg zeggen: Verplaats u van hier naar daar! En hij zou gaan, en niets zou voor u onmogelijk zijn. Maar dit soort gaat niet uit dan door bidden en vasten.

De discipelen konden de maanzieke jongen niet genezen, vanwege hun ongeloof. Jezus voegde er later aan toe, dat ‘dit soort’ niet uitgaat dan door bidden en vasten.

Er zijn velen, die beweren dat het woord vasten niet in de originele tekst staat dat dit later, door een vertaler is toegevoegd. Maar is dit werkelijk zo?

Het is namelijk zo, dat Jezus met ‘dit soort’ niet verwijst naar de demonische macht, die de jongen gevangen hield. Maar Jezus verwees met ‘dit soort’ naar het ongeloof van de mens; de oude schepping, die wandelt naar het vlees en wordt geleid door zijn zintuigen, emoties, gedachten, gevoelens etc.

Het ongeloof zit in het vlees

Ongeloof zit in het vlees, want het is onderdeel van het vlees. Het is de aard van de oude mens. De discipelen waren nog niet wedergeboren, dus zij leefde nog als de onverloste mens; de oude schepping. Zij leefden naar het vlees en niet naar de Geest.

Alleen door het vlees af te leggen wedergeboren worden in de geest en te wandelen naar de Geest, kun je wandelen in geloof. Hoe leg je het vlees af? Door bidden en vasten.

Lazarus en het dochtertje van Jaïrus hadden geen geloof om uit de dood op te staan

Er zijn veel gelovigen, die beweren dat je zelf geloof moet hebben om genezen te worden. Maar als dit een waarheid is, door wiens geloof werd Lazarus dan opgewekt uit de dood en de dochter van Jaïrus? Wij kunnen vastellen, dat hun opstanding uit de dood, niet kwam door hun eigen geloof.

Lazarus was dood, dus kon hij geen geloof hebben voor zijn opstanding. Niemand had het geloof, dat Lazarus zou opstaan uit de dood. Zij zagen een dode Lazarus, die in staat van ontbinding was en de vreselijke dode lucht was daar het bewijs van.

Maar Jezus de Geneesheer zag de dood, die heerste in het lichaam van Lazarus en Jezus wist wie de dood was. Jezus sprak en de dood moest Hem gehoorzamen en gaf Lazarus terug. Jezus had het geloof en Zijn geloof, werd Lazarus uit de dood opgewekt (Johannes 11:1-45)

Genas Jezus de Geneesheer iedereen?

Maar.. zul je misschien zeggen, “Jezus, genas niet iedereen hoor! In de bijbel staat dat door het ongeloof in zijn eigen stad, Hij geen wonderen kon doen”.

Vele gelovigen gebruiken deze tekst als argument, dat wanneer zij de handen op een zieke leggen en zij niet worden genezen, zij de schuld afschuiven op de zieke en de verantwoordelijk bij de zieke leggen. Zij beweren dat de zieke niet genoeg geloof heeft en pleiten zichzelf vrij. Maar dit moet echt ophouden!

Waarom kon Jezus de Geneesheer niet iedereen genezen in Zijn stad?

Laten we kijken naar wat er ECHT geschreven staat. In Marcus 6 lezen we, dat Jezus in de stad Nazareth kwam. Jezus stond bij hen bekend als de zoon van de timmerman en niet als Jezus de Geneesheer; de zoon van God. Dus gingen zij ook niet met de zieken naar hem toe, omdat zij geen geloof hadden, dat Jezus hun zieken zou kunnen genezen. Voor hen was Jezus slechts de zoon van de timmerman, die zij 30 jaar hadden meegemaakt. Zij waren zelfs beledigd (Marcus 6:3).

Waar in andere steden, menigten naar Hem toekwamen met hun zieken, deden ze dat in Nazareth niet. Dus bleven vele mensen nog ziek en/of in gebondenheid door de duivel leven en werden zij niet genezen en  bevrijd.

Maar Jezus deed wel degelijk krachten. Want in Marcus 6:5, staat geschreven, dat Jezus wel degelijk enige zieken door handoplegging genas. Dit waren waarschijnlijk de paar zieken die Hij tegenkwam. Als er geen enkele kracht was, kon Hij deze mensen ook niet genezen.

In de King James vertaling staat geschreven, dat Hij geen machtige werken kon doen. Dus er staat niet dat er géén kracht was.

Als alle inwoners van Nazareth hun zieken aan de voeten van Jezus hadden gelegd, dan had Jezus de Geneesheer, hen allemaal bevrijd en genezen en zou de hele stad Nazareth verlost zijn van de duivel en de duisternis. Zoals in zovelen steden gebeurden.

Jezus de Geneesheer geneest nog steeds iedereen

Jezus de Geneesheer genas iedereen en doet dit nog steeds, want Hij leeft. Jezus is de Geneesheer! Zoals Jezus de werken van Zijn Vader deed, zo behoren wij ook de werken van Jezus te doen. De Vader heeft alle macht aan de Zoon gegeven. Omdat wij, de kerk, gezeten zijn in Hem, hebben wij ook in Zijn Naam, alle macht in de hemelen en op aarde. Wij hebben de macht in Hem ontvangen om te wandelen in de heerschappij, die Hij aan de nieuwe schepping heeft gegeven en te heersen over het koninkrijk van de duisternis.

Zoals Jezus iedereen genas, zullen wij ook in de Naam van Jezus en in de kracht van de Heilige Geest, diegene die ziek zijn en/of bezeten zijn door boze geesten, vrijzetten en genezen.

De opdracht die Jezus aan de gelovigen heeft gegeven

Voordat Jezus naar de Vader ging, gaf Hij de gelovigen de volgende opdracht:

Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden. Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen:

  • In Mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven
  • In nieuwe tongen zullen zij spreken
  • Slangen zullen zij opnemen
  • Indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen
  • Op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden (Mar 16:15-20).

Wanneer je van Jezus houdt,
zul jij Zijn geboden gehoorzamen

Jezus zegt: ”wanneer gij Mij liefhebt zult gij Mijn geboden bewaren” (Joh 14:15). Jezus instrueerde Zijn discipelen; Zijn volgelingen, hoe zij moesten wandelen. Deze geboden en instructies gelden nog steeds, voor al diegene, die geloven in Hem en hun eigen leven hebben afgelegd.

twee grote geboden, Wanneer gij mij liefhebt zult gij mijn geboden bewarenWij zijn Zijn discipelen en wij behoren te doen, wat Hij ons heeft opgedragen om te doen. Wij hebben geen enkel excuus, om niet te doen, wat Hij ons opgedragen heeft om te doen.

Ik weet dat in vele gemeenten bovenstaande niet gepredikt wordt. Maar ik wil je bemoedigen en aansporen om dit zelf te onderzoeken in Gods Woord.

Het is belangrijk, dat je niet zomaar alles klakkeloos aanneemt wat er gepredikt wordt, maar dat je zelf ook onderzoek doet in Gods Woord.

Vele valse leringen hebben zijn intrede in de kerken en gemeenten gedaan en hebben geresulteerd, dat de duivel steeds meer controle krijgt over de kerk. Waardoor de kerk krachteloos is geworden en gezeten is in de duisternis.

Laten we dit niet meer tolereren en Gods Woord gaan onderzoeken op Zijn waarheid, het Woord geloven, gehoorzamen en toepassen. Want wat God zegt, is de waarheid. Laten wij gezuiverd worden door het Woord van God en heilig zullen leven naar Zijn wil.

Lees ook ‘Wat zegt het Woord over dokters?

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!