Bekeren Christenen de wereld of bekeert de wereld de Christenen?

Een ieder, die zich heeft bekeerd en wedergeboren is in Jezus Christus, is een nieuwe schepping geworden en behoort tot het Lichaam van Christus; de Gemeente. De Gemeente is gezeten in Christus en behoort vanuit Hem te leven en regeren op aarde, door de wil van God en de geboden van Jezus Christus te onderhouden en het Koninkrijk van God te vertegenwoordigen, verkondigen en brengen tot de mensen. Maar omdat dit in vele gemeenten wordt verzaakt, neemt in plaats van het licht de duisternis in de wereld toe en regeert in plaats van het leven de dood. En daarom kun jij de vraag stellen, bekeren Christenen de wereld of bekeert de wereld de Christenen?

“En wordt niet gelijkvormig aan de wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van jouw denken”

Ik vermaan u dan, broeders, met beroep op de barmhartigheden Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levend, heilig en Gode welgevallig offer: dit is uw redelijke eredienst. En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevalllige en volkomene (Romeinen 12:1-2)

Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods. Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn. Want gij zijt gestorven en uw leven is verborgen met Christus in God (Kolossenzen 3:1-3) 

Het Woord zegt, dat als jij bent wedergeboren en bent opgewekt met Christus en in Hem bent gezeten, jij de dingen moet zoeken en bedenken, die boven zijn en niet die op de aarde zijn.

Het Woord waarschuwt, om niet gelijkvormig aan de wereld te worden, maar om hervormd te worden door de vernieuwing van het denken, zodat jij de goede, en welgevallige en volmaakte wil van God leert kennen en zal wandelen in het geloof naar Zijn wil. 

Het geloof komt alleen door het horen en het horen door het Woord van God (Romeinen 10:17). Daarom is het belangrijk om jouw denken te vernieuwen met het Woord van God, zodat jouw denken wordt hervormd en jij gaat denken als het Woord en jij van daaruit zal wandelen in het geloof naar de wil van God.

De macht van het denken

Het denken heeft een grote macht in het leven van de mens. Aangezien het spreken, het gedrag en de handelingen van de mens voortkomen uit het denken. En nu gaat het erom, door welk koninkrijk het denken wordt aangestuurd; het Koninkrijk van God of het koninkrijk van de duivel (de wereld).

Het denken van Christus

Als een persoon vanuit zijn of haar positie in Christus de dingen zoekt, die boven zijn en bidt, het Woord bestudeert, het denken vernieuwt en doet wat het Woord zegt en wandelt naar de Geest, dan zal de persoon naar de wil van God heilig en rechtvaardig leven.

De Heilige Geest zal overtuigen van zonde

De persoon zal vanuit het denken van Christus (de gezindheid van Christus), doen wat Jezus heeft opgedragen om te doen en een getuige van Jezus Christus zijn in deze wereld en de vrucht van de Geest dragen.  

Alhoewel de persoon in de wereld leeft, behoort de persoon de wereld niet toe. 

De persoon zal niet door iedereen geliefd zijn en geaccepteerd worden, aangezien de persoon God toebehoort en in gehoorzaamheid aan Zijn Woord naar Zijn wil leeft en de Heilige Geest, die in de persoon woont, de wereld overtuigt van zonde, van gerechtigheid en van oordeel. 

En zo zal de persoon diegenen, die de wereld toebehoren en leven in de duisternis, confronteren met hun zonden en getuigen, dat hun werken slecht zijn, net als Jezus, en door de verkondiging van het evangelie, de mensen oproepen tot bekering van zonde en doen wat Jezus heeft opgedragen om te doen (o.a. Mattheús 4:17; 9:13, Marcus 1:14-15; 2:17; 6:7-13; 16:17-18, Lucas 5:32; 13:2-5; 24:47-48, Johannes 7:7; 14:12-13). 

Het denken van de wereld

Maar zolang een persoon zich blijft voeden met de dingen van de wereld, dan zal de persoon de gezindheid van de wereld oftewel het denken van de wereld behouden. De persoon zal dezelfde gedachten als de wereld hebben, dezelfde woorden spreken, hetzelfde gedragen en dezelfde werken doen als de wereld; als diegenen, die God niet toebehoren, maar de duivel, en zal de vrucht van het vlees dragen. 

gezindheid van het vlees, vijandschap met God

Het zal voor de persoon onmogelijk zijn, om in het geloof naar het Woord en door het opvolgen van het Woord naar de Geest te wandelen.

Want het vleselijke denken (de gezindheid van het vlees), dat wordt aangestuurd door de wereld, zal tussen de persoon en God in staan, aangezien de gezindheid van het vlees vijandschap is tegen God, want het onderwerpt zich niet aan God en Zijn wil (Romeinen 8:7). 

Wat God zegt in Zijn Woord zal door de redeneringen in het denken van de persoon neergehaald worden, waardoor het zaad van God niet zal opkomen in zijn of haar leven en de persoon niet zal wandelen als zoon van God, maar blijft wandelen als de wereld, als een zoon van de duivel, die aangestuurd wordt door de dood en de vrucht van de dood; de zonde draagt.

En zo worden vele Christenen door de dingen van de wereld beïnvloed en verleid. En in plaats dat de Christenen leven als zonen van God naar Zijn wil en getuigen zijn van Jezus Christus en de wereld oproepen tot bekering en de Christenen de wereld bekeren, roept de wereld de Christenen op tot bekering, door het verlaten van de waarheid en de wil van God en het sluiten van compromissen met de wereld, en zo bekeert de wereld de Christenen met haar middelen en leugens.

De missie van de wereld

Want de wereld heeft een missie en maakt gebruik van al de middelen, die de wereld tot haar beschikking heeft, om haar agenda door te drukken en haar missie te voltooien. 

De duivel heeft door de jaren heen velen met zijn wijsheid en kennis geïnspireerd en aangestuurd, met als doel om God te vervangen, de mens te scheiden van God en te laten buigen voor hem en te onderwerpen aan hem, te vertrouwen op hem en zijn wil uit te voeren op aarde, zodat zij met hun leven de duivel verhogen en zijn wil en zijn koninkrijk vertegenwoordigen, verkondigen en vestigen op aarde.

De duivel probeert de mens ver weg bij God en Zijn Woord te houden en zolang de mens zich niet bekeert, niet wedergeboren wordt en/of blijft wandelen naar het vlees en zich blijft voeden met de dingen van de wereld, zal hij zijn missie voltooien.

Hoe de wereld Christenen bekeert?

De duivel gebruikt niet alleen mensen en zijn kennis, wijsheid, methoden, strategieën en tactieken om Christenen te verleiden en misleiden en hen lauw, passief en afvallig te maken van God, maar hij gebruikt ook middelen, zoals bijvoorbeeld muziek, boeken, televisie, (social) media, internet en games. om het denken van de mens te beïnvloeden, te voeden met zijn leugens en in bezit te nemen.

Één van de meest succesvolle middelen, die de wereld gebruikt om Christenen te bekeren is de televisie. 

wil van God wil van de duivel

Door de jaren heen heeft de duivel heel subtiel zijn wil (zonde) weten te promoten door o.a. amusement programma’s, talkshows, komedies, series, soaps en films en het denken van de mensen beïnvloed en ervoor gezorgd, dat het belachelijk maken van anderen, liegen, rebellie, jaloersheid, onenigheid, vloeken, criminaliteit, geweld, toverij, astrologie, waarzeggerij, hekserij, afgoderij (o.a. oosterse religies en filosofieën, yoga, meditatie, mindfulness), drugsgebruik, abortus, euthanasie, samenwonen, sex voor het huwelijk, overspel, echtscheiding, homofilie, gebroken gezinnen, etc. heel normaal zijn gaan vinden en geaccepteerd hebben. 

Dit is niet alleen in de maatschappij gebeurd, maar ook in vele kerken en gemeenten, doordat Christenen hun ogen en oren hebben verleend aan de dingen van de wereld en hun denken daarmee hebben gevoed, waardoor zij hetzelfde zijn gaan denken, spreken en handelen als de wereld en dus wereldgelijkvormig zijn geworden.

Zij zijn niet alleen hetzelfde gaan denken, spreken en handelen als de wereld, maar hebben door het zien en luisteren ook deelgenomen aan de werken van de wereld. 

Vermaak voor het vlees vernietigt de geest

Deze middelen zijn vermaak voor het vlees, maar vernietigen de geest. Het zijn poorten van de duisternis, waardoor onreine geesten van het koninkrijk der duisternis de levens van mensen binnenkomen en hen aansturen in het vlees; de ziel en het lichaam, waardoor mensen ongelukkig, angstig, neerslachtig, depressief, boos, chaotisch en gestrest zijn, aangespoord worden tot seksuele onreinheden, en geteisterd en gekweld worden in hun denken.  

Het Woord is duidelijk en waarschuwt de mensen, maar als de mensen niet naar God en Zijn Woord willen luisteren, maar het beter denken te weten en de woorden van God verwerpen en deelnemen aan de goddeloosheid van de wereld, dan zullen zij daar ook de vrucht van dragen in hun leven.

Laten wij weer terugkeren en ons onderwerpen aan onze Heere Jezus Christus en ons denken vernieuwen met het Woord en leven naar de wil van God, in plaats van Zijn wil aan te passen, en laten wij doen wat Jezus Christus heeft opgedragen om te doen en Jezus Christus belijden bij de mensen, het kruis en het bloed prediken en de mensen, die de wereld toebehoren, oproepen tot bekering en het wegdoen van zonde, ongeacht de consequenties.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!