Wachten op de terugkomst van Jezus – Laat u niet verleiden!

Toen Hij op de Olijfberg gezeten was, kwamen zijn discipelen alleen tot Hem en zeiden: Zeg ons, wanneer zal dat geschieden, en wat is het teken van uw komst en de voleinding der wereld?  En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Ziet toe dat niemand u verleide! Want velen zullen komen onder mijn naam en zeggen: Ik ben de Christus, en zij zullen velen verleiden (Mat 24:3-5)

Laten wij kijken naar het eerste punt dat Jezus aanhaalt en wat een erg belangrijk punt is namelijk: Ziet toe dat niemand u zal verleiden!

Ziet toe dat niemand u zal verleiden

Het Woord moet de hoogste autoriteit in het leven van een wedergeboren Christen zijn en blijven. Waarom? Omdat alléén het Woord je kan behoeden voor valsheden, dwaalleringen, onechtheden etc.
Door middel van het Woord kun je echt van onecht onderscheiden. Alle leringen die niet overeenkomen met het Woord van God zijn dwaalleringen.

Wat zegt het Woord?

Als wedergeboren Christen heb je geen eigen mening meer, die heb je aan het kruis genageld. Nu heb je de mening van God als leidraad in je leven. Wat vind Hij? Daar gaat het om.

Ook gaat het er niet om wat jij denkt, hoe God dat zou vinden. Nee! Het gaat erom: Wat zegt het Woord? Het Woord is duidelijk voor een wedergeboren Christen. Echter om de Bijbel te kunnen begrijpen, moet jouw geest wel uit de dood opgewekt zijn en dus moet je wedergeboren zijn om de Bijbel te kunnen begrijpen. Want het Koninkrijk van God is een geestelijk Koninkrijk. De Bijbel; God’s Woord is een geestelijk Boek.

Wanneer gelovigen zeggen, dat het Woord onduidelijk is of tegenspreekt, zegt dit meer over hun vleselijke staat als Christen, dan over het Woord van God.

De dwaalleringen

Mijn hart huilt om de vele onwaarheden, die vandaag de dag vanaf de kansel gepredikt worden. Waar is de vreze voor God gebleven? Waar is de vreze voor Jezus Christus; het Woord gebleven? Waar is de gehoorzaamheid aan de Geest en het Woord gebleven?

Het is een schande, dat mensen het Woord zo verdraaien, zodat zij lekker verder kunnen gaan met hun eigen (zondige) leventje.

Velen maken de heilige woorden van God onheilig, door de woorden van God om te buigen naar de wil van de mens.

Velen leven niet meer naar Zijn wil en naar wat Hij wil dat zal geschiede. Maar zij veranderen het Woord naar hun eigen wil en hun eigen lusten en begeerten, naar hoe zij willen leven.

Maar God zal nooit Zijn wil veranderen voor de lusten en begeerten van de mens (Lees ook: Zal God Zijn wil veranderen voor de lusten en begeerten van de mens?)

In welk hart is Jezus gezeten op de troon?

Vele predikers, die vandaag de dag op de kansel staan, zijn druk bezig om de mensen te pleasen, te entertainen en te paaien. Zij houden zich meer bezig met cijfers, geld en het aantal leden, dan met het winnen van zielen en de behoudenis van zielen.

Zij kijken naar hun eigenbelang en houden van aanzien en zijn gericht op eigen eer en genieten ervan om in het middelpunt te staan en alle aandacht die zij krijgen en pronken met hun titels.  

Hun aandacht is meer daarop gevestigd, dan op het geestelijk klaarmaken van de gelovigen en hen te discipelen, zodat zij opgroeien tot geestelijke volwassenheid.

Velen beschouwen de kerk meer als een bedrijf dan als een inzetting van God; een kracht Gods. En zijn meer met de aardse en met de materiële zaken bezig, dan met het geestelijk welzijn van de gelovigen.

En zo leiden veel voorgangers de Christenen niet meer op naar het evenbeeld van Jezus Christus, maar laten zij de schaapjes in de waan en doen hen denken dat zij nog steeds zondaren zijn, zodat zij blijven leven in hun zonden. Zij laten de schaapjes onwetend en de schaapjes laten zich vertroetelen en doen ook geen moeite meer om zich te verdiepen in het Woord van God en te bidden en vasten.

Veel Christenen zijn gefocust op tekenen en wonderen

Vaak zijn de Christenen meer gefocust op tekenen en wonderen, dan op het Woord van God en op hun heiliging. Jezus zegt duidelijk, dat jij je niet moet laten verleiden: “want velen zullen komen onder Mijn naam en zeggen: Ik ben de Christus, en zij zullen velen verleiden“.

laat u niet verleiden

Jezus waarschuwt ons heel duidelijk, maar zegt daarbij ook dat velen verleid zullen worden. Dit zal gebeuren, omdat velen het Woord niet kennen. Want als jij het Woord kent, dan ben jij gewaarschuwd en als jij gehoorzaam bent aan het Woord, dan zul jij wakende zijn en oppassen voor de misleidingen en de verleidingen.

Het is net als met verkeersborden. Verkeersborden hebben het beste met de mens voor en zijn er om de mensen te informeren en te leiden op de wegen en de mensen te waarschuwen en te behoeden voor ongelukken, die vaak zelfs een dodelijke afloop kunnen hebben.

Laten wij als voorbeeld het stopbord nemen. Als jij geen acht op een stopbord slaat of niet weet wat een stopbord betekent en dus gewoon maar doorrijdt, dan zal dit weleens heel naar kunnen aflopen.

Zo is het ook met het Woord van God. Gods Woord is duidelijk en informeert en waarschuwt de mens voldoende, maar het is aan de mens of hij/zij het Woord van God wil leren kennen en tot zich wil nemen en de woorden, inclusief de waarschuwingen, opvolgen of niet.

De tijden veranderen, maar Gods Woord blijft hetzelfde

Misschien ken je de Bijbel wel, maar vind jij de Bijbel ouderwets en niet meer past in deze tijd. Maar, alhoewel de tijden veranderen, blijft het Woord van God van eeuwigheid tot eeuwigheid hetzelfde. Gods Woord verandert niet, omdat God niet verandert. God is dezelfde gister, heden en voor altijd!

Wat verandert is, zijn de (technologische) ontwikkelen in de maatschappij, de mensen, die van God los zijn en in ongehoorzaamheid aan God in zonde leven. Zij kiezen er voor om in rebellie naar God toe te wandelen. Maar eigenlijk gebeurde dit al vanaf de schepping (Lees ook: Wat gebeurt er wanneer een natie God vergeet?).

Zal God zijn wil veranderen voor de lusten en begeerten van mensen

Laten wij dus niet meer zeggen, dat de tijden veranderen. Want als wij bijvoorbeeld naar Genesis, Exodus en Leviticus kijken, dan zien wij dat dezelfde dingen worden benoemd, als vandaag de dag plaatsvinden.

En God is heel duidelijk in wat Hij wel -en niet goed vindt. Maar het is aan de mens wat hij of zij ermee doet. Wil de mens zich onderwerpen aan God en Zijn Woord en Zijn wil doen of niet?

Laat je dus niet verleiden. Ook al kunnen sommige predikers en leiders van kerken mooie woorden spreken. Wanneer de woorden, die zij verkondigen niet overeenkomt met het Woord van God, dan moet je deze woorden verwerpen.

Wij behoren heilig met het Woord van God om te gaan en de teksten in de juiste context te lezen en te gebruiken in ons leven en niet zo maar teksten uit zijn verband halen en gebruiken voor de wil en de lusten en begeerten van vlees of om anderen ermee om de oren slaan.

Wij leven in de eindtijd, dat is zeker. Maar de apostelen leefden ook al in de eindtijd (Hebr 1:2). In die tijd probeerden de dwaalleraars ook binnen te komen en het evangelie van Jezus Christus te veranderen voor de lusten en begeerten van de mens.

Het gevaar van dwaalleraars

Het gaat erom dat Jezus; het Woord, Hoofd van de gemeente blijft en dat een ieder zich houdt aan het Woord. Wanneer de gelovigen terug zullen gaan naar het Woord en zij zich aan het Woord houden en Zijn wil doen, dan zullen zij behoed worden voor misleidingen. Zij zullen behoed worden, omdat zij de misleiding en de verleiding zullen herkennen.

Onder andere Paulus, Petrus en Judas spreken over het gevaar van dwaalleraars, zoals bijvoorbeeld in 2 Petrus 2:1-22. Er zijn vele overeenkomsten met de tijd, waarin wij momenteel leven. Kijk maar bijvoorbeeld naar de eerste vier verzen:

hoe herken je valse profeten in deze tijd

Toch zijn er ook valse profeten onder het volk geweest, zoals ook onder u valse leraars zullen komen, die verderfelijke ketterijen zullen doen binnensluipen, zelfs de Heerser, die hen gekocht heeft, verloochenende en een schielijk verderf over zichzelf brengend.

En velen zullen hun losbandigheden navolgen, zodat door hun schuld de weg der waarheid gelasterd zal worden; en zij zullen uit hebzucht met verzonnen redeneringen u als koopwaar behandelen; maar het oordeel houdt zich reeds lang met hen bezig en hun verderf sluimert niet.

Judas schrijft in vers 4 het volgende over de dwaalleraars: 

Want er zijn zekere mensen binnengeslopen – reeds lang tevoren tot dit oordeel opgeschreven- goddelozen, die de genade van onze God in losbandigheid veranderen en onze enige Heerser en Here, Jezus Christus verloochenen.

Ook dit zien wij om ons heen gebeuren, dat mensen, die zich Christen noemen, de genade van God veranderen in losbandigheid.

Wat wij vandaag de dag zien gebeuren, gebeurde ook al aan het begin van de eindtijd. En dit zal in elke generatie blijven voorkomen. Het is echter de taak van de Gemeente om het Lichaam gezond te houden en het geloof heilig en zuiver te houden en te strijden voor het behoud van die zuiverheid (Lees ook: Wat is er mis met de kerk?).

De Gemeente moet zorgen dat de gelovigen niet aangetast zullen worden door de leugens van de duisternis en bevuild worden door de zonde. Dat kan alleen met – en door gehoorzaamheid aan het Woord van God.

Blijf waakzaam en zorg ervoor dat niemand jou zal verleiden door middel van leugens, maar blijf vasthouden aan de waarheid van Gods Woord en wijk daar niet van af!

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!