De strijd en zwakheid van de oude mens

De oude mens wordt geregeerd door zijn zondige natuur en is onderworpen aan de zonde en de dood. De oude mens wandelt naar het vlees, wat inhoudt dat de persoon aangestuurd wordt door zijn zintuigen, denken, mening, emoties etc. Het vlees voert heerschappij over de oude mens en bepaald zijn spreken en handelingen (werken). De oude mens kan God niet behagen en kan geen vrucht voor God dragen. Want alles wat uit het vlees voorkomt is corrupt; aangetast door het kwaad (de zondige natuur). De oude mens wandelt naar de wil van het vlees in zonde en draagt de vrucht voor de dood. Paulus geeft de strijd en zwakheid van de oude mens en zijn vlees op een hele mooie manier weer in de brief, die hij aan de heiligen in Rome schreef.

De strijd en zwakheid van de oude mens

Paulus omschrijft niet alleen de strijd en de zwakheid van de oude mens, die een krijgsgevangene is van het zondige vlees. Maar hij geeft daarnaast ook aan, hoe je kan worden bevrijd van de zondige natuur, die in het vlees aanwezig is en continue strijd voert met de Geest en de dingen van het Koninkrijk van God.

oude mens is gekruisigd in Jezus ChristusIn Romeinen 7:14-26, schrijft Paulus niet over de strijd van de nieuwe mens, die geboren is in de Geest, maar hij schrijft over de strijd en zwakheid van de oude mens, die geboren is in het vlees.

Paulus was een farizeeër, dus hij had veel hoofd kennis over het woord van God. Hij diende God vanuit de wet. Hij kende de letter, maar hij kende niet het levende Woord; Jezus Christus.

Totdat Jezus Zichzelf aan hem openbaarde en Paulus zich bekeerde en Jezus Redder en Heer maakte over zijn leven. De oude mens Saulus stierf in Jezus Christus en de nieuwe mens Paulus stond op uit de dood in Hem.

Nergens in de Bijbel, zegt Paulus, Jezus of de andere apostelen, dat de wet niet goed is. Integendeel, hij zegt juist, dat de wet heilig is en de geboden van God heilig, rechtvaardig en goed zijn (Rom 7:12). Het is alleen zo, dat niemand meer door de wet gerechtvaardigd is en daardoor niet door de wet gered kan worden. De enige manier om gerechtvaardigd en gered te worden is door Jezus Christus en niet door de werken van de wet.

De wet is geestelijk

Je kunt alleen gered worden door het geloof in Jezus Christus, de wedergeboorte en als je leeft naar Zijn geboden. Door Jezus Christus en de wedergeboorte ben je binnengekomen, nu is het aan jou om in Hem te blijven.

De wet was door God gegeven aan de vleselijke oude mens. Echter is de essentie van de wet geestelijk. Zolang een mens vleselijk blijft, is de mens niet in staat om de essentie van de wet te begrijpen. Laat staat om de wet te vervullen.

Alleen de nieuwe mens, die geboren is uit water en Geest is in staat om te wandelen naar de Geest. Door te wandelen naar de Geest zal de nieuwe mens de wet vervullen. De nieuwe mens zal de wet niet als religieuze ouderwetse regeltjes beschouwen, maar als liefdevolle geboden van de Vader, die leven en vrede voortbrengen. Laten wij kijken naar Romeinen 7:14-8:4*.

“Wat ik haat, dat doe ik”

Wij weten immers dat de wet geestelijk is. maar ik ben echter vlees (gedomineerd door de zondige natuur), verkocht onder de zonde (de zondige natuur). Want datgene wat ik doe (uitwerk), dat begrijp ik niet. Want ik doe niet wat ik wens te doen, maar datgene wat ik haat, dat doe ik. Indien ik nu wat ik niet wens te doen toch doe, dan stem ik toe (ben ik het eens) met de wet, dat zij (de wet) goed is. Doch dan bewerk ik het niet meer, maar de zonde (de zondige natuur) die in mij woont.

de oude mens afleggen, efeze 4:22Want ik weet, dat in mij, dat wil zeggen in mijn vlees, geen goed woont. Immers, het wensen (de gewilligheid) is wel bij mij aanwezig, maar het goede uitwerken, kan ik niet (omdat de zondige natuur heerst over de mens en zijn handelingen bepaalt. De oude mens is onderworpen aan het vlees).

Want wat ik wens, het goede, dat doe ik niet, maar wat ik niet wens, het kwade, dat doe ik. Indien ik nu datgene doe, wat ik niet wens, dan bewerk ik het niet meer, maar de zonde (zondige natuur), die in mij woont.

Zo vind ik dan deze regel: als ik het goede wens te doen, is het kwade bij mij aanwezig; want naar de inwendige mens verheug ik mij in de wet van God (de wet van rechtvaardigheid en leven). Maar in mijn leden zie ik een andere wet (de wet van zonde en dood), die strijd voert tegen de wet van mijn verstand (de wet van rechtvaardigheid en leven) en mij tot krijgsgevangene maakt van de wet der zonde, die in mijn leden is.

Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam, dezes doods (het lichaam dat gebonden is aan de dood)?

De verlossing van de oude mens,
die slaaf is van de zonde en de dood

God zij dank, door Jezus Christus onze Heere! Daarom ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet van God (de wet van gerechtigheid en leve), maar met mijn vlees aan de wet der zonde.

Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Jezus Christus zijn (die wandelen naar de Geest en niet naar het vlees). Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt van de wet van de zonde en de doods.

Was Jezus volledig Mens?Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees (de zondige natuur, die heerschappij voert in de oude mens) – God heeft, door Zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde veroordeeld in het vlees, opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, (en geregeerd worden door de zondige natuur) doch naar de Geest (en geregeerd worden door de Heilige Geest en het Woord) Rom 7:14-8:4)

Door de wedergeboorte in Jezus Christus ben je bevrijd van de zondige natuur. En zolang je naar de Geest blijft wandelen, zul je in de vrijheid van Christus leven.

Maar zodra je zondigt en blijft zondigen en je laat leiden door jouw vlees (jouw zondige natuur), kom je onder de heerschappij van de duivel en zijn wet; de wet van de zonde en de dood en zul je de strijd en de zwakheid van het vlees ervaren.

‘Wees het zout der aarde’

*NBG, KJ, KW, Interlinear Greek New Testament

You Might Also Like

    error: Content is protected !!