Heers over jouw gedachtes, voordat jouw gedachtes gaan heersen over jou

In de vorige blog post heb jij kunnen lezen over de heerschappij, die God aan de nieuwe schepping heeft gegeven en hoe jij hierin kunt wandelen en wat de consequenties zijn als jij hier niet in wandelt. In deze blog post zal het denken van de mens worden behandeld en hoe jij heerschappij kunt nemen over jouw gedachtes, voordat jouw gedachtes heerschappij gaan voeren over jou.

Het handelen van de mens komt voort uit het denken van de mens. Want zoals er in Spreuken 23:7 staat geschreven: Zoals een mens denkt in zijn hart, zo is hij. Het denken van een mens, maakt de mens tot wie hij of zij is en vanuit dit denken handelt de mens. Dus het gedrag en spreken van een mens komt voort uit het denken.

Het denken fungeert ook als ‘filter’ van de mens. Wanneer jouw denken ‘vertroebeld’ is, wat wil zeggen dat jij een ‘verkeerd’ denken hebt, dan zal alles wat jij waarneemt met jouw zintuigen, door jouw denken ‘vertroebeld’ worden. Hierdoor kun jij alles op een verkeerde manier interpreteren, waardoor jouw waarheid afwijkt van de werkelijkheid. Het denken (de gedachtes) van de mens is dus erg belangrijk en bepaalt eigenlijk de koers van ieders leven.

De oude mens en zijn gedachtes

Wij allen hebben vroeger daarin verkeerd, in de begeerten van ons vlees, handelende naar de wil van het vlees en van de gedachtes, en wij waren van nature, evenzeer als de overigen, kinderen des toorns (Efeziërs 2:3)

Voordat jij tot geloof kwam en werd wedergeboren (het sterven van jouw vlees en de opstanding van jouw geest uit de dood) was jij nog een zondaar en leefde jij naar het vlees als een zondaar. Jouw geest was dood en jij werd geleid door jouw vlees en jouw denken oftewel jouw gedachtes.

Jouw gedachtes, lusten, begeerten en wil van het vlees voerden heerschappij over jou. Zij bepaalden wat jij moest doen en jij gehoorzaamde hen. Jij was een slaaf van jouw vlees en jouw gedachtes.

Jouw gedachtes werden aangestuurd vanuit het koninkrijk der duisternis, want dat was de bron waaruit jij putte. Zij kwamen overeen met de gedachtes van de wereld, omdat de overste van deze wereld; de duivel, jouw vader was en heerste in jouw leven. Jouw vleselijk denken ging tegen het Woord van God in en daarom was jij een vijand van God (Romeinen 8:7).

De nieuwe schepping

Maar toen kwam het moment, dat jij Jezus aannam, als Verlosser en Heer en jij je bekeerde van jouw leven als zondaar en opnieuw geboren werd. Niet meer in het vlees, maar in de geest. Jij werd een nieuwe schepping.

De nieuwe schepping is in het begin nog onderworpen aan het vlees en het denken. Dit komt omdat het vlees en het denken al die jaren gevoed en aangestuurd zijn vanuit de duisternis. Al die jaren heeft jouw vlees en jouw denken, input gehad vanuit de wereld (opvoeding, onderwijs, media, entertainment; tv, films, games, etc.).

wil van God wil van de duivelJouw hele denken is vervuild en is conform het denken van de overste van deze wereld; de duivel. Jij denkt nog steeds zoals de wereld denkt, alleen geloof jij nu in Jezus Christus. Maar jouw denken is onveranderd.

Jouw denken staat nog in lijn met de wereld en nog niet in lijn met het Woord van God en met Zijn wil. Het wordt dus tijd om jouw denken te veranderen en te vernieuwen. Zodat jij een nieuw denken krijgt, dat overeenkomt met de nieuwe schepping, die jij bent geworden in Jezus Christus. Want als dit niet gebeurt, zal jij blijven wandelen naar het vlees als de oude schepping. Het wordt tijd om jouw geest, die nog een baby is, op te voeden, zodat jouw geest opgroeit tot volwassenheid en jij gaat wandelen naar de Geest, als een zoon van God.

Hoe voed jij jouw geest op en hoe zorg jij ervoor dat jouw geest samen met de Heilige Geest gaat heersen in jouw leven? En hoe zorg jij ervoor dat jouw denken wordt vernieuwd, zodat het in lijn met Gods Woord komt te staan? Jij voedt jouw geest op met het Woord van God en door te bidden in de Heilige Geest.

De missie van elk wedergeboren Christen is om Christus te vertegenwoordigen en te wandelen naar de Geest als een zoon van God.

Want de gezindheid (het denken/de gedachtes) van het vlees is de dood, maar de gezindheid (het denken/de gedachtes) van de Geest is leven en vrede (Romeinen 8:6)

Jouw denken vernieuwen met het Woord

Jouw doel als wedergeboren Christen is om te worden als het Woord; Jezus Christus. Jouw ‘oude’ denken als zondaar bepaalt niet wie jij bent, maar het Woord zegt wie jij werkelijk bent.

Al die tijd, dat jij bent aangestuurd vanuit de duisternis; de wereld, ben jij gevoed met leugens, die jou hebben verblind voor de waarheid. De tijd is aangebroken om al die leugens af te leggen en de waarheid tot jou te nemen; kortom het vernieuwen van jouw denken met het Woord van God.

De geest in jou moet gaan regeren in jouw leven en heersen over jouw vlees en dus ook over jouw gedachtes en gevoelens, emoties, wil (die tegen het Woord van God ingaan). Want zolang de geest niet heerst over jouw vlees, zal de geest onderworpen blijven aan het vlees. En dus zul jij nog steeds aangestuurd worden vanuit het vlees; vanuit de duisternis en blijven wandelen in zonde.

De duivel werkt door gedachtes

Één van de grootste werkterreinen van de duivel, is het denken van de mens. De duivel weet hoe belangrijk het denken is. Hij weet dat het denken het spreken en het gedrag van de mens aanstuurt. Daarom wil hij blijven heersen in het denken van de mens en het denken van de mens aansturen met zijn leugens, zodat de mens een slaaf van hem blijft. Hij wil niet dat jij de Waarheid leert kennen. Want zodra jij erachter komt wie jij werkelijk bent in Jezus Christus, dan word jij een groot gevaar voor hem. Daarom wil hij dat jij blijft leven naar het vlees. Zodat hij de controle over jouw leven blijft houden en jij in zonde blijft wandelen.

De macht van de duivel wordt gevoed door de zondeWanneer jij tot geloof komt in Jezus Christus en je bekeert van jouw wereldse wandel, heeft de duivel niet meer het recht om jouw gedachtes aan te sturen, maar hij heeft nog wel de mogelijkheid. En deze mogelijkheid pakt hij maar al te graag aan.

De duivel heeft maar één doel en dat is om jou te verleiden en weer mee te lokken de duisternis in. Zodat hij bezit van jou kan nemen en jij zijn slaaf wordt en hij jou uiteindelijk kan vernietigen.

De duivel is een gevallen engel, hij kan niet jouw gedachtes lezen, maar hij kan wel input geven en gedachtes opwerpen in jouw denken.

Hij stuurt zijn engelen; demonen uit om jou te bestormen met leugens. Ja, zij werpen gedachtes in jouw denken op van onheil, bezorgdheid, angsten, achterdocht, jaloezie, afgunst, hoogmoed, doom scenario’s, negatieve gedachtes, destructieve gedachtes, gedachtes van zelfverwerping en noem maar op.

Daarnaast voedt hij deze gedachtes door gebruik te maken van zijn instrumenten uit de zichtbare wereld, zoals de televisie, films, computer, games, internet, social media, boeken etc. Deze vormen van entertainment en media zorgen ervoor, dat mensen gaan denken zoals de duivel denkt en hierdoor helemaal in de macht van de duivel en zijn demonen komen en gaan leven naar zijn wil. Één van zijn werken, die zichtbaar worden in het leven van de mens is verslaving.

Het is dus erg belangrijk, wanneer jij tot geloof bent gekomen en wedergeboren bent, waar jij naar kijkt, naar luistert en waar jij jouw denken mee voedt. Door jezelf te blijven voeden met de ‘dingen’ van de wereld, zorg jij ervoor dat jouw vlees sterk blijft en blijft heersen in jouw leven. Maar wanneer jij jezelf voedt met de ‘dingen’ van het Koninkrijk Gods en tijd spendeert in het Woord van God, gebed, spreken in nieuwe tongen etc. dan wordt jouw geest sterk.

Heerschappij nemen over gedachtes

Ook u, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en zonden, waarin gij vroeger gewandeld hebt overeenkomstig de loop dezer wereld, overeenkomstig de overste van de macht der lucht, van de geest, die thans werkzaam is in de kinderen der ongehoorzaamheid, -trouwens, ook wij allen hebben vroeger daarin verkeerd, in de begeerten van ons vlees, handelende naar de wil van het vlees en van de gedachten, en wij waren van nature, evenzeer als de overigen, kinderen des toorns -, God echter, die rijk is aan erbarming, heeft, om Zijn grote liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad, ons, hoewel wij dood waren door onze overtredingen mede levend gemaakt met Christus (Efeziërs 2:1-6)

Vernieuwing van je denkenIn bovenstaand gedeelte, schreef Paulus aan de gelovigen, die behoorden tot de gemeente van Efeze, dat voordat zij tot het Lichaam van Christus behoorden, zij aangestuurd werden vanuit de duisternis en wandelden naar de begeerte van hun vlees en handelden naar de wil van hun vlees en hun gedachtes.

Zij waren dus slaaf van de wil van hun vlees en een slaaf van hun gedachtes.

Wat hun vlees (zintuigen, lusten, begeerten, gevoelens, emoties etc.) en hun gedachtes wilde, dat deden zij ook.

Maar… zei Paulus, nu zij door de genade en liefde van God mede levend gemaakt waren met Christus; door het sterven van het vlees en de opstanding van de geest uit de dood, behoorden zij niet meer te leven in zonden naar de wil van hun vlees en hun gedachtes. Maar zij behoorden te leven naar de Geest en vanuit de geest goede werken te doen.

Het vlees ligt begraven in de waterdoop. Het vlees leeft dus niet meer, maar is dood. En dat geldt voor een ieder, die is gedoopt in Jezus Christus.

Als jij bent geboren in de geest, behoor jij ook te wandelen en te leven naar de Geest. Jij zult niet meer doen wat jouw vlees en jouw gedachtes jou opdragen om te doen. Maar jij doet wat het Woord van God zegt dat jij moet doen. Jij laat jouw gedachtes niet meer heersen over jou. Maar in Jezus Christus heers jij over jouw gedachtes, die niet in overeenstemming met het Woord van God zijn.

Hoe heers jij over gedachtes, die tegen het Woord van God ingaan?

1. Ken het Woord van God 

Ten eerste moet jij het Woord van God kennen. Want hoe weet jij anders dat een gedachte niet in overeenstemming is met het Woord, als jij het Woord niet kent? Daarnaast kun jij ook niet naar het Woord wandelen, als jij het Woord niet kent. Daarom is het belangrijk om het Woord te bestuderen en jouw denken te vernieuwen met de woorden van God. Zodat jouw denken wordt als het Woord. Luister niet meer naar wat de wereld zegt, maar luister naar wat God zegt in Zijn Woord.

En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erknennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomens (Romeinen 12:2)

2. Mediteer dag en nacht op het Woord

Laat jouw denken gevuld zijn met de woorden van God en laat het Woord niet wijken uit jouw gedachtes. Maar overdenk de woorden van God, dag en nacht.

Dit wetboek mag niet wijken uit uw mond, maar overpeins het dag en nacht, opdat gij nauwgezet handelt overeenkomstig alles wat daarin geschreven is, want dan zult gij op uw wegen uw doel bereiken en zult gij voorspoedig zijn (Jozua 1:8)

Welzalig de man die niet wandelt in de raad der goddelozen, die niet staat op de weg der zondaars, noch zit in de kring der spotters; maar aan des Heren wet zijn welgevallen heeft, en diens wet overpeinst bij dag en bij nacht (Psalm 1:1-2)

3. Neem elke gedachte, die tegen het Woord van God ingaat, krijgsgevangen met het Woord

Jij kunt alleen de strijd met jouw gedachtes aangaan vanuit de Geest en jouw gedachtes met het Woord van God aanvallen en in bezit nemen; oftewel krijgsgevangen nemen in Jezus Christus. Alleen het Woord kan de tegenstander verslaan. Denk maar aan Jezus en de verzoekingen van de duivel in de wildernis. Neem daarom het Woord van God in jouw mond.

Wanneer er gedachtes van bezorgdheid, onheil of doom scenario’s, kortom leugens van de duivel, in jouw denken komen. spreek dan tot die gedachtes en zeg hardop: “er staat geschreven dat God gedachtes van vrede en niet van onheil over mij heeft, om mij een hoopvolle toekomst te geven” (Jeremia 29:11).

Want al leven wij in het vlees, wij trekken niet ten strijde naar het vlees, want de wapenen van onze veldtocht zijn niet vleselijk, maar krachtig voor God tot het slechten van bolwerken, zodat wij de redeneringen en elke schans, die opgeworpen wordt tegen de kennis van God, slechten, elk bedenksel als krijgsgevangene brengen onder de gehoorzaamheid aan Christus, en gereed staan, zodra uw gehoorzaamheid volkomen is, alle ongehoorzaamheid te straffen (2 Korintiërs 10:5-6)

Heers over jouw gedachtes, voordat zij gaan heersen over jou

Wanneer jij niet opstaat tegen jouw gedachtes, die tegen het Woord van God ingaan en jouw gedachtes niet meteen krijgsgevangen neemt met het Woord, maar jouw gedachtes de vrije loop laat en gaat voeden, door erover na te denken en jouw gedachtes te geloven, dan zullen deze gedachtes regeren in jouw leven en jou leven beheersen en jou leiden naar de duisternis.

Gedachtes, die tegen het Woord van God ingaan, lijken in het begin onschuldig, maar zijn dit niet. Zij bezitten een vernietigend karakter, dat zich uit in negatieve gedachtes, zelfverwerping, zelfmedelijden, seksuele onreinheden, jaloersheid, afgunst, angsten, depressies en soms zelfs kunnen leiden tot zelfmoord.

Eva nam haar positie, die God aan de mens had gegeven, om te regeren over de hemel en de aarde en al wat daarin is, niet in. Doordat zij haar positie niet innam, verloor de mens zijn positie aan de duivel.

Wanneer jij niet meteen de gedachtes, die tegen het Woord van God ingaan, krijgsgevangen neemt, dan zullen zij jou krijgsgevangen nemen.

Bid niet tot God dat Hij ze van jou wegneemt, want Hij heeft jou die heerschappij in Jezus Christus gegeven om over jouw gedachtes te heersen. Hij heeft jou die heerschappij gegeven om te heersen over jouw vlees, inclusief jouw gedachtes. Maar jij moet wel Zijn Woord kennen en in jouw mond nemen. Want het Woord is jouw geestelijk Zwaard waarmee jij de geestelijke strijd voert over jouw vlees.

Daarom is het essentieel om jouw denken te vernieuwen met het Woord van God en in het Woord te blijven. Wandel naar de Geest in het gezag en de heerschappij, die God aan jou heeft gegeven. Heers over jouw gedachtes voordat zij gaan heersen over jou en jou krijgsgevangen nemen.

Lees ook Op zoek naar rust in jouw ziel

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!