De gelijkenis van de zaaier; de vier soorten gelovigen

Aangezien het Koninkrijk der Hemelen een geestelijk Koninkrijk is en Gods volk nog niet geestelijk maar vleselijk was, sprak Jezus in gelijkenissen en gebruikte illustraties en voorbeelden uit de (zichtbare) natuur en het dagelijks leven van de mens om het Koninkrijk van God zichtbaar te maken of een geestelijk principe of morele les te verduidelijken. Jezus vertaalde als het ware het geestelijke naar het vleselijke. Één van de gelijkenissen is de gelijkenis van de zaaier die staat in Mattheüs 13:1-23, Marcus 4:2-20 en Lucas 8:4-15. Wat is de betekenis van de gelijkenis van de zaaier?

De uitleg van de gelijkenis van de zaaier

De zaaier ging uit om zaad te zaaien. En bij het zaaien viel een deel langs de weg en de vogels kwamen en aten het op. Een ander deel viel op de steenachtige plaatsen, waar het niet veel aarde had, en terstond schoot het op, omdat het geen diepe aarde had, maar toen de zon opkwam, verschroeide het en omdat het geen wortel had, verdorde het. Een ander deel viel op de dorens en de dorens kwamen op en verstikten het. Een ander deel viel in goede aarde en het gaf vrucht, deels honderd-, deels zestig-, deels dertigvoudig. Wie oren heeft, die horen (Mattheüs 13:3-9, Marcus 4:3-8, Lucas 8:5-8)

In de gelijkenis van de zaaier sprak Jezus over het Koninkrijk der Hemelen en de vier soorten gelovigen (vier soorten Christenen). Jezus vergeleek de zaaier en het zaad met het Koninkrijk der Hemelen. Dit Koninkrijk wordt door de zaaier gezaaid in de vorm van zaad. Het zaad vertegenwoordigt het Woord van God, dat wordt gezaaid in de levens van de gelovigen. Afhankelijk van het hart en het leven van de gelovige zal het zaad vrucht dragen of niet. Als de gelovige vrucht zal dragen, dan zal het Koninkrijk van God zichtbaar worden in het leven van de gelovige.

De zaaier zaait hetzelfde zaad, er is geen verschil in zaad. Maar of het zaad (het Woord) opkomt en vrucht draagt hangt af van de grond (de ‘geestelijke grond’ van de gelovige; het leven van de gelovige) waarop het zaad valt.

Is de gelovige wedergeboren en een nieuw hart ontvangen? Hoe is de gesteldheid van het hart van de wedergeboren gelovige? Hoe leeft de gelovige? Waarmee voedt de gelovige zich? Heeft de gelovige zijn eigen leven in Jezus Christus afgelegd? Is de gelovige gestorven in het vlees en opgestaan in de geest in Jezus Christus? Zoekt de gelovige de dingen die boven zijn? Of houdt de gelovige nog teveel van zijn eigen leven en is de gelovige niet bereid om zijn leven op te geven? En zoekt de gelovige de dingen, die op de aarde zijn en vult hij zich hiermee?

Het zaad dat langs de weg terechtkomt

Bij een ieder, die het woord van het Koninkrijk hoort en niet verstaat, komt de boze en rooft wat in zijn hart gezaaid is: dat is de langs de weg gezaaide (Mattheüs 13:19)

In de gelijkenis van de zaaier viel een deel van het zaad langs de weg. Het zaad dat langs de weg terechtkwam vertegenwoordigt de gelovige, die het Woord van God hoort maar niet begrijpt. Dit kan verschillende oorzaken hebben.

bijbeltekst 1 korintiers 2-14 ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods isHet kan komen omdat de gelovige nog niet wedergeboren is in de geest en daarom de geestelijke dingen van het Koninkrijk van God niet begrijpt. Want de oude mens, die ongeestelijk is, is niet in staat om de dingen van het Koninkrijk van God te begrijpen (Lees ook: Wat houdt de wedergeboorte in?).

Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is (1 Korintiërs 2:14)

Maar het kan ook komen, omdat de woorden van God niet duidelijk genoeg of op een verkeerde manier worden uitgelegd of dat de aandacht van de gelovige afdwaalt tijdens het luisteren naar de woorden van God of het lezen van de Bijbel.

Kortom er kunnen heel veel oorzaken zijn, waardoor een gelovige, die de woorden van God hoort, niet verstaat.

Als de gelovige de woorden van het Koninkrijk hoort maar niet verstaat, zal de duivel komen en wegroven wat in zijn hart is gezaaid. Hierdoor zal het zaad niet opkomen en geen vrucht dragen.

Het zaad dat op steenachtige plaatsen terechtkomt

De op steenachtige plaatsen gezaaide is hij, die het woord hoort en terstond met blijdschap aanneemt; maar hij heeft geen wortel in zich, doch is iemand van het ogenblik; wanneer echter verdrukking of vervolging komt om der wille van het woord, komt hij terstond ten val (Mattheüs 13:20-21)

In de gelijkenis van de zaaier viel een deel op steenachtige plaatsen. De op steenachtige plaatsen gezaaide is de gelovige van het ogenblik oftewel de gelovige van het moment, die met alle nieuwe leringen meewaait. Zodra er weer een prediker opstaat, die een nieuwe boodschap verkondigt, rent deze gelovige als een mak schaap zonder Herder naar de prediker en laat zich voeden en volgt hem.

De gelovige wil continue nieuwe dingen horen en verzamelt zoveel mogelijk leermeesters om zich heen. Hij bezoekt voortdurend seminars en voedt zich continue met allerlei nieuwe informatie en is super enthousiast. Maar dit is enkel tijdelijk.

Want zodra de gelovige thuiskomt en zijn dagelijkse werkzaamheden weer oppakt of als de gelovige datgene wat hij geleerd heeft toepast in zijn leven zonder snel resultaat te zien of weerstand ervaart vanuit zijn omgeving, stopt de gelovige met het toepassen en verdwijnt al snel datgene wat hij heeft geleerd en gaat weer op zoek naar nieuwe leringen en strategieën.

De gelovige zit zijn hele leven onder het gehoor en bezoekt seminar na seminar, zonder ooit tot de erkentenis van de waarheid te komen (2 Timotheüs 3:7).

De gelovige van het ogenblik is niet bestand tegen de weerstand en vervolging van mensen

De gelovige van het ogenblik heeft geen wortel in zich. Hij teert op de wijsheid en ervaringen van anderen, voornamelijk van bekende predikers. De gelovige denkt een relatie met Jezus te hebben, maar de waarheid is, dat de gelovige geen relatie heeft met Jezus Christus; het Woord, maar met mensen en een denkbeeldige Jezus (Lees ook: Een replica Jezus, die replica christenen voortbrengt).

Want zodra er weerstand en vervolging komt vanuit zijn omgeving omwille van het Woord van God, bezwijkt de gelovige en zal niet kunnen standhouden.

De gelovige houdt niet vast aan de waarheid; aan het Woord van God, maar bezwijkt onder de druk van mensen en maakt concessies (Lees ook: Wat zegt de Bijbel over de verdrukking?).

valse liefdeDe gelovige wil geaccepteerd en aardig gevonden worden door de mensen en wil meedoen met de wereld.

De gelovige wil niet worden vervolgd, gehaat of worden afgewezen door mensen omwille van de woorden van God.

Daarom doet de gelovige water bij de wijn en keurt datgene goed, wat tegen Gods Woord en Zijn wil ingaat.

Vele vrome excuses en woorden, zoals de genade en liefde, worden veelvuldig gebruikt om dit gedrag van de gelovige en het accepteren van zonde te vergoelijken.

Maar de gelovige houdt zichzelf voor de gek door te denken, dat hij door het accepteren van zonde in de liefde wandelt. Want dit is alles behalve waar. In plaats dat de gelovige in de liefde wandelt, wandelt de gelovige in de valse liefde als vijand van het kruis (Lees ook: Wat is de valse liefde? en Wat zegt de Bijbel over zonde in de gemeente?).

De gelovige, die geen wortel in zich heeft is iemand van het ogenblik, die het Woord met blijdschap aanneemt, maar wanneer verdrukking of vervolging komt omwille van het Woord, terstond ten val komt en geen vrucht draagt.

Het zaad dat in de dorens terechtkomt

De in de dorens gezaaide is hij, die het woord hoort, en de zorg van de wereld en het bedrog van de rijkdom verstikt het woord en hij wordt onvruchtbaar (Mattheüs 13:22)

Wat in de dorens viel, dat zijn zij, die het gehoord hebben; en gaandeweg worden zij door zorgen en rijkdom en lusten des levens verstikt en zij brengen het niet tot vrucht (Lucas 8:14\

In de gelijkenis van de zaaier viel een deel op de dorens. De in de dorens gezaaide is de gelovige, die het Woord van God hoort, maar zijn hart is niet volledig toegewijd aan God. De gelovige is meer gericht op de dingen van deze wereld en maakt zich druk om de alledaagse dingen, zorgen en problemen, die in zijn leven en in de wereld plaatsvinden.

Zal God zijn wil veranderen voor de lusten en begeerten van mensenZijn leven is gericht op zichzelf en zijn familie, zijn familie en de aardse voorzieningen en materialisme.

De gelovige is daarnaast prestatie gericht in plaats van geestelijk gericht op de dingen van het Koninkrijk van God.

Hij wordt geleid door de lusten en begeerten van het vlees en kijkt hoe hij zo welvarend en voorspoedig mogelijk kan zijn (Lees ook: Ik zal jou de rijkdommen van de wereld geven!).

De gelovige is gericht op aardse voorspoed en de rijkdommen van deze wereld,  in plaats van op geestelijke rijkdom en gebruikt een aangepast evangelie om te krijgen wat hij wilde zorg van de wereld en het bedrog van de rijkdom verstikt het woord en hij wordt onvruchtbaar

Zijn hele denken en leven wordt beheerst door de zorg en dingen van de wereld en het bedrog van rijkdom en is als het ware een afgod in zijn leven. Hierdoor raakt het woord verstikt en zal geen vrucht dragen (Lees ook: Leringen van duivelen doden de kerk).

Het zaad dat in goede aarde terechtkomt

De in goede aarde gezaaide is hij, die het woord hoort en verstaat, die dan ook vrucht draagt en oplevert, deels honderd-, deels zestig-, deels dertigvoudig (Mattheüs 13:23)

vrucht van de GeestIn de gelijkenis van de zaaier viel een deel in goede aarde. De in goede aarde gezaaide is de wedergeboren gelovige, die het Woord tot zich neemt, openstaat, begrijpt, gehoorzaamt en toepast in zijn leven.

De gelovige zal het Woord bestuderen en zich laten onderwijzen door de Heilige Geest.

De gelovige is nederig en gewillig en zal zich laten corrigeren door het Woord en de Heilige Geest. Hij is niet halsstarrig en rebels en zal de woorden en correcties niet verwerpen. Hij zal de woorden van God niet verdraaien en aanpassen aan zijn leven(style) om te kunnen blijven wandelen naar zijn vlees en volharden in zonde (Lees ook: Kun je in zonde leven en gered zijn?).

Integendeel deze gelovige is afgestorven aan zijn vlees en zal wandelen naar de Geest in gehoorzaamheid aan het Woord.

De gelovige zal luisteren en de woorden van God toepassen in zijn leven. Hij zal geduldig zijn en blijven standhouden op het Woord, zodat zijn geest zal opgroeien tot volwassenheid en vrucht zal dragen.

De gelovige zal zich niet laten afleiden van het Woord door bijzaken, zoals weerstand, vervolging, tegenslagen, dagelijkse problemen, zorgen, aardse voorzieningen, liefde voor rijkdom en andere wereldse zaken. Maar de gelovige zal de dingen zoeken, die boven zijn en niet die op de aarde zijn (Lees ook: Hoe zoek je de dingen, die boven zijn waar Christus is gezeten?).

De gelovige zal leven in geloof en blijven standhouden op het Woord. Hierdoor zal de gelovige in Jezus Christus blijven, ondanks de vele aanvallen, weerstand en de vervolgingen van de mensen om zich heen. De gelovige zal onwankelbaar zijn en veel vrucht dragen, waardoor het Koninkrijk van God zichtbaar wordt.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!