Waarom God Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft?

Één van de meest bekende teksten uit de Bijbel is Johannes 3:16, ‘Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe’. Dit is de reden, waarom God Zijn Zoon naar de wereld zond. Maar er staat nog meer geschreven, dat vaak in de vergeethoek terechtkomt en voor velen niet zo bekend is als vers 16, maar wel uitleg geeft, waarom God Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft en wat het betekent om te geloven in Jezus Christus, zodat je niet verloren zal gaan maar eeuwig leven zal hebben.

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe (Johannes 3:16)

Omdat God de wereld liefhad, zond God Zijn eniggeboren Zoon naar de aarde om de mens te redden. Jezus kwam in de gelijkenis van een mens en bestond uit vlees en bloed. Jezus was geboren uit het Zaad van God, in plaats van het zaad van de mens, waardoor de zondige natuur oftewel het kwaad niet in het vlees aanwezig was.

Jezus had echter wel de mogelijkheid om ongehoorzaam te worden aan de woorden en de wil van God en te zondigen, net als Adam, die volmaakt was geschapen naar het evenbeeld van God, maar de mogelijkheid had om te zondigen. Want waarom zou de duivel Jezus verzocht hebben, als Jezus toch niet kon zondigen? (o.a. Hebreeën 2:14; 4:15 (Lees ook: ‘Ik zal jou de rijkdommen van de wereld geven’)).

Jezus moest komen in de gelijkenis van de mens en deel hebben aan vlees en bloed, aangezien Jezus anders nooit de Plaatsvervanger van de gevallen mens kon zijn en de zonde van de wereld op Zich kon nemen en door Zijn dood het dodenrijk rechtmatig zou kunnen ingaan om de duivel te onttronen en de krijgsgevangenen te bevrijden en met Zich mee te voeren.

En zo kwam Jezus in de gelijkenis van de mens en is Hij in alles verzocht geweest, echter zonder te zondigen (Hebreeën 2:14-15; 4:15 (Lees ook: ‘Was Jezus volledig Mens?’ En ‘Wat is het verschil tussen de offers van Jezus Christus en de offers van dieren?’)).

Zoals Mozes de slang in de woestijn verhoogde, en een ieder, die de woorden van God geloofde en gehoorzaamde en opkeek naar de slang, niet zou sterven maar zou leven, zo moest Jezus ook verhoogd worden, zodat een ieder, die in Jezus Christus zou geloven niet verloren zou gaan, maar eeuwig leven zou hebben (o.a. Numeri 21:6-9, Johannes 3:14-15). 

God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld zou veroordelen

Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroodele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. Wie in Hem gelooft wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de Naam van de eniggeboren Zoon van God (Johannes 3:17-18)

Dat was het doel van de komst van Jezus naar de aarde. Jezus kwam om als eerste de mensen, die tot Gods volk oftewel het huis Israëls behoorden, op te roepen tot bekering en te geloven in Hem, de Messias, waardoor zij niet verloren zouden gaan en de eeuwige straf zouden ontvangen, maar eeuwig leven zouden hebben. En na Jezus Zijn dood en opstanding is hetzelfde heil van het huis Israëls tot de heidenen gekomen. 

Jezus kwam naar de aarde voor de behoudenis van de mens en niet om de mens te veroordelen, aangezien het nog niet Zijn tijd was om de wereld te veroordelen. De tijd om te veroordelen zal komen op de Dag van het Oordeel (o.a. Mattheüs 16:27; 25:31-46, Johannes 12:47-48, 2 Petrus 2:9;3:7, Openbaring 20:11-15). 

Zolang Jezus nog niet is teruggekomen en de Dag van het Oordeel nog niet is aangebroken, hebben de mensen, die op aarde leven, nog steeds de mogelijkheid om door het geloof in Jezus Christus gered te worden en eeuwig leven te ontvangen, want Jezus geeft nog steeds het eeuwige leven aan een ieder, die in Hem gelooft. Het maakt niet uit wie jij bent of wat jij hebt gedaan, Jezus geeft aan iedereen de mogelijkheid om behouden te worden en het eeuwige leven te ontvangen. 

God heeft Zijn Zoon in de wereld gezonden, opdat de wereld door Hem zou behouden worden

Diegenen, die geloven in Jezus Christus de Zoon van God en in Hem als Redder geloven en hun vertrouwen stellen in Hem, zullen naar Jezus luisteren en Zijn woorden gehoorzamen en opvolgen in hun leven. 

Zij zijn door het geloof en de wedergeboorte in Christus vanuit het koninkrijk der duisternis, waar de duivel de overste is en regeert, overgeplaatst naar het Koninkrijk van het Licht, waar Jezus Koning is en regeert. Zij zullen niet meer in angst en veroordeling leven, maar door de vrijspraak en verlossing in Christus, zullen zij in vrijheid leven. Vrij van zonde en gebondenheid aan de duivel en de dood (o.a. Romeinen 6:16-22, Kolossenzen 1:13-14, Hebreeën 2:14-15).

Wie mijn woorden hoort en Hem gelooft

Zij weten, dat zij door het geloof in Christus, wat inhoudt dat zij hun vertrouwen stellen in Christus, niet veroordeeld zullen worden, maar eeuwig leven zullen ontvangen. Omdat zij geloven in het Woord en het Woord zegt, dat een ieder, die in Jezus Christus gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven zal hebben (o.a. Johannes 3:16-21; 5:24, Romeinen 8:1).

Geloven doe je niet alleen met woorden, maar de werken die jij doet in het leven getuigen of jij werkelijk gelooft in Jezus Christus en jouw vertrouwen in Hem stelt en Jezus toebehoort of niet (o.a. Jakobus 1:22-27; 2:14-26, Mattheüs 5:16; 7:15-20).

Mensen kunnen zeggen, dat zij geloven in Jezus, terwijl zij niet hun vertrouwen stellen in Hem en niet behouden zijn.

Geloven doe je door de woorden van God en de woorden, die Jezus heeft gesproken, maar ook afkomstig waren van God, te geloven en te gehoorzamen en op te volgen in jouw leven en op het Woord te blijven staan (Lees ook: ‘De hoorders vs de doeners’). 

“Wat noemt gij Mij Heere, Heere, en doet niet wat Ik zeg?”

Als jij gelooft in Jezus de Christus, de Zoon van de levende God, en van Jezus houdt, dan onderwerp jij je aan Hem en doe jij wat Hij zegt. 

Er zijn vele Christenen, die Jezus hun Heere noemen, maar niet doen wat Hij zegt. Zij wandelen in hoogmoed en rebellie en vertrouwen op hun eigen kennis, wijsheid, inzichten en vaardigheden en bepalen zelf wat goed is en wat kwaad is en wat wel mag en wat niet mag en wat zij willen en interpreteren de Bijbelteksten op hun eigen manier, zodat zij kunnen blijven volharden in zonde en trekken zich niets aan van de wil van God. Maar zo werkt het niet in het Koninkrijk van God (Lees ook: Een geloof zonder inhoud en ‘Zal ik nog het geloof vinden op aarde?)

Wie niet gelooft in Jezus Christus is reeds veroordeeld

Wie in Hem gelooft wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de Naam van de eniggeboren Zoon van God. Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos (Johannes 3:18-19)

Diegenen, die niet geloven in Jezus Christus, de Messias, de eniggeboren Zoon van God, en niet hun vertrouwen stellen in Jezus, die zijn reeds veroordeeld en leven in veroordeling. En dit is het oordeel, dat het Licht in de wereld is gekomen en de mensen de duisternis liever hebben gehad dan het Licht, want hun werken waren boos. En zo getuigden hun boze werken, dat zij de duisternis liever hadden dan het Licht. 

De woorden van mensen getuigen niet of zij in het Licht geloven en in het licht wandelen, maar hun werken getuigen of zij in het Licht geloven en van de duisternis naar het licht zijn overgegaan en in het licht wandelen of niet. 

Als mensen zeggen te geloven in Jezus, maar in de duisternis wandelen, door de werken die zij doen, dan getuigen zij door hun boze werken (zonde) dat zij de duisternis liever hebben dan het licht. 

Zij zullen niet tot het Licht gaan en niet in de nabijheid willen zijn van diegenen, die het Licht toebehoren en in het licht wandelen, aangezien zij niet willen, dat hun boze werken aan het licht komen, omdat zij van deze boze werken houden en zich niet willen bekeren van hun boze werken.

Wie kwaad bedrijft haat het Licht, maar wie de waarheid doet gaat tot het Licht

Want een ieder, die kwaad bedrijft, haat het licht, en gaat niet tot het licht, opdat zijn werken niet aan de dag komen: maar wie de waarheid doet, gaat tot het licht, opdat van zijn werken blijke, dat zij in God verricht zijn (Johannes 3:20-21)

En zo haten diegenen, die kwaad bedrijven en dus niet leven naar de wil van God in gehoorzaamheid aan het Woord, maar in ongeloof en in zonde leven, het Licht en gaan niet tot het Licht, omdat zij niet willen dat hun boze werken worden onthuld en zij vermaand worden.

Maar diegenen, die in Jezus Christus de Weg, de Waarheid, het Licht en het Leven geloven en hun vertrouwen stellen in Hem en zich bekeren en door de wedergeboorte Hem toebehoren, zullen zich onderwerpen aan Jezus en Zijn woorden gehoorzamen. Doordat zij Zijn woorden gehoorzamen en de waarheid doen, gaan zij tot het Licht, omdat van hun werken blijken, dat zij in God verricht zijn en zij God toebehoren. 

Zij leven niet in ongeloof en veroordeling, maar zij leven naar het Woord en de Geest in vrijheid in gehoorzaamheid aan God en wandelen in het licht, in de waarheid van God, en zullen in vrijmoedigheid tot de troon van genade komen en in gemeenschap met God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest leven.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!