Wat betekent het sterfelijke lichaam levend gemaakt door Zijn Geest?

In Romeinen 8:11 schreef Paulus, dat indien de Geest van Hem, die Christus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, dan zal Hij, die Christus Jezus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door Zijn Geest, die in u woont. Wat bedoelde Paulus hiermee? Wat betekent het sterfelijke lichaam levend gemaakt door Zijn Geest? 

Door Adams daad van ongehoorzaamheid werd de mens een sterfelijk lichaam

Op het moment, dat Adam, de zoon van God, ongehoorzaam werd aan God en zondigde, voer de dood in de mens en stierf de geest van de mens. Het leven van God had de mens verlaten en de mens kwam onder heerschappij van de dood te leven en werd een sterfelijk lichaam.

betekenis van het kruis

Maar Jezus Christus, de Zoon van God, kwam naar de aarde, om de mens te verlossen van de macht van de zonde en de heerschappij van de dood, en om de staat van de gevallen mens en de vrede tussen God en de gevallen mens te herstellen (Lees ook: Jezus herstelde de positie van de gevallen mens en De vrede, die Jezus herstelde tussen de gevallen mens en God).

En zo werd Jezus de Plaatsvervanger van de gevallen mens en droeg de zonde en de doodstraf, die staat op de zonde en kwam daardoor in het dodenrijk terecht, waar Jezus de dood overwon.

Want na drie dagen stond Jezus Christus als Overwinnaar op uit de dood met de sleutels van de dood en het dodenrijk (Lees ook: Wat bedoelde Jezus met de sleutels van het Koninkrijk der Hemelen?). 

Door Zijn verlossingswerk en Zijn bloed, herstelde Jezus de staat van de gevallen mens en maakte Hij een ieder, die door het geloof wedergeboren is in Hem, heel.

Het sterfelijke lichaam levend gemaakt door Zijn Geest tijdens het leven op aarde

Ook u, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en zonden, waarin gij vroeger gewandeld hebt overeenkomstig de loop dezer wereld, overeenkomstig de overste van de macht der lucht, van de geest, die thans werkzaam is in de kinderen der ongehoorzaamheid, -trouwens, ook wij allen hebben vroeger daarin verkeerd, in de begeerten van ons vlees, handelende naar de wil van het vlees en van de gedachten, en wij waren van nature, evenzeer als de overigen, kinderen des toorns -, God echter, die rijk is aan erbarming, heeft, om Zijn grote liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad, ons, hoewel wij dood waren door de overtredingen mede levend gemaakt met Christus, door genade zijt gij behouden-, en heeft ons mede opgewekt en ons mede een plaats gegeven in de hemelse gewesten, in Christus Jezus, om in de komende eeuwen de overweldigende rijkdom Zijner genade te tonen naar (Zijn) goedertierenheid over ons in Christus Jezus (Efeziërs 2:1-7)

Jezus Christus gaf het leven, dat door Adam’s ongehoorzaamheid ontnomen was, terug, toen de Heilige Geest kwam en de geest van de mens door de kracht van de Heilige Geest opstond uit de dood en het sterfelijke lichaam een levend lichaam werd. 

Christus is om de zonden gestorven

Het sterfelijke lichaam werd door het geloof en de wedergeboorte in Christus een levend lichaam en behoorde tot het Levende Lichaam van het Koninkrijk der Hemelen; de Gemeente, waarvan Jezus Christus het Hoofd is en in de hemelse gewesten in Hem is gezeten boven alle overheid, macht, kracht, heerschappij en alle naam. 

De wedergeboren mens was overgeplaatst vanuit het koninkrijk van de duisternis; het domein van de dood, naar het Koninkrijk van God; het domein van het leven en was niet langer meer een levende ziel, maar was een levende geest geworden (Kolossenzen 1:13-14).

De geestelijke mens (nieuwe mens) zou niet meer onder de heerschappij van de dood leven en geleid worden door het vlees en de dood, die regeert in de zondige natuur van het vlees en de werken van het vlees doen.

Maar omdat het sterfelijke lichaam door de Heilige Geest opgewekt was uit de dood en levend gemaakt was voor God, zou de geestelijke mens het leven van God bezitten en onder de heerschappij van God leven en de werken van de Geest doen.

Het sterfelijke lichaam versus het levend gemaakte lichaam

Want gelijk de Vader de doden opwekt en doet leven, zo doet ook de Zoon leven, wie Hij wil (Johannes 5:21)

Het sterfelijke lichaam (de oude mens) is geboren uit het stof van de aarde, uit het zaad van de mens en behoort tot de aarde en de overste van de aarde en de lucht en zal na het leven op aarde terugkeren naar de aarde; naar het koninkrijk van de dood (hel, Hades, dodenrijk), dat onder de aarde is.

Het lichaam, dat levend gemaakt is in Jezus Christus (de nieuwe mens), is geboren uit de hemel, uit het Zaad van God en behoort tot het Koninkrijk der Hemelen en zal na het leven op aarde, terugkeren naar de Hemel, die boven de aarde is.

Zolang een mens de oude mens blijft, zal de mens de overste van de wereld toebehoren en wandelen naar het vlees als de wereld en gescheiden leven van God als vijand van God, waardoor de mens onder het oordeel van God leeft en zich veroordeeld voelt in de ziel.

De nieuwe mens is door de verzoening van Jezus Christus en Zijn bloed en de wedergeboorte in Hem; de dood van het vlees en de opstanding van de geest uit de dood, verzoend met God.

De vijandschap tussen de mens en God is in Christus weggenomen. De nieuwe mens leeft niet gescheiden van God en leeft niet meer als de wereld als vijand van God, maar leeft in gemeenschap met God in gehoorzaamheid naar Zijn wil. De nieuwe mens is geboren uit God en behoort God toe en bezit Zijn natuur en doet wat Hem behaagt. 

Het sterfelijke lichaam levend gemaakt door Zijn Geest na het leven op aarde

En indien de Geest van Hem, die Christus Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, dan zal Hij, die Christus Jezus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door Zijn Geest, die in u woont (Romeinen 8:9-11)

Als het sterfelijke lichaam tijdens het leven op aarde levend gemaakt is in Christus door de Heilige Geest, zal na de natuurlijke dood, het sterfelijke lichaam opgewekt worden door Zijn Geest. Want na het leven en sterven op aarde, keert ieder mens terug naar Diegene of diegene, wie de mens toebehoort en zijn of haar leven lang heeft gediend; het Leven (Jezus Christus) of de dood (de duivel.

Als jij bent wedergeboren in Christus en jouw geest is opgewekt uit de dood en jouw sterfelijke lichaam is levend gemaakt in Christus door de Heilige Geest tijdens jouw leven op aarde, dan zal de Heilige Geest, die in jou woont, ook jouw (natuurlijke) sterfelijke lichaam tot leven wekken als jij komt te sterven. Jij zal de dood niet zien, maar het eeuwige leven beërven.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!