Dienaars van vlammend vuur

Als de gelovigen geen dienaars van vlammend vuur worden en niet uitgaan in Gods oogst, dan zullen miljoenen mensen op de Dag van het Oordeel geworpen worden in het vlammend vuur van de poel des vuurs. Als jij bent wedergeboren in Christus en een zoon van God (dit geldt voor zowel mannen als vrouwen) bent geworden, dan ben jij een dienaar van God en een dienaar van Christus geworden en behoor jij een vlammend vuur te zijn. Maar wat betekent het om een dienaar van vlammend vuur te zijn?

Dienaars van vlammend vuur zijn gerechtvaardigd en wandelen in gerechtigheid

Maar Gode zij dank: gij wáárt slaven der zonde, doch gij zijt van harte gehoorzaam geworden aan die vorm van onderricht, die u overgeleverd is; en, vrijgemaakt van de zonde, zijt gij in dienst gekomen van de gerechtigheid. Ik zeg dit van menselijk standpunt om de zwakheid van uw vlees. Want gelijk gij uw leden gesteld hebt ten dienste van de onreinheid en van de wetteloosheid tot wetteloosheid, zo stelt nu uw leden ten dienste van de gerechtigheid tot heiliging. Want toen gij slaven waart der zonde, waart gij vrij van de gerechtigheid. Wat voor vrucht hadt gij toen? Dingen, waarover gij u nu schaamt; immers, het einde daarvan is de dood.

Maar thans vrijgemaakt van de zonde en in de dienst van God gekomen, hebt gij tot vrucht uw heiliging en als einde het eeuwige leven. Want het loon, dat de zonde geeft, is de dood, maar de genade, die God schenkt, is het eeuwige leven in Christus Jezus onze Heere (Romeinen 6:17-23)

God is rechtvaardig een ieder die uit Hem geboren is doet de rechtvaardigheid

De dienaars van Christus zijn als vlammend vuur. Zij zijn gerechtvaardigd door het bloed van Jezus en door de wedergeboorte in Christus bezitten zij de Heilige Geest.

De Heilige Geest, die in hen woont, is heilig en rechtvaardig net als God de Vader en God de Zoon en daarom zullen zij ook heilig en rechtvaardig wandelen en rechtvaardige werken doen en de vrucht van de Geest dragen. 

Zij behoren de duivel en zijn koninkrijk niet meer toe en dienen de zonde en de dood niet meer, aangezien zij dood zijn voor de zonde. Daarom zullen zij zichzelf niet verhogen en zich boven God verheffen door te wandelen in hoogmoed naar hun eigen woorden, wil en de lusten en begeerten van het vlees. 

Zij zijn werkers der gerechtigheid en daarom zullen zij niet liegen, andermans bezit begeren, stelen, afgoderij plegen, de Naam van de Heere ijdel gebruiken, zich inlaten met (seksuele) onreinheden, overspel plegen, scheiden, overmatig drinken en eten, etc., maar zij zullen God liefhebben boven al en hun naaste als hunzelf (Lees ook: ‘Heb jij God lief boven al?’ En ‘Wat betekent het om jouw naaste lief te hebben als jezelf?’).

Het vuur van God is géén gevoel, maar roept op tot heiliging en handelen

Er zijn vele mensen, die de Heilige Geest en het heilig vuur van God en in vuur en vlam zijn voor God, associëren met een energie en een gevoel in plaats van een Persoon en de heiligheid, rechtvaardigheid, de heiliging en het oordeel van God en het oproepen tot handelen. 

Zij willen het heilig vuur van God ervaren en voelen en genieten van het zogenaamde vuur in hun vlees, dat zij met behulp van natuurlijk middelen, methoden en rituelen, zoals bijvoorbeeld muziek, zang, mantra’s, valse meditatie, vuurtunnels etc. in zich opwekken. 

Maar het heilig vuur van God is géén gevoel en daarom kan dit vuur niet gevoeld worden. 

Het vuur is één van de symbolen, die de natuur en het karakter van God de Vader, God de Zoon; het Levende Woord en God de Heilige Geest weergeeft en staat voor de heiligheid, de rechtvaardigheid, reiniging (zuivering) en het oordeel van God. 

Het is een geestelijk heilig vuur, dat niet gevoeld, maar wél gezien kan worden in de natuurlijke wereld door de veranderingen van het leven van een persoon en de rechtvaardige wandel van een persoon. 

Want het heilig vuur verlicht de donkere hoeken van iemands hart en brengt de boze werken aan het licht. Het heilig vuur van God reinigt, zuivert en verwijdert alle onreinheden in het leven van een persoon, als de persoon de zuivering van het heilig vuur toelaat en zich onderwerpt aan God en Zijn Woord en Zijn Woord volgt en Zijn wil opvolgt (lees ook: ‘Het heiligingsproces‘ en ‘De oude mens afleggen‘). 

God is een verterend vuur

Neemt u ervoor in acht, dat gij het verbond van de Heere uw God, dat Hij met u gesloten heeft, niet vergeet en u een beeld maakt in de gedaante van iets, dat de Heere, uw God u verboden heeft. Want de Heere, uw God, is een verterend vuur, een naijverig God (Deuteronomium 4:23-24)

Laten wij derhalve, omdat wij een onwankelbaar Koninkrijk ontvangen, dankbaar zijn en hierdoor God vereren op een Hem welbehagelijke wijze met eerbied en ontzag, want onze God is een verterend vuur (Hebreeën 12:28-29)

Het Woord zegt, dat God een verterend vuur is. God is heilig en rechtvaardig en kan geen deel hebben aan de zonde en de ongerechtigheid, maar haat ongehoorzaamheid en de wetteloosheid.

God is een God van Zijn Woord en handelt naar Zijn Woord. Wat God zegt, zal geschieden, ongeacht wat mensen daarvan vinden. 

Uw troon o God is in alle eeuwigheid

Gods Woord is de waarheid en staat voor eeuwig vast en geen enkel mens kan daar iets aan veranderen. 

Dankbaarheid, eerbied en ontzag voor onze Almachtige God is in deze dagen ver te zoeken.

In plaats dat de gelovigen zich onderwerpen aan God en Zijn Woord en dankbaar zijn en een vreze voor God hebben oftewel een grote eerbied en ontzag voor God hebben en daarom wandelen naar Zijn wil en Zijn geboden, behandelen velen God als een suikeroom, die zich moet onderwerpen aan hen en aan hun wensen en wil en de lusten en begeerten van hun vlees moet voldoen en daarom moet doen en geven wat zij zeggen en willen. 

Er is totaal geen eerbied en ontzag meer voor God en daarom neemt de goddeloosheid toe en vallen velen af van het ware geloof en zijn lauw geworden voor Jezus Christus en Zijn Koninkrijk en sluiten compromissen.

Maar God is een verterend vuur en als Zijn heilig vuur geen bezit neemt van de mens gedurende het leven op aarde, dan zal het vuur bezit nemen van de mens na het leven op aarde (Lees ook: ‘De doop met vuur‘).

Het Woord is als vuur 

De profeten zullen tot wind worden; geen is er, die door hen spreekt; zó verga het hun! Daarom, zo zegt de Heere, de God der heerscharen omdat gij dit woord spreekt: zie, Ik maak Mijn woorden in uw mond tot vuur en dit volk tot hout en het zal hen verteren (Jeremia 5:13-14)

Is niet Mijn woord zó als een vuur, luidt het woord des Heeren, of als een hamer, die een steenrots vermorzelt? (Jeremia 23:29)

Vuur ben Ik komen werpen op de aarde en wat is Mijn wil, als het reeds ontstoken is? Ik moet gedoopt worden met een doop, en hoe beklemt het Mij, totdat het volbracht is. Meent gij, dat Ik gekomen ben om vrede op aarde te brengen? Neen, zeg Ik u, veeleer verdeeldheid (Lucas 12:49-53)

Net als God een verterend vuur is, zo is ook Zijn Woord als vuur. De woorden van God zijn heilig en rechtvaardig en geest en leven en oordeelt de zonde en rekent af met het kwaad en de ongerechtigheid. 

Net als de profeten, die God toebehoorden, de woorden van God spraken, die als vuur waren en de zonde veroordeelde en afrekende met het kwaad en opriepen tot bekering en om terug te keren naar God, zo was Jezus ook gekomen om vuur te komen werpen op de aarde door de wil van God te doen en af te rekenen met het kwaad en Gods volk op te roepen tot bekering en niet meer te zondigen. 

Het Woord van God is als een brandend vuur in het hart

Ik ben tot een bespotting geworden de ganse dag, allen honen zij mij. Want telkens wanneer ik spreek, moet ik het uitschreeuwen, van geweld en onderdrukking roepen; want het woord des Heeren is mij geworden tot smaad en spot de ganse dag. Maar zeide ik: Ik wil aan Hem niet denken en in Zijn Naam niet meer spreken, dan werd het in mijn hart als brandend vuur, opgesloten in mijn gebeente; wel matte ik mij af om het in te houden, maar ik kon het niet (Jeremia 20:7-9)

Jeremia was tot een bespotting geworden en werd gehoond. Hij werd vervolgd en onderging vele ontberingen, omwille van het woord van God, net als al de andere profeten van God, die trouw waren aan God en Zijn woorden spraken. 

Het woord van God brandde als een vuur in zijn hart, waardoor Jeremia de woorden van God niet kon inhouden. Jeremia kon niets anders doen, dan de woorden van God te spreken in plaats van zijn mond te houden of woorden te spreken, die de mensen wilden horen. 

Net zoals in Jeremia de woorden van God als een brandend vuur in zijn hart waren, zo brandden de woorden van God ook in het hart van de andere profeten en zo branden de woorden van God nog steeds in de zonen van God, die God toebehoren en Zijn dienaars van de gerechtigheid zijn.

Dienaars van vlammend vuur sluiten geen compromissen, maar spreken de waarheid van God

Ik betuig u nadrukkelijk voor God en Christus Jezus, die levenden en doden zal oordelen, met beroep zowel op Zijn verschijning als op Zijn koningschap: verkondig het woord, dring erop aan, gelegen of ongelegen, wederleg, bestraf en bemoedig met alle lankmoedigheid en onderrichting. Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren. Blijf gij echter nuchter onder alles, aanvaard het lijden, doe het werk van een evangelist, verricht uw dienst ten volle (2 Timotheüs 4:1-5)

Dienaars van vlammend vuur hebben het Woord in zich en spreken niet naar wat mensen willen horen en behagen niet het verwende gehoor van de hoorders, maar zij spreken de woorden en de waarheid van God, die vaak hard, confronterend, onplezierig, onbehagelijk kunnen zijn en oordelend kunnen overkomen en vaak als liefdeloos worden ervaren.

Gods Woord is een verterend vuur

Alhoewel de wereld en ‘gelovigen’ die de wereld toebehoren hun woorden als hard, confronterend, liefdeloos, oordelend, racistisch, etc. beschouwen, spreken zij naar de wil van God de waarheid van God in liefde. Want zij weten wat er zal gebeuren met zondaren, die zich niet bekeren van hun zonde en ongehoorzaam zijn aan de wil van God. 

Zij weten waar zondaren na hun leven op aarde en na de Dag van het Oordeel naar toegaan, namelijk de hel. En zij willen niet dat mensen verloren gaan en geworpen worden in de poel des vuurs en voor eeuwig zullen branden. Net als hun Vader, die niet wil dat ook maar één mens verloren gaat (1 Timotheüs 2:4-6, 2 Petrus 3:9).

En daarom zullen zij de waarheid van God spreken tot de zondaars om hen te redden, ondanks de consequenties. 

Vele gemeenten prediken het oordeel van God en de hel niet meer, omdat het de mensen ongemakkelijk en bang maakt. De mensen luisteren liever naar verdichtsels, die hun vlees pleas-en en hen fijne gevoelens geven, dan dat zij naar de waarheid van God luisteren. Het enige wat zij willen is een vleselijke ervaring met God hebben en ‘Gods aanwezigheid’ voelen en een gezellige tijd in de kerk met medegelovigen hebben.

Maar de hel bestaat en de Dag van het Oordeel is een realiteit en zal komen, ongeacht wat mensen geloven en zeggen en ongeacht de dwaalleringen en de verdichtsels die worden verkondigd. Niemand is in staat om te ontsnappen aan de Dag van het Oordeel. 

God dan verkondigt, met voorbijzien van de tijden der onwetendheid, heden aan de mensen, dat zij allen overal tot bekering moeten komen: omdat Hij een dag heeft bepaald, waarop Hij de aardbodem rechtvaardig zal oordelen door een Man, die Hij aangewezen heeft, waarvan Hij voor allen het bewijs geleverd heeft door Hem uit de doden op te wekken (Handelingen 17:30-31)

Indien het inderdaad recht is bij God aan uw verdrukkers verdrukking te vergelden, en aan u, die verdrukt wordt, verkwikking tezamen met ons, bij de openbaring van de Heere Jezus van de hemel met de engelen Zijner kracht, in vlammend vuur, als Hij straf oefent over hen, die God niet kennen en het evangelie van onze Heere Jezus niet gehoorzamen (2 Tessalonicenzen 1:6-8)

De dienaars van Christus hebben een verantwoordelijk en zijn verplicht om het hele evangelie en de volledige waarheid van God te verkondigen, in plaats van een gedeeltelijke waarheid en een door mensen gemaakt evangelie, wat geen evangelie is.

Mensen vinden het heel normaal en geen enkel probleem om naar angstaanjagende horrors, gruwelijke misdaad – en moord series en/of films en naar andere vuilnis op televisie te kijken, waar de zonde en de dood de hoofdrol spelen. Maar zij vinden het niet normaal en een probleem als je over de hel spreekt en de Dag van het Oordeel, want dat maakt hen ongemakkelijk en bang? 

Dienaars van vlammend vuur handelen naar het Woord

Jezus dan antwoordde en zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, de Zoon kan niets doen van Zichzelf, of Hij moet het de Vader zien doen; want wat deze doet, dat doet ook de Zoon evenzo. Want de Vader heeft de Zoon lief en toont Hem al wat Hij zelf doet, en Hij zal Hem grotere werken tonen dan deze, opdat gij u verwondert. Want gelijk de Vader de doden opwekt en doet leven, zo doet ook de Zoon leven, wie Hij wil (Johannes 5:19-21)

Dienaars van Christus zijn vlammen van vuur en spreken en handelen naar het Woord. Zij spreken de heilige en rechtvaardige woorden van God en spreken en handelen naar wat het Woord en de Heilige Geest hen ingeeft. Net zoals Jezus, die zich had onderworpen aan de Vader en de woorden van de Vader sprak en deed wat Hij Zijn Vader had zien doen.

Dienaars van vlammend vuur zullen lijden en vervolgd worden omwille van het Koninkrijk van God

Wederom sprak Jezus tot hen en zeide: Ik ben het licht der wereld; wie Mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben (Johannes 8:12)

Gij zijt het licht der wereld. Een stad, die op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. Ook steekt men geen lamp aan en zet haar onder de korenmaat, maar op de standaard, en zij schijnt voor allen, die in het huis zijn. Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken (Mattheüs 5:14-16)

Indien de wereld u haat, weet dan, dat zij Mij eer dan u gehaat heeft. Indien gij van de wereld waart, zou de wereld het hare liefhebben, doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld uitgekozen heb, daarom haat u de wereld. Gedenkt het woord, dat Ik tot u gesproken heb: Een slaaf staat niet boven zijn heer. Indien zij Mij vervolgd hebben, zij zullen ook u vervolgen; indien zij mijn woord bewaard hebben, zij zullen ook het uwe bewaren. Maar dit alles zullen zij u aandoen om Mijn Naam, want zij kennen Hem niet, die Mij gezonden heeft (Johannes 15:18-20)

booswicht is de rechtvaardigen een gruwel, wie recht wandelt is een gruwel voor goddelozen

Diegenen, die God toebehoren en Zijn zonen zijn zullen net als Jezus het licht van de wereld zijn en zullen heilig en rechtvaardig wandelen naar Gods wil en zullen omwille van Jezus Christus en door hun wandel en rechtvaardige werken vervolgd worden door diegenen, die de wereld en de overste van de wereld toebehoren. 

U kan de wereld niet haten, maar Mij haat zij, omdat Ik van haar getuig, dat haar werken boos zijn (Johannes 7:7)

En als Hij komt zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel; van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet; van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is (Johannes 16:8-11)

De Heilige Geest, de Geest der waarheid, die in hen woont zal de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van het oordeel.

Hierdoor zullen zij door diegenen, die de wereld toebehoren en zich niet willen bekeren tot God en niet in hun nabijheid kunnen zijn, omdat zij geconfronteerd worden met hun zondige natuur en hun zonde, verlaten, gehaat en vervolgd worden. 

Maar er zullen ook mensen zijn, die de wereld toebehoren, maar door de overtuiging van hun zondige natuur en hun zonde door de Heilige Geest wél tot bekering komen en hun leven aan Jezus geven.

Daarom is het belangrijk om door te gaan en te blijven staan op het Woord en blijven wandelen in het geloof, in de waarheid naar de wil van God in heiligheid en gerechtigheid, ondanks de boosheid, haat, valse beschuldigingen, verzoekingen, weerstand en vervolgingen van de wereld.

Laten de zonen van God (geestelijke) vlammen van vuur zijn, zodat vele mensen gered zullen worden uit de vlammen van het vuur.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!