Hoe kun jij de glorie van God ervaren?

In het leven van een Christen is er één ding waar iedereen naar verlangt en dat is om de glorie van God te ervaren. Sommige mensen doen er alles aan om in de nabijheid van God te komen en de glorie van God oftewel de Shekinah glorie te ervaren. Zij bidden en vasten urenlang voor een bovennatuurlijke ervaring en om prettige gevoelens te ervaren, zoals bijvoorbeeld tintelingen, een glorie wolk, een speciaal licht of een bezoek van een engel of Jezus. Maar wat is de glorie van God? En wat zegt het Woord over de glorie van God? Komt de glorie van God, die beschreven staat in de Bijbel, overeen met de glorie van God, die de gelovigen vandaag de dag ervaren?

Wanneer wordt de glorie van God zichtbaar?

Tegenwoordig zien wij in vele kerken en gemeenten een toename en een verandering van lofprijs en aanbidding. Tijdens de dienst neemt de lofprijs een grote plaats in. In vele gemeenten zijn er aanbiddingsleiders aangesteld, net als in het Oude Testament, die de bezoekers van de gemeente behoren te leiden naar de troon van God in de hemel.

De luide muziek wordt vergezeld met neon ambiance verlichting, die de lofprijs ervaring versterken en ervoor zorgen dat de bezoekers in een bepaalde gemoedstoestand komen. De melodieën en woorden worden continue herhaald, net als mantra’s. Zij doen dit net zo lang, totdat de mensen in een soort trance komen en de gevoelens en emoties de overhand krijgen.

Na een half uur of uur van lofprijzen stopt de muziek en moeten de bezoekers weer langzaam op aarde landen.

wie aanbid jij

Terwijl de mensen nog aan het bijkomen zijn, neemt de voorganger plaats op de kansel en begint het Woord te verkondigen.

Maar het duurt niet lang, voordat vele mensen afdwalen met hun gedachten.

Zij luisteren met een half oor naar de preek en denken ondertussen aan allerlei andere zaken en/of zijn ondertussen op hun telefoon of pad bezig met andere zaken en doen net of zij meelezen in de Bijbel, waardoor zij de woorden van God niet ontvangen.

Wanneer werd de glorie van God zichtbaar in de dienst? Tijdens de lofprijs of tijdens de prediking van het Woord? De ware glorie van God werd zichtbaar tijdens de prediking van het Woord.

Misschien dat jij het hier niet mee eens bent en jij vindt dat lofprijs heel belangrijk is om de glorie van God te ervaren en dit baseert op al de gevoelens en emoties, die jij tijdens de lofprijs ervaart. Maar Gods aanwezigheid is niet te meten aan de hand van gevoelens en emoties.

De mensen, die seculiere concerten of clubs bezoeken, komen ook in een extase en ervaren ook prettige gevoelens en emoties, maar het is niet de glorie van God aangezien Gods aanwezigheid daar niet is.

Lofprijs en aanbidding behoort van binnen naar buiten te komen en niet van buiten naar binnen, zodat jij in een soort trance komt en prettige gevoelens ervaart. Jij zingt om Jezus te verhogen en niet om een bepaalde beleving te ervaren. Aangezien Jezus centraal staat en niet jij en jouw gevoelens.

God openbaart Zichzelf door de schriften; het Woord

In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God  (Johannes 1:1)

Als jij gelooft in Jezus Christus en jouw geloof gebaseerd is op Jezus Christus, het levende Woord, dan moet jij Hem leren kennen. Jij kunt geen God dienen, die jij niet kent. Als jij God niet leert kennen zoals Hij is, dan bestaat er een groot gevaar, dat jij een denkbeeldige God en een denkbeeldige Jezus gaat dienen (Lees ook: De replica Jezus, die replica Christenen voortbrengt).

Jij zal dan zelf een god in jouw gedachten creëren, genaamd Jezus en een beeld van Jezus vormen, die niet reëel is maar een verbeelding van een god is, die jij zelf hebt gemaakt. Een god, die verdacht veel op jezelf lijkt.

Bijbel is ons kompas

Daarom is het belangrijk om God te leren kennen. Hoe leer jij God kennen? Door Zijn Woord.

God heeft Zichzelf geopenbaard door het Woord en zal Zich ook aan jou openbaren door de schriften.

Daarom is het zo belangrijk om het Woord van God te lezen en te bestuderen, zodat jij God en Zijn wil leert kennen.

Jezus was en is het levende Woord; het Woord dat levend is geworden in het vlees. Overal waar Jezus kwam, manifesteerde de glorie van God.

Wanneer jij het Woord van God opent en begint te lezen en te bestuderen, zul jij de waarachtige God, de Schepper van de hemel en de aarde en al wat daarin is, leren kennen.

Jij zal de ware God, waarin jij gelooft en die jij dient, leren kennen. Waardoor jij de ware glorie van God zal ervaren.

En weet jij wat zo geweldig is? Het Woord is nog steeds hetzelfde. Het Woord is nog steeds relevant en bezit nog steeds dezelfde waarheid en het leven en heeft nog steeds dezelfde kracht!

God verandert niet. Daarom is elk woord van Hem nog steeds de waarheid, ook voor vandaag.

Hoe kun jij de glorie van God ervaren?

De Bijbel is geen oud, saai, verlopen geschiedenisboek, dat niet meer van toepassing is in de huidige maatschappij. Nee!

Als jij God wilt leren kennen en de ware glorie van God wil ervaren, dan moet jij de Bijbel openen en beginnen met lezen, zodat jij de almachtige God leert kennen.

Wanneer jij de woorden van God tot jou neemt en gehoorzaamt en in Zijn woorden zal wandelen, dan zal jij in Christus zijn en wandelen in- en als Christus.

Door de wedergeboorte ben jij een zoon van God geworden en door de vernieuwing van jouw denken met het Woord en door de woorden van God te gehoorzamen en op te volgen in jouw leven, zul jij opgroeien in het zoonschap Gods en wandelen als zoon van God.

Het boek Nehemia en de glorie van God

Laten wij eens kijken naar het boek Nehemia en wat daarin beschreven staat over de glorie van God:

Toen nu de zevende maand aanbrak en de Israëlieten in hun steden waren, kwam het gehele volk als één man bijeen op het plein voor de Waterpoort. En men verzocht de schriftgeleerde Ezra het boek der wet van Mozes, die de Here aan Israël gegeven had, te halen.

Toen bracht de priester Ezra de wet vóór de gemeente, zowel mannen als vrouwen en ieder die het kon begrijpen, op de eerste dag van de zevende maand. En hij las daaruit voor op het plein vóór de Waterpoort van dat het licht werd tot de namiddag in tegenwoordigheid van de mannen en de vrouwen en van hen die het konden begrijpen. Het gehele volk hoorde aandachtig naar het boek der wet.

De schriftgeleerde Ezra stond op een houten verhoging, die men voor die gelegenheid gemaakt had. En naast hem aan zijn rechterhand, stonden Mattitja, Sema, Anaja, Uria, Chilkia en Maäseja; en aan zijn linkerhand Pedaja, Misaël, Malkia Chasum, Chasbaddana, Zekarja, Mesullam.

“Ezra loofde de Heere”

Ezra opende dus het boek ten aanschouwen van het gehele volk, want hij stond hoger dan het gehele volk. En zodra hij het boek opende, stond het gehele volk op. Ezra loofde de Heere, de grote God, en het gehele volk antwoordde terwijl het de handen omhoog hief: Amen, Amen. En zij knielden en bogen zich voor de Heere neder met het gelaat ter aarde.

En Jesua, Bani, Serebja, Jamin, Akkub, Sabbetai, Hodia, Maäseja, Kelita, Azarja, Jozabad, Chanan, Pelaja en de Levieten  gaven het volk onderricht in de wet, terwijl het op zijn plaats bleef staan. Zij lazen namelijk uit het boek, uit de wet Gods, duidelijk voor en gaven uitlegging, zodat men het voorgelezene begreep. En Nehemia – dat is de stadhouder- met de priester-schriftgeleerde Ezra en de Levieten, die het volk onderricht gaven, zeiden tot het gehele volk: Deze dag is  voor de Here, uw God, heilig; bedrijft geen rouw en weent niet. Want het gehele volk weende, toen het de woorden der wet hoorde (Nehemia 8:1-11)

Ezra predikte vanaf de kansel

De eerste persoon in de Bijbel, die vanaf de kansel predikte was Ezra. Ezra preekte vanaf een houten kansel, van ’s ochtends vroeg (vanaf het moment dat de zon opkwam) tot in de namiddag. Ezra onderwees de mannen en vrouwen vanuit de wet van Mozes, welke de Heere aan Israël gegeven had (Lees ook: De onthullende waarheid over de wet van de zonde en de dood).

De hand van God

In het verhaal van Ezra, zien wij de hand van God op zijn leven. God was met Ezra in elke situatie. Ezra was een schriftgeleerde en kende de wet van God erg goed. Ezra leefde met God.

In Nehemia 8:1-11 lezen wij, dat op het moment dat Ezra het boek opende, de hele menigte opstond. Als eerste zegende Ezra de Heere, de almachtige God. Toen Ezra de Heere zegende bevestigde het volk dit, door hun handen op te heffen en te antwoorden met: Amen, Amen.

Zij bogen hun hoofd en aanbaden de Heere, knielend met hun gezicht op de grond. Zij waren vol ontzag voor de almachtige God, toen zij de woorden hoorden. Het volk werd onderwezen in de wet van God, zodat zij de wet en de wil van God zouden begrijpen.

Waarom is het belangrijk om het Woord te begrijpen?

Het is belangrijk, dat wanneer jij het Woord van God leest of hoort in de gemeente, dat jij begrijpt wat er staat geschreven. Want wanneer jij dit niet begrijpt zal het zaad (Het woord) niet in goede aarde vallen en zal het weggenomen worden door de vogels (Lees ook: De vier soorten gelovigen).

Ezra en de Levieten begrepen dit principe erg goed. Vandaar dat zij het volk de wet grondig onderwezen. Zij namen daar de tijd voor en brachten het woord op zo’n manier tot het volk, dat een ieder het kon verstaan. Ja, dat een ieder de wet en de geboden van God begreep.

Nehemia, Ezra en de Levieten onderwezen de mensen en maakte die dag heilig voor de Heere. Zij geboden het volk te stoppen met huilen en rouwen. Want die dag was heilig.

Waarom huilden en rouwden zij? Misschien huilden en rouwden zij, omdat zij door de confrontatie met het Woord van God erachter kwamen, dat zij ver waren afgeweken van het Woord en een rebels leven, ver van God af, leidden. Een leven vol zonde in ongehoorzaamheid aan God en Zijn wil.

Toen de wet van God aan hen onderwezen werd, werden hun ogen geopend. God opende hun ogen door Zijn Woord (de waarheid) en zij werden geconfronteerd met hun zondige leven.

De glorie van God kwam over Gods volk

De glorie van God kwam die dag over het volk. Wij zien hier de kracht van het Woord van God. Wanneer het Woord wordt geopend en de waarheid wordt onthuld, komt de glorie van God over de mensen. En door de glorie van God worden de mensen, die van God afgeweken zijn of zonder God leven, geconfronteerd met hun zondige staat. Er zal berouw over hen komen, waarop een bekering volgt (Lees ook: Wat houdt een bekering in?).

De glorie van God, die door het Woord komt, brengt de duisternis aan het licht en legt de zonde bloot. Hierdoor komt een zondaar tot bekering, omdat hij/zij de woorden van God hoort. Het is daarom belangrijk om de zuivere woorden van God te blijven spreken en daar de tijd voor te nemen.

Jezus zei: “de woorden, die Ik tot u spreek zijn geest en zijn leven (Johannes 6:63)

‘Wees het zout der aarde’

Deel het artikel

You Might Also Like

    error: Content is protected !!