Bestraf de wijze dan zal hij u liefhebben

In Spreuken 9:8-9 staat geschreven, bestraf de wijze, dan zal hij u liefhebben, geef aan de wijze, en hij zal nog wijzer worden, onderwijs de rechtvaardige, en hij zal aan inzicht winnen. Wat betekent dit? Wie wordt er bedoeld met de wijze? Wat gebeurt er als jij een wijze bestraft? Waarom zal de wijze degene, die hem of haar bestraft liefhebben?

Wie wordt er bedoeld met de wijze?

Bestraf de wijze, dan zal hij u liefhebben, geef aan de wijze, en hij zal nog wijzer worden, onderwijs de rechtvaardige, en hij zal aan inzicht winnen (Spreuken 9:8-9)

Degenen, die buiten het Lichaam van Jezus Christus zijn, kunnen en mogen wij niet terechtwijzen, bestraffen of tuchtigen, want zij zijn reeds geoordeeld.

Maar degenen die binnen het Lichaam van Jezus Christus zijn mogen wij wel terechtwijzen. Daarom zegt de Bijbel; het Woord van God: bestraf de wijze, want dan zal hij u liefhebben.

Bestraf de wijze, dan zal hij u liefhebben

Wanneer je iemand waarschuwt voor een gevaar, dan is die persoon jou dankbaar en zo is het ook met een Christen. Wanneer je een Christen op zijn/haar zonde wijst en dus eigenlijk ‘bestraft’ om zijn/haar daden, dan doe je dat uit liefde, omdat je hem/haar wilt behoeden voor misstappen en wilt voorkomen dat hij/zij op het pad van de ongerechtigheid terechtkomt, dat leidt tot de dood (Lees ook: Wat betekent werkelijk heb je naaste lief als jezelf?).

Vaak worden alle zonden, die bedreven worden in het Lichaam van Christus geaccepteerd onder de noemer van liefde en genade.

Maar wanneer jij alles maar accepteert en niet terechtwijst, dan doe jij dat helemaal niet uit liefde, maar wens jij eigenlijk die persoon de doodstraf toe.

Wanneer iemand in zonde leeft of vervalt in zijn oude leven; zijn oude levenspatroon en wandelt in zonde en ongerechtigheden, dan is die persoon niet gered van de dood. Want een ieder die de zonde doet is een zondaar; een slaaf van de zonde. En de vrucht van de zonde is de dood.

Een ieder die de zonde doet, is een slaaf der zonde (Johannes 8:34)

Veel predikers, die tevens ook leraars zijn, zijn open graven

Jezus zegt niet voor niets tegen de Farizeeën, dat zij open graven waren. En in onze tijd is er nog maar weinig veranderd en zijn er veel voorgangers, dominees, pastors enz., die alles maar accepteren onder het mom van de liefde en vele zonden goedkeuren en binnenlaten in de gemeente, ook al is God heel duidelijk in Zijn Woord hoe Hij over de zonde en ongerechtigheid denkt en wat Zijn wil is.

herders leiden schapen naar de afgrondVeel voorgangers zijn open graven en leiden de mensen, die denken dat ze goed leven, regelrecht naar de hel.

Maar wanneer je de wijze bestraft, dus een broeder of zuster in Jezus Christus, en wijst op zijn/haar zonde, dan zal hij/zij jou liefhebben, want jij laat zien, dat je van hem/haar houd en niet wilt dat hem/haar iets vreselijks zal overkomen.

Jij wil niet dat je broeder of zuster door leugens, die gepredikt worden, eindigt in de hel. Nee! Jij wilt hem/haar behoeden en daarom wijs je de persoon (in liefde) terecht. Dat is pas ware liefde!

Wanneer jij de gelovige; de wijze, de rechtvaardige, discipelt en onderwijst in Gods Woord, zodat deze kennis en inzicht krijgt van het Woord van God, dan zal deze nog wijzer worden en aan inzicht winnen.

Het doel van de gelovigen is, dat zij opgroeien in het Woord van God en een doener worden van het Woord, zodat zij worden als het Woord en zullen wandelen in heiligheid, zoals Jezus gewandeld heeft op deze aarde.

You Might Also Like

    error: Content is protected !!