Wacht op de Heere…

Wacht op de Heere, zijt sterk, en Hij zal uw hart versterken, ja, wacht op de Heere (Psalm 27:14)

Zoals al eerder geschreven, leven wij momenteel in een magnetron maatschappij; alles moet snel, snel, snel. Men kan niet meer wachten, alles moet meteen gebeuren. De meeste mensen willen liever iets gister gedaan zien hebben, dan vandaag. En zo leeft de mens ook: gehaast. De maatschappij is snel en daarom is ook alles gericht op snelheid. Maar door al dat gehaast kunnen er weleens fouten of verkeerde keuzes gemaakt worden, die negatieve gevolgen kunnen hebben voor de toekomst.

Wat is er tegen wachten? Men rust uit en doet zijn plicht

De mens is soms veel te gehaast met handelen of met (be)antwoorden en kan daardoor in de problemen raken. Vaak is het goed om even te wachten en niet meteen te handelen.  

Als Christen behoor je te kunnen wachten. Want als je iedere keer alles meteen wilt opknappen en wilt doen, bestaat er een kans, dat je God voor de voeten loopt en kun je er een grote rommel van maken.

In de Bijbel staan genoeg voorbeelden over wat er gebeurt als men niet kan wachten. In de volgende blogposts wil ik er een aantal behandelen en deze relateren aan de dagelijkse zaken, waarmee wij te maken hebben.  

David vertrouwde op de Heere

Wacht op de Heere, zijt sterk, en Hij zal uw hart versterken, ja, wacht op den Heere (SV) 

Wacht op de Heere, wees sterk, uw hart zij onversaagd; ja wacht op de Heere (NBG) 

Wacht op de Heere

Het eerste gedeelte van dit vers begint met zijn advies om op de Heere te wachten. God’s tijd is niet onze tijd, maar Zijn tijd behoort wel onze tijd te worden. Wanneer wij naar de Geest wandelen, dan wordt Zijn tijd onze tijd en zullen wij in staat zijn om te wachten. Vaak laat de Here ons iets zien wat in de toekomst zal gebeuren. Dit betekent dus niet, dat het meteen zal gebeuren, maar dat het ter zijner tijd zal gebeuren. 

Het enige wat jij hoeft te doen is te geloven, Hem vertrouwen en verwachten dat het zal gebeuren.

Wees sterk

David zegt vervolgens: “wees sterk”. Dus wanneer je kan wachten, betekent dit dat je sterk bent, want als je sterk bent kun je wachten. ‘Wees sterk’ is vertaald van het woord ‘châzaq’ en heeft verschillende betekenissen. Het betekent o.a.: moed, jezelf bemoedigen, vast, krachtig, gevestigd, behouden, te weerstaan, zich dapper gedragen, vastpakken, repareren, machtig zijn.

wacht op de Heere wees sterkDavid schrijft in de Psalmen over zijn leven en relatie met de Heere. Hij schrijft over zijn situaties en welke plaats God in zijn leven inneemt. Zonder de Heere zou hij nergens zijn. David vertrouwde volledig op de Heere.

In Psalm 27 zegt David het volgende: Wanneer je wacht op de Heere, ben je sterk, krachtig, bemoedig je jezelf en weersta je de verleiding om o.a. zelf actie te ondernemen.

In de tussentijd, terwijl je wacht, moet je niet passief worden. Je moet niet lekker gaan luieren en jezelf voeden met allerlei wereldse zaken. Laat jezelf niet entertainen door de wereld, want wanneer je dit doet zul je jouw vlees voeden en geestelijk zwak en arm worden en dat wil je natuurlijk niet. Je wilt geestelijk sterk worden en blijven.

Daarom moet je in de tussentijd actief blijven in de Geest. Dit doe je door middel van het Woord te bestuderen, te overdenken (dag en nacht) en toe te passen, bidden, vasten, jezelf (geestelijk) opbouwen en versterken door het spreken in nieuwe tongen etc. 

De Heer zal jouw hart versterken

Wanneer jij wacht op de Heere en sterk blijft, dan zal de Heere jouw hart versterken. Jouw hart zal onbevreesd en onwankelbaar zijn. Waar staat het hart voor? Het hart staat voor het centrum van jou wezen.   

Wees daarom geduldig en wacht. Wees sterk in jouw dagelijkse wandel met de Heere. Behoud het geloof in Jezus Christus. Luister naar Hem en wandel naar Zijn geboden. Laat Hem Heer en Meester zijn, over elke situatie in jouw leven.

Wanneer jij Hem gehoorzaamt en volledig op Hem vertrouwt, dan zal Zijn belofte, die Hij aan jou gegeven heeft, geschieden.

Deze blogpost is onderdeel van een reeks blogposts, die over dit onderwerp gaan. Wil je meer lezen over het onderwerp ‘wachten’, klik dan op één van de onderstaande links:

‘Wachten…’
‘Wachten op de belofte’
‘Wachten op de juiste partner’
‘Wachten totdat de droom werkelijkheid wordt’
‘Wachten op de belofte van de Messias’
‘Wachten op de terugkomst van Jezus’

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!