Hoe schep je orde in de chaos?

Is jouw leven een chaos en ervaar je geen rust? Ren je van hot naar her en lijkt het wel of je wordt meegevoerd in de stroom van jouw dagelijkse bezigheden van bijvoorbeeld jouw studie, werk, gezin en noem maar op? Of misschien word je overspoeld met problemen, of (verwarde) gedachten, die jouw hele denken en wezen in bezit nemen en zijn er momenten dat je het even niet meer ziet zitten. Je ervaart geen rust en orde, maar onrust, onvrede, stress en chaos. Wat doe je op zulke momenten? Hoe schep je orde in de chaos?

Wat doe je op die momenten dat je het niet meer ziet zittdruk zijn, chaos in jouw levenen?
Ga je bij de pakken neerzitten en laat jij de problemen en omstandigheden jouw gedachten en jouw leven beheersen? Ga je klagen en jammeren? Wat doe jij?

God heeft ons niet geschapen om door de dagelijkse bezigheden, omstandigheden, problemen, (verwarde) gedachten etc. volledig in bezit genomen te worden.

God heeft ons niet geschapen om te klagen, te jammeren en in zelfmedelijden in een hoekje te kniezen. Hij heeft ons ook niet geschapen om overspannen te raken of gebukt te gaan onder depressies.

Maar God heeft ons geschapen om gemeenschap met Hem te hebben en om in die éénheid met Hem, rust, orde, vrede, vreugde, blijdschap etc. te ervaren. God heeft ons in Jezus Christus geschapen, om met Hem samen te zitten en om heerschappij te voeren over de dagelijkse bezigheden, omstandigheden, problemen en (verwarde) gedachten en ons niet door deze te laten overweldigen, zodat wij onrustig worden en ons leven een chaos wordt.

Het is de wil van God dat wij in Zijn vrede blijven.

God schiep orde in de chaos

De aarde was één grote chaos; woest en duister. El Elohim (Jehovah God, Jezus en de Heilige Geest) schiep orde in de chaos, die waarschijnlijk was gecreëerd door de duivel en zijn demonen (Lees ook: de strijd in het hof). Hoe schiep God orde in de chaos?

God sprak het Woord; Hij riep het niet zijnde tot aanzijn en door de kracht van de Heilig Geest kwam alles tot stand. Hierdoor veranderde de chaos in orde. De duisternis was verdwenen en er was licht gekomen, alles was goed, totdat de mens, die in perfecte staat was geschapen, ongehoorzaam werd aan zijn Schepper; zijn Vader en zondigde. Adam had naar de slang; de duivel geluisterd en hierdoor werd zijn bezit hem ontnomen.

Door de lust van het vlees (het eten van de verboden vrucht), ruilde Adam het eeuwige leven in voor de dood. Door te doen, wat God hem verboden had om te doen, werd zijn leven een chaos:

  • zijn relatie met God werd hem ontnomen,
  • zijn geest werd hem ontnomen
  • zijn heerschappij over de aarde werd hem ontnomen,
  • zijn huisvesting (hof van Eden) werd hem ontnomen,
  • zijn voorzieningen werden hem ontnomen,
  • zijn eeuwige leven werd hem ontnomen,
  • zijn zoon werd hem ontnomen,

Adam’s leven werd een grote chaos. Door zijn ongehoorzaamheid aan God, onderwierp hij zich automatisch aan de duivel. Het leek allemaal zo mooi en veelbelovend wat de duivel hem beloofde, maar de waarheid was dat God de waarheid sprak en niet de duivel. De duivel sprak de halve waarheid, wat geen waarheid is.

De missie van de duivel is om te stelen, te slachten en te verdelgen en dit werd zichtbaar in het leven van Adam.

De dief komt niet dan om te stelen en te slachten en te verdelgen (Joh 10:10)

Adam twijfelde aan God’s betrouwbaarheid

Adam twijfelde aan God’s betrouwbaarheid en hierdoor haalde Adam zelf het onheil over zich heen.

waarheid Gods vervangen door de leugenDe heerschappij, die God aan Adam had gegeven, werd hem ontnomen en Adam en zijn nageslacht zou in gebondenheid aan de dood en het dodenrijk leven. Alle nakomelingen van Adam, die uit zijn zaad geboren zouden worden, zouden deze bloedschuld dragen en in zonden geboren worden.

Maar gelukkig had God een nieuw plan om orde te scheppen in de chaos, namelijk door Zijn Zoon; Jezus Christus naar de aarde te zenden.

Jezus werd gezonden naar de aarde om het Koninkrijk van God te verkondigen en de wil van God uit te voeren, met als uiteindelijk doel om de heerschappij, die God aan de mens had gegeven terug te geven en de mens te verzoenen met God. Jezus zou de bloedschuld op zich nemen van de hele mensheid, zodat een ieder, die in Hem gelooft, verzoent zou worden met Zijn Vader. Door Zijn offer; door Zijn bloed, zou de relatie tussen God en de nieuwe schepping; de nieuwe mens weer hersteld worden en zou de heerschappij teruggeven worden aan de nieuwe mens.

De oude mens (de zondaar) was aangetast door de duivel, maar de nieuwe mens zou geboren worden uit water en geest.

De duivel verdraait de waarheid tot een leugen

Zij immers hadden de waarheid Gods vervangen door de leugen en het schepsel vereerd en gediend boven de Schepper, die te prijzen is tot in eeuwigheid (Rom 1:25)

De duivel verdraaide de waarheid tot een leugen. Dit deed hij in de hof van Eden, dit deed hij in de wildernis toen hij Jezus probeerde te verleiden en dit hij nog steeds. Hij is niet veranderd. Alle geboden van God, verdraaid hij, zodat de personen, die geen kennis van het Woord hebben en geen onderscheid van geesten hebben, worden verleid. Door zijn vele leugens bedekt hij de waarheid met de duisternis.

Vele gelovigen worden verleid door zijn leugens en geloven hem boven het Woord van God, net als Adam. Hierdoor komen zij vast te zitten in zijn destructieve web en veroorzaakt hij chaos in hun levens. Hij zal net zolang doorgaan, totdat hij de gelovige vernietigd heeft, tenzij de gelovige hem een halt toeroept, terugkeert naar het Woord, gehoorzaam wordt aan het Woord en het Woord gaat uitspreken.

Jezus schept orde in de chaos

Heeft de duivel jouw leven tot een grote chaos gemaakt en zie je het niet meer zitten? Laat de duivel je dan niet langer meer knechten en kom tot Hem, die jou leven en vrede zal brengen: Jezus Christus.

Je kunt nog zoveel hulpverleners bezoeken, maar zij zullen je niet kunnen helpen. Alleen Jezus kan rust en vrede in jouw leven brengen en wanneer je deze rust en vrede in jouw ziel bezit, zul je elke situatie aankunnen. Maar blijf in Hem!

Jezus geeft leven en vrede

Jezus zegt: Komt tot Mij allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; neemt Mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht (Mat 11:28-30)

Jezus is de enige, die jou leven en vrede kan geven. Alleen het Woord kan, de leugens ontmaskeren, de bolwerken in jouw gedachten, die de duivel jou heeft doen geloven, slechten en de onrust en chaos veranderen in orde.

God heeft de chaos van de mens, die de duivel had aangericht, door het bloed van Jezus Christus hersteld.

5 Stappen om orde te creëren in de chaos

Stap 1: Bekeer je tot Jezus

Accepteer Zijn bloedoffer en maak Jezus Christus Heer van jouw leven. Wanneer je jouw oude leven, die door het kwaad (zonden en ongerechtigheden) is aangetast, aflegt in het water en gedoopt wordt met de Heilige Geest, dan word je die nieuwe schepping, die God belooft heeft.

Stap 2: Vernieuw je denken met het Woord van God

Alleen wanneer jij jouw oude denken (denken zoals de wereld denkt, vol met leugens van de duivel) vernieuwt met het Woord van God, zul je de waarheid vinden en jouw denken vullen met de waarheid van God. Wanneer je jouw denken vernieuwt met GOd’s Woord, zul je gaan denken zoals Hij denkt en Zijn wil leren kennen

Stap 3: Pas het Woord toe in jouw leven en wordt een doener van het Woord

Als je de waarheid hebt gevonden en gaat toepassen in jouw leven, zul je gaan wandelen naar het Woord en gaan wandelen naar de Geest. Je zult niet meer wandelen zoals je voorheen hebt gewandeld, maar je zult wandelen als de nieuwe mens, die geschapen is naar het evenbeeld van God. Zolang je blijft wandelen naar de Geest, zul je elke situatie in jouw leven aankunnen, omdat je in Zijn vrede bent.

Stap 4: Spreek het Woord uit en roep het niet zijnde tot aanzijn

Je kunt pas het Woord uitspreken, als je het Woord kent. Wanneer je het Woord kent en wandelt naar het Woord, is het ook belangrijk om het Woord uit te spreken. Als je het Woord uitspreekt, zal de Heilige Geest Zijn kracht aan het Woord verlenen.

Als je een nieuwe schepping bent geworden, bezit jij de kracht van de Heilige Geest. Kijk om je heen en je kunt zien wat er door Zijn kracht tot stand gekomen is. Hij woont in jou en jij kunt het niet zijnde tot aanzijn roepen, zolang het in overeenstemming met het Woord is, zodat je orde kunt scheppen in de chaos (Net als God, net als Jezus, net als de apostelen/discipelen). Spreek het Woord; het Leven in uitzichtloze situaties. Spreek tot die verwarrende gedachten; neem het Woord van God in jouw mond en maak die gedachten krijgsgevangen in Jezus Christus.

Stap 5: Wees trouw en blijf Hem gehoorzamen

Misschien is dit wel de meest moeilijke stap voor velen, want wat doe je als iets niet meteen gebeurt? Of als iets niet gaat, zoals jij wilt dat het gaat? Blijf je vasthouden en staan op het Woord? Of ga je op zoek naar andere methodes? Naar methodes van de wereld?

Zolang je trouw aan het Woord; Jezus, blijft en in Zijn geboden (in Zijn wil) blijft wandelen, zul je vrede, blijdschap, vreugde etc ervaren. Maar zodra je ongehoorzaam wordt aan het Woord en gaat wandelen naar jouw eigen mening en bevindingen, of de meningen en bevindingen van mensen; de meningen van de wereld, dan zal de chaos terugkeren in jouw leven. Door ongehoorzaam te worden aan de geboden van Jezus, bestempel je Hem als een Leugenaar en ruil je Zijn waarheid in voor de leugen van de duivel (net als Adam). Jij volgt diegene die jij gelooft, dus wanneer je ongehoorzaam wordt aan God, zul je in de leugen van de duivel geloven. Hij zal jouw vrede en blijdschap wegnemen en chaos creëren in jouw leven.

God heeft aan ieder mens een vrije wil en dus een vrije keus gegeven. Hij dwingt niemand om tot Hem te komen en om Hem te volgen. Jij mag tot Hem komen, maar het is aan jou of jij dit ook werkelijk wilt.

“Wees het zout der aarde”

You Might Also Like

    error: Content is protected !!