De ziel van de rechtvaardige zal geen honger lijden

De Heere laat de ziel van de rechtvaardige geen honger lijden, maar de begerigheid (de have) van de goddelozen wijst Hij af (Spreuken 10:3)

Zolang de rechtvaardige in de wil van God, oftewel in de wil van Jezus blijft wandelen, zal de ziel van de rechtvaardige geen honger lijden. In veel nieuwe Bijbelvertalingen is het woord ‘ziel’ weggelaten en staat er geschreven: De Heere laat de rechtvaardige geen honger lijden. Maar als dit zo staat geschreven, kunnen wij dit interpreteren, dat de Heere zal voorzien in voedsel voor het lichaam. Natuurlijk zal God altijd voorzien in de voorzieningen voor het leven en voor het lichaam, want Hij is Jehovah Jireh; de God die zal voorzien. Maar het gaat er om dat de voorzieningen voor het lichaam en voor het leven bijzaken zijn en geen hoofdzaken mogen worden.

Weest in geen ding bezorgd

Jezus zegt, dat wij niet bezorgd hoeven te zijn over ons leven, over wat wij zullen eten, of drinken, of waarmee wij ons lichaam zullen kleden, want zegt Jezus, hier gaat het zoeken van de goddelozen naar uit.

Het leven van de goddelozen draait om deze dingen. Zij worden geregeerd door hun vlees; door hun hebzucht, begeerten en lusten en omdat zij nooit verzadigd zullen worden, omdat hun ziel vanuit hun vlees gevoed wordt, zal hun hebzucht alleen maar toenemen. De Heere wijst deze manier van leven; deze begerigheid van de goddelozen af. In de statenvertaling staat zelfs geschreven, dat Hij hen afstoot.

Zoek eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid

Jezus zegt dus dat wij in geen ding bezorgd hoeven te zijn, maar er gaat wel iets aan vooraf en dat is:

Zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden (Mat 6:33)

De toegang tot de Vader en tot Zijn Koninkrijk is door Jezus Christus. Wanneer wij tot Hem komen en in Hem geloven zal onze ziel niet meer hongeren en dorsten, want Jezus is het Brood des levens (Joh 6:35).

Wanneer wij door God’s grote genade, door Jezus Christus, het Koninkrijk van God dus vinden en door de wedergeboorte het Koninkrijk van God toebehoren, is het vervolgens belangrijk om Zijn gerechtigheid te zoeken, wat betekent om Zijn wil te leren kennen, zodat wij in Zijn wil zullen wandelen.

Wij zijn door het bloed van Jezus heilig en rechtvaardig gemaakt, maar nu gaat het erom dat wij ook in heiligheid en rechtvaardigheid zullen wandelen.

De rechtvaardige zal door het Woord geen honger lijden

Alleen door het Woord zal onze geest gevoed worden. Wij zullen door het Woord Zijn wil leren kennen en leren hoe wij behoren te wandelen in ons leven.

Wanneer gij mij liefhebt zult gij mijn geboden bewarenWanneer wij wandelen naar Zijn wil, zullen wij automatisch wandelen naar Zijn geboden in heiligheid en gerechtigheid.

Als wij God liefhebben boven alles, dan willen wij niets anders dan Hem behagen.

Wij kunnen Hem alleen behagen en laten zien dat wij Hem liefhebben boven alles, door Zijn geboden te bewaren en toe te passen in ons leven. Onze handelingen bewijzen of wij werkelijk van Hem houden.

Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij Mijn geboden bewaren (Joh 14:15)

Zolang wij de dingen blijven zoeken, die boven zijn in plaats van die op de aarde zijn en ons blijven voeden met het Woord van God en zullen doen wat het Woord ons opdraagt om te doen, dan zal onze ziel geen honger lijden. Nee, zolang wij de wil van Jezus, wat ook de wil van de Vader is, zullen uitvoeren in ons leven en Zijn werk zullen uitvoeren, zal onze ziel geen honger lijden:

Intussen vroegen zijn discipelen Hem, zeggende: Rabbi, eet. Hij zeide echter tot hen: Ik heb een spijs te eten, waarvan gij niet weet. De discipelen dan zeiden tot elkander: Iemand heeft Hem toch niet te eten gebracht? Jezus zeide tot hen: Mijn spijzen is de wil te doen desgene, die Mij gezonden heeft, en Zijn werk te volbrengen (Joh 4:31-35)

De geest in de wedergeboren mens zal geen honger lijden, zolang deze gevoed blijft worden met het Woord van God en daarnaast de wil van God; de wil van Jezus, zal uitvoeren op deze aarde om Zijn werk te volbrengen. Doordat de ziel vanuit de geest gevoed zal worden, zal de ziel van de rechtvaardige voldaan zijn, want de Heere zal niet toelaten dat de ziel van rechtvaardige honger zal lijden.

You Might Also Like

    error: Content is protected !!