Hoe krijg je wijsheid?

Mijn zoon, indien gij mijn woorden aanneemt en mijn geboden bij u bewaart, Zodat uw oor de wijsheid opmerkt en gij uw hart neigt tot de verstandigheid, Ja, indien gij tot het inzicht roept en tot de verstandigheid uw stem verheft; Indien gij haar zoekt als zilver en naar haar speurt als naar verborgen schatten, dan zult gij de vreze des Heren verstaan en de kennis Gods vinden. Want de Here geeft wijsheid, uit zijn mond komen kennis en verstandigheid; Hij bewaart hulp voor de oprechten, Hij is een schild voor wie onberispelijk wandelen, terwijl Hij waakt over de paden van het recht en de weg zijner gunstgenoten beschermt. Dan zult gij gerechtigheid en recht verstaan, ook rechtschapenheid, elke goede weg. Want de wijsheid zal in uw hart komen en de kennis zal voor uw ziel liefelijk zijn; bedachtzaamheid zal over u waken, verstandigheid zal u behoeden (Spreuken 2:1-11)

Het boek Spreuken is vol wijsheid. Deze wijsheid zal nooit vergaan en is ook vandaag de dag nog steeds van toepassing op ons leven. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor het boek Spreuken, maar voor de hele Bijbel.

Elk woord in de Bijbel vertegenwoordigt God

Gods Woord is het enige zichtbare en tastbare in de natuurlijke wereld, dat wij van Hem hebben. Elk woord in de Bijbel vertegenwoordigt God en elk woord opent een deur in de geest.  Wanneer het Woord jouw hart te pakken heeft en jij het Woord gehoorzaamt en de woorden van God uitvoert, dan komen deze woorden van God in jou tot leven. Ja, het beschreven Woord wordt het levende Woord in jouw leven.

De Bijbel is een handleiding voor de wedergeboren gelovige, wijsheid van God

Als jij Gods woord begint te lezen, dan zal jij God leren kennen.

Ik denk dat er heel veel Christenen zijn, die niet weten wat voor waarde zij in hun huis hebben liggen.

Ik denk niet dat de hotels weten wat voor schat zij in hun kamers hebben liggen. Als zij dat maar eens wisten…

Soms kun jij denken, dat jij de Bijbel al kent. En dus lees jij snel, slaat veel schriftgedeelten over, omdat jij de verhalen al kent. Maar door dit leesgedrag mis jij heel veel. Lees daarom de Bijbel niet in ‘de automatische piloot’ stand!

Hoe behoor je de Bijbel te lezen?

Jij behoort de Bijbel in de Heilige Geest woord voor woord langzaam en grondig te lezen. Lees de Bijbel woord voor woord in de juiste context .

Wanneer jouw gedachten tijdens het lezen afdwalen, begin weer opnieuw. Want vaak bezitten die gedeeltes, waarbij jouw gedachten gaan dwalen, belangrijke informatie.

Overdenk de woorden van God, zodat de woorden jouw denken binnenkomen en zich in jouw denken en hart zullen vestigen en in jou verblijven.

Is de Bijbel een saai Boek?

Als iemand zegt, dat de Bijbel een stoffig en saai ouderwets Boek is, dan denk ik dat deze persoon de Bijbel niet op de juiste manier leest of zelfs helemaal niet leest. De Bijbel is het meest fantastische, fascinerende, reëele Boek, dat jij je maar kunt bedenken. De Bijbel is niet een ouderwets Boek, maar is nog steeds vandaag de dag van toepassing en zal voor altijd van toepassing zijn.

Alleen is het wel zo, dat wanneer jij nog vleselijk bent en/of jouw geest nog niet, door de kracht van de Heilige Geest, tot leven is opgewekt, jij de Bijbel ook niet zal begrijpen en een stoffig en saai Boek zal vinden.

Hoe krijg je wijsheid?

Spreuken 2 leert ons, dat de wijsheid begint met het horen en het bewaren van Gods woord. Bescherm en bewaak deze woorden met jouw leven. Laat niemand deze woorden van jou stelen. Wat God zegt is de waarheid. Laat niemand je zeggen dat het anders is.

Vernieuwing van je denken

Je vraagt je misschien af: “maar hoe kunnen woorden gestolen worden?

Het antwoord is vrij simpel: door meningen en advies van ‘verkeerde’ vrienden, kennissen, collega’s, ongelovige en niet wedergeboren familieleden en noem maar op.

En hier houdt het natuurlijk niet bij op. Want wat denk je van hulpverleners, psychologen, media; tijdschriften, kranten, social media en natuurlijk de tv.

De televisie produceert ongeloof

De tv is een belangrijke bron wat ongeloof produceert. Om wat voorbeelden te geven:

  • Het Woord zegt, dat jij geen overspel mag plegen en scheiden, maar wat zien en leren wij op tv? Er vindt continue overspel en scheiding plaats. In films, soaps en serie’s is het de normaalste zaak van de dag.
  • Het Woord zegt, dat jij geen angst hoeft te hebben, maar wat zien en leren wij op de televisie? De televisie zaait continue angst in de levens van mensen.
  • Het Woord zegt dat jij niet bezorgt hoeft te zijn, maar wat zien en leren wij op de televisie? En ga zo maar door.

Ik zeg niet, dat je helemaal geen tv meer mag kijken, dat is een keuze, die ieder voor zich moet maken. Al kun je als wedergeboren gelovige bijna nergens meer naar kijken en wil je als wedergeboren gelovige nergens meer naar kijken. Wees voorzichtig waar jij naar kijkt en naar wie jij luistert en waarmee jij jouw denken vult. Want elke input, die tegen het Woord van God ingaat, zal het vernieuwingsproces van jouw denken en jouw heiligingsproces vertragen.

God wil jou dingen openbaren door Zijn Woord

Wanneer jij Gods Woord leest, herhaal dan de woorden en laat de woorden in jouw hart zinken en jij zal verstandig worden. Zoek in het Woord van God naar de schatten, die Hij aan jou heeft gegeven. Want God heeft jou een geestelijke erfenis gegeven en jij komt alleen te weten wat jij geërfd hebt door het te vinden in het Woord. God wil jou dingen openbaren door Zijn Woord.

Door het lezen van het Woord zal jij vreze (ontzag) voor de Here krijgen en zul je Zijn kennis ontvangen.

De vreze oftewel het ontzag voor God is het begin van wijsheid (Spreuken 9:10).

God geeft wijsheid, een zuivere wijsheid voor de rechtvaardige, diegene die wedergeboren zijn en die in Christus Jezus zijn gezeten.

Wanneer jij wandelt in Christus; zonder bijbedoelingen, zuiver en integer, dan zal Hij jouw Beschermer zijn. Hij zal als een schild rondom jou zijn. Hij beschermt jou, Hij houdt toezicht en Hij bewaart jou. Is dat niet een opluchting? Zolang jij in Hem; het Woord blijft zal jij onaantastbaar zijn.

Jij zal wijsheid en verstand verkrijgen en gerechtigheid en recht onderscheiden en begrijpen. Ja, ook rechtschapenheid en elke goede weg. De wijsheid zal in jouw hart komen en de kennis zal liefelijk zijn voor jouw ziel.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!