De tuchtiging van de Heere

Veracht, mijn zoon, de tuchtiging van de Heere niet, en keer u niet met weerzin af van Zijn bestraffing. Want de Heere bestraft wie Hij liefheeft, ja, gelijk een vader een zoon, aan wie hij welgevallen heeft (Spreuken 3:11-12)

Waarom mogen wij de tuchtiging van de Heere
niet verachten?

De Heere tuchtigt een ieder, die Jezus aanneemt, tot bekering komt en wedergeboren wordt door Zijn  Heilige Geest. Wanneer je bent wedergeboren in de geest, behoor je Hem toe en zul je ook getuchtigd worden. Zodat door de tuchtiging, oftewel correctie, jouw geest zal opgroeien in de waarheid tot volwassenheid.

De Heilige Geest is jouw Leermeester; Hij zal jou leren en onderwijzen in het Woord. Maar Hij zal jou daarnaast ook tuchtigen.

Vernieuwing van je denkenDe tuchtiging van de Heere, vindt plaats door Zijn Woord. Wanneer jij jouw denken vernieuwd met het Woord van God en Zijn Woord gaat toepassen in jouw leven, dan zul je geconfronteerd worden met ‘normale’ dingen in jouw leven, die Hij niet goed vindt en die eigenlijk ook niet meer in het leven van een wedergeboren Christen thuis horen.

Hij zal jou confronteren met bepaald gedrag, emoties, verkeert denken, handelingen, met jouw wandel, etc.

Nu kun je twee dingen doen; Hem gehoorzamen en je bekeren, of je kunt Hem negeren en jouw eigen leven leiden.

Maar als je voor het laatste kiest, dan zal het niet lang duren, voordat jouw geest het onderspit moet delven en geregeerd zal worden door jouw vlees.

Er zijn vele mensen, die soms de prediking te hard vinden en hun oren voor de waarheid sluiten. Maar de reden, dat zij de prediking te hard vinden, is omdat zij zich niet willen bekeren van hun zonden; van hun gedrag.

Waarom tuchtigt de Here jou?

De Heere tuchtigt jou, omdat Hij jou liefheeft. Hij weet wat goed voor jou is en Hij wil jou hierin onderwijzen.

Als de Heere niet om jou zou geven, zou Hij jou ook niet tuchtigen. Want Hij kastijdt, wie Hij liefheeft.

Verhard jouw hart dus niet en wees gewillig. Laat je tuchtigen en je zal gaan wandelen als de nieuwe schepping, zoals God jou heeft bedoeld.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!