Wat betekent het om een kind van God te zijn?

Zodra jij bent wedergeboren in Christus, ben jij geen kind van de duivel meer, maar ben jij een kind van God geworden. Maar wat betekent het om een kind van God te zijn? Want er zijn veel mensen, die zeggen wedergeboren te zijn, maar nog steeds wandelen naar het vlees als de oude schepping en hetzelfde leven leiden als diegenen, die de wereld toebehoren.

Een kind van God worden

Zie, hoe groot is de liefde die de Vader ons gegeven heeft: dat wij kinderen van God worden genoemd. Daarom kent de wereld ons niet, omdat zij Hem niet kent. Geliefden, nu zijn wij kinderen van God, en het is nog niet geopenbaard wat wij zullen zijn. Maar wij weten dat, als Hij geopenbaard zal worden, wij Hem gelijk zullen zijn; want wij zullen Hem zien zoals Hij is. En ieder die deze hoop op Hem heeft, reinigt zich, zoals Hij rein is. Ieder die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid; want de zonde is de wetteloosheid. En u weet dat Hij geopenbaard is om onze zonden weg te nemen; en zonde is er in Hem niet. Ieder die in Hem blijft, zondigt niet; ieder die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend (1 Johannes 3:1-6)

Wanneer jij een kind van God; een zoon van God, bent geworden door de wedergeboorte in Christus, ben jij heilig en rechtvaardig geworden. Als kind van God ben jij heilig en rechtvaardig geworden en daardoor zul jij ook wandelen in heiligheid en rechtvaardigheid. Jij zult leven naar Zijn wil en jou houden aan Zijn geboden, omdat Zijn Heilige Geest in jou woont.

Door de inwoning van de Heilige Geest is Zijn natuur in jou gekomen en leef je nu vanuit deze nieuwe natuur naar de Geest. Jouw oude natuur; de oude mens, die naar het vlees leefde, heb je afgelegd.

Je bent nu gezeten in Jezus Christus, aan de rechterhand van God. Dat is jouw plek. Voor jouw wedergeboorte was jouw plek op de aarde en was je onderworpen aan de machten en krachten van deze wereld; de wereldgeesten. Toen je naar het vlees leefde, heersten deze machten over jou.

Hadden zij het recht om over jou te heersen? Eigenlijk niet, want Jezus had hen het gezag ontnomen, maar zij namen het recht en proberen dat nog steeds

De machten en krachten van de duivel hebben nog altijd de mogelijkheid om te werken in het vlees (lichaam en ziel) en wanneer een mens naar het vlees leeft, zullen zij dus ook onderworpen blijven aan deze machten en krachten van de duivel.

Ja, zelfs wanneer een kind van God, onmondig is, blijft deze onderworpen aan de machten en krachten van de duivel.

Onze plaats in Jezus

Jezus heeft niet voor jou geleden en gestreden, zodat je altijd geregeerd en onderworpen zou blijven aan de machten en krachten van de tegenstander; de duivel. Hij heeft Zijn leven niet opgegeven en geleden aan het kruis, zodat jij je hele leven lang in gevangenschap van de duivel zou blijven leven.

Het was en is Gods wil, dat je een zoon of dochter van Hem wordt; een nieuwe creatie, in Zijn Zoon Jezus Christus, die de zonde en de zondige natuur heeft afgelegd en in heiligheid wandelt naar Zijn wil.

Wanneer je naar de Geest wandelt en in Hem blijft, dan ben jij gezeten in Jezus Christus, aan de rechterhand van God. Je zult met Hem zitten in de Hemelse Gewesten en met Hem heersen boven alle machten en krachten van de duisternis.

Wanneer jij jouw plek inneemt en leeft naar Zijn wil, pas dan zul je samen met Hem, orde kunnen creëren op deze aarde.

De wereld is één grote chaos

Op dit moment is de aarde één grote chaos. Er vindt van alles plaats; natuurrampen, oorlogen, geweld, epidemieën etc.

hoe schep je orde in de chaosOok de mens doet wat hij/zij wil. De mens leeft niet meer naar het Woord, maar doet alles wat God verboden heeft. Bijna niemand houdt meer rekening met elkaar. De mens blijft maar leven naar het vlees.

Ja, zelfs ‘Christenen’ doen mee met de wereld om zo aardig en geaccepteerd te worden door de wereld. Wat de wereld doet, doet een Christen ook. Er is haast geen onderscheid meer.

Maar waar zijn de heiligen, in Jezus Christus, gebleven? De wedergeboren Christenen? Die wandelen in nederigheid, volledig onderworpen aan de wil van God ipv aan mensen? Die in de autoriteit van Jezus wandelen en zich houden aan de geboden van God? Die het Woord gehoorzamen, in plaats dat zij Gods Woord steeds aanpassen om zo in zonde te kunnen blijven leven? Wie durft er nog tegen de mening van de wereld in te gaan en het op te nemen voor God?

Wie durft er stelling voor Jezus te nemen?

Wanneer je een kind van God bent geworden, dan zal de wereld jou niet meer kennen, dat is wat het Woord zegt. De wereld zal jou niet begrijpen en daarom zul je ook geen gemeenschap meer met de wereld kunnen hebben. Je leeft in een ander Koninkrijk, dan waar de wereld in leeft.

De wereld kan de geestelijke dingen niet begrijpen. Dit komt omdat zij niet wedergeboren zijn in de geest en de Geest van God niet bezitten.

Maar wat doen de meeste Christenen in deze tijd? Zij wandelen niet meer als zonen en dochters van God, maar leven als de wereld, die de duivel als vader hebben.

Zij zijn niet meer kinderen van de gehoorzaamheid, maar zijn nog steeds kinderen van de ongehoorzaamheid. Rebellie is onderdeel van het karakter en blijft onderdeel van het karakter. Het ‘zelf’ staat centraal en men leeft naar hun eigen lusten en begeerten.

Maar zodra je ongehoorzaam bent aan het Woord van God; Jezus, leef je in rebellie naar Hem toe en leef je dus in zonden.

Waarom wandelde Jezus zonder zonden?

Jezus had God lief en daarom was Hij volledig gehoorzaam aan de wil van Zijn Vader. Hij deed wat Hem behaagde. Er was geen zonde in Hem en er is nog steeds geen zonde in Hem.

Jezus liefhebben met heel jouw hartWanneer jij leeft in Hem, betekent dit dat je leeft naar het Woord; jij leeft naar Zijn wil. Zolang jij leeft naar Zijn wil, onthoud jij je van de zonde.

Daarom is het zo belangrijk om het Woord te kennen en je denken te vernieuwen met het Woord, zodat je Zijn wil leert kennen en door het Woord Hem leert kennen en zult leven naar Zijn wil.

Dit betekent wel dat je jouw eigen leven, jouw eigen wil, jouw eigen bevindingen en jouw eigen mening moet opgeven.

Kortom het vlees moet sterven, eer de Geest kan leven. Zij kunnen niet beiden heersen in jouw leven. Het is de één of de ander.

Zolang je gehoorzaam blijft aan Hem; aan Zijn Woord, zul je in Hem blijven en zul je niet zondigen. Maar zodra je ongehoorzaam wordt aan Zijn Woord en Hem verlaat, zul je in zonden wandelen.

Wanneer jij nog in zonden blijft volharden en wandelen, wil dat zeggen dat je Hem niet liefhebt, ook al zeg je van wel. Jouw spreken, handelingen en werken bepalen wie jij bent; of je een kind van God bent, die gehoorzaam is aan het Woord en wandelt naar de Geest of dat je een kind van de duivel bent, die gehoorzaam is aan de wereld en wandelt naar het vlees. Jij bepaalt! Er is niemand anders verantwoordelijk voor de keuzes, die jij maakt.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!