De vrucht goedheid

Één van de karaktereigenschappen van God is Zijn goedheid. Door heel de Bijbel heen lezen wij over Gods goedheid; Zijn goedertierenheid. De goedheid van God staat zo mooi omschreven in Psalm 107.  Psalm 107 laat de grote goedertierenheid van God zien en hoe God telkens weer de mens uit zijn ellende redt. Het maakt niet uit in welke situatie de mens zich bevindt. Zodra de mens zich naar God uitstrekt en om hulp roept, is Hij er altijd. Ja, God is er altijd. God is altijd gewillig om de mens te redden, het maakt niet uit wat de mens gedaan heeft, God is vol goedheid en ook Zijn kinderen, die Zijn Geest hebben ontvangen dragen de vrucht goedheid. Wat zegt de Bijbel over de vrucht goedheid.

De goedheid van God

Hij heeft gerechtigheid en gericht lief, de aarde is vol van de goedertierenheid van de Heere (Psalm 33:5)

Het Oude Testament laat het karakter van God zien. God spreekt ook over Zijn karaktereigenschappen, laten wij kijken naar enkele Schriftgedeelten:

  • Maar de HEERE was met Jozef en bewees hem Zijn goedertierenheid; Hij gaf hem genade in de ogen van het hoofd van de gevangenis (Genesis 39:21)
  • Daarom moet u weten dat de HEERE uw God is. Hij is dé God, de getrouwe God, Die het verbond en de goedertierenheid in acht neemt voor wie Hem liefhebben en Zijn geboden in acht nemen, tot in duizend generaties (Deuteronomium 7:9)
  • Ik echter vertrouw op Uw goedertierenheid, mijn hart zal zich verheugen in Uw heil, ik zal voor de HEERE zingen, omdat Hij goed voor mij geweest is (Psalm 13:6)
  • Hij heeft gerechtigheid en gericht lief, de aarde is vol van de goedertierenheid van de HEERE (Psalm 33:5)
  • Want al zouden bergen wijken en heuvels wankelen, Mijn goedertierenheid zal van u niet wijken en het verbond van Mijn vrede zal niet wankelen, zegt de HEERE, uw Ontfermer (Jesaja 54:10)
  • Maar laat wie zich beroemt, zich daarop beroemen dat hij begrijpt en Mij kent dat Ik de HEERE ben, Die goedertierenheid bewijs, recht en gerechtigheid op de aarde doe, want in die dingen vind Ik vreugde, spreekt de HEERE (Jeremia 9:24)
  • Wie is een God als U, Die de ongerechtigheid vergeeft, Die voorbijgaat aan de overtreding van het overblijfsel van Zijn eigendom? Hij zal niet voor eeuwig vasthouden aan Zijn toorn, want Hij vindt vreugde in goedertierenheid (Micha 7:18)

De vrucht goedheid in het leven van Jezus

In het Nieuwe Testament zien wij hetzelfde karakter van God in Jezus. Dat is ook niet verwonderlijk omdat Jezus de Zoon van God is. Één van de karaktereigenschappen van Jezus was (en is) Zijn goedheid; Jezus vergaf de zonden van diegenen, die tot het huis Israëls behoorden. Hij genas de zieken, dreef boze geesten uit etc.

Was Jezus volledig Mens?Jezus verloste de mens van zijn verdrukking ongeacht of zij het verdienden of niet.

Jezus kwam naar de aarde om goed te doen en het werk van Zijn Vader te volbrengen. Hij was (en is) de afspiegeling van God en deed, wat Hij Zijn Vader had zien doen.

God, Jezus en de Heilige Geest zijn Één. Zij kunnen niet zonder elkaar. Voor eeuwig zijn Zij verbonden aan elkaar.

Er was maar één moment, waarop Zij gescheiden werden en dat was toen Jezus aan het kruis hing en de zonden en ongerechtigheden van de wereld op zich nam.

God kon op dat moment geen deel aan Hem (aan de zonde) hebben en daarom scheidde de Vader Zich van Jezus. (Lees ook: Hoe ontstaat het gevoel van afwijzing?).

Jezus kwam om goed te doen en droeg de vrucht goedheid

De Geest van de Heere is op Mij, omdat Hij Mij gezalfd heeft; Hij heeft Mij gezonden om aan armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen die gebroken van hart zijn, om aan gevangenen vrijlating te prediken en aan blinden het gezichtsvermogen, om verslagenen weg te zenden in vrijheid, om het jaar van het welbehagen van de Heere te prediken (Lukas 4:18-19)

U weet wat er gebeurd is in heel Judea, wat begon in Galilea na de doop die Johannes gepredikt heeft: hoe God Jezus van Nazareth gezalfd heeft met de Heilige Geest en met kracht en hoe Hij het land doorgegaan is, terwijl Hij goed deed en allen die door de duivel overweldigd waren, genas, want God was met Hem (Handelingen 10:37,38)

Jezus, die in het vlees gekomen was, wandelde naar de Geest en niet naar het vlees. Jezus droeg de vrucht van de Geest, waaronder ook de vrucht goedheid. Want Jezus genas en bevrijdde allen, die door de duivel overweldigd waren. En God was met Hem.

Zoals God de mens in het Oude Testament verloste, zo verloste Jezus ook de mens in het Nieuwe Testament. Let op: in de vier evangeliën van het Nieuwe Testament was het Nieuwe Verbond nog niet ingegaan. Dit ging pas in op het moment dat Jezus opstond uit de dood en eigenlijk officieel pas toen Jezus Zijn plaats innam op de genade stoel naast de Vader (Lees ook ‘Wat betekent Hemelvaart).

Vanaf het moment, dat Jezus Zijn taak op aarde had volbracht, werd het mogelijk voor de mens, om door het geloof in Jezus Christus en door de wedergeboorte in Hem een nieuwe schepping te worden.

De vrucht goedheid in het leven van de nieuwe mens

De wedergeboren Christen heeft zijn oude leven afgelegd in het water en is in nieuwheid opgestaan. Niet om zijn oude leven weer op te pakken, maar om een nieuw leven met de Geest aan te gaan. Het oude leven in het vlees is voorbij, het nieuwe leven in de geest is gekomen. Gods eigen natuur nam Zijn intrede in de mens.

Mijn wet zal Ik in hun binnenste gevenNu dat Gods natuur in jou is, hoef je niet meer volgens geschreven wetten te leven. Want Zijn natuur woont in jou en daarom zul je naar Gods wil en Zijn Woord leven.

Door naar Gods wil en Zijn Woord te leven, zul je automatische de wet vervullen (Lees ook: Is een mens in staat om de wet te vervullen?)

Er is geen rebellie meer, omdat jij jouw vlees hebt afgelegd. En rebellie behoort tot het vlees. Jij hebt wat God heeft; Zijn Geest.

Net zoals God en Jezus, behoor jij als de nieuwe schepping ook te wandelen in goedheid oftewel in goedertierenheid. Zoals Jezus de wil van de Vader deed, zo zul jij de wil van Jezus, wat tevens de wil van de Vader is, doen (Lees ook: De geboden van God vs de geboden van Jezus).

Wat houdt goedheid in?

De goedheid van de nieuwe schepping bestaat uit de verkondiging van het evangelie van Jezus Christus en het Koninkrijk van God en het verlossen van de mens uit de macht van de duivel en de zonde en de dood. Net zoals God de Vader en Jezus deden. Jezus zei, dat als jij een nieuwe schepping bent geworden, jij dezelfde dingen als Hem zal doen en nog grotere dingen.

Gezeten in Jezus ChristusÉén van die grote dingen is dat jij het eeuwige leven in Zijn Naam mag uitdelen. Jezus kon dat nog niet doen, omdat Hij nog niet gekruisigd was en opgestaan was uit de dood.

Hij had nog niet de sleutels van de dood en het dodenrijk, wat betekent dat Hij had nog niet rechtmatig de autoriteit van de duivel had. afgenomen. Jezus had nog niet de sterke gebonden (Lees ook: Wat bedoelde Jezus met de sleutels van het Koninkrijk der Hemelen?).

Maar na Zijn dood en opstanding en toen Jezus plaatsnam op de stoel van genade naast de Vader, was Jezus verhoogd en regeert Hij als Koning in de hemel.

Door de wedergeboorte, ben jij gezeten in Jezus Christus en heb jij in Hem; het Woord, de macht over de duivel, de dood en het dodenrijk.

Wandelen naar het Woord en de Geest

Als de nieuwe mens, behoor jij te wandelen naar het Woord en de Geest. Als jij naar de Geest wandelt zul jij ook de vrucht goedheid dragen. Dit houdt in dat jij een dienaar van Jezus (en van God de Vader) bent en een dienaar van mensen. Jij zult omzien naar jouw naasten, hen verlossen van de verdrukking van de duivel, jij zult zieken de handen opleggen en zij zullen genezen, demonen uitdrijven, zonden kwijtschelden en het eeuwige leven in Jezus Christus uitdelen.

Maar het houdt ook in, dat jij mede gelovigen aanspreekt op hun zondige levensstyle. Want door hen hierop te attenderen zul jij hen behoeden voor de eeuwige dood. Dit alles is de goedheid, die in de Bijbel wordt bedoeld.

De vrucht goedheid zal nooit conscessies doen met de zonde en de zonde goedkeuren en tolereren. De goedheid van God is geen humanistische goedheid, waarin de wereld wandelt, die alles goed vindt en alles tolereert (Lees ook: Is Jezus een Promoter van zonde?)

De vrucht goedheid kun je alleen dragen als je wandelt naar de Geest

Jezus had Zijn vlees afgelegd en wandelde naar de Geest. Jij behoort ook jouw vlees af te leggen en de nieuwe mens aan te doen en je te onderwerpen aan het Woord en de Geest, zodat je wordt al jouw Meester (Lees ook: De oude mens afleggen en De nieuwe mens aandoen).

Je kunt alleen worden als jouw Meester als je Hem leert kennen. Daarom is het belangrijk om jouw denken te vernieuwen met het Woord van God. Als jij Hem en Zijn wil leert kennen, kun jij ook wandelen naar Zijn wil.

Jij zult wandelen zoals Jezus gewandeld heeft en datgene doen, wat Hij heeft gedaan. Je hebt geen excuus meer om dat niet te doen. Want je hebt alles ontvangen wat je nodig hebt: het Woord en de Heilige Geest.

De vrucht goedheid is een vrucht van jouw nieuwe natuur en daarin behoor je ook te wandelen. Heb je naaste lief als jezelf en deel die goedheid uit. Kijk niet naar het feit of ze het verdienen of niet, maar geef het ze. Jij hebt de goedheid van God ook niet verdiend, maar toch gekregen door Gods genade. Wanneer iemand jou onrecht aandoet, scheld het ze kwijt, jij hebt die macht om dat te doen.

Laat de duivelse natuur geen bezit meer van jou nemen. Maar laat Gods natuur heersen in jou, zodat je de vrucht van de Geest zal dragen en zal wandelen in o.a. de vrucht goedheid.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!