Wat bedoelde Jezus met de sleutels van het Koninkrijk der Hemelen?

Op het getuigenis, dat Jezus de Christus is, de Zoon van de levende God, bouwt Jezus Zijn Gemeente. Zolang Zijn Gemeente in Hem blijft, zullen de poorten van de hel Zijn Gemeente niet overweldigen. In Mattheüs 16:19 beloofde Jezus, dat Hij de sleutels van het Koninkrijk der Hemelen zou geven. De Gemeente van Jezus Christus bezit dus de sleutels van het Koninkrijk der Hemelen. Maar wat is de betekenis van de sleutels van het Koninkrijk der Hemelen? Wat zijn de sleutels van het Koninkrijk der Hemelen?

Wat is de betekenis van sleutels?

Sleutels staan voor toegang en gezag. Wanneer jij een huis koopt en de sleutels van het huis krijgt, dan ben jij eigenaar van het huis geworden. De sleutels geven jou toegang tot het huis en laten zien dat jij de eigenaar bent.

Maar sleutels brengen ook een verantwoordelijkheid met zich mee. Want als jij niet goed met jouw sleutels omgaat en jouw sleutels kwijtraakt of jouw sleutels op een verkeerde manier gebruikt. Dan kun jij jouw huis niet meer in of kan er iets vervelends met jouw huis gebeuren.

De toegang tot het Koninkrijk der Hemelen

Ik zal u de sleutels geven van het Koninkrijk der Hemelen (Mattheüs 16:19)

Dat is ook zo met de sleutels van het Koninkrijk der hemelen. Door de wedergeboorte ben jij een zoon van God geworden en behoor jij tot het Lichaam van Christus. Jij bent overgeplaatst vanuit het koninkrijk van de duisternis (wereld) naar het Koninkrijk van God. Jij leeft nog wel in de wereld, maar jij bent niet meer van de wereld. Jij behoort nu Jezus Christus toe en hebt door de wedergeboorte ervoor gekozen om Jezus te gehoorzamen en Hem te dienen.

Johannes 3-5 tenzij iemand geboren wordt uit water en geest Koninkrijk Gods niet binnengaan

Door de wedergeboorte ben je een zoon van God geworden. Hierdoor heb jij toegang gekregen tot het Koninkrijk der Hemelen, wat het Koninkrijk van God is.

Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan (Johannes 3:5)

Het Koninkrijk der Hemelen is een geestelijk Koninkrijk en niet een zichtbaar Koninkrijk. Jij kunt dit Koninkrijk niet met jouw natuurlijke oog waarnemen.

Wanneer jij wedergeboren bent in de geest en toegang hebt gekregen tot het Koninkrijk der Hemelen, zal het Koninkrijk van God zichtbaar voor jou worden.

Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien (Johannes 3:3)

In Jezus Christus heb jij de sleutels oftewel de toegang gekregen tot het Koninkrijk Koninkrijk der Hemelen, wat het Koninkrijk van God is. Jij hebt niet alleen de toegang gekregen, maar in Christus heb jij ook alle macht ontvangen over het koninkrijk der duisternis.

De sleutels vertegenwoordigen het gezag in Jezus Christus

Doordat jij toegang hebt gekregen tot het Koninkrijk der Hemelen, heb jij een nieuwe positie gekregen. Jij bent een nieuwe schepping geworden, die gezeten is in Jezus Christus in de hemelse gewesten.

Jij strijdt niet meer tegen vlees en bloed, zoals jij voorheen deed, toen jouw geest nog dood was en jouw vlees als koning heerste in jouw leven. Maar jij strijdt tegen overheden, machten, krachten en wereldheersers van het koninkrijk der duisternis. Jij laat je niet meer leiden door wat jouw zintuigen waarnemen en wat jouw gevoelens, emoties, lusten en begeerten zeggen. Maar jij laat jou leiden door het Woord en de Geest.

Jezus aan het kruis machten ontwapend

Jezus Christus heeft de sleutels, wat betekent dat Jezus alle macht in de hemelen en op de aarde heeft.

Elke vijand van Hem, elke overheid, macht, kracht, heerschappij van het koninkrijk der duisternis is onder Jezus Zijn voeten gesteld.

Aangezien jij gezeten bent in Hem, is elke overheid, macht, kracht en heerschappij van het koninkrijk der duisternis ook onder jouw voeten gesteld.

Gij doet Hem heersen over de werken uwer handen, alles hebt Gij onder Zijn voeten gelegd (Psalm 8:7)

En Hij heeft alles onder Zijn voeten gesteld en Hem als hoofd boven al wat is, gegeven aan de gemeente, die Zijn lichaam is, vervuld met Hem, die alles in allen volmaakt (Efeziërs 1:22-23)

Jij hebt in Christus de sleutels oftewel de macht ontvangen om op slangen en schorpioenen te treden en tegen de gehele legermacht van de vijand en niets zal jou enig kwaad doen (Lucas 10:19).

Althans, zolang jij in Hem blijft, Hem blijft gehoorzamen en naar de Geest wandelt. Want zodra jij uit Hem weggaat en het Woord verlaat en op jouw eigen kunnen en intellect vertrouwt, dan heb jij geen enkele macht en duurt het niet lang voordat jij overweldigt wordt door de duistere machten, waarover jij probeert te heersen.

Gezegend zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christus (Efeziërs 1:3)

Zolang jij in Jezus bent gezeten en wandelt naar de Geest, heb jij in Hem alle macht in de hemelen en op de aarde. Jij bent aangesteld om samen met Hem te regeren op deze aarde en het Koninkrijk van God te vestigen op deze aarde. De macht is niet bedoeld voor jouw eigen eer, welzijn en koninkrijk, maar voor Zijn eer en Zijn Koninkrijk.

Wanneer jij toegang hebt tot het Koninkrijk der Hemelen en alle macht hebt ontvangen in Jezus Christus en de Heilige Geest in jouw woont brengt dit ook een verantwoordelijkheid met zich mee.

De verantwoordelijkheid van de gemeente

Wanneer jij als zoon van God de sleutels van het Koninkrijk der Hemelen in Jezus Christus ontvangt, brengt dit ook een verantwoordelijkheid met zich mee. Jij wordt geacht om het Koninkrijk van God op de juiste manier te vertegenwoordigen, verkondigen en te brengen op deze aarde.

Hoe vaak zien wij niet gebeuren, dat leiders van gemeenten in zonde vallen en hierdoor grote schade toebrengen aan het Koninkrijk van God. Als jij jouw vlees hebt gekruisigd in Jezus Christus, dan leeft jouw vlees niet meer. Dit betekent dat jij je dus niet meer laat leiden door wat jouw zintuigen waarnemen en je niet meer laat leiden door jouw emoties, gevoelens, lusten en begeerten. Maar doordat vele Christenen niet bereid zijn om hun vlees af te leggen, hebben zij het evangelie aangepast. Zij hebben het zo aangepast en het Woord zo verdraaid, dat zij kunnen blijven wandelen naar het vlees.

oude mens is gekruisigd in Jezus Christus

Er wordt bijna niet meer over geestelijke discipline, morele verantwoordelijkheid en afsterven aan jezelf gepredikt. Want daar houdt het vlees niet van. Maar de preken zijn op zo’n manier aangepast, dat de verrijking van de persoon centraal staat en het vlees wordt gevoed.

Als jij in het vlees zaait, zul jij corruptie oogsten. En dat gebeurt ook, want er zijn vele leiders van gemeenten, die in zonde vallen. En dat is precies wat de duivel wil!

Hoe groter en bekender de leider van een gemeente is, die een grove zonde bedrijft, des te groter de schade aan de gemeente en het Koninkrijk van God.

Helaas kan de duivel nog steeds vele Christenen verleiden en vele levens gebruiken om schade toe te brengen aan het Koninkrijk van God. Omdat vele Christenen halsstarrig naar het vlees blijven leven.

Een geestelijk gedisciplineerd, integer en rechtvaardig leven leiden is dus essentieel. Want jij bent een vertegenwoordiger van het Koninkrijk van God en vertegenwoordigt Hem.

De zonen van God vertegenwoordigen van het Koninkrijk der Hemelen

Om het Koninkrijk der Hemelen te kunnen vertegenwoordigen, moet jij wel kennis hebben over het Koninkrijk der Hemelen. Jij moet weten wat het Koninkrijk der Hemelen inhoudt en Wie jij vertegenwoordigt. Jij moet weten wie jouw Koning is en wat de wil van de Koning is. Anders kun jij Zijn wil niet vertegenwoordigen en uitvoeren. Zijn wet en Zijn geboden vertegenwoordigen Zijn wil. Dus als jij Zijn wet en Zijn geboden kent, dan ken jij Zijn wil. Als jij Zijn wil kent, dan weet jij precies wat jij wel en niet moet doen. Jij weet wat Hem behaagt en wat Hem niet behaagt.

Vernieuwing van je denken

Kennis van Gods Woord heb jij dus nodig om te weten wat Zijn wil, wet en Zijn geboden zijn. Want alleen in het Woord zul jij Zijn wil leren kennen.

Jezus is Koning van het Koninkrijk. Daarom behoren wij Zijn wil, wet (wet van de Geest) en geboden te kennen en te onderhouden.

Daarom is het belangrijk om jouw oude denken, dat denkt volgens het koninkrijk van deze wereld, te vernieuwen met het Woord van GodZodat jouw denken in lijn komt te staan met Gods Woord en Zijn wil.

Daarnaast is het essentieel om jouw denken te bewaken, zodat jouw denken niet meer bevuild wordt door de wereld.

De wil van Jezus komt overigens overeen met de wil van God. Want God heeft Zijn heerschappij (tijdelijk) overgedragen aan Zijn Zoon. En Jezus vertegenwoordigt de wil van Zijn Vader (Lees ook: De geboden van God en de geboden van Jezus).

Ik kan van Mijzelf niet doen; gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en Mijn oordeel is rechtvaardig, want Ik zoek niet Mijn wil, doch de wil van Hem, die Mij gezonden heeft (Johannes 5:30)

Alle dingen zijn Mij overgegeven door Mijn Vader; en niemand kent den Zoon dan de Vader, en niemand kent de Vader dan de Zoon, en wie de Zoon het wil openbaren (Mattheüs 11:27)

Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het koningschap aan God de Vader overdraagt, wanneer Hij alle heerschappij, alle macht en kracht onttroond zal hebben. Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al Zijn vijanden onder Zijn voeten gelegd heeft. De laatste vijand, die onttroond wordt, is de dood, want alles heeft Hij aan Zijn voeten onderworpen. Maar wanneer Hij zegt, dat alles onderworpen is, is blijkbaar Hij uitgezonderd, die Hem alles onderworpen heeft. Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen (1 Korintiërs 15 24-28)

Door kennis van de Bijbel; Gods Woord te hebben en daarin te leven, zul jij niet alleen Hem en Zijn wil leren kennen en Hem vertegenwoordigen, maar jij zult ook in staat zijn om de verborgen leugens van de duivel te openbaren en aan het licht te brengen. Jij zult in staat zijn om te weerleggen. Want de duivel gebruikt ook het woord van God. Alleen verdraait de duivel het woord voor eigen gebruik van de mens, zodat zij kunnen blijven wandelen naar het vlees.

Vaak zeggen mensen gelovig te zijn. Maar als zij een vraag van iemand krijgen omtrent het Koninkrijk der Hemelen, kunnen zij daar vaak geen antwoord op geven. Dat is heel erg! Een vertegenwoordiger van een koninkrijk hoort kennis te hebben van dat koninkrijk. Want anders kan hij/zij het koninkrijk niet op de juiste manier vertegenwoordigen.

Het Koninkrijk der Hemelen brengen op deze aarde

Jezus heeft aan Zijn gemeente de opdracht gegeven om het Koninkrijk van God te brengen op deze aarde. Dit houdt o.a. in: de wereld ingaan om het evangelie te verkondigen, demonen uit te drijven, zieken te genezen en al de volken tot Zijn discipelen te maken (Mattheüs 28:19, Marcus 16:15-18)

Waar de duisternis aanwezig is, daar is chaos. Waar chaos is, daar heb jij, als gemeente, de verantwoordelijkheid om geestelijke orde te scheppen. Hoe kun je zien waar de chaos is? Kijk naar de levens van de mensen, kijk naar wat er plaatsvindt in de omgeving. Er kunnen bijvoorbeeld gebieden zijn waar mensen in grote getallen met ernstige ziekten te maken hebben. De wereld denkt dat dit aan de  luchtvervuiling en verontreiniging van het milieu ligt. Maar de geestelijke nieuwe mens weet, dat er in die gebieden (doods)machten van de duisternis heersen en actief aan het werk zijn. Hoe meer een gebied bezet is door duistere machten, des te hoger de cijfers van (seksueel) geweld, ziekten, epidemieën, armoede, seksuele onreinheden, echtbreuk etc.

werken van Jezus

Hoe komt het dat deze gebieden door duistere machten worden beheerst? Door de levens van de mensen. Doordat de mens God heeft verlaten en is afgeweken van Zijn Woord en zijn eigen weg is gegaan; de weg van de duisternis, die uiteindelijk tot de dood leidt.

Doordat de mens, Jezus en daarmee Gods Koninkrijk heeft verworpen, heeft de mens ervoor gekozen om in het koninkrijk der duisternis te willen leven. Hierdoor heeft de mens toegang gegeven aan die duistere machten. Omdat deze duistere machten heersen in de levens van deze mensen, heersen zij in de geestelijke gebieden.

Hier ligt dus een taak voor de gemeente van Christus om in deze gebieden het evangelie te verkondigen en het Koninkrijk van God te vertegenwoordigen en te brengen. Door de levens van de mensen, krijgen de machten van de duisternis toegang. Daarom begint een verandering van de geestelijke atmosfeer bij de levens van de mensen. Hoe meer mensen zich bekeren tot Jezus, des te sterker het licht zal worden en de duisternis zal verdwijnen.

Toen de 70 uitgingen om het evangelie te verkondigden, zieken te genezen en demonen uit te drijven en vervolgens terugkwamen bij Jezus, waren zij zo enthousiast over het feit, dat de boze geesten zich aan hen onderworpen hadden, dat Jezus tegen hen zei, dat Hij de satan als een bliksem uit de hemel zag vallen

En de zeventig zijn teruggekeerd met blijdschap en zeiden: Heere, ook de boze geesten onderwerpen zich aan ons in Uw Naam. En Hij zeide tot hen: Ik zag de satan als een bliksem uit de hemel vallen (Lucas 10:17-18)

Door de bevrijding van de mensen verloor de duivel zijn heerschappij over die gebieden.

De zonen van God bidden en hebben een gebedsleven

De zonen van God (zowel mannen als vrouwen) bidden en hebben een gebedsleven. Gebed is een belangrijk aspect in het leven van elke wedergeboren gelovigen, die de gemeente vormen. Alles valt of staat met gebed. Want een biddende gemeente is een strijdende en overwinnende gemeente. Door gebed spendeer jij tijd met de Vader en doe jij voorbede voor mensen en gebieden en eis jij hen op voor het Koninkrijk van God.

Uw Koninkrijk kome en Uw wil geschiede

Jezus spendeerde nachten in gebed met de Vader en bracht overdag het Koninkrijk van God tot God’s volk.

Voordat Jezus gevangen werd genomen was Jezus in gebed om Zichzelf voor te bereiden en om de strijd tegen Zijn vlees te overwinnen.

Toen Jezus de strijd door gebed had gewonnen, was Jezus klaar om het verlossende werk te volbrengen (Lees ook: De kruisiging van de ziel).

Alles komt voort uit gebed. Daarom wordt het gebed ook zo aangevallen.

Vele Christenen zien het nut van gebed niet in of bidden een kort gebed voor de (materiële) verrijking van zichzelf. In plaats dat zij bidden dat Zijn Koninkrijk zal komen en dat God’s wil zal geschieden, gelijk in de hemel als ook op de aarde. Dat is wat Jezus ons heeft opgedragen om te bidden.

Het doel van elke Christen is om het Koninkrijk van God te vestigen op deze aarde. Voor dit doel heeft Jezus de sleutels van het Koninkrijk der Hemelen aan Zijn gemeente gegeven. In de volgende blogpost zal dit onderwerp verder besproken worden.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!