Zijn de geboden van God nog steeds van kracht?

Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren (Op 14:12)

In vele kerken en gemeenten is men vaak meer gefocust op geestelijke manifestaties, wonderen, tekenen, het ontvangen van kracht en profetieën, dan op het Woord van God. Het kruis en het bloed van Jezus worden vaak gebruikt als excuus, om net als de wereld, naar het vlees in zonden te kunnen blijven leven en om niet te hoeven veranderen en af te sterven, aan de lusten en begeerten van het vlees.

Er vindt bij de bekering bijna niet meer een werkelijk berouw van zonde plaats. De meesten beschouwen zichzelf als goed en zien niet hun vuile staat als zondaar en de noodzaak van een bekering en wedergeboorte. Dit komt hoofdzakelijk doordat de Heilige Geest niet meer aanwezig is in de levens van vele gelovigen. En aangezien de gemeente een verzameling van gelovigen is, is de Heilige Geest in vele gemeenten niet meer aanwezig.

Er zijn vele gemeenten, die in duisternis zijn gezeten en de werken doen vanuit het vlees (al denken zij, dat zij de werken uit de Geest doen). Aangezien de Heilige Geest overtuigt van zonde en de Heilige Geest niet meer aanwezig is, vinden er bijna geen ‘ware’ bekeringen meer plaats. Want bij een werkelijke bekering, vindt er altijd een verandering plaats, omdat de persoon wordt geconfronteerd met zijn vuile staat als zondaar en de persoon niet langer in zijn zonden en ongerechtigheden wil bijven leven.

Bij een bekering wil de persoon maar één ding en dat is Jezus behagen en Zijn wil doen. De persoon wil zo snel mogelijk die oude mens, die leefde in zonden, afleggen en zo snel mogelijk de nieuwe mens, die geboren is in Jezus Christus door de kracht van de Heilige Geest, aandoen. De persoon heeft een honger naar het Woord; Jezus en zal zich voeden met het Woord.

Vanuit het duisternis naar het licht

Een persoon, die tot bekering in Jezus Christus is gekomen, is uit het de macht van het koninkrijk der duisternis verlost en overgebracht in het Koninkrijk der hemelen (Kol 1:13). Dat betekent een nieuw koninkrijk, dus nieuwe wetten en regels. Maar bij die woorden krijgen de meeste mensen al rillingen, want de meeste mensen willen in vrijheid leven en zich niet onderwerpen aan allerlei wetten en regels. Dit benauwt ze.

Dus wat gebeurt er? Zij blijven wandelen in rebellie naar God toe en willen zich niet onderwerpen aan Zijn wil. Zij blijven leven, zoals zij voor hun bekering ook leefde, met als enige verandering, dat zij af en toe de Bijbel lezen, bidden en wat vrome woorden spreken. Zij denken dat de geboden van God niet meer voor hun gelden, omdat Jezus het werk voor hen volbracht heeft, waardoor zij denken dat daardoor de wet (de geboden van God) vernietigd is.

alles is genadeEr wordt gezegd: “Jezus, heeft het werk volbracht en door Hem zijn wij gerechtvaardigd. Wij kunnen het niet verdienen en zullen het ook nooit verdienen door onze werken. Wij zijn zoals wij zijn en God/Jezus houdt van ons. Wij leven in het nieuwe verbond en hoeven ons dus niet aan de wet van God en Zijn geboden te houden. Het is allemaal genade!”

Zij denken in de waarheid te leven en dat zij God behagen, maar in werkelijkheid leven zij in gebondenheid van de duivel. Zij leven in de leugen en in rebellie naar God toe.

Natuurlijk ben je niet gerechtvaardigd door jouw werken, want je kunt alleen gerechtvaardigd worden, door het bloed van Jezus Christus. Maar als je door het bloed van Jezus Christus bent gerechtvaardigd, zul je dan niet in rechtvaardigheid leven en Zijn werken van gerechtigheid doen? Als jij bent verlost van jouw zondige natuur en bent afgestorven aan de zondige natuur, hoe kan je dan daarin blijven wandelen en blijven volharden in zonden?

Als het werkelijk zo zou zijn, dat de morele geboden van God, die de wil van God vertegenwoordigen niet meer voor de nieuwe scheppingen, zouden zijn, waarom spreekt Jezus dan meerdere malen, dat wanneer je Hem liefhebt, je niet alleen Zijn geboden, maar ook de geboden van de Vader moet onderhouden?

Niet een ieder, die tot Mij zegt: Heere, Heere, zal het Koninkrijk der Hemelen binnengaan, maar al die de wil mijns Vaders, die in de Hemelen is. (Mat 7:21)

Al deze gelovigen hadden geprofeteerd, boze geesten uitgedreven en vele grote werken gedaan. Zij dachten Jezus te kennen, maar Jezus kende hen niet. Waarom niet? Omdat zij de wil van de Vader niet hadden gedaan. Met andere woorden, zij hadden zich niet onderworpen aan Zijn geboden; Zijn wet, die Zijn wil vertegenwoordigen.

De geboden van God zijn nog steeds van kracht 

Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren (Op 14:12)

Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad (Op 22:14)

Wederom lees je in het Boek van Openbaringen, dat overigens is geschreven na de dood en opstanding van Jezus Christus en na de komst van de Heilige Geest, dat de geboden van God nog steeds van kracht zijn, ook in deze tijd. Maar het gaat erom dat jij een keuze maakt. Wil jij de geboden van God volgen en Zijn wil doen? Wat overigens vijandschap met de wereld betekent en je dus weerstand van de wereld zal ervaren. Of wil je de geboden en inzettingen van de wereld (van de duivel) volgen, dat vijandschap met God betekent.

De geboden van God zijn kostbaar

Als jij bent wedergeboren en de Heilige Geest van God in jou woont, dan staat Zijn wet, die Zijn wil vertegenwoordigt opgeschreven in jouw hart. Net zoals God’s wet stond opgeschreven in het hart van Jezus, door de Heilige Geest.

Alleen als je sterft naar het vlees en gaat leven naar de Geest, zul je zien hoe belangrijk de geboden van God en van Jezus zijn. Je zult zien, hoe kostbaar de geboden van God zijn, omdat Hij ze gaf uit liefde voor Zijn volk. Alleen door Zijn geboden zul je de waarheid zien en vinden.

Jezus ontbond de geboden van God niet, maar Hij vervulde ze. Een ieder die zich onderwerpt aan Jezus en leeft naar de geboden van God, zijn uit Hem en dragen ook Zijn vrucht.

Ik zal Mijn wetten in hun verstand leggen, en Ik zal die in hun harten schrijven, en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn (Heb 9:10)

Wanneer de Heilige Geest in jou woont, zul je automatisch, net als Jezus de wet vervullen. Je zult wandelen in Zijn geboden, omdat deze staan opgeschreven in jouw nieuwe hart van vlees en je zult Zijn wil vervullen in jouw leven.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!