Spreuken 10:10 – Wie met zijn ogen knipt veroorzaakt smart

Wat betekent Spreuken 10:10, wie met zijn ogen knipt veroorzaakt smart, wie dwaas van lippen is komt ten val?

Wie met zijn ogen knipt veroorzaakt smart

Wie met zijn ogen knipt, veroorzaakt smart, wie dwaas van lippen is, komt ten val (Spreuken 10:10)

‘Wie met zijn ogen knipt’ kan verschillende betekenissen hebben. Het kan bijvoorbeeld betekenen, dat iemand kwade plannen heeft, stiekem onheil of kwaad smeed tegen zijn naaste, zegeviert over iedereen, of dat iemand zijn ogen sluit voor de dingen, die om hem heen gebeuren en dus net doet of er niets aan de hand is.

Veel mensen sluiten hun ogen voor de dingen, die om hen heen gebeuren en niet goed zijn. Zij zien wel wat er gebeurt, maar om de zogenaamde lieve vrede te bewaren, bemoeien zij zich er niet mee en doen zij net of zij het niet zien.

Ook de kerken gaan hierin mee en stoppen de zonde weg onder de mantel van de liefde. Gelovigen worden niet meer gecorrigeerd als zij blijven zondigen (Lees ook: Wat zegt de Bijbel over zonde in de gemeente?)

bijbeltekst romeinen 6-1 mogen wij bij zonde blijven genade toenemen

Wanneer een voorganger, dominee, oudste, diaken, zangleider, groepsleider etc. een grove zonde begaat, stoppen zij het in de doofpot om te voorkomen dat er een smet op de naam en de reputatie van de persoon en de kerk komt.

Zij bekommeren zich meer om hunzelf dan om Jezus Christus en het Koninkrijk van God.

Zij denken zo de rust en vrede te bewaren, maar dit is een grote leugen van de duivel!

Want als een gemeente met zijn ogen knipt en zijn ogen sluit voor de zonde en deze accepteert, dan zal dit uiteindelijk smart; verdriet, pijn en leed veroorzaken voor alle partijen.

Want ten eerste zal de persoon, die niet op de zonde wordt aangesproken, blijven wandelen in de zonde en zal dus ook de vrucht van de zonde voortbrengen, wat uiteindelijk de eeuwige dood is.

Want toen gij slaven waart van de zonde, waart gij vrij van de gerechtigheid. Wat voor vrucht had gij toen? Dingen waarover gij u nu schaamt; immers, het einde daarvan is de dood (Romeinen 6:20-21)

Ten tweede zal de gemeente mede verantwoordelijk zijn en deel hebben aan de zonde van deze persoon, wat voor hen smart zal opleveren.

Paulus confronteerde Petrus openlijk met zijn hypocriete gedrag (Galaten 2:11-14). Hij sloot zijn ogen niet voor de situatie en liet Petrus niet zijn gang gaan, maar Paulus sprak Petrus aan op zijn gedrag en confronteerde Petrus in het bijzijn van iedereen. Uiteindelijk brachten zijn woorden en zijn confrontatie duidelijkheid, vrede en rust voort, in plaats van smart.

Wie dwaas van lippen is komt ten val

En door Uw grote hoogheid hebt Gij, die tegen U opstonden, omgeworpen (Exodus 15:7)

Maar wie zijn mond houdt en woorden spreekt om anderen te behagen of woorden spreekt, die volgens de wereld wijsheid bezitten maar tegen Gods Woord ingaan en dwaas zijn voor God, is niet wijs van lippen, maar dwaas van lippen.

De persoon, die dwaas van lippen is, zal door zijn eigen woorden ten val komen.

Een dwaas zal niet willen luisteren naar het Woord van God, maar is rebels en zal zich verzetten tegen God en Zijn Woord.

Een dwaas denkt slim te zijn, maar uiteindelijk zal hij omgeworpen worden. Ja, een dwaas zal door de woorden van zijn eigen lippen uiteindelijk ten val komen.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!