Wie ben je echt?

Elk mens heeft een denken dat gevuld is met gedachtes. Deze gedachtes kunnen zowel positief als negatief zijn. Hoe jij bent en leeft hangt van de wijze waarop jij denkt. Want jouw denken bepaalt jouw spreken, handelingen en gedrag. Het kan voorkomen, dat hoe jij over jezelf denkt, niet overeenkomt met hoe God over jou denkt en wat Hij over jou zegt in Zijn Woord. God ziet potentie in elke wedergeboren gelovige. God weet wie jij bent, hoe jij bent en wat jij kunt worden. Wie ben je echt? Wat zegt de Bijbel de nieuwe schepping oftewel de nieuwe mens?

De nieuwe mens

God gaf Zijn eigen Zoon Jezus Christus voor de mensheid, om zo de eerste Zoon van vele zonen te zijn. Jesus was de Eersteling van de nieuwe schepping; de nieuwe Mens en wandelde als Zoon van God op aarde. Door Zijn verlossingswerk en Zijn bloed ben jij door het geloof en de wedergeboorte in Christus een nieuwe schepping; een zoon van God geworden (dit geldt voor zowel mannen als vrouwen).

Op het moment van de wedergeboorte, dat jouw geest uit de dood werd opgewekt, ben jij een een nieuwe schepping geworden, die volmaakt geschapen is naar het evenbeeld van God. En daarom zegt God: “wat Jezus deed, dat kan jij ook, omdat je gemaakt bent naar Mijn evenbeeld en Mijn zoon bent geworden”.

Maar je kunt enkel als een zoon van God wandelen, als jij weet Wie in jou woont en wie jij bent in Christus.

De Bijbel: Het Woord van God is jouw spiegel

Als jij een nieuwe schepping bent geworden, is het belangrijk om jouw denken te vernieuwen met het Woord van God.

Wanneer jij jouw denken vernieuwt met het Woord van God, dan zal jouw denken in lijn komen te staan met Zijn denken. Jij zult het denken van Christus krijgen, omdat jij denkt als het Woord; Jezus.

Het Woord van God is jouw spiegel. Dus wanneer jij werkelijk wil weten wie je bent, moet je de Bijbel openen.

Wanneer jij de Bijbel leest en bestudeert, zul jij de nieuwe schepping, leren kennen en wie jij bent in Christus.

Een verkeerd denken houdt Gods Koninkrijk tegen

Misschien is jouw denken vertroebeld door het vlees en de wereld en heb jij een laag zelfbeeld. Jouw vleselijk denken kan verdraaid zijn en vol zitten met allerlei troep en leugens van de wereld.

Zodra jij opnieuw wordt geboren in de geest en een zoon wordt van de Allerhoogste God, is jouw taak om jouw denken te vernieuwen. Het is van belang dat jij jouw denken vernieuwt, omdat al die troep en leugens uit jouw denken moet worden verwijderd.

Alle bolwerken, die de duivel in jouw denken heeft opgebouwd moeten vernietigd worden en dat kan alleen met de waarheid van God’s Woord. Wanneer jouw denken overeenkomt met de woorden van God; de waarheid, dan zul jij denken en wandelen als de nieuwe schepping; als zoon van God (Lees ook: ‘De bolwerken in het denken van de mens‘).

Macht over jouw gedachtes

Jij hebt de macht over jouw denken en over al jouw gedachtes. Jij bepaalt wat jij binnenlaat in jouw denken en wat niet. Misschien dat niet iedereen het hiermee eens is, maar de waarheid is, dat het wel zo is.

Zodra een negatieve gedachte, die tegen het Woord van God ingaat, jouw denken probeert binnen te komen, heb jij de mogelijkheid om deze gedachte wel -of niet toe te laten en vervolgens deze gedachte wel -of niet te voeden.

Wat is een negatieve gedachte?

Een negatieve gedachte is een gedachte, die tegen Gods Woord ingaat. De gedachte brengt geen vrede van God en ook geen leven van God voort. Maar de gedachte brengt onrust, bezorgdheid, angst, verdriet, neerslachtigheid, boosheid, haat, afgunst, jaloezie, begeerte etc. voort. Een gedachte kan zelfs zo’n grote invloed hebben, dat het jou helemaal in bezit kan nemen en zelfs tot de dood kan leiden.

dankzeggen, Ik weet welke gedachten die Ik over u koester gedachten van vrede om u een hoopvolle toekomst te gevenAls er een gedachte jouw denken binnenkomt, kun jij jezelf de volgende vragen stellen: “Komt deze gedachte overeen met wat het Woord van God zegt? Brengt deze gedachte rust, vrede en leven voort?”

Als het antwoord ‘nee’ is, dan is die gedachte niet van God en moet jij deze gedachte de deur wijzen. Omdat God zegt:

Want Ik weet, welke gedachten Ik over u koester, luidt het Woord des Heren, gedachten van vrede en niet van onheil, om u een hoopvolle toekomst te geven (Jeremia 29:11).

Dus als jij gedachtes hebt, die jou bezorgd, verdrietig, miserable, ongelukkig, onzeker, depressief etc., maken en jij jezelf daardoor waardeloos en onnuttig voelt, dan zijn dit gedachtes, die afkomstig zijn van de duivel en bij jouw oude natuur horen.

Deze gedachtes horen bij de wijze waarop jij vroeger dacht, toen de duivel nog jouw vader was en jij geleid werd door jouw gedachtes, die aangestuurd werden door het koninkrijk der duisternis. Deze gedachtes komen niet van God en komen niet vanuit Zijn Koninkrijk. Want deze gedachtes maken jou ongelukkig, neerslachtig en depressief en kunnen zelfs, in het ergste geval, leiden tot de dood; zelfmoord.

Mensen zijn ongelukkig en depressief

Er zijn veel mensen, die niet gelukkig en blij zijn, maar ongelukkig en depressief. De hoeveelheid anti-depressiva dat wordt uitgeschreven aan Nederlanders is de laatste 7 jaar drastisch toegenomen.

In 2005 was het aantal 746.000 (wat al veel is), maar in 2012 was dit 1.110.000. Moet je eens nagaan; 1 op de 15 inwoners van Nederland gebruikt anti-depressiva.

Het denken zit vol bolwerken

Het denken van de mens zit vol bolwerken van de duivel. Dit komt omdat de mens zich voedt met de dingen van de wereld. Hierdoor vullen zij zichzelf met verkeerde gedachtes en verkeerde woorden. Zij openen de deur en laten deze verkeerde gedachtes binnenkomen. Zij overdenken deze gedachtes, zij gaan erin geloven en uiteindelijk zullen zij deze gedachtes bevestigen door deze uit te spreken of er naar te handelen. Door het negatieve denken en door deze gedachtes uit te spreken en naar te handelen brengt de mens zelf onheil en ongeluk over hun leven.

Jij zal de persoon worden, wie jij denkt te zijn in jouw denken

Wanneer iemand continue tegen jou zegt, dat jij een looser of een mislukkeling bent en jij laat deze woorden binnen in jouw denken. Dan is de kans groot, dat jij je na een tijd ook echt een looser en een mislukkeling begint te voelen en de dingen om jou heen ook zullen mislukken. Jij zult gaan spreken, handelen en leven als een mislukkeling. Maar ben jij ook echt een mislukkeling? NEE! Dat ben je niet.

Zoals een mens denkt in zijn hart, zo is hij

Jij bent alleen die woorden en leugens gaan geloven. Maar de waarheid is dat jij niet een mislukkeling bent, anders had God jou ook niet op de aarde gezet. God heeft nergens in Zijn Woord gezegd, dat jij een mislukkeling bent. Nee! Hij zegt, dat Hij jou macht heeft gegeven om een zoon van Hem te worden en een overwinnaar in Jezus Christus kan zijn.

Als jij Zijn woorden tot je neemt en gelooft, jouw denken vernieuwt, leeft naar Zijn Woord en in Zijn Woord blijft, dan zul jij een overwinnaar zijn en geen verliezer.

Neem daarom dagelijks de woorden van God tot je, vernieuw jouw denken daarmee en begin de woorden van God uit te spreken over situaties en over jouw leven.

Wie ben je werkelijk?

Misschien sta je wel iedere ochtend voor de spiegel en ben je niet blij met wat je ziet en spreekt iedere ochtend dezelfde woorden uit: “pfff,  wat zie ik er weer vreselijk uit, kijk die pukkels, lijnen en mijn ogen zien er ook moe uit en wat ben ik bleek en dik en mijn haar zit ook niet. Was ik maar zoals ……”.

God heeft een plan met jouw levenWanneer jij dit iedere ochtend zegt, dan zul jij je na een tijdje ook ‘lelijk’ gaan voelen. Jij zult je niet alleen lelijk gaan voelen, maar jij zal er ook naar handelen. Want jij denkt in jouw hart dat jij lelijk bent.

Jij zal je onzeker gaan voelen en daardoor onzeker worden en vanuit die onzekerheid gaan handelen. Als jij nog vrijgezel bent, zul jij misschien denken: “wie wil mij nou hebben? Wie ziet mij nou staan?”

Maar dit is niet zoals God wil dat jij over jezelf denkt. Hij heeft jou immers perfect geschapen, Hij heeft jou gewild!

Neem de woorden van God tot je en spreek Zijn woorden over jezelf uit. Na een tijd zul jij uit jouw cocon van onzekerheid komen en zul jij erachter komen wie jij bent in Hem. Daardoor zul jij je niet meer verschuilen en onzeker zijn, maar jij zal zelfverzekerd zijn en vanuit die zelfverzekerdheid handelen.

Ik daag jou uit; kijk iedere ochtend in de spiegel en zeg tegen jezelf:

Wat zie jij er weer goed uit vandaag. We gaan er weer een mooie dag van maken. Ja, ik zal U loven en prijzen deze dag, want U heeft mij prachtig gemaakt: wonderbaarlijk zijn Uw werken! Ja, mijn ziel weet dat zeer wel (Psalm 139:14 KJV)

Er zit kracht in de woorden, die jij uitspreekt

Dood en leven zitten in de macht van de tong. Dit betekent dat er kracht zit in elk woord dat jij uitspreekt. Daarom moet jij voorzichtig zijn, niet alleen met de woorden die je hoort en tot je neemt, maar ook met de woorden die jij uitspreekt. Wees voorzichtig met welke woorden jij jouw denken vult.

Er staat geschreven: Zoals een mens denkt in zijn hart, zo is hij (Spreuken 23:7 KJV)

Wanneer er bolwerken in jouw denken zijn opgebouwd, haal ze neer met Gods Woord. Jij hebt de macht om deze bolwerken, deze leugens van de vijand, te vernietigen, omdat jij het geestelijke Zwaard; Gods Woord bezit. Geloof niet langer in de leugens van de duivel, maar pak jouw geestelijk Zwaard; God’s Woord en strijd tegen de leugens en haal ze neer!

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!