Welke vrucht produceer jij?

Jezus zei, dat je de boom aan de vruchten zal herkennen. Welke vrucht produceer jij? Produceer jij de vrucht van de Geest; liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw (geloof), zachtmoedigheid en zelfbeheersing? Of produceer jij de vrucht van het vlees; hoererij, onreinheid, losbandigheid, afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van boosheid, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, nijd, dronkenschap, brasserijen etc.?

Welke vrucht produceer jij?

Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing (Galaten 5:22-23)

Jouw denken bepaalt jouw handelingen. Dus wanneer jij de laatstgenoemde vruchten; de vruchten van het vlees produceert, betekent dit dat jouw denken nog niet is vernieuwd op deze gebieden en dat jij nog wandelt naar het vlees, i.p.v. naar het Woord en de Geest.

Weet je nog? Eens wandelde jij in duisternis, toen de duivel jouw vader was en jij zijn kwade natuur had.

Hij heeft ons verlost uit de macht van de duisternis

De duivel was jouw voorbeeld en jij wist niet beter dan zijn voorbeeld te volgen, totdat Jezus in jouw leven kwam en Hij jou verloste van de macht van het koninkrijk der duisternis (Kolossenzen 1:13)

Jouw geest was dood, maar door het geloof en door de wedergeboorte in Jezus Christus stond jouw geest op uit de dood. Jezus Christus en Zijn bloed maakte jou heilig en rechtvaardig en verzoende jou met jouw nieuwe echte Vader: God de Almachtige.

Voordat God jouw nieuwe Vader werd, werd jij opgevoed naar wat jouw oude vader; de duivel zei en jij handelde naar wat hij zei en deed wat hij jou opdroeg om te doen. Maar na de wedergeboorte werd het tijd om naar de Geest te wandelen en te luisteren naar jouw nieuwe Vader en Zijn geboden te onderhouden.

Toen jij Jezus accepteerde, nadat jouw zondige natuur in Zijn licht was geopenbaard en jij je bekeerde van jouw zonde, gaf jij daarmee aan, dat jij niet meer wilde leven naar de maatstaven van de duivel. Nee, jij wilde niet meer in zonde en in de duisternis leven. Jij was dat zondige leven zat en was niet gelukkig, maar was zoekende.

Verzoend met God de Vader

Toen jij de doop met de Heilige Geest ontving, stond jouw geest uit de dood op en kwam tot leven. Nu dat de Heilige Geest in jouw woont, is het tijd dat jouw geest opgroeit naar het evenbeeld van Jezus Christus.

Vernieuwing van je denken

De enige manier om geestelijk volwassen the worden is door het vernieuwen van jouw denken met het Woord van God. Jij zal de Bijbel lezen, bestuderen en de woorden van God overdenken en toepassen in jouw leven, zodat jij een doener wordt van het Woord.

Jij kunt niet opgroeien zonder het Woord. Het Woord is jouw dagelijks brood.

Als jij het Woord van God bestudeert, zal de Heilige Geest jouw leiden en onderwijzen in de waarheid.

Wanneer jij het Woord van God bestudeert en jouw denken vernieuwt, zal jij anders gaan denken. Doordat jij anders zal gaan denken, zal ook jouw karakter veranderen. En doordat jouw karakter zal veranderen zal ook jouw spreken en jouw handelingen veranderen. Uiteindelijk zal jouw hele wezen veranderd zijn naar het evenbeeld van Jezus Christus.

Jij zal wandelen naar de Geest in plaats van naar het vlees. En daardoor zal jij andere vruchten, goede vruchten dragen, namelijk de vrucht van de Geest.

Hoe verander jij de vrucht, die jij produceert?

Als jij geen verandering van vrucht in jouw leven ziet, dan kun jij jezelf afvragen: “ben ik werkelijk wedergeboren? Woont de Heilige Geest in mij (door de doop in de Heilige Geest)? Spendeer ik tijd in Gods Woord, zodat mijn denken vernieuwd wordt naar Zijn denken of spendeer ik tijd aan de dingen van de wereld en voed ik mijn denken met de dingen van de wereld? Volg ik werkelijk Jezus Christus en doe ik ook wat Hij mij heeft opgedragen om te doen?”

Wanneer jouw antwoord ‘nee’ is, dan wordt het tijd om zo snel mogelijk Gods Woord te nemen en tijd te spenderen samen met Hem in het Woord.

Onderzoek het Woord, zodat jij jouw denken zal vernieuwen, vooral op de gebieden, waar jij nog wrange vruchten; de vrucht van het vlees, draagt.

Ben jij jaloers op anderen?

Een zachtmoedig hart is leven voor het vlees, maar jaloersheid is vertering voor de beenderen (Spreuken 14:30)

Laten wij zeggen, dat jij anderen benijdt oftewel dat jij jaloers bent op anderen. Dan is het goed om te kijken wat de Bijbel zegt over benijden en jaloersheid.

Benijden (jaloersheid, afgunst) betekent: wensen, dat men zelf mocht hebben wat een ander heeft. Het gebeurd wanneer een persoon gebrek heeft aan iemand anders zijn kwaliteiten, prestatie, succes of bezittingen en daardoor misgunt de persoon het de ander.

Het tegenovergestelde van benijden of jaloersheid is tevredenheid. Wanneer jij tevreden bent, heb jij geen gebrek.

Niet dat ik dit zeg, als zou ik gebrek lijden; want ik heb geleerd met de omstandigheden waarin ik verkeer, genoegen te nemen (Filippenzen 4:11)

Laat uw wijze van doen onbaatzuchtig zijn, weest tevreden met wat gij hebt (Hebreeën 13:5)

Elke keer als jij naar anderen kijkt en jij de jaloersheid in jou op voelt komen. Spreek dan uit, dat jij tevreden bent en dat jij geen gebrekt hebt. Zeg, dat jij dankbaar bent en dat jij jouw leven, dat God aan jou heeft gegeven, liefhebt. Zeg, dat het niet uitmaakt in welke situatie jij je bevindt, maar dat jij altijd tevreden zal zijn en niet zal klagen of naar anderen zal kijken en jaloers zal zijn op anderen.

Wees daarom altijd dankbaar en tevreden met jouw leven, in plaats dat jij naar anderen kijkt.

Jij bent compleet gemaakt in Hem

Wanneer jij in Jezus Christus bent, dan heb jij geen gebrek, want je bent compleet gemaakt in Hem. Daarom is het belangrijk om de Bijbel te lezen en te bestuderen, zodat jij erachter komt, wie jij bent in Jezus Christus.

Als jij niet weet, wie jij in Christus bent en wat het inhoudt om in Hem gezeten te zijn, dan zul jij daar ook niet in kunnen wandelen. Daardoor zul jij heel veel missen en niet leven en wandelen in het gezag en de erfenis, die God aan jou in Jezus Christus heeft gegeven.

Jij zal niet het leven leiden, dat God voor jou heeft bedoeld en daardoor zul jij Gods plan voor jouw leven niet vervullen.

En dat is precies wat de duivel wil, want hij wil dat jij zijn plan voor jouw leven vervult en niet Gods plan. Daarom zal de duivel er alles aan doen om jou af te leiden en onwetend te houden. Want als jij onwetend blijft over de waarheid, zul jij er ook niet in kunnen wandelen. De duivel gebruikt hiervoor vele middelen, waaronder entertainment. Want hij geniet ervan om jou te entertainen en jouw denken te vullen met zijn dingen (Lees ook: Laat mij jou vermaken!).

Lees en bestudeer daarom alle teksten, die jou vertellen, wie jij als de nieuwe schepping in Jezus bent en welke erfenis jij in Hem hebt ontvangen en overdenk deze teksten en pas deze toe in jouw leven.

Kom erachter, wat Gods plan voor jouw leven is. De enige manier om achter Gods plan voor jouw leven te komen, is om tijd in het Woord met de Vader te spenderen.

Houd jouw ogen gericht op Jezus en niet op mensen. Kijk niet naar mensen, die datgene doen wat jij misschien had willen doen of die datgene bereikt hebben, wat jij eigenlijk wilde bereiken of die iets hebben wat jij eigenlijk wilt hebben. Want als je zo gaat leven, zul je stil blijven staan en je weet: stilstand is achteruitgang.

Wanneer je in de Geest zaait, zul je vrucht van de Geest oogsten. Wat zijn deze? Deze zijn liefde, blijdschap,, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw (geloof), zachtmoedigheid en zelfbeheersing.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!