Wat is zonde?

De meeste mensen houden niet van het woord zonde. Zij krijgen de kriebels en gruwelen zodra zij het woord zonde horen, maar wat is zonde volgens de Bijbel? Veel Christenen verbinden de zonde met wetticisme, verplichting, een strak religieus regime, het Oude Verbond en/of een God, die meteen straft zodra een persoon de wet overtreedt. De oudere generatie Christenen denken terug aan hun jeugd, aan hun strenge opvoeding en de vele regels en de straf, die zij kregen als zij zich niet aan de regels hielden. De jongere generatie Christenen vinden het woord zonde ouderwets en niet meer van deze tijd. Maar wat is zonde nou eigenlijk? Wat zegt de Bijbel over zonde en over de wortel van zonde? Waarom worden zoveel Christenen boos en opstandig en lopen soms zelfs weg als je over de zonde spreekt?

Mensen willen geen regels en wetten

Wij leven in een tijd, waarin mensen vrij willen zijn en zich geen regels en wetten willen laten opleggen. Zij willen niet gebonden zijn aan allerlei regeltjes en wetten en houden er niet van als iemand hen verteld hoe zij moeten leven. En deze rebelse geest, die werkzaam is in de wereld, is ook werkzaam in de kerk.

Christenen willen in ‘vrijheid’ leven, zonder verplichtingen en regels. Want Jezus heeft hen vrijgemaakt van de zonde en van de wet. Het is allemaal genade!

Zij geloven dat de zonde is weggedaan en niet meer bestaat en daarom kun je er ook niet in wandelen. Het maakt niet uit hoe jij leeft. Je hoeft helemaal niet te veranderen, want Jezus heeft het voor jou volbracht.

Deze misleiding wordt in veel kerken gepredikt en veel Christenen geloven deze woorden van voorgangers boven het Woord van God. Dit misleidende evangelie heeft ervoor gezorgd, dat veel Christenen een verkeerd beeld hebben ontwikkeld en onverschillig zijn geworden omtrent de zonde en zijn afgedwaald en de waarheid van het Woord niet meer kunnen aanhoren en verdragen.

Wat is de eerste zonde in de Bijbel?

Vrijwel iedereen is bekend met de eerste zonde in de Bijbel, die plaatsvond in de Hof van Eden. Alhoewel de eerste zonde eigenlijk in het hemelse Hof van Eden plaatsvond. Maar de eerste zonde op aarde vond plaats in het aardse Hof van Eden (lees ook ‘De strijd in het hof’).

De mens luisterde naar de woorden van de duivel en deed zijn eigen wil in plaats van Gods wil. Hierdoor werd de mens ongehoorzaam aan God en koos er zelf voor om een ander, in dit geval de slang, boven God te geloven.

waarom vele predikers de waarheid van God niet verkondigen

God had de mens uit liefde gewaarschuwd en vertelde de waarheid.

God had gezegd, wat er zou gebeuren als zij van de verboden boom zouden eten, namelijk dat zij zouden sterven.

De duivel verkondigde echter een halve waarheid, wat geen waarheid is en dus een leugen.

Door zijn leugen verleidde de duivel de mens. Hij verleidde de mens niet alleen door hun zintuigen en de lusten en begeerten van het vlees, maar ook door hun nieuwsgierigheid en hoogmoed van de ziel, door de belofte dat zij net zo zouden worden als God.

De mens geloofde de leugen van de duivel boven de waarheid van God en hapte toe.

God had hen uit liefde gewaarschuwd, maar ondanks de waarschuwing geloofde de mens de duivel boven God, waardoor de mens God, hun Maker, verwierp en de duivel zijn meester maakte.

De mens zondigde en als gevolg werd de duivel zijn meester en voer de dood in de mens en stierf de geest van de mens, zoals God had voorspeld.

Hierdoor werd de mens van God gescheiden en de relatie verbroken. Niet omdat God de relatie had verbroken, maar omdat de mens de relatie met God had verbroken. Maar gelukkig hield Gods liefde voor de mens na deze daad van ongehoorzaamheid niet op.

Gods liefde voor de mens

In het Oude Testament zien wij niet alleen Gods liefde voor de mens duidelijk naar voren komen, maar ook Zijn haat naar de zonde. Het was de mens, die halsstarrig en rebels was en steeds Gods wil verliet en zijn eigen weg wilde gaan.

Door het rebelse gedrag van de mensen naar God toe en hun halsstarrigheid raakten zij steeds weer in de problemen terecht.

In plaats dat zij naar God luisterden en zich lieten leiden door de woorden van God, luisterden zij naar de duivel, die regeerde in hun vlees.

Aangezien zij vleselijk waren en geleid werden door hun zintuigen en de lusten en begeerten van het vlees, deden zij de wil van de duivel en dus datgene, dat tegen Gods wil inging, waardoor zij telkens het onheil over zich heen haalden.

Maar elke keer, als zij in de problemen terecht waren gekomen en in hun nood het uitriepen tot God, betoonde God Zijn barmhartigheid en verloste God Zijn volk telkens weer (Lees ook: Een strenge God of een rebels volk?).

De waarschuwingen van God

God waarschuwde Zijn volk, dat Hij apart had gezet van de heidense volken, keer op keer. Dit deed God, omdat Hij niet wilde dat hen iets ergs zou overkomen. God hield van Zijn volk en wilde niet dat Zijn volk een vloek of onheil over zich zou heen halen.

Daarom maakt God Zijn wil bekend, zodat Zijn volk Hem zou leren kennen en een relatie met Hem zou hebben.

Geboden van God en geboden van Jezus

Door de wet, die God via Mozes aan Zijn volk gaf, leerde zij hun God kennen. Want hoe kun je een God dienen, als je niets van die God afweet en Hem niet kent.

God was (en is nog steeds) transparant en hield niets achter. Hij maakte Zijn wil, Zijn natuur en Zijn Koninkrijk bekend door Zijn wet.

God dwong de mens nooit om Hem te volgen en Zijn wet te gehoorzamen.

De mens mocht zelf een keuze maken om gehoorzaam te zijn aan de wil van God en Hem als God te dienen of niet. Echter zou de mens van zijn keuze ook de consequenties dragen.

Aangezien de mens vleselijk was en niet geestelijk, gaf God geschreven wetten, omdat zij Zijn Geest niet konden ontvangen. Zij waren aangetast door het kwaad. De zondige natuur regeerde in het vlees. En aangezien God een heilig God is, kan Hij niet wonen in een vlees, dat onrein is en de rebelse vijandige natuur van de duivel en de zonde en de dood in zich draagt.

De geest van het volk Israel was dood. Daarom kon Gods volk haar God en Zijn wil alleen leren kennen door de woorden van God, die opgeschreven stonden in de wet.

De zegen en de vloek

God openbaarde door de wet niet alleen Zijn wil en gerechtigheid, die tot het (eeuwige) leven leidt, maar God openbaarde ook de zonde, die tot gebondenheid en de (eeuwige) dood leidt. Aangezien ook dit voor de vleselijke mens lag verborgen.

De mensen konden zelf een keuze maken om gehoorzaam te blijven aan God en Zijn wet te onderhouden en te wandelen in gerechtigheid of om ongehoorzaam te worden aan God en Zijn wet te verwerpen en hun eigen weg te gaan en daardoor de wet te overtreden en te wandelen in zonde.

bijbeltekst 1 thessalonicenzen 4-3 dit wil God uw heiliging

Als zij ervoor zouden kiezen om op God en Zijn Woord te vertrouwen en God te gehoorzamen en Zijn geboden te onderhouden, dan zouden zij onder de zegen leven.

Maar als zij ervoor zouden kiezen om hun eigen wil te doen en hun eigen weg te gaan, dan zouden zij automatisch in de geestelijke wereld onder de vloek komen te leven (Lees ook: Bestaan de bergen van zegen en vloek in het Nieuwe Verbond?)

Maar de mens mocht zelf de keuze maken, wie zij wilde dienen: God of de duivel (door de wil, lusten en begeerte van hun vlees).

Wederom sprak God de waarheid, want wat Hij beloofde zien wij terug in de levens van de mens.

Door het hele Oude Testament heen, waarschuwde God Zijn volk, door het geschreven Woord en door de monden van de profeten. Telkens weer riep God hen op, om terug te keren naar Zijn geboden en zich te houden aan Zijn wet.

Dit was geen bangmakerij van God, zoals mensen vaak beweren. Maar het was Zijn grote liefde voor de mens.

God is de Schepper van de hemel en de aarde en Zijn wetten staan voor eeuwig vast in het universum.

Hij weet alles! God is bekend met de natuur en de missie van de duivel voor de mensheid. Hij heeft de duivel immers geschapen. God weet, dat de duivel een leugenaar, een dief en een verdelger is en dat een ieder, die zijn vertrouwen in de duivel stelt, bedrogen zal worden en zijn ondergang tegemoet gaat.

God wil niet dat er ook maar iemand verloren gaat en daarom waarschuwde God de mens en waarschuwt God nog steeds de mens voor de zonde en roept de mens op tot bekering.

Wat is zonde?

Wat is zonde volgens de Bijbel? Zonde betekent niets anders dan ongehoorzaamheid aan God en Zijn Woord, die Hem en Zijn Koninkrijk vertegenwoordigen. Zonde betekent ongehoorzaamheid aan de woorden en de wil van God en gehoorzaamheid aan de woorden en de wil van de duivel, die regeert in het vlees.

Als je wandelt in zonde, wandel je in de wil van de duivel en verhoog je hem door jouw werken. Door te blijven zondigen bouw je zijn koninkrijk op deze aarde (Lees ook: De macht van de duivel wordt gevoed door de zonde).

God openbaarde de zonde door de wet en daardoor was de zonde niet langer meer verborgen.

bijbeltekst romeinen 6-1 mogen wij bij zonde blijven genade toenemen

Niemand kan zeggen dat hij of zij het niet wist, want God heeft alles geopenbaard door Zijn Woord.

Maar door geestelijke blindheid, onwetendheid en gebrek aan kennis van Gods Woord, leiden veel Christenen een verslagen leven en zijn onderweg naar de hel.

Als een mens besluit om God niet te geloven en God niet te gehoorzamen zal hij automatisch de wil van de duivel doen. Aangezien de duivel de vader van de gevallen mens is (Lees ook: de wil van God versus de wil van de duivel).

Veel Christenen zeggen dat zij in God geloven en van Hem houden, maar hun leven en werken zeggen en bewijzen iets anders. Want zij onderwerpen zich niet aan Jezus; het Woord en doen niet wat Hij zegt. Zij doen niet de wil van God en laten zich niet onderwijzen, corrigeren en leiden door het Woord en de Heilige Geest.

Maar zij voeden zich met de kennis en wijsheid van de wereld. Zij leven naar wat de wereld en hun denken en intellect, dat door de wereld is gevormd, zegt, en naar de lusten en begeerten van hun vlees. En zo leven zij hun eigen leven en doen wat zij zelf willen doen .

Zij blijven vleselijk en leven als de wereld, zoals al diegenen, die de wereld en de overste van de wereld, de duivel toebehoren.

Zij houden van de wereld en de werken van het vlees en willen daarom niet hun vlees afleggen, maar zij willen blijven zoals zij zijn. Daarom raken zij geïrriteerd en worden zij boos en vijandig en lopen misschien wel weg, als je over de zonde spreekt of hen aanspreekt op hun zondige gedrag.

De werken van de oude mens afleggen

Om een voorbeeld te geven, laten wij het onderwerp liegen nemen. In God is geen enkele leugen aanwezig. God is de Waarheid en liegt niet. Daarom zijn de woorden van God betrouwbaar en is de Bijbel betrouwbaar (Exodus34:6, Deuteronomium 32:4, Jeremia 10:10). 

God wil niet dat je liegt. In Zijn Koninkrijk wordt niet gelogen en daarom heeft God dit gebod gegeven. Gods volk, dat in het Oude Verbond leefde, behoorde nog tot de generatie van de gevallen mens, die gevangen zat in het zondige vlees en daarom zei God, “Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.” Aangezien het vlees dit van nature wel doet.

Bijbel 1 Johannes 3:6 in Hem is geen zonde

Dit gebod van God geldt nog steeds in het Nieuwe Verbond, alleen is de mens door de wedergeboorte in Christus een nieuwe schepping geworden.

Het vlees met de zondige natuur, dat van nature wil liegen, is gestorven in Christus en de geest is in Christus opgestaan uit de dood.

De nieuwe schepping is uit God geboren en bezit de natuur van God en zal de waarheid spreken.

De zonen en dochters van God zullen niet meer liegen, maar zullen net als hun Vader de waarheid spreken.

Kijk maar naar Jezus. Jezus sprak de waarheid en loog niet. Zijn woorden waren vaak confronterend en hard, maar Jezus loog niet. Hij sloot geen compromissen met de wereld om mensen te vriend te houden of te winnen. Jezus sprak niet de woorden die de mensen wilden horen, maar Jezus bleef trouw aan Zijn Vader en sprak de woorden van Zijn Vader.

Jezus bleef de waarheid spreken, ongeacht de consequenties. Want door het spreken van de waarheid van God werd Jezus door de wereld gehaat, vervolgd, overgeleverd en uiteindelijk vermoord.

De duivel is een leugenaar en de vader der leugen

Gij hebt de duivel tot vader en wilt de begeerten van uw vader doen. Die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen (Johannes 8:44)

De duivel is echter een leugenaar en de vader van de leugen en daarom is in hem géén waarheid. Zijn woorden zijn niet betrouwbaar maar zijn leugens en brengen dwaling teweeg.

Voor diegenen, die op hem vertrouwen en zijn woorden geloven en volgen zal de leugen hun schuilplaats zijn en in zijn bedrog zullen zij zich verbergen (Lees ook: Verborgen in de schuilhoek van de leugens).

Maar wedergeboren Christenen zijn zonen van God (dit geldt voor zowel mannen als vrouwen) en bezitten de Heilige Geest van God en daardoor ook Zijn natuur. Doordat Zijn Geest in hun woont staat de wil van God; Zijn geboden, geschreven  op hun nieuwe hart.

wil van God wil van de duivel

Zij zullen zich bekeren van de zonde van de leugen en zullen niet meer liegen, maar zij zullen de waarheid spreken, omdat hun nieuwe natuur de waarheid wil spreken.

Zij zullen ook de waarheid spreken omtrent het evangelie van Jezus Christus en zullen daarom geen concessies doen met de wereld en de woorden van God verdraaien tot een leugen, zodat het evangelie van Jezus Christus wordt ontkracht.

Maar de persoon zal net als Jezus blijven standhouden op de waarheid van God en Zijn Woord, ondanks de weerstand, haat en vervolging van de wereld.

Liegt niet meer tegen elkander, daar gij de oude mens met zijn praktijken afgelegd, en de nieuwe mens aangedaan hebt, die vernieuwd wordt tot volle kennis naar het beeld van zijn Schepper (Kolossenzen 3:9-10)

Als iemand zegt wedergeboren te zijn, maar de leugen niet weg doet uit zijn of haar leven, maar blijft liegen en leugentjes om bestwil blijft spreken of de woorden van God blijft verdraaien tot leugens en blijft aanpassen aan de wil, lusten en begeerten van de vleselijke mens, dan wandelt de persoon niet als de nieuwe schepping naar de wil van God, maar als de oude schepping naar de wil van de duivel.

Een ieder, die liegt wandelt naar het vlees in zonde in doet de wil van de duivel. Kijk maar naar Ananias en Saphira, die door hun leugen de dood vonden.

De mond belijdt van alles, maar wat zeggen de daden?

Daarom dat de gezindheid van het vlees vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich niet aan de wet Gods; trouwens, het kan dat ook niet: zij, die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen (Romeinen 8:7-8)

Velen belijden, dat Jezus de Heere van hun leven is. Maar zolang zij blijven liegen en wandelen in de leugens van de wereld en de wil van de duivel blijven doen, bevestigen hun daden niet hun belijdenis.

Iedereen kan zeggen, dat hij/zij in God gelooft en van Jezus houdt, maar weinigen kunnen dit ook bewijzen.

De oude mens, die zintuigelijk is en naar het vlees wandelt, zal God nooit kunnen behagen. Dit komt, omdat de oude mens de gezindheid van het vlees heeft en zich niet onderwerpt aan Gods Woord. De oude mens behoort de wereld toe. Maar vriendschap met de wereld, betekent vijandschap tegen God (Jakobus 4:4).

De oude mens is rebels en halsstarrig en zal blijven wandelen in ongehoorzaamheid aan God en Zijn Woord en zal de woorden van de wereld; de woorden van de duivel, gehoorzamen.

De oude schepping leeft in een verbond met de dood

Zolang een persoon blijft wandelen in zonde; in ongehoorzaamheid aan God en gehoorzaamheid aan de duivel, zal de persoon door zijn daden bewijzen dat hij een zondaar en dus een zoon van de duivel is. Want de persoon, die blijft volharden in zonde is gebonden aan de dood.

De persoon heeft een verbond met de dood gesloten en de zonde regeert als koning in zijn/haar leven (Lees ook: Laat de zonde niet als koning heersen in jouw leven).

Heb de wereld niet lief

De persoon kan denken vrijgemaakt te zijn van de zonde in Christus en gered te zijn, maar de realiteit is, dat zolang iemand blijft volharden in zonde, niet vrijgemaakt is van de zonde.

Iemand, die vrijgemaakt is van de zonde, is werkelijk vrij van de zonde en zal dus niet langer meer blijven volharden in zonde en leven in ongehoorzaamheid aan God.

Zonde betekent wandelen in de wil van de duivel, die een tegenstander van God is.

Daardoor is een ieder, die blijft volharden in zonde een tegenstander van God.

Alhoewel Jezus heeft afgerekend met de zonde en aan een ieder de mogelijkheid heeft gegeven om bevrijd te worden van de zonde en de zondige natuur, die tot de dood leidt, bestaat zonde nog steeds.

Het is een leugen van de duivel om te zeggen dat er in het Nieuwe Verbond geen zonde meer is, omdat Jezus voor eens en voor altijd heeft afgerekend met de zonde van de wereld en dat het daarom niet uitmaakt hoe jij leeft.

Maar de waarheid is, dat het wel degelijk uitmaakt hoe jij leeft en wat jij doet (Lees ook: Zul je niet sterven als je blijft zondigen?).

Jezus en de apostelen geboden de gemeenten om de zonde weg te doen

Na de kruisiging en opstanding uit de dood van Jezus Christus, schreven Petrus, Paulus, Johannes, Jakobus en de andere apostelen nog steeds over de zonde. Zij waarschuwden de gemeenten o.a. voor het gevaar van de zonde, de gevolgen van zonde in de levens van de gelovigen. Zij confronteerden hen met hun zonde en spoorden hen aan om de zonde uit hun leven en uit hun midden weg te doen en zich te bekeren.

Paulus gebood de gemeente in Korinte zelfs om een persoon, die niet wilde luisteren en bleef volharden in zonde, uit de gemeente te verwijderen (Lees ook: Wat betekent iemand overleveren aan de satan?).

Als er geen zonde meer zou zijn of als de zonde er niet meer toe zou doen, waarom schreven de apostelen daar dan continue over?

Als zonde er niet meer toe zou doen of niet meer zou bestaan, waarom stierven Ananias en Saffira dan?

En als de zonde er niet meer toe zou doen en niet meer zou bestaan, na de kruisiging en opstanding van Jezus Christus, waarom sprak Jezus dan tot de zeven gemeenten en confronteerde Jezus de gemeenten met hun zonde en riep Hij hen op tot bekering?

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!