Wat is er mis met de kerk?

Wat er mis met de kerk? Om te kijken naar wat er mis is met de kerk oftewel de gemeente van Christus, zullen wij eerst moeten kijken naar wat de Bijbel zegt over de kerk (gemeente). Wat betekent het woord kerk? Wat is de betekenis van de kerk en wat is Gods wil omtrent de kerk (gemeente)? Wat zegt Jezus over de kerk? Wat is de positie van de kerk en de rol van de kerk op aarde?

Wat is de betekenis van het woord kerk (gemeente)?

Men denkt al gauw bij het horen van het woord ‘kerk’ of ‘gemeente’ aan een gebouw, maar dat is niet de betekenis. Het woord ‘kerk’ of ‘gemeente’ komt van het griekse woord ekklesía; ‘ek’ en ‘klēsis’, wat betekent: (geboren) uit (in het engels ‘out of’) en ‘een roeping’ (in het engels: ‘a calling’ (kaleõ, ‘to call’)).

Dit woord ‘ekklesia’ werd door de Grieken gebruikt om een ‘lichaam’ van bewoners of burgers, die vergaderd waren, om de staatszaken te bespreken, aan te geven (een volksvergadering). Dit lezen wij o.a. in Handelingen 19:39.

De gemeente in het Oude Testament

Deze is het, die in de vergadering (de gemeente, waarmee het volk van Israël wordt bedoeld) in de woestijn met de engel was, die tot hem sprak op de Sinaï, en met onze vaderen; en hij ontving levende woorden om die u te geven (Handelingen 7:38)

De eerste keer in de Bijbel dat wij het woord ‘kerk’ of ‘gemeente’ tegenkomen is het moment waarop het volk van Israël vergaderd was in de woestijn, nadat zij door God uit Egypte waren geleid.

God had Zijn volk bevrijd van de verdrukking van Farao. Diegenen, die uit het zaad van Jacob; Israël waren geboren, waren geen slaaf van Farao meer, maar zij waren nu Gods volk geworden.

Het volk Israel werd door God apart gezet en werd gescheiden van de heidense volken. God had hen apart gezet en wilde ook, dat Zijn volk naar Zijn inzettingen zouden leven en niet zoals de heidenen leefden.

De gemeente in het Oude Testament, verwees dus naar het volk Israël. De gemeente was door God geroepen en apart gezet.

Wat zegt Jezus over de gemeente?

Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente (kerk) bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen. Ik zal u de sleutels geven van het Koninkrijk der hemelen; en wat gij op aarde binden zult, zal gebonden zijn in de hemelen en wat gij op aarde ontbinden zult, zal ontbonden zijn in de hemelen (Mat 16:18-19)

Op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen

Jezus sprak over Zijn gemeente en zei tegen Petrus, dat Hij op de rots Zijn gemeente zou bouwen.

Dit betekent, dat Jezus Zijn gemeente zou bouwen op de openbaring van Jezus de Christus en het getuigenis van de apostel Petrus en later ook op de belijdenis van de andere apostelen (Lees ook: Op welk fundament is de kerk gebouwd?).

Jezus is de Bouwer van Zijn gemeente en niet de mens. Het enige wat de mens hoeft te doen, is trouw blijven aan Jezus; het Woord, Zijn Woord belijden en uitvoeren en daarvan niet afwijken.

Jezus beloofde, dat de poorten van het dodenrijk de kerk niet zullen overweldigen. Vervolgens beloofde Hij, dat Hij de sleutels van het Koninkrijk der hemelen zou geven en dat al wat de kerk zou binden,  gebonden zou zijn in de hemelen en wat de kerk op aarde zou ontbinden, ontbonden zou zijn in de hemelen (Lees ook: Wat betekent de poorten van het dodenrijk zullen de gemeente niet overweldigen?).

De kerk is het lichaam van Jezus Christus

De kerk (gemeente) is de vergadering van wedergeboren Christenen, die door God apart zijn gezet. Zonder de wedergeboorte (geboren uit water en Geest), kun je géén deel hebben aan de lichaam van Christus (Lees ook: Wat houdt de wedergeboorte in?).

Je kunt naar een kerkgebouw toegaan en een kerkdienst bezoeken en eventueel lid worden van een gemeente, maar dat zorgt er nog niet voor, dat je werkelijk tot de kerk; het lichaam van Christus behoort. De enige manier om tot het lichaam van Jezus Christus te behoren en deel te hebben aan Zijn gemeente is door de wedergeboorte.

Je kunt dit vergelijken met de natuurlijke geboorte. Door de natuurlijke geboorte wordt een persoon deel van een familie. De persoon draagt het d.n.a in zich. Natuurlijk zijn er tal van andere manieren, die er ook voor kunnen zorgen dat je deel wordt van een familie, maar je zult nooit het d.n.a van de familie dragen.

De kerk is dus een verzameling van gelovigen; wedergeboren Christenen, die Zijn d.n.a bezitten en die net als Jezus, naar de Geest leven. Zij komen bij elkaar om op te groeien in het Woord, zodat zij worden als Jezus Christus en gaan wandelen, zoals Jezus heeft gewandeld en zo de opdracht van Jezus vervullen op deze aarde.

De macht en de opdracht,
die Jezus aan de kerk heeft gegeven

Jezus heeft macht gegeven aan de gemeente; om op slangen en schorpioenen te treden en op de gehele legermacht van de vijand en niets zal hen enig kwaad doen (Lucas 10:19). Hij zei, dat al wat de gemeente zou binden, gebonden zou zijn in de hemel en al wat de gemeente zou ontbinden, ontbonden zou zijn in de hemel (Lees ook: De heerschappij, die God aan de nieuwe schepping heeft gegeven).

Jezus heeft de Trooster beloofd, die hen zal leiden en onderwijzen.

Jezus heeft de kerk; de gemeente oftewel de vergadering van de gelovigen de volgende opdracht gegeven:

  • om zich te laten dopen (volwassen doop, net zoals Jezus op oudere leeftijd gedoopt werd),
  • in nieuwe tongen te spreken,
  • demonen uit te drijven,
  • zieken de handen op te leggen
  • doden op te wekken

Zij zou gif kunnen drinken en het zal haar geen kwaad doen.

De kerk is de machtigste instelling op aarde

De gemeente oftewel de kerk zou moeten functioneren als een kracht Gods en zou dus de machtigste instelling op deze aarde kunnen zijn. De kerk zou over elke macht van de vijand kunnen triomferen. De poorten van de hel zouden niet tot de kerk kunnen komen en haar zeker niet kunnen overweldigen.

Maar wat zien wie gebeuren? Is er nog wel kracht in de gemeente van Jezus Christus? Volgen de tekenen en wonderen de gelovigen na in hun dagelijkse leven? Kan de gemeente het leven geven, dat zij in Jezus hebben ontvangen? Is de gemeente nog in staat om de mens te helpen of verwijst de gemeente de mens, na een gebed, door naar wereldse instellingen (dokters, (christelijke) psychologen, psychiaters en andere hulpinstanties)?

De gemeente van Christus heeft het antwoord op elk menselijk probleem en behoefte in de wereld. Maar de huidige kerk kan de problemen in de wereld en de problemen van de mensen niet meer oplossen. Wat heeft de kerk nog te bieden?

Misschien moeten wij de harde waarheid onder ogen zien en constateren dat de poorten van de hel de kerk allang hebben overwonnen en dat de wereld in de kerk zit.

Wat is er mis met de kerk?

De kinderen van Juda hebben gedaan wat kwaad is in mijn ogen, luidt het woord des Heeren; zij hebben hun gruwelen geplaatst in het huis, waarover mijn naam is uitgeroepen, om dat te verontreinigen (Jeremia 7:30)

  • De kerk heeft gruwelen geplaatst in het huis waarover de Naam van de Heere is uitgeroepen en dus verontreinigd (dit houdt ook in: de levens van de gelovigen)
  • Zij houdt vast aan bedriegerij en weigeren zich te bekeren; niemand heeft berouw over zijn zonden en ongerechtigheden
  • De kerk kent het recht en de wil van de Heere niet
  • Zij heeft de wet van de Heere (de wil van God/Jezus) verlaten
  • De kerk roemt op zijn eigen wijsheid en heeft het Woord verworpen
  • Zij zegt dat alles vrede en goed is, maar er is helemaal geen vrede en het gaat niet goed
  • De kerk heeft niets gedaan met de geestelijke erfenis, die zij hebben ontvangen in Jezus Christus
  • Zij is trouweloos geworden; een echtbreekster
  • Zij wandelt in het kwade
  • De kerk wandelt in de verstoktheid van haar hart, achter de afgoden aan
  • De kerk bezit aartsbedriegers en geen één broeder is meer te vertrouwen; elke vriend gaat rond met kwaadsprekerij. De één leidt de ander om de tuin en de waarheid spreken ze niet.
  • De kerk heeft zijn tong gewend om leugens te spreken (wijsheid van de wereld, die tegen het Woord van God ingaat). Een moordende pijl is hun tong, die bedrog spreekt; met hun mond spreken zij van vrede met hun naaste, doch in hun binnenste leggen zij hun hinderlaag
  • De kerk luistert niet meer naar de stem van de Heere, maar gelooft de valse profeten, die naar hun eigen inzicht profeteren.
  • De herders (dominees, pastors, voorgangers) verdrijven en verstrooien de schapen

(Jeremia 7:30, 8, 9, 23 Ezechiël 13)

De methoden en strategieën van de wereld
zullen de kerk niet helpen

Veel kerken en gemeenten kijken naar wereldse methodes en strategieën en passen deze toe. Zij doen concessies met de wereld. Zij gebruiken allerlei technologieën om het evangelie boeiend te houden. Daarnaast tolereren zij dingen, waarvan de Heere duidelijk in Zijn Woord zegt, dat het niet goed is. Zij doen dit alles, om zo meer jeugd en jong volwassenen aan te trekken en om leden te behouden. Hun doel is meer leden, want meer leden betekent meer geld.

de kerk, zij doen wat kwaad is in de ogen van des Heeren

De diensten beginnen meer op discotheken te lijken. Zij passen new age technieken toe, tijdens de lofprijs, om zo in een soort trance te komen.

De preken worden ingekort. En de corrigerende preken hebben plaats gemaakt voor de feel good en motiverende preken, die allemaal gericht zijn op het pleas-en, voorspoed en rijkdom en de wil van de vleselijke mens.

De kerk leeft niet meer naar de wil van God, maar naar de wil van de mens.

Hierdoor wordt de waarheid van Gods Woord vaak verdraaid.

Maar tsja… dat is wat de mensen willen horen. De mensen horen liever leugens dan de waarheid.

En aangezien de kerk gericht is op succes, groei, winst, voorspoed etc. zullen zij niet ophouden om leugens te blijven spreken.

Want welke kerk durft terug te gaan naar Gods Woord en te leven naar de wil van God en de zonde uit de gemeenten te verwijderen? Met als gevolg dat er vele leden zullen weglopen?

Ja, wie durft er leden die een naam hebben, maar die in zonde leven, te verwijderen uit de gemeente en overleveren aan de satan? Wie durft zijn ambt op het spel te zetten voor de waarheid? (Lees ook: Wat betekent iemand overleveren aan de satan?)

Wie durft stelling te nemen en zijn mond open te doen?

Er zijn maar weinig Christenen, die hun mond open durven te doen en durven te zeggen: “er staat geschreven….”, en als er niet naar het Woord geluisterd wordt, weggaan uit de gemeente?

De kerk is zinkende en probeert uit alle macht het tij te keren, door te kijken naar de wereld en door de wijsheid van de wereld en hun methoden en strategieën, toe te passen in de kerk. Maar de wereldse wijsheid van mensen zal niet helpen om de kerk te herstellen. Want wat heeft het Koninkrijk van God gemeen met het koninkrijk van de wereld?

Niets de wereld kopiëren, niets concessies doen met de wereld, niets zonde tolereren! Er is maar één weg en dat is: terugkeren naar Jezus Christus; het Woord.

De oplossing voor herstel van de kerk

Wanneer de kerk berouw toont, over de gruwelen, die zij heeft gedaan en binnengelaten en zich werkelijk bekeert en terugkeert naar het Woord van God en het Woord gehoorzaamt en opvolgt, dan zal er een keer komen in de staat van de hedendaagse gemeente van Jezus Christus. Eerder niet!

Het wordt tijd om te stoppen met kerkje spelen en serieus te worden met de dingen van het Koninkrijk van God en te gaan wandelen naar de Geest in plaats van te blijven leven naar het vlees.

In plaats van alles te tolereren, wordt het tijd om de leugens en de zonde weg te doen uit het Huis van de Heere; uit de levens van Christenen. Het wordt tijd dat Christenen gaan wandelen naar de wil van God; in heiligheid en in gerechtigheid.

Luister naar de Heilige Geest

Het wordt tijd dat Jezus weer het Hoofd van Zijn Lichaam wordt. Dat de kerk opstaat uit de dood. Het wordt tijd, dat de kerk Zijn opdracht, die Jezus aan Zijn gemeente; de vergadering van wedergeboren Christenen, heeft gegeven, vervult.

Het wordt serieus tijd om te luisteren naar de Heilige Geest, zodat het Lichaam van Jezus Christus hersteld en klaargemaakt wordt voor de terugkomst van Jezus (Lees ook: Wachten op de terugkomst van Jezus).

Het wordt tijd om de bruidsgemeente klaar te maken voor de Bruidegom.

Hoort naar Mijn stem, dan zal Ik u tot een God en zult gij Mij tot een volk zijn en wandelt op de ganse weg die Ik u gebied, opdat het u welga (Jeremia 7:23)

Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!