Wat houdt de wedergeboorte in?

De wedergeboorte is een essentieel onderdeel in het leven van een Christen. In de vorige blogpost heb je kunnen lezen over ‘de 4 redenen waarom een mens wedergeboren moet worden‘. In deze blogpost zal de wedergeboorte behandeld worden. Vele gelovigen spreken over de wedergeboorte en zeggen wedergeboren te zijn, maar hoe weten zij dat zij wedergeboren zijn? Wat houdt een wedergeboorte precies in? Wat gebeurt er in de geestelijke wereld tijdens een wedergeboorte en wat is het gevolg van een wedergeboorte in het leven van de persoon op aarde? En wat zei Jezus over de wedergeboorte?

“Voorwaar, voorwaar Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien”

En er was iemand uit de Farizeeën, wiens naam was Nikodemus, een overste der Joden; deze kwam des nachts tot Jezus en zeide tot Hem;: Rabbi, wij weten dat Gij van God gekomen zijt als leraar; want niemand kan die tekenen doen, welke Gij doet, tenzij God met Hem is. Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. Nikodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, als hij oud is? Kan hij dan voor de tweede maal in de moederschoot ingaan en geboren worden?

Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan. Wat uit het vlees is geboren is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest.

Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden. De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid, maar gij weet niet, vanwaar hij komt of waar hij heengaat; zo is een ieder, die uit de Geest geboren is. Nikodemus antwoordde en zeide tot Hem: Hoe kan dit geschieden? Jezus antwoordde en zeide tot hem: Gij zijt de leraar van Israël, en deze dingen verstaat gij niet? (Joh 3:1-10)

Wie was Nikodemus?

Nikodemus was een Farizeeër, een heerser, een rijke man, een machtig lid van het gerechtshof (Sanhedrin). Hij was één van de beste leraren van de natie. Hij had gaven, was brilliant en had een zeer grote kennis van de schriften en dus ook van de Messiaanse beloften en profetieën.

Op een nacht, ging Nikodemus naar Jezus toe en vroeg aan Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij zijt een Leraar van God gekomen; want niemand kan deze tekenen doen, die Gij doet, tenzij God met hem is”.

Maar voordat Nikodemus verder kon gaan met zijn betoog, onderbrak Jezus hem, door te zeggen, dat hij wederom geboren moest worden. Waarom zei Jezus dit? Waarom begon Jezus over de wedergeboorte?

Nikodemus, een religieuze, rijke vooraanstaande man, een heerser/regeerder, die de schriften zeer goed kende, een leraar die in God geloofde, een Godvrezende man, die een respect voor Jezus had. Maar….. daarmee kwam hij het koninkrijk van God niet binnen.

Nikodemus begreep echter niet wat Jezus bedoelde met ‘wederom geboren worden’. Daarom vroeg hij aan Jezus, hoe een man op leeftijd opnieuw geboren kon worden?

Jezus antwoordde Nikodemus zijn vraag. Maar nog begreep Nikodemus niet, wat Jezus met de wedergeboorte bedoelde.

“Hoe kan een leraar van het Woord, de dingen van het Koninkrijk van God niet verstaan?”

Jezus sprak hem hierop aan, dat hij, als leraar van Israël, dit zou moeten begrijpen. Want hoe kan iemand, die de woorden van God verkondigt en de mensen in de woorden van God onderwijst, niet de dingen van het Koninkrijk van God verstaan?

Alhoewel Nikodemus een grote kennis van de geschriften oftwel het geschreven woord had, kende en verstond hij niet het Levende Woord. Nikodemus zag Jezus nog niet als Zoon van God, terwijl de schriften van Hem getuigen. Dus eigenlijk had hij moeten weten met wie hij sprak en dat Jezus de Messias, de Zoon van God was. Nikodemus zag wel dat God met Hem was, maar hij zag Jezus als leraar en niet als Zoon van God.

Waarom sprak Jezus over de wedergeboorte?

Voordat Jezus naar de aarde kwam, leefde Hij bij God; Zijn Vader. Jezus kwam uit het Koninkrijk van God op de aarde om het Koninkrijk van God te vertegenwoordigen en verkondigen tot de diegenen, die tot het volk van God behoorden. Naast de verkondiging van het Koninkrijk van God, demonstreerde Jezus ook het Koninkrijk van God, door de vele wonderen en tekenen, die Jezus volgden.

Jezus vertegenwoordigde en verkondigde dus niet alleen het Koninkrijk van God, maar Jezus bracht ook het Koninkrijk van God op de aarde. Het Koninkrijk van God werd door Jezus zichtbaar in de natuurlijke wereld. Dit gebeurde door bekeringen, vergeving van zonden, genezingen, uitdrijvingen van demonen, wonderwerken etc.

Nikodemus, één van de Farizeeërs, hoorde en zag de werken die Jezus deed. Maar Nikodemus dacht dat Hij een leraar was. Op het moment dat Nikodemus dacht, dat Jezus zou bevestigen, dat Hij een leraar was, begon Jezus te spreken over de wedergeboorte.

het Koninkrijk van God binnengaan

Maar waarom sprak Jezus over de wedergeboorte? Jezus sprak over de wedergeboorte, omdat Jezus op dat moment getuigde van Zijn werken.

Hij sprak over de nieuwe schepping en dat het onmogelijk is om het Koninkrijk Gods te leren kennen, nog om het Koninkrijk Gods binnen te gaan, zonder dat men uit water (waterdoop) en Geest (doop met de Heilige Geest) is geboren.

Jezus was uit water en Geest geboren, Hij was de nieuwe Schepping; Zoon van God. Hij was de Eersteling van velendie zouden volgen. Velen zouden net als Hem geboren worden uit water en Geest. Hiermee gaf Jezus aan, wie Hij was en hoe Hij de tekenen en werken deed, waar Nicodemus om vroeg.

Jezus kende het Koninkrijk van God, omdat Hij daar vandaan kwam. Jezus behoorde de wereld; het koninkrijk der duisternis niet toe, maar het Koninkrijk van God. Tijdens Zijn leven op aarde wandelde Jezus nog steeds in dit Koninkrijk. Daarom kon Hij het Koninkrijk ook verkondigen en brengen tot de mens.

Een ambassadeur van het Koninkrijk van God

Wanneer een ambassadeur, afkomstig uit land A, wordt uitgezonden naar land B, maar niet precies de wet en de inzettingen kent van land A. Hoe kan deze ambassadeur dan land A vertegenwoordigen? Dat gaat niet. Zo is het ons ook met de gelovigen.

  • Hoe kan iemand het Koninkrijk van God verkondigen, als hij/zij eigenlijk niet zoveel van dit Koninkrijk afweet?
  • Hoe kan iemand het Koninkrijk van God verkondigen als hij/zij zich niet houdt aan de inzettingen van dit Koninkrijk?
  • Hoe kan een gelovige het Koninkrijk van God verkondigen, als de gelovige de Koning niet kent en/of niet gehoorzaamt?
  • Hoe kan iemand het Koninkrijk van God vertegenwoordigen, als hij/zij zich houdt aan zijn/haar eigen inzettingen en zelf regels maakt en leeft naar zijn/haar eigen wil? Dat gaat niet.

Vanuit het vlees kun je onmogelijk het Koninkrijk van God verkondigen. Want hoe kun je iets verkondigen, waar je zelf geen toegang tot hebt en waar je niets van af weet?

Pas wanneer je wedergeboren bent; geboren uit water en Geest, zul je het Koninkrijk van God binnengaan. Het binnegaan van het Koninkrijk van God vindt al plaats hier op aarde en niet pas na jouw dood.

Wanneer je wedergeboren bent, zal jouw plaats in de Hemel, in Jezus Christus zijn. Wanneer je daar bent gezeten, in Hem, zul je in staat zijn om het Koninkrijk van God naar de aarde te brengen.

Je zult het leven verkondigen en uitdelen en zo vele ‘doden’ in de geest opwekken.

Wat betekent de wedergeboorte?

Wedergeboorte of regeneratie (herschepping), betekent een (geestelijke) wedergeboorte, dat is (figuurlijk) geestelijke renovatie; om precies te zijn Messiaanse restoratie- regeneratie (G3824 Paliggenesia)

Regeneratie betekent niet een enkele reformatie of hervorming van levenswijze. Het houdt niet op bij berouw van zonde, nog door religieuze inzettingen en geboden op te volgen, nog door het bijwonen van kerkelijke bijeenkomsten, nog door kerkelijk lidmaatschap, nog door goede werken etc.

Je kunt een heel goed persoon zijn, een trouw lid van de kerk of gemeente, dienstbaar zijn en hard werken in de kerk of gemeente, een hoge positie hebben, theoloog zijn. Je kunt een grote kennis van de bijbel hebben en elke tekst zo uit de Bijbel opnoemen, maar nog steeds niet wedergeboren zijn. Dat jij de Bijbelboeken door en door kent, bewijst nog niet dat je tot het Koninkrijk van God behoort.

Niemand kan het Koninkrijk van God binnengaan
door kennis, wijsheid of goede werken

Nikodemus is daar eigenlijk het mooiste voorbeeld van. Hij was een religieuze, Godvrezende man en leraar in de schriften, maar hij was niet wedergeboren. Niemand kan het Koninkrijk van God binnengaan door goede werken, hoofdkennis, persoonlijke vaardigheden, inspanning of door goed te doen.

Er is maar één ingang tot het Koninkrijk van God en dat is door het geloof in Jezus Christus en het proces van de wedergeboorte.

Dit proces is een geestelijke tegenhanger (een pendant) van de natuurlijke geboorte. Er is geen andere weg, voor zondaren (wat iedereen automatisch is, wanneer hij/zij geboren wordt), om het Koninkrijk Gods binnen te gaan, dan door de wedergeboorte.

Wat gebeurt er als je tijdens dit leven
het Koninkrijk van God niet binnengaat?

Als je tijdens dit leven het Koninkrijk van God niet binnengaat, dan zal je ook niet na jouw dood het Koninkrijk van God binnengaan. Alleen wanneer je vrijwillig ‘sterft’ tijdens dit leven en dus jouw oude leven als zondaar aflegt, zul je het eeuwige leven ontvangen.

Als je werkelijk sterft, zul je niet blijven wandelen in jouw oude gewoontes en zonden, want hoe kan een dood persoon zijn oude leven weer oppakken? Dat kan niet.

besnijdenis in Jezus ChristusEen dood persoon ligt begraven. Zo is het ook met een ieder, die is begraven door middel van de waterdoop. Deze persoon ligt begraven in het doopfont en die persoon is niet meer.

Na het sterven, volgt de opstanding. Je zult gedoopt worden met de Heilige Geest. Jouw geest zal opgewekt worden uit de dood en de Heilige Geest zal in jou wonen. Pas wanneer de Heilige Geest in jouw dode lichaam komt wonen, dan pas vindt de wedergeboorte plaats.

Een nieuw persoon is opgestaan; gestorven en opgestaan in Jezus, door de kracht van de Heilige Geest. Zonder Hem is het onmogelijk om een nieuwe schepping te worden.

Jouw geest is nu levend geworden. Nu wordt het tijd om jouw geest te voeden met het Woord van God, zodat jouw geest opgroeit tot volwassenheid en gaat heersen over jouw ziel en lichaam. Wanneer je wandelt naar de Geest, zul je wandelen als de nieuwe creatie die God geschapen heeft.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!