Wat betekent wandelen naar de Geest?

In de vorige blogpost ‘Kun jij de verzoeking doorstaan?’, heb jij kunnen lezen, hoe de zonde begint met begeerte (lust) in het vlees en eindigt met de dood. De Bijbel waarschuwt om niet te wandelen naar het vlees, maar om te wandelen naar de Geest (o.a. Galaten 5:16). Want als jij wandelt door de Geest, zul jij niet voldoen aan het begeren van het vlees. Het verhaal van Adam en Eva is een mooi voorbeeld in de Bijbel, dat aangeeft wat er gebeurt als jij niet wandelt door de Geest, maar kiest voor het vlees en jij gaat wandelen naar het vlees. Want betekent wandelen naar de Geest?

Het gebod, dat God aan de mens gaf

En de Heere God legde de mens het gebod op: Van alle bomen in de hof moogt gij vrij eten, maar van de boom der kennis van goed en kwaad, daarvan zult gij niet eten, want ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven (Genesis 2:16-17).

Nadat God alle dingen had geschapen en Adam en Eva in de hof van Eden had geplaatst en hen de heerschappij had gegeven over de aarde, gaf God hen één gebod. Zij mochten vrij eten van al de bomen in de hof vrij eten, behalve van één boom, namelijk de boom der kennis van goed en kwaad. Als zij van deze boom zouden eten, dan zouden zij sterven.

God had aan Adam en Eva vele bomen gegeven, waarvan zij mochten eten. Al deze bomen waren voldoende voor hen. Er was maar één boom, waarvan Adam en Eva niet mochten eten. Ééntje maar!

Adam en Eva gehoorzaamde het gebod van God, totdat de slang haar benaderde.

De lust van het oog en de lust naar macht

De duivel voerde in de slang en verleidde Eva met zijn woorden. Zijn woorden zorgden ervoor dat Eva begon te twijfelen aan de woorden van God. Op het moment dat Eva begon te twijfelen door de woorden van de slang, werd de begeerte (lust) in haar opgewekt. Zij werd nieuwsgierig en begeerde die verboden vrucht.

God had hen gewaarschuwd, dat wanneer zij van de boom zouden eten, zij zouden sterven. De duivel, die op de aarde was geworpen door zijn ongehoorzaamheid aan God, wist dit ook.

De duivel wist, dat als zij hem zouden gehoorzamen, zij ongehoorzaam zouden worden aan de woorden van God. Hierdoor zouden zij zondigen en voor de ‘nieuwe’ god buigen en zo de macht en heerschappij, die God hen gegeven had, overhandigen aan de duivel.

Vergeet niet, dat de duivel als God wilde zijn en verhoogt en aanbeden worden, net als God. De duivel wilde macht krijgen over de schepping van God. Hij wilde regeren over aarde en over de mens.

En zo probeerde de duivel Eva te verleiden met een halve waarheid. Maar een halve waarheid is géén hele waarheid en dus een leugen!

Door een leugen liet hij Eva en Adam in de val lopen en werden zij ongehoorzaam aan God.

Lust produceert de zonde en de zonde produceert de dood

Eva (en ook Adam) deed de begeerte in haar bevruchten, door van de verboden vrucht te eten. En zo zondigden zij samen.

Op het moment dat de begeerte was bevrucht, bracht zij de zonde voort en wij weten allemaal wat daaruit voortkwam… de dood.

God had hen gewaarschuwd, maar zij gingen hun eigen weg. Zij bleven niet standhouden op God’s woord, maar zij begonnen te twijfelen aan Gods woord, aan Zijn waarheid.

In plaats dat zij God geloofden, die hun Schepper en Vader was en met wie zij wandelden en kenden, geloofden zij een vreemdeling; een slang. Zij geloofden en gehoorzaamden deze vreemdeling; de slang en daardoor werd de duivel hun nieuwe vader.

De duivel is de vader van de generatie van de oude schepping; diegenen die niet geloven in Jezus Christus en niet wedergeboren zijn in Hem. Zij hebben de natuur van de duivel en geloven en gehoorzamen de woorden van de duivel en worden geleid door de lusten en begeerten van het vlees. Zij wandelen naar het vlees en volharden in zonde en daarom zal hun eindbestemming de eeuwige dood zijn.

Verlossing van de macht van de dood door het bloed van Jesus

Maar dank aan God, want er is een uitweg! Een ieder, die gelooft in Jezus Christus en Zijn offer accepteert; Zijn bloed, dat ons heeft gereinigd van al onze ongerechtigheden en zonden en ons heeft verzoend met de Vader.

alzo lief heeft God de wereld gehad, genade, wandelen naar de GeestAan het kruis op Golgotha, verbrak Jezus de macht van de zonde over het leven van de mens. Jezus verloste de mens van de macht der zonden, van (geestelijke) ziekten en van de dood. Dit deed Hij door zijn eigen leven te geven voor de mens. Alléén door het bloed van Jezus kun je worden verlost! (Lees ook: ‘De ware betekenis van het kruis‘)

Vanaf het moment dat je wordt wedergeboren, staat jouw geest uit de dood op en verbind jou met de Vader, door Jezus Christus.

Door de doop met de Heilige Geest woont Zijn Heilige Geest in jou. De Heilige Geest, die in jou woont, zal jou onderwijzen, helpen en leiden en kracht geven om als zoon van God op de aarde te wandelen en het Koninkrijk van God te vertegenwoordigen, verkondigen en te brengen op deze aarde. Als jij je onderwerpt aan Hem, zul jij wandelen door de Geest.

Jouw denken vernieuwen met het Woord

Het enige zichtbare en tastbare van God, is het Woord van God; de Bijbel. De Bijbel is Gods Woord en is jouw spiegel en blauwdruk voor jouw leven als de nieuwe schepping. Elk facet van het leven staat beschreven in het Boek der boeken (Lees ook: ‘Gods Woord is een Spiegel’)

Als jij wilt weten, wie jij werkelijk bent, dan moet jij jouw denken vernieuwen met het Woord van God.

Door jouw denken te vernieuwen met het Woord van God en het Woord toe te passen in jouw leven, zul jij het Woord gehoorzamen en een doener worden van het Woord.

Als jij het Woord gehoorzaamt en een doener wordt van het Woord, zal de geestelijke transformatie die heeft plaatsgevonden door de wedergeboorte zichtbaar worden in de natuurlijke wereld en zul jij de persoon worden, die God heeft geschapen naar Zijn evenbeeld en zul jij gaan wandelen naar de Geest als de nieuwe schepping (Lees ook: ‘De hoorders vs de doeners‘).

Afscheid nemen van jouw oude leven

Wanneer jij een keuze maakt voor Jezus en wordt wedergeboren, dan neem jij afscheid van jouw oude leven. Jij neemt afscheid van jouw oude leven en de werken van het vlees en van jouw oude vader, de duivel, die een dief, bedrieger, misleider, vernietiger en een moordenaar is.

de oude mens afleggen, efeze 4:22De duivel was niet jouw echte vader en had niet het beste met jou voor. Zijn doel voor jouw leven was om jou gebonden te houden aan de dood en te zorgen dat je een slaaf van de zonde zou blijven, zodat de eeuwige dood jouw eindbestemming zou worden.

Waarom zou jij de duivel nog geloven en vertrouwen?

Wanneer jij bent wedergeboren in Christus en jouw geest is opgestaan uit de dood, ben jij herenigd met jouw echte Vader, die van jou houdt en het beste met jou voor heeft. Het enige wat God wil is een relatie met jou, Zijn kind, hebben.

Daarom heeft God Zijn enige Zoon, Jezus Christus gezonden en heeft Hij Zijn leven voor jou gegeven, om datgene wat verbroken was in het hof van Eden te herstellen (Johannes 3:16).

Wandelen naar de Geest

Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees. Want het begeren van het vlees gaat in tegen de Geest en dat van de Geest tegen het vlees – want deze staan tegenover elkander – zodat gij niet doet wat gij maar wenst. Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet (Galaten 5:16-18)

Als jij jouw eigen hebt afgelegd en het Woord gehoorzaamt en bezig bent met de dingen van het Koninkrijk van God en wandelt naar de Geest, dan zul jij niet de lusten van het vlees vervullen.

Als jij vrij wilt zijn van de lusten en begeerten van jouw vlees, dan moet jij je op Jezus richten en niet op jezelf. Als jij wandelt door de Geest en het Woord gehoorzaamt, dan zal jouw geest met de Heilige Geest over jouw vlees regeren.

Jouw vlees (lichaam en ziel) kan schreeuwen, smeken, begeren en noem maar op, aangezien jouw vlees jouw hele leven lang heeft geregeerd en zijn wil heeft gekregen en nu ook gevoed wil worden door de lusten en begeerten te bevruchten. Het vlees wil dat jij zaait in het vlees en niet in de geest. Maar jouw geest zegt samen met de Heilige Geest: NEE!!! en zal het vlees tot zwijgen brengen. Wanneer jij wandelt naar de Geest, zul jij door de Geest geleid worden en zul jij luisteren naar de Heilige Geest en de Heilige Geest, die het Woord spreekt, gehoorzamen. De Heilige Geest zal nooit het Woord tegenspreken.

Als jij besluit om de Heilige Geest niet te gehoorzamen, dan zul jij ongehoorzaam worden aan het Woord van God en je weet wat de gevolgen zijn als jij God niet gehoorzaamt maar jouw vlees en toegeeft aan de lusten en begeerten van het vlees.

Laat je niet misleiden door de lusten en begeerten van het vlees. Maar gehoorzaam het Woord van God en wandel naar de Geest. God is jouw echte Vader en Hij houdt van jouw! Houd jij ook van Hem? Als jij van Hem houdt, zul jij Hem gehoorzamen.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!