Wandelen in de liefde

Wat zegt de Bijbel over wandelen in de liefde? Wanneer wandel je in de liefde? Wandel je in de liefde als je aardig en goed bent voor elkaar? Wandel je in de liefde door alles goed te vinden en te accepteren? Bestaat de liefde uit het accepteren en het rechtvaardigen van zonden en ongerechtigheden? Als dit zo is, waarom is de kerk oftewel de gemeente dan geen kracht Gods meer, waar de Bijbel over spreekt? Maar is de kerk een sociale instelling en entertainment bedrijf geworden waar weinig of geen kracht meer is? In eerdere artikelen is ‘De valse liefde’, ‘De liefde van God’ en de ‘De vrucht liefde’ reeds behandeld. In dit artikel zal gekeken worden naar wat de Bijbel zegt over de ware liefde en wat het betekent om te wandelen in de liefde.

Wat zegt de Bijbel over wandelen in de liefde?

Gelijk de Vader Mij heeft liefgehad, heb ook Ik u liefgehad; blijft in mijn liefde. Indien gij Mijn geboden bewaart, zult gij in mijn liefde blijven, gelijk Ik de geboden mijns Vaders bewaard heb en blijf in Zijn liefde (Johannes 15:9-10)

Jezus wandelde in de liefde op deze aarde. Wanneer wij naar Zijn leven kijken, zien wij dat Jezus volledig gehoorzaam bleef aan Zijn Vader en Zijn geboden. Ongeacht de vele verleidingen, die op Zijn pad kwamen bleef Hij gehoorzaam aan Zijn wil.

Indien gij Mijn geboden bewaart, zult gij in Mijn liefde blijven

Jezus zegt dat als wij in Zijn liefde, willen blijven en wandelen, dat wij Zijn geboden behoren te bewaren. Alleen wanneer je Zijn geboden bewaart en dus zal leven naar Zijn geboden en een doener van het Woord bent, alleen dan zul je in de liefde wandelen.

Gelijk de Vader Mij heeft liefgehad, wandelen in de liefdeZoals ik al eerder heb geschreven, begint de liefde voor je naaste met de liefde die je voor Jezus, het Woord, hebt.

Je bent gezeten in Hem, in het Woord, daarom behoor je ook het Woord te leren kennen.

Alleen door het Woord, leer je Jezus kennen, want Hij is het Woord.

Als jouw liefde voor God en jouw liefde voor Jezus groter is dan de liefde voor jezelf en de wereld, pas dan zul jij je naasten kunnen liefhebben.

Liefhebben vanuit het vlees vs liefhebben vanuit de Geest

Liefhebben vanuit het vlees behoort tot de ‘dode werken’ en zal geen vrucht dragen. Het is een humanistisch gedrag, waarin vele ongelovigen ook in wandelen. Liefde vanuit het vlees betekent respect voor alles en iedereen hebben en een acceptatie van de zonden.

Maar wanneer je liefhebt vanuit de Geest, zul jij gehoorzaam zijn aan het Woord. Je zult wandelen naar wat het Woord zegt en daar niet tegen ingaan. Je zult het onderscheid van geesten hebben, wat inhoudt, dat je in de geestelijke wereld ziet wat zonden met een leven doet.  Jij weet dat zonde scheiding brengt tussen God en de mens. Zonden brengt vernietiging voort en dat is natuurlijk niet wat jij wilt voor jouw naaste.

Want jij hebt jouw naaste lief als jezelf en daarom wil je jij ook niet dat maar één leven wordt vernietigd. Daarom zul je niet ophouden om te blijven waarschuwen.

Jezus wandelde in de liefde

Omdat Jezus in de geboden van Zijn Vader wandelde, wandelde Hij in de liefde. Jezus was geen watje, die alles maar goedkeurde, accepteerde en elk gedrag tolereerde.

Wie is JezusJezus was niet aardig tegen iedereen. Hij sprak niet altijd lieve zachtaardige woorden, zoals zovelen denken en zeggen over Hem (Lees ook ‘Wie is Jezus werkelijk?’).

Jezus vergoelijkte de zonden niet, maar Hij wees de mensen op hun zonden en sprak daarnaast harde woorden, die maar weinigen konden velen. Zoals eigenlijk ook in deze tijd gebeurt. Jezus wist dat zonde zou leiden tot gebondenheid aan de duivel en dat gebonden aan de duivel (eeuwige) vernietiging zou voortbrengen.

Jezus kwam om redding te geven, voor diegene die in gebondenheid leefde en gebukt gingen onder de zonden. Hij kwam om de gevangenen vrij te laten van de onderdrukking van de duivel. Hij wees hen terecht en velen bekeerde zich van hun zondige wandel en werden gehoorzaam aan Hem.

Onderwerp jezelf aan het Woord

Jezus is ons Voorbeeld en daarom behoren wij ons te onderwerpen aan het Woord, zodat wij in Zijn geboden wandelen en dus in Zijn liefde blijven. Daarnaast behoren wij elkaar in liefde te vermanen, zodat wij op het ‘smalle’ pad van de gerechtigheid blijven wandelen. Wanneer wij op het pad van de gerechtigheid wandelen, zullen wij het eeuwige leven beërven.

boos ongelovig hart, verdorven hartZodra je ziet dat een broeder of zuster een ‘misstap’ begaat en ongehoorzaam is aan het Woord, of je ziet dat hij of zij ineens een andere leer volgt, die niet in overstemming is met het Woord, wijs diegene dan in liefde terecht.

Doordat je hem of haar in liefde terechtwijst, zul je diegene behoeden voor een valse leer.

Je zult voorkomen, dat diegene op dwaalwegen oftewel het ‘brede’ pad van de wereld terechtkomt, die tot de eeuwige dood zal leiden.

Wanneer je niets om jouw naaste geeft, dan houd je jouw mond en accepteer je alles wat die persoon doet, ook al gaat het tegen de wil van God in. Je zult die persoon laten wandelen in zonden en dus in gebondenheid.

Maar wanneer je werkelijk om jouw naaste geeft en wandelt in de liefde, dan doe je hetzelfde als wat Jezus deed. Je zult jouw naasten waarschuwen. Je zult jouw mond opendoen, het goede nieuws van Jezus Christus verkondigen en hen wijzen op hun zonden, zodat zij zich bekeren en behoed worden voor de eeuwige dood.

Wandel daarom in de liefde van Jezus; houd van Jezus en onderhoud Zijn geboden.

“Wees het zout der aarde”

You Might Also Like

    error: Content is protected !!