Wees waakzaam en wees bereid voor de wederkomst van Jezus!

In Mattheüs 24:42 waarschuwde Jezus Zijn discipelen om waakzaam te zijn en wakende blijven, aangezien niemand weet op welke dag en op welk uur Jezus zal terugkomen. Jezus wil niet dat er ook maar iemand van Zijn discipelen verloren gaat door te sluimeren en in slaap vallen, maar Jezus wil dat Zijn discipelen waakzaam zijn en wakende blijven. Hoe blijf je waakzaam? Je zult waakzaam blijven door te bidden en te leven naar de wil van God en bezig te zijn met de dingen van het Koninkrijk en daardoor op elk moment bereid zijn voor de wederkomst van Jezus.

Wees waakzaam en wees bereid voor Jezus’ terugkomst

Wees dan waakzaam, want u weet niet op welk moment uw Heere komen zal. Maar weet dit, dat als de heer des huizes geweten had in welke nachtwake de dief komen zou, hij waakzaam geweest zou zijn, en niet in zijn huis zou hebben laten inbreken. Weest ook u daarom bereid, want op een uur waarop u het niet zou denken, zal de Zoon des mensen komen. Wie is dan de trouwe en verstandige slaaf, die zijn heer over zijn personeel aangesteld heeft om hun het voedsel op de juiste tijd te geven? Zalig die slaaf die door zijn heer bij zijn komst zo handelend aangetroffen zal worden. Voorwaar, Ik zeg u dat hij hem over al zijn bezittingen zal aanstellen. Maar als die slechte slaaf in zijn hart zou zeggen: Mijn heer blijft nog lang weg, en zou beginnen zijn mede slaven te slaan en te eten en te drinken met de dronkaards, dan zal de heer van deze slaaf komen op een dag waarop hij hem niet verwacht en op een uur dat hij niet weet; en hij zal hem in stukken houwen en hem doen delen in het lot van de huichelaars; daar zal gejammer zijn en tandengeknars (Mattheüs 24:42-51)

Iedere dag, en elk uur van de dag behoren wij waakzaam te zijn en wakende te blijven en bereid zijn voor de terugkomst van Jezus. Wij zijn kinderen van de dag; van het licht en niet van de nacht; de duisternis.

Zolang het denken door de duisternis; de wereld, geregeerd wordt, zullen de dingen van de Geest niet begrepen worden, nog gezien worden. Degenen, die een verduisterd denken hebben en die de gezindheid van de wereld hebben, zullen onwetend zijn en blijven en zullen sluimeren en slapen.

Wat betekent het woord waakzaam?

Waakzaam betekent, volgens de van Dale, ijverig, waakzaam, oplettend.  Waakzaamheid is dus niet passief, maar een actieve handeling.

Wanneer wij kijken in de Strong’s Concordantie, zien wij dat het woord waakzaamheid vertaald is van het woord agrupne (G69) en betekent: slapeloos zijn (zonder slaap zijn), dit is waken (wakker houden): kijken.

Wees dan waakzaam

Jezus waarschuwt ons, dat Zijn terugkomst zal zijn als een dief in de nacht. Jezus zal dus terugkomen op een onverwacht moment.

Wanneer je te druk bezig bent met de alledaagse dingen en jouw leven wordt beheerst door de dingen en zorgen van de wereld en je te weinig tijd besteed aan het Woord en gebed en niet bezig bent met de zaken van het Koninkrijk Gods, dan word je laks en val je als het ware in slaap. 

Je zult de tekenen des tijds niet zien, omdat je geen aandacht geeft aan Gods Woord, of je ziet het wel, omdat je het hoort van anderen, maar je doet er niets mee.

Wanneer jij je laat voeden door de geneugten van het wereldse leven, dan voed jij je vlees en zul je naar jouw eigen wil en de lusten en begeerten van vlees wandelen en geestelijk slapende zijn.

Maar wanneer jij je voedt met het Woord van God, leeft naar Zijn wil en tijd met Hem spendeert in gebed, dan houd jij jouw geest actief en blijf je waakzaam. Jij bent bekend met de tekenen des tijds, omdat je tijd in Gods Woord  met Hem spendeert. En als je leeft naar het Woord in de wil van God, zul je wandelen naar de Geest.

God heeft een plan voor ieders leven. Maar wanneer jij blijft hangen in jouw oude leven en niet tot die vernieuwing komt en de nieuwe mens niet aandoet, wanneer jij blijft wandelen in jouw zondige leven en jij je daar niet van bekeert, dan zal jouw bestemming niet het eeuwige leven zijn, maar de eeuwige dood (Lees ook: God heeft een plan met jouw leven en Hoe doe je de nieuwe mens aan?).

Jezus zegt dit, in de gelijkenis van ‘de trouwe, verstandige slaaf en de slechte slaaf’. Beiden kenden hun heer, echter deed de één wat de heer van hem verwachtte en de ander deed wat hij zelf wilde en trok zich niets aan van zijn heer.

De duivel wil jou onwetend houden

De duivel wil jou onwetend houden. Hij wil dat jouw levende relatie met Jezus overgaat op de automatische piloot. Wat betekent: zondag naar de kerk, ’s avonds voor het naar bed gaan 5 min Bijbel lezen, 5 min bidden and that’s it.

Laat mij jou vermaken

Zijn doel is om jou te vernietigen en mee te nemen naar de hel, naar zijn eindbestemming. Hij wil niet dat jij geestelijk waakzaam bent, onderscheid van geesten hebt en volledig leeft naar het Woord van God in de wil van God.

Nee, hij wil dat jij blijft slapen en lekker geniet van alle geneugten van het wereldse leven, dat mooi lijkt, maar het verderf en de dood in zich draagt.

De duivel zal er alles aan doen om jou van Gods Woord weg te houden. Hij zal jouw afleiden en allerlei vormen van entertainment gebruiken, zodat jij niet achter de waarheid zal komen.

Daarom is het belangrijk om wakker te worden en waakzaam te blijven. Wij moeten geestelijk alert zijn en blijven waken en bidden te allen tijde. Wij moeten volhardend blijven bidden en het Woord tot ons nemen en daarin wandelen (Lees ook: De kracht van het gebed).

Blijf waakzaam

Paulus zegt: Want u weet zelf heel goed dat de dag van de Heere komt als een dief in de nacht. Want wanneer zij zullen zeggen: Er is vrede en veiligheid, dan zal een onverwacht verderf hun overkomen, zoals de barensweeën een zwangere vrouw, en zij zullen het beslist niet ontvluchten. Maar u, broeders, bent niet in duisternis, zodat die dag u als een dief zou overvallen. U bent allen kinderen van het licht en kinderen van de dag. Wij zijn niet van de nacht en ook niet van de duisternis. Laten wij dan niet, evenals de anderen, slapen, maar laten wij waakzaam en nuchter zijn. Want zij die slapen, slapen ’s nachts en zij die dronken zijn, zijn ’s nachts dronken. Maar laten wij, die van de dag zijn, nuchter zijn, bekleed met het borstharnas van geloof en liefde, en met de hoop op de zaligheid als helm (1 Thessalonicenzen 5:2-8)

Wees waakzaam en blijf wakende en wees bereid!

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!