Veel valse profeten zullen opstaan en velen misleiden

In Mattheüs 24:11, zei Jezus, dat voordat Hij terugkomt er veel valse profeten zullen opstaan en dat deze valse profeten velen zullen misleiden. Hoeveel Christenen er misleid zullen worden door valse profeten weten wij niet. Wij weten wel, dat er velen misleid zullen worden. Maar hoe zullen zij misleid worden? Waaraan herken je valse profeten volgens de Bijbel? Wat moet je doen, om te voorkomen dat je misleid wordt door valse profeten. Want er zijn veel mensen, die allemaal claimen een profeet te zijn en gezonden te zijn door God, maar wie spreekt de waarheid?

Veel valse profeten zullen opstaan en velen misleiden

En er zullen veel valse profeten opstaan en die zullen er velen misleiden (Mattheüs 24:11)

Niet alle Christenen zullen Jezus blijven volgen. Degenen, die vleselijk zijn en dus naar het vlees leven, zullen hun vertrouwen stellen op mensen in plaats van op Jezus en zullen mensen eren en achterna lopen. Omdat zij geleid worden door hun zintuigen is de kans groot, dat zij misleid worden door valse profeten en door hun misleidende woorden, tekenen en wonderen.

Wij zien in deze tijd al, dat er heel veel Christenen zijn, die mensen volgen en vertrouwen op hun woorden, in plaats dat zij Jezus Christus volgen en vertrouwen op Gods Woord.

Zij luisteren liever naar wat (bekende) predikers, evangelisten, apostelen en profeten zeggen en volgen hun woorden op, in plaats dat zij luisteren naar wat Gods Woord zegt en Zijn woorden opvolgen en naar de wil van God leven.

Zij houden van hun motiverende preken en zijn onder de indruk van hun (bovennatuurlijke) ervaringen, openbaringen en de tekenen en wonderen, die hen geestelijk doen lijken en waardoor zij tegen hen opkijken en ontzag voor hen hebben en zij hen blindelings volgen.

Vele kerken hebben compromissen gesloten met de wereld

Er zijn vele kerken, die compromissen hebben gesloten met de wereld en de woorden van God hebben aangepast en soms zelf vervangen door de woorden van mensen. In plaats dat zij stand zijn blijven houden op Gods Woord en Zijn geboden hebben onderhouden en Hem hebben verhoogd en verheerlijkt, hebben zij het Woord aangepast aan de wil en de lusten en begeerte van de mens, om de mensen te behagen en om nieuwe mensen aan te trekken.

Zij hebben de woorden van God aangepast zodat mensen niet hoeven te veranderen, maar kunnen blijven wandelen in zonde zonder schuldgevoel en zonder zich te hoeven bekeren van hun zondige werken van het vlees.

De leringen zijn veranderd, zodat Christenen hun eigen leven niet meer hoeven op te geven om Jezus te volgen. Maar dat is een leugen van de duivel, omdat Jezus; het Woord zegt:

Indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broeders en zusters, ja zelfs zijn eigen leven, die kan mijn discipel niet zijn. Wie niet zijn kruis draagt en achter Mij komt, kan mijn discipel niet zijn (Lucas 14:16-27)

Christenen hebben geen verlangen om heilig en rechtvaardig te wandelen

Door deze valse leringen, zijn veel Christenen lauw geworden en hebben geen verlangen meer om heilig en rechtvaardig te wandelen, zoals Jezus heilig en rechtvaardig gewandeld heeft. Men is onverschillig geworden en bekommert zich er niet meer om.

Veel Christenen willen niet gecorrigeerd worden of vermaand worden door het Woord en/of mede Christenen. Zij willen leven naar hun eigen wil, lusten en begeerten.

Het aannemen van Jezus Christus en het idee dat zij niet naar de hel gaan, is voldoende voor hen. Dit wordt dan ‘bevestigd’ door middel van een (volwassen) waterdoop, catechisatie, sacramenten etc. (Lees ook: Wat is de betekenis van de waterdoop?).

valse christussen en valse profetenVele mensen willen niet naar de hel, maar naar de hemel, dus nemen zij Jezus aan. Maar er vindt geen overtuiging van hun zonde en een werkelijke bekering plaats. Aangezien hun leven onveranderd blijft en zij blijven volharden in zonde.

Er is geen verlangen meer om te veranderen en op te groeien naar het evenbeeld van Jezus Christus en om heilig en rechtvaardig te wandelen in de wil van God.

In plaats dat de mensen hun denken vernieuwen met het Woord en doeners worden van het Woord en veranderen naar het evenbeeld van het Woord, wordt het Woord veranderd en aangepast aan de wil, wensen en levens van mensen.

Zo wordt bijvoorbeeld de liefde en genade gebruikt, zodat mensen kunnen blijven leven naar hun vlees in zonde en niet hoeven te veranderen, want wij leven nu eenmaal in een gebroken wereld en God heeft de mens zo gemaakt (Lees ook: Kun je de gebroken wereld als excuus gebruiken?).

Maar dit is een halve waarheid. Wij leven inderdaad in een gebroken wereld en daarom is Jezus naar de aarde gekomen om wat gebroken was te herstellen en heel te maken (genezen). En God heeft de mens gemaakt, maar door de val wordt ieder mens als zondaar geboren en behoort tot de generatie van de gevallen mens (oude mens) en heeft het karakter van de duivel en niet van God.

Daarom is het noodzakelijk om wedergeboren te worden. Dit begint met het aannemen van Jezus wat betekent het afsterven aan jezelf.

Op het moment, dat jij Jezus aanneemt sterft jouw eigen wil. Als jij Jezus wilt volgen, dan zul jij dagelijks jouw kruis op jou moeten nemen. Dit betekent dat jij wandelt naar Zijn wil en niet meer naar jouw wil. Jij zult niet meer doen wat jou behaagt, maar wat Hem behaagt. Hoe vaak doe je op een dag Zijn wil? Soms denk je dat je Zijn wil doet, maar als je heel eerlijk bent zul je vaak tot de ontdekking komen dat het helemaal niet Zijn wil, maar jouw wil is.

De Bijbel bestuderen om valse profeten te kunnen onderscheiden

Jij zult Zijn wil leren kennen door de Bijbel te bestuderen. Als jij de Bijbel bestudeert zal Hij door Zijn Woord tot jou spreken. En als jij Zijn woorden gelooft, aanneemt en toepast in jouw leven, dan zal jij gevormd worden naar Zijn evenbeeld.

Door het Woord zul je ook de valse profeten kunnen onderscheiden. Want valse profeten verkondigen hun eigen woorden, in plaats van de woorden van God en doen de gelovigen op dwaalwegen wandelen. Er zijn veel valse profeten, die alleen maar vrede en voorspoed verkondigen en geen tegenspoed, onheil en vervolging. Zij roepen de mensen niet op om zich te bekeren en te veranderen, maar zeggen dat God hen liefheeft, ook al blijven ze wandelen in zonde. Maar al deze woorden komen niet overeen met het Woord.

En zo worden velen Christenen misleid, door de mooie veelbelovende woorden van valse profeten. De misleidingen nemen alleen maar toe. Ja, wij zien vele valse profeten opkomen die naar de lusten en begeerte van de mens spreken. En doordat de mens niet meer zelf het Woord bestudeert, worden er velen misleid. De mensen laten zich (ver) leiden door de mooie beloften, wonderen en tekenen die plaatsvinden, in plaats dat ze zich laten leiden door het Woord van God.

Behoed je hiervoor!

In de volgende post zal het verkillen van de liefde worden besproken.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!