Waardoor de liefde zal verkillen?

En doordat de wetteloosheid zal toenemen, zal de liefde van velen verkillen. Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden (Mattheüs 24:12-13)

Jezus spreekt hier over het laatst der dagen en dat de liefde van velen zal verkillen. Wat is de oorzaak dat de liefde zal verkillen? De oorzaak dat de liefde zal verkillen is doordat de wetteloosheid zal toenemen. Dit zien wij heel duidelijk om ons heen gebeuren. De mens heeft God en Zijn Woord verlaten en leeft niet meer naar Zijn geboden, aangezien de meeste mensen vinden dat deze achterhaald zijn en niet meer passen in de huidige tijd. Hierdoor wandelt de mens niet meer in de liefde naar God toe, maar wandelt in een zelfzuchtige liefde; de liefde van de wereld. Wat er in de geestelijke wereld heeft plaatsgevonden wordt zichtbaar in de natuurlijke wereld in de levens van mensen.

De liefde zal verkillen doordat de wetteloosheid toeneemt

Wetteloosheid is vertaald van het Griekse woord ‘anomia‘ (G458) en betekent: wetteloosheid, schending van de wet, slechtheid, ongerechtigheid, overtreding (van de wet), onrechtmatigheid.

Wanneer wij ons niet houden aan de wet en dus eigenlijk doen wat wij zelf willen, dan zal het zo zijn dat de liefde zal verkillen.

In de wereld van vandaag zien wij inderdaad, dat deze woorden, die Jezus sprak over het feit dat de liefde van velen zal verkillen, uitkomen. Ja, de liefde is aan het verkillen.

Wij zien de onverdraagzaamheid naar elkaar toe. Ieder leeft voor zichzelf, ieder doet wat hij of zij zelf wil. Wij zien de zorg voor elkaar verminderen.

In gezinnen zijn kinderen rebels en staan kinderen op tegen hun ouders. De kinderen worden vaak aan hun lot overgelaten en worden opgevoed door anderen, omdat de ouders carrière willen maken. Er wordt niet meer omgezien naar familieleden. Nee, de mens doet wat hij zelf wil. De mens voert zijn eigen wil uit, in plaats van zichzelf op te offeren en God en vervolgens anderen te dienen. Een offer is het opgeven van jouw eigen wil, lusten en begeerten, uit liefde voor God en uit liefde voor de ander.

Hoe kan de wetsverachting bij een wedergeboren Christen binnenkomen?

De wetsverachting vindt plaats in de wereld, maar ook in vele gemeenten neemt de wetsverachting toe. Men wil zich niet meer onderwerpen aan God en Zijn Woord en wil niet meer leven in gehoorzaamheid aan de geboden van Jezus Christus en wandelen in de wil van de Vader, maar men wil alles zelf beslissen en zijn eigen weg gaan.

Vroeger was er een heilig respect voor God en Zijn Woord oftewel een vreze voor God, maar dit is er bijna niet meer. De vreze voor God is ver te zoeken. Hoe heeft dit kunnen gebeuren?

De voornaamste oorzaken kunnen zijn:

  • De invloeden van valse leringen, die de woorden van God verdraaien en aanpassen en de geboden van God (de wet) en Jezus verachten, omdat wij o.a. onder de genade zijn en niet meer onder de wet (Romeinen 6:15)
  • Een geest van wereldgezindheid
  • Een levensfilosofie, die voor absolute individuele vrijheid staat (free spirit)

Alles wordt tegenwoordig onder het mom van ‘de liefde’ of ‘de genade’ toegestopt. Maar als wij werkelijk kijken naar de liefde, zoals God deze heeft bedoeld in Zijn Woord, is deze liefde ver te zoeken.

Zolang er zaken, die tegen de wil van God ingaan worden vergoelijkt en geaccepteerd, is de liefde Gods niet aanwezig. Dus dan wordt er niet gewandeld in de liefde, zoals zovele denken, maar wordt er gewandeld in een valse liefde oftewel een zelfzuchtige liefde. 

De werkelijke liefde bestaat uit God behagen

Wat is de werkelijke liefde? De werkelijke liefde is doen wat God behaagt en wandelen naar Zijn wil. God staat boven de mens en wij behoren Hem te behagen, in plaats van mensen te behagen.Daarom is de liefde ver te zoeken. Omdat de mens God en Zijn Woord; Jezus Christus heeft verlaten en doet wat hij zelf wil, in plaats dat hij wandelt in de geboden van God en Jezus.

Als jij een Christen bent en zegt wedergeboren te zijn, dan behoor jij God lief te hebben, boven al. Wanneer jij God liefhebt, dan zul jij doen wat Hij zegt en wat Hij wil. Jezus zegt dit in de volgende schriftgedeelten:

Wie Mijn geboden heeft en die in acht neemt, die is het die Mij liefheeft, en wie Mij liefheeft, hem zal Mijn Vader liefhebben; en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren (Johannes 14:21)

Als u Mijn geboden in acht neemt, zult u in Mijn liefde blijven, zoals Ik de geboden van Mijn Vader in acht genomen heb en in Zijn liefde blijf (Johannes 15:10)

De nieuwe schepping wandelt in de geboden van Jezus

Wanneer jij de geboden van Jezus in acht nemen, dan zul jij in Zijn liefde blijven. De geboden van Jezus zijn hetzelfde als de geboden van God. Want Jezus deed de wil van Zijn Vader op aarde; Hij onderhield Zijn geboden. Jezus wilde maar één ding en dat was de wil van Zijn Vader doen. Hij onderwierp Zichzelf aan God de Vader (Lees ook: ‘De geboden van God vs de geboden van Jezus‘ en ‘Zijn de geboden van God nog steeds van kracht?‘).

twee grote geboden, Wanneer gij mij liefhebt zult gij mijn geboden bewaren

Als jij Hem toebehoort, dan behoor jij hetzelfde als Hem te doen en dat is onderwerpen aan Zijn wil. Wat wil Jezus dat ik doe? Behaag ik Hem door dit te doen? Leef ik in Zijn wil? Wandel ik werkelijk in Zijn geboden?

Wanneer jij wandelt in Zijn geboden dan blijf jij -en wandel jij in Zijn liefde.

Als jij in Zijn liefde blijft, zul jij ook de vrucht liefde dragen in jouw leven.

Jij zal dan lankmoedig zijn, goedertieren, niet afgunstig, niet pralen, niet opgeblazen, niemands gevoel kwetsen, niet jezelf zoeken, niet verbitterd worden, het kwade niet toerekenen, niet blij zijn over ongerechtigheid, maar blij zijn met de waarheid.

Hierin zul jij wandelen als jij de geboden van Jezus onderhoudt.

Maar wanneer jij niet doet, wat Jezus jou heeft opgedragen om te doen, dan houd jij je niet aan Zijn wet (de wet van de Geest) en zondig jij. Want een ieder, die de waarheid en de wil van God kent, maar deze niet doet, zondigt.

Een ieder die de zonde doet, doet de wetteloosheid

Dat een ieder die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid; want de zonde is de wetteloosheid (1 Johannes 3:4)

Wanneer jij dus niet doet wat God wil; wat Hij jou heeft opgedragen om te doen, dan zondig jij. Jij zal zaaien in jouw vlees en daardoor ook de vrucht van het vlees oogsten en de liefde van God is géén vrucht van het vlees. Daardoor zal de liefde niet meer aanwezig zijn en zal de liefde verkillen.

Jezus instrueert, dat jij behoort te volharden tot het einde. Jij behoort dus te blijven wandelen in Zijn geboden en daarvan niet af te wijken. Zelfs niet een beetje.

Zolang jij blijft wandelen in Zijn geboden, zul jij wandelen in de liefde. Maar wanneer jij je niet houdt aan Zijn geboden en jij zal leven naar jouw lusten en begeerten en jouw eigen wil zal doen, dan zal de liefde verkillen.

Lees ook: ‘Wachten op de terugkomst van Jezus…Niemand weet de dag, nog het uur

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!