Wachten op de belofte van de Messias

Er staan zoveel verhalen in de Bijbel, die over het onderwerp ‘wachten’ gaan, waaronder het wachten op de belofte van de Messias. Wij kunnen eigenlijk wel vaststellen, dat van al de beloften, die God aan de mens heeft gegeven, de belofte van de komst van de Messias het belangrijkste voor de mens is geweest en nog steeds het belangrijkste voor de mens is. Wat zegt de Bijbel over het wachten op de belofte van de Messias en de vervulling daarvan?

De belofte van de Messias

En Ik zal vijandschap zetten tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar zaad; dit zal u de kop vermorzelen en gij zult het de hiel vermorzelen (Genesis 3:15)

Nadat de mens gezondigd had en door de zonde gescheiden was van God, moest er een nieuw plan komen om de mens weer te verzoenen met God. Zodat God weer een relatie met de mens kon hebben. Er moest een plan komen om de macht, die de duivel onrechtmatig had verkregen, op een rechtmatige wijze terug te krijgen.

In Genesis 3 sprak God over de belofte van de Messias; Diegene die de mens weer zou verzoenen met God en de duivel zijn sleutels van heerschappij zou afnemen. De Messias waarover God sprak in dit stuk is natuurlijk Jezus Christus, de Zoon van God.

Nadat God Zijn belofte gaf, heeft de duivel alles geprobeerd om het zaad van de vrouw te vernietigen. Maar dit is de duivel niet gelukt. Kwam de Messias meteen? Nee, het heeft meer dan 2000 jaar geduurd, voordat de Messias kwam.

Maar ondanks, dat het zo’n 2000 jaar duurde, heeft God zich aan Zijn woord gehouden. Op het juiste moment, op het perfecte tijdstip kwam de Messias.

Alle profetieën aangaande de geboorte, het leven, de dood en opstanding van de Messias zijn allemaal uitgekomen! Daaraan kunnen wij zien, dat Gods Woord de waarheid is en de woorden van God betrouwbaar zijn.

De komst van de Messias naar de aarde

In Jesaja 7:14 lezen wij over de geboorte van Jezus. Daarom zal de Here zelf u een teken geven: Zie, de jonkvrouw (de maagd) zal zwanger worden en een zoon baren; en zij zal hem de naam Immanuël geven.

Het leven van Jezus

In o.a. Jesaja 40:10-11 lezen wij over het leven van Jezus. Zie, de Heere Heere zal komen met kracht en Zijn arm zal heerschappij oefenen; zie, Zijn loon is bij Hem en Zijn vergelding gaat voor Hem uit. Hij zal als een herder Zijn kudde weiden, in Zijn arm de lammeren vergaderen en ze in Zijn schoot dragen; de zogenden zal Hij zachtkens leiden

(In o.a. Ezechiël 34 en 37 staat ook de belofte van de Messias geschreven. Bestudeer deze hoofdstukken ook eens)

De dood van Jezus

Nochtans, onze ziekten heeft hij op Zich genomen, en onze smarten gedragen; wij echter hielden Hem voor een geplaagde, een door God geslagene en verdrukte Maar om onze overtredingen werd Hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden. Wij allen dwaalden als schapen, wij wendden ons ieder naar zijn eigen weg, maar de Heere heeft ons aller ongerechtigheid op Hem doen neerkomen.

Hij werd mishandeld, maar Hij liet zich verdrukken en deed Zijn mond niet open; als een lam dat ter slachting geleid wordt, en als een schaap dat stom is voor zijn scheerders, zo deed Hij Zijn mond niet open. Hij is uit verdrukking en gericht weggenomen, en wie onder Zijn tijdgenoten bedacht, dat hij is afgesneden uit het land der levenden?

Om de overtreding van Mijn volk is de plaag op Hem geweest. En men stelde Zijn graf bij de goddelozen; bij de rijke was Hij in Zijn dood, omdat Hij geen onrecht gedaan heeft en geen bedrog in Zijn mond is geweest. Maar het behaagde de Heere Hem te verbrijzelen. Hij maakte Hem ziek. Wanneer Hij Zichzelf ten schuldoffer gesteld zal hebben, zal Hij nakomelingen zien en een lang leven hebben en het voornemen des Heeren zal door Zijn hand voortgang hebben.

Om Zijn moeitevol lijden zal hij het zien tot verzadiging toe; door Zijn kennis zal Mijn Knecht, de Rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, en hun ongerechtigheden zal Hij dragen. Daarom zal Ik Hem een deel geven onder velen en met machtigen zal Hij de buit verdelen, omdat Hij Zijn leven heeft uitgegoten in de dood, en onder de overtreders werd geteld, terwijl Hij toch veler zonden gedragen en voor de overtreders gebeden heeft (Jesaja 53:4-12)

Niet alleen in Jesaja 53 lezen wij over Jezus Zijn dood, maar ook in bijvoorbeeld Psalm 22 lezen wij over de kruisiging van Jezus.

In Johannes 10:11 getuigt Jezus van Zichzelf en bevestigt, dat Hij de goede Herder is en dat Hij Zijn leven zal geven voor de schapen: Ik ben de goede herder. De goede herder zet zijn leven in voor zijn schapen

De opstanding van Jezus uit de dood

In Psalm 16:10 lezen wij over de opstanding van Jezus uit de dood: Want Gij geeft mijn ziel niet prijs aan het dodenrijk, noch laat Gij uw gunstgenoot de groeve zien.

Jezus getuigt Zelf ook van Zijn dood en opstanding: want gelijk Jona drie dagen en drie nachten in de buik van het zeemonster was, zo zal de Zoon des mensen in het hart der aarde zijn, drie dagen en drie nachten (Mattheüs 12:40)

Natuurlijk staan er nog veel meer teksten in de Bijbel, die over de komst en het leven van Jezus Christus gaan (zo’n 44 teksten). Maar ik wil het voor nu hierbij laten.

De belofte van de Messias werd vervuld

Het gaat erom, dat door de hele Bijbel heen over de belofte van de Messias wordt gesproken. En dat deze belofte waarheid is geworden.

God was Zijn belofte niet vergeten, al duurde het ruim 2000 jaar. Net als bij Abraham, kwam God iedere keer weer terug op Zijn belofte. Hij sprak via Zijn dienstknechten tot Zijn volk en herinnerde hen aan Zijn belofte. Het leert ons dat de Bijbel de waarheid is en dat God de waarheid spreekt.

Wanneer God jou een belofte geeft, zal Hij dit ook waarmaken. Echter gebeurt dit niet op jouw tijd, maar op Zijn tijd.

Vertrouw daarom volkomen op Hem en wacht. Zoek in de tussentijd de dingen, die boven zijn en niet die op de aarde zijn. Blijf in Zijn Woord, want hierdoor leer jij Hem kennen. Door Zijn Woord zul jij jouw geloof in Hem versterken, waardoor jij Hem volledig zal vertrouwen en stand zal houden.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!