Hoe kun je wandelen in een overwinnend geloof?

Er zijn veel Christenen, die geen overwinning in hun leven ervaren, maar een verslagen leven leiden en zich afvragen wat zij verkeerd doen. Misschien ben jij één van hen en vraag jij je af waarom jij geen overwinning in jouw leven ervaart, terwijl je allerlei methoden en technieken toepast voor een overwinnend geloof. Zou jij ook zo graag willen wandelen in een overwinnend geloof? Wat zegt de Bijbel over een overwinnend geloof en wat je moet doen om een overwinnend leven te leiden?

Verlost uit de macht van de duisternis

Voordat jij tot geloof in Jezus Christus kwam, was jij een slaaf van de duivel en wandelde jij naar de wil van de duivel; de wil van jouw vlees. Jij werd geregeerd door jouw zintuigen, (vleselijk) denken, wil, emoties, gevoelens en de lusten en begeerten van het vlees.

Jouw geest was dood en jouw vlees regeerde als koning in jouw leven en bepaalde jouw gedachten en acties. Totdat Jezus in jouw leven kwam en jij je bekeerde van jouw zondige wandel en werd wedergeboren in Hem.

Op dat moment, werd jij overgeplaatst vanuit de duisternis naar het Koninkrijk van God, waar Jezus Christus Koning is.

Het bloed van Jezus reinigde jou van al jouw zonden en ongerechtigheden en door Zijn bloed ben jij gerechtvaardigd en heilig geworden. Niet door jouw werken, maar door het volbrachte werk van Jezus Christus.

Door het offer en het bloed van Jezus Christus ben jij verzoend met de Vader en heb jij toegang gekregen tot het Koninkrijk der Hemelen.

Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen

Door het geloof in Jezus Christus, door Zijn offer, ben jij een zoon (dit geldt voor zowel mannen als vrouwen) geworden van de enige Levende God; de Schepper van de hemel en de aarde. God heeft de macht aan jou gegeven, door Zijn Zoon Jezus Christus, om een zoon van Hem te worden.

Aangezien jij een zoon van God bent geworden, behoor jij ook te wandelen als een zoon van God in gerechtigheid en heiligheid, net als Jezus.

nieuwe scheppingJij bent van een vleselijke creatie en een gevallen staat overgegaan naar een nieuwe geestelijke creatie; geboren uit de Heilige Geest; de Geest van God en compleet gemaakt in Christus.

Jij bent heilig en rechtvaardig geworden door het bloed van Jezus.

Jij mag God, jouw Vader noemen, omdat Hij jouw Vader is geworden. Jij bent Zijn zoon geworden, wat betekent dat Zijn deel en natuur in jou is, namelijk Zijn Heilige Geest.

Nu komt het erop aan om jouw Vader te leren kennen. Dit kan alleen door Jezus; het Woord. Er is geen andere manier om Hem te leren kennen dan door het Woord.

Wanneer jij jouw Bijbel pakt en het Woord gaat lezen en de woorden tot jou zal nemen zal jouw denken vernieuwd wordt met de waarheid van God.

Als jij het Woord zal toepassen in jouw leven en daarin zal wandelen, dan zul jij wandelen naar de Geest, als het Woord; Jezus.

Alleen door het bestuderen van het Woord kom jij erachter wie jij werkelijk bent en wat voor rijke erfenis God jou heeft gegeven in Jezus Christus. Hiermee wordt niet bedoeld geld en aardse voorzieningen, maar over de inwoning van de Heilige Geest.

Zolang jij onwetend en onmondig blijven,
zul je niets aan deze erfenis hebben

Zolang de erfgenaam onmondig is, verschilt hij in niets van een slaaf, al is hij ook eigenaar van alles (Galaten 4:1)

Je bent een mede-erfgenaam in Jezus Christus geworden. Je hebt de Heilige Geest ontvangen van de Vader, door Jezus Christus, Hij woont in jou. Jouw nieuwe plaats is in Jezus Christus in de Hemelse Gewesten.

Maar als jij Zijn Woord niet bestudeert en dus niet weet wat jouw nieuwe positie in Hem inhoudt, zul je deze nieuwe positie in Hem ook niet innemen. Want je kunt niet iets innemen, wat je niet weet. De woorden zullen alleen maar geschreven woorden, die opgeschreven staan in de Bijbel blijven en zullen niet levend in jou worden.

Maar wanneer jij de woorden van God tot jou neemt, jouw denken zal vernieuwen met het Woord en de woorden in jouw mond zal nemen, toepassen in jouw leven en daarin gaat wandelen, alleen dan zul je opgroeien tot volwassenheid en wandelen als een zoon van God.

Allen, die Hem aangenomen hebben, heeft Hij macht gegeven om zonen Gods te worden

Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om zonen Gods te worden, hun die in Zijn Naam geloven; die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn. (Joh 1:12-13)

Zolang een erfgenaam onmondig isHij heeft ons macht gegeven om zonen van God te worden. Het is niet zo maar iets om je een zoon van God te noemen. Toen Jezus God, Zijn Vader noemde, werden de Joden zo boos, dat zij Hem des te meer wilde doden.

Waarom werden zij boos? Omdat Hij door God Zijn Vader te noemen, Zichzelf gelijk stelde met God (Joh 5 17-18)

Laat dit maar eens tot je doordringen, want dit is heel bijzonder. God heeft jou, in Jezus Christus, gelijk met Hem gesteld. Jij leeft in Jezus Christus. Dat betekent dat jij dus net als Jezus behoort te wandelen naar de Geest.

En als je zult wandelen als het Woord naar de Geest, dan zul je grotere werken dan Hem doen. Dat is wat Jezus jou heeft beloofd, omdat Hij naar de Vader is gegaan en gezeten is aan Zijn rechterhand.

Jezus heeft de duivel overwonnen, Hij heeft hem zijn macht ontnomen. Hij heeft de sterke gebonden, nu is het aan jou wat jij hiermee gaat doen (Lees ook: Heeft Jezus de sterke gebonden of moet jij de sterke binden?).

Wandelen in een overwinnend geloof of verslagen geloof?

Zolang jij niet wandelt naar de Geest en het Woord niet in jouw mond zal nemen en toepassen in jouw leven, dan zul jij blijven leven naar het vlees. Als jij wandelt naar het vlees, zul jij je laten leiden door jouw eigen inzichten, zintuigen, gevoelen, emoties, bevindingen, mening etc. en wat de wereld zegt.

Je zult hierdoor een kind blijven en onderworpen zijn aan de machten, krachten en heerschappijen van de duisternis. Je zal niet over hen kunnen regeren, omdat je vanuit jouw vlees en vanuit jouw ziel opereert in de geestelijke wereld. Dit kan overigens erg gevaarlijk zijn, omdat je niet beschermd bent. Zolang je naar het vlees blijft wandelen, kun je niet wandelen in een overwinnend geloof.

herders leiden schapen naar de afgrondMaar wanneer jij jouw positie in het Woord, in Jezus inneemt en naar de Geest wandelt, dan zul je vanuit Hem heersen over heel de duisternis; over alle demonische machten, krachten, heerschappijen etc.

Als jij in het Woord gelooft en toepast zul je wandelen in een overwinnend geloof.

De tegenstanders van God weten dit en daarom proberen ze de Christenen slapende te houden.

Zij houden de Christenen slapende door onwetendheid; door hen af te houden van het Woord van God, wat levend en krachtig is, als een tweesnijdend zwaard en door dwaalleringen.

De duivel en zijn demonen zullen er werkelijk alles eraan doen om gelovigen op dwaalsporen te brengen. Ja, hij heeft vele tactieken. Daarom is het zo belangrijk om de dingen te zoeken die boven zijn en niet die op de aarde zijn.

De leugens van de waarheid onderscheiden

Als jij gaat wandelen naar de Geest, zul je de waarheid van de vele leugens onderscheiden. Je zult het onderscheidingsvermogen hebben, waardoor je geestelijke gevaren, die achter de natuurlijke wereld plaatsvinden, op tijd zien. Want de Heilige Geest waarschuwt jou voor gevaren.

Wanneer wij kijken naar de King James vertaling, dan lezen wij in Gal 4:1-2: Now I say, that the heir, as long as he is a child, differs nothing from a servant, though he be lord of all, but is under tutors and governors until the time appointed of the father

Nu zeg ik je, dat zolang de erfgenaam een kind is, hij niets verschilt met een slaaf, al is hij heer over alles, Maar is onder voogdij (leermeesters, onderwijzers) en toezicht (bewindvoerder) tot de afgesproken tijd van de vader.

Dus zolang je nog een kind bent en wandelt naar het vlees, dan ben je onmondig en zul je dus niet als zoon kunnen wandelen. Zolang je onmondig blijft en niet wandelt als een zoon zul je niet in een overwinnend geloof wandelen. Want een kind is onderworpen aan de wereldgeesten. Daarom is het dus belangrijk dat je zo snel mogelijk opgroeit als zoon en daarin gaat wandelen, zodat jij regeert over de duisternis, in plaats dat de duisternis regeert over jou.

Hoe groei je op tot volwassenheid?

Hoe groei je op tot volwassenheid, zodat je zult wandelen in een overwinnend geloof? Door jouw geest op te voeden met het Woord van God. Door het Woord te geloven, bestuderen, overdenken, toepassen en in het Woord gaat wandelen.

Gelijkenis van de zaaier; vier soorten gelovigenDe Heilige Geest is jouw Leermeester, Hij zal jou onderwijzen in de waarheid. Laten deze woorden, als geestelijke zaadjes, in jou gepland worden en zorg dat niemand de zaadjes zal roven.

Bescherm de woorden van God in jouw hart en laat geen twijfel toe. Maar overdenk de woorden van God, zodat jij standvastig in het Woord zal staan.

Pas op met de dingen waarmee jij jouw denken vult. Want als jij je voedt met de dingen van de wereld, die tot jou komen via bijvoorbeeld de (social) media, dan kunnen de zaadjes van geloof aangetast worden door twijfel. Want de wereld staat lijnrecht tegenover God en Zijn Woord (Lees ook: De vier soorten gelovigen).

Daarom is het zo belangrijk om jouw wereldse (vleselijke) denken te vernieuwen met God’s Woord, zodat jouw denken volledig overeenkomt met het Woord van God en Zijn wil. Dat kan alleen door tijd met Hem te spenderen en in de woorden van God te gaan wandelen.

Spreek tegen situaties, spreek tegen gevaren, spreek tegen gedachten, spreek tegen ze met het Woord van God. Breng het Woord van God in de praktijk en bouw jezelf op in het geloof. Blijf staan op het Woord en blijf volhouden. Geef niet op!

Blijf standhouden op het Woord

En op dit punt, laten vele gelovigen het afweten. Vele gelovigen geven namelijk te vaak te snel op. Als zij niet snel een resultaat zien, dan gaan ze op zoek naar andere manieren en leringen om het gewilde resultaat te behalen.

De duivel weet dit, dus die zal iets langer strijden. Hij weet dat hij het van de onvolwassen Christen uiteindelijk zal winnen. Hij weet dat velen vaak niet gedisciplineerd, geduldig en onwetend zijn. Wanneer ze een preek hebben gehoord of een seminar of conferentie hebben bijgewoond, zijn ze vurig en denken de hele wereld te winnen voor Jezus. Maar al snel komt er weerstand en geven ze het op.

Maar als jij werkelijk gelooft dat alle woorden van God de waarheid zijn, dan zul je niet afwijken van de waarheid. In plaats dat je de leugens van de duivel, die via meningen mensen in jouw omgeving, gezinsleden of via gedachten in jouw hoofd opkomen gelooft, zul je ze verwerpen in de Naam van Jezus. In plaats dat je de leugens gelooft, zul je op de waarheid blijven staan.

Geloof heeft alles te maken met vertrouwen en onderwerpen aan God de Vader, Jezus Christus en de Heilige Geest. Je kunt alleen iemand vertrouwen als je de persoon zelf leert kennen. Je kunt geen relatie opbouwen, nog iemand vertrouwen door de ervaring van anderen.

Als jij Hem leert kennen en Hem vertrouwt en in Hem gelooft, dan zul je blijven staan en niet opgeven. Als jij op het Woord blijft staan en niet opgeeft, zul je zeker wandelen in een overwinnend geloof!

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!