De hemel of de hel. Waar kies jij voor?

De hemel of de hel, dat is een keuze, die elk mens maakt in zijn leven. De eeuwige eindbestemming van een leven wordt gemaakt tijdens het leven hier op aarde. Elk mens heeft een keuze om voor het eeuwige leven te kiezen of de eeuwige dood. Natuurlijk wil iedereen het eeuwige leven ontvangen, alleen hangt daar wel een prijskaartje aan. Het eeuwige leven kun je namelijk alléén ontvangen wanneer je uit het koninkrijk van de duisternis wordt overgeplaatst naar het Koninkrijk der Hemelen. De enige manier om overgeplaatst te worden is door de Messias Jezus Christus. Er is geen andere weg, nog andere manier om het eeuwige leven te ontvangen. Alléén door Jezus Christus, door Zijn volbrachte werk en de wedergeboorte, zul je verlost worden van de duisternis en het eeuwige leven ontvangen.

Jezus is de weg

Jezus is de weg, Hij is de Messias, Hij is de Koning der koningen. Je zult hoe dan ook met Hem te maken krijgen, in dit leven (wanneer je voor Hem kiest en jij Hem Redder en Heer van jouw leven maakt) of na de dood (wanneer Hij automatisch jouw Rechter wordt).

Ik doop u met water tot bekering, maar Hij, die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben niet waardig Hem zijn schoenen na te dragen; die zal u dopen met de heilige Geest en met vuur. De wan is in Zijn hand en Hij zal zijn dorsvloer geheel zuiveren en Zijn graan in de schuur bijeenbrengen, maar het kaf zal Hij verbranden met onuitblusbaar vuur (Mat 3:11-12)

Wat betekent: Jezus zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur?

Ik heb altijd gedacht dat dit betekende, dat wanneer jij je bekeert, je laat dopen in water, vervolgens gedoopt wordt met de Heilige Geest en dat je daarna gedoopt wordt met vuur. Ik heb geleerd, dat er een doop met water, een doop met de Heilige Geest en een doop met vuur is.

Maar toen ik Mattheüs 3 steeds opnieuw las en mediteerde op deze woorden, dacht ik: “ja, je kan het inderdaad interpreteren als twee verschillende dopen. Maar waarom spreekt Johannes over de Dag des Oordeels? Hij heeft het namelijk over het kaf, dat Jezus zal bijeenbrengen en verbranden met onuitblusbaar vuur? Waarom spreekt Johannes over de Dag des Oordeels en de doop met het vuur, tegen de Farizeeën en Sadduceeën?”

Johannes spreekt over twee dopen; de doop met de Heilige Geest en de doop met vuur. Jezus spreekt nergens over een doop met vuur. Hij spreekt alléén over de doop met de Heilige Geest. Die doop zou voldoende moeten zijn om ons sowieso in vuur en vlam te zetten.

De doop met de Heilige Geest

Laten wij kijken naar het Pinksterfeest, in Handelingen 2:2-4, waar de doop met de Heilige Geest plaats vond.

En eensklaps kwam er uit de hemel een geluid van een geweldige windvlaag en vulde het gehele huis, waar zij gezeten waren; en er vertoonden zich aan hen tongen als van vuur, die zich verdeelden, en het zette zich op ieder van hen; en zij werden allen vervuld met de Heilige Geest en begonnen met andere tongen te spreken, zoals de Geest het hun gaf uit te spreken (Hand 2:2-4)

Wij lezen hier, dat op elke gelovige, tongen (talen) als van vuur kwam. Deze manifestatie was een bewijs, dat zij gedoopt waren met de Heilige Geest.

Dit is één doop: de doop in de Heilige Geest. De doop, die Jezus aan Zijn discipelen had beloofd. Dit was de enige doop waar zij op hadden gewacht. Er staat niet geschreven, dat zij vervuld werden met de Heilige Geest en dat zij vervolgens vervuld werden met vuur. Nee, het spreken in andere talen (tongen) was een bewijs, dat zij waren gedoopt met de Heilige Geest.

Wat betekent dopen?

Dopen komt van het Griekse woord ‘baptisma’ en betekent doop. Dit woord stamt af van ‘baptizo’en betekent: overstromen (volledig bedekken met een vloeistof/vocht), indopen, wassen, onderdompelen.

Als je wordt gedoopt, word je dus volledig ondergedompeld. Wanneer wij dit toepassen op de woorden in Mattheüs 3, dan lezen wij een volledige onderdompeling met de Heilige Geest en de tweede doop is een volledige onderdompeling met vuur.

De doop met vuur

Deze volledige onderdompeling met de Heilige Geest vond plaats op de Pinksterdag. De doop met de Heilige Geest heeft dus al plaatsgevonden en vindt nog steeds plaats. Maar de volledige onderdompeling met vuur heeft nog niet plaats gevonden. Maar de Bijbel spreekt hier wel over:

En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in de poel van vuur en zwavel, waar ook het beest en de valse profeet zijn (zie Openbaring 19:19-21), en zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheden.

En ik zag een grote witte troon en Hem die daarop gezeten was, voor wiens aangezicht de aarde en de hemel vluchtten, en geen plaats werd voor hen gevonden. En ik zag de doden, de groten en kleinen, staande voor de troon, en er werden boeken geopend. En nog een ander boek werd geopend, het boek des levens, en de doden werden geoordeeld op grond van hetgeen in de boeken geschreven stond, naar hun werken.

En de zee gaf de doden, die in haar waren, en de dood en het dodenrijk gaven de doden, die in hen waren, en zij werden geoordeeld, een ieder naar zijn werken. En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen. Dat is de tweede dood: de poel des vuurs. En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs (Openbaring 20:10-15)

Dit is waar Johannes over sprak. Johannes wist wie Jezus Christus, de Zoon van God, was. Hij wist welke macht Hij heeft en deelde dit met de Farizeeën en de Sadduceeën. Hij wist dat Jezus je kon dopen met de Heilige Geest. Maar hij wist ook, dat Jezus macht heeft om de mens te veroordelen en te dopen met het eeuwige onuitblusbare vuur.

Jezus of de duivel

Jezus kwam naar de aarde om de mens te redden van de eeuwige dood en om de mens terug te brengen en te verzoenen met God, de échte Vader. Zodat God gemeenschap met de (nieuwe) mens kan hebben.

De vader van de wereld (de duivel) is een leugenaar, bedrieger en misleider. Hij probeert zoveel mogelijk mensen gevangen te nemen, met als doel hen mee te brengen naar het eeuwige vuur. Want hij weet, dat dit zijn eindbestemming is. De duivel wil je meenemen naar de hel, maar Jezus wil je meenemen naar de hemel. Het aan jou om een keuze te maken voor de hemel of de hel.

De hemel of de hel

Jezus houdt zoveel van je! Hij gaf Zijn eigen leven voor jou. Laat Jezus jouw Redder worden. Laat Hij je verzoenen met God en de gemeenschap tussen jullie herstellen, die de duivel gestolen heeft. Alleen in Jezus Christus kun je deze eenheid met God herstellen.

Laat Jezus niet jouw Rechter worden, want dan is het te laat. Wanneer je Jezus niet accepteert als jouw Redder en Heer en Hem eigenlijk niet nodig denkt te hebben, dan zal Hij automatisch jouw Rechter worden. Jouw eindbestemming zal dan niet de hemel worden, maar de hel; de doop met het eeuwig vuur.

Maak de juiste keuze, nu het nog kan.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!