De vrucht liefde

In de vorige blogpost heb je kunnen lezen over de liefde van God en hoe deze liefde zich openbaarde. In deze blogpost zal worden gekeken hoe Jezus wandelde in de liefde en wat het voor Zijn volgers betekent om te wandelen in de vrucht liefde. Het is namelijk zo dat de betekenis, die God en Zijn Woord aan de liefde geeft anders is dan de betekenis, die veel Christenen aan het woord liefde en aan de vrucht liefde geven.

Jezus wandelde zonder zonde en ongerechtigheden. Hij wandelde in de wil van Zijn Vader en daardoor wandelde Hij naar de wet van Zijn Vader. Jezus heeft de wet niet gewijzigd. Hij kwam niet om de wet te ontbinden, maar om de wet te vervullen:

Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen (Mat 5:17)

De liefde voor de Vader

Jezus Zijn liefde voor de Vader ging boven alles. De Heilige Geest woonde in Hem. Alhoewel Jezus de mogelijkheid had om naar het vlees te wandelen in zonde, koos Jezus ervoor om te blijven wandelen naar de Geest. Als Jezus ongehoorzaam was geworden aan Zijn Vader en dus in zonde had gewandeld, dan had Hij niet in Gods liefde kunnen wandelen. Hij zou het eerste gebod: ‘Heb God lief boven al’, niet kunnen houden en had Zich zo tegen God gekeerd.

Wandelen in zonden en ongerechtigheden betekent; wandelen en doen wat tegen de wil van God ingaat.

Wanneer bijvoorbeeld God en het Woord zeggen: “Heb je naaste lief en vergeef” en jij wandelt in haat en onvergevingsgezindheid, dan zondig je. Want je doet niet wat God en Jezus jou hebben opgedragen om te doen.

Jezus kwam om vrede te brengen tussen God en de mens

Jezus wandelde niet in een liefde, die alles maar accepteerde om zo de vrede te behouden en aardig gevonden te worden. Nee, Jezus kwam niet om vrede tussen de mens onderling te brengen, maar eerder verdeeldheid:

Denkt u dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde? Nee, zeg Ik u, maar eerder verdeeldheid. Want van nu aan zullen er vijf in één huis verdeeld zijn, drie tegen twee en twee tegen drie. Zij zullen tegen elkaar verdeeld zijn: vader tegen zoon, en zoon tegen vader, moeder tegen dochter, en dochter tegen moeder, schoonmoeder tegen haar schoondochter, en schoondochter tegen haar schoonmoeder (Luc 12:51-53)

Jezus kwam niet om vrede en om éénheid te brengen, maar het doel van Jezus Zijn komst was om de heerschappij over de wereld, van de duivel te ontnemen en zo de mens te verzoenen met God. Ja, Jezus kwam om vrede te brengen tussen God en de mens.

Door dit werk, zou de oorlogvoering tussen God en de duivel alleen nog maar heviger worden. Jezus wist dat wanneer een persoon zich tot Hem zou bekeren en Hem zou dienen, de weerstand van de wereld alleen maar zou toenemen.

De eerste Adam vs de laatste Adam

Adam was de eerste zoon (van God) op aarde en Jezus liet als laatste Zoon van God op aarde zien, hoe de nieuwe schepping; geboren uit de Geest van God moest wandelen.

Jezus gaf het voorbeeld hoe te wandelen in de liefde van God. Deze liefde bestond ten eerste uit Zijn grote liefde naar God toe. Hij hield zoveel van God, dat Hij alles voor Hem opgaf, ja zelfs Zijn eigen leven. Jezus diende Zijn Vader en behaagden Hem in ALLES.

Wanneer gij mij liefhebt zult gij mijn geboden bewarenWandelen in de liefde begint dus met de liefde, die je hebt voor Jezus en voor God.

Als jij van Jezus houdt, dan blijf je niet wandelen in zonde. Maar dan bekeer jij je van deze zonden en doe je wat Jezus; het Woord zegt en ben je gehoorzaam aan Hem:

Als u Mijn geboden in acht neemt, zult u in Mijn liefde blijven, zoals Ik de geboden van Mijn Vader in acht genomen heb en in Zijn liefde blijf (Joh 15:10)

En hierdoor weten wij dat wij Hem kennen, namelijk als wij Zijn geboden in acht nemen. Wie zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet in acht neemt, is een leugenaar en in hem is de waarheid niet. Maar ieder die Zijn woord in acht neemt, in hem is werkelijk de liefde van God volmaakt geworden. Hierdoor weten wij dat wij in Hem zijn. Wie zegt in Hem te blijven, moet ook zelf zo wandelen als Hij gewandeld heeft (1 Joh 2:3-6)

Wanneer je wandelt in de liefde van God
zul je de wet van God vervullen

Wanneer je de vrucht liefde draagt en wandelt in de liefde van God, zul je automatisch de wet van God vervullen. Want door de wet liet God zien, wat Hem behaagde.

De waarschuwingen in de wet komen voort uit Gods grote liefde voor Zijn volk. Hij gaf hen de wetten omdat zij vleselijk waren en de dingen van het Koninkrijk Gods en de geestelijke wereld niet konden zien.
God wilde hen niet ‘vastbinden’ aan wetten, maar Hij wilde Zichzelf en het onzichtbare zichtbaar maken, zodat de vleselijke mens de geestelijke zaken zou kunnen begrijpen. God wilde hen beschermen tegen het kwaad. Daarom openbaarde God alles aan hen, door de wet (Lees ook: Het geheimenis van de wet)

Ik zal Mijn wet in hun binnenste leggen , Jeremia 31

Jezus wist dit. Daarom zei Jezus nadrukkelijk, dat Hij niet gekomen was om de wet te ontbinden, maar om de wet te vervullen.

Dezelfde Geest van God, die de wetten had geschreven, leefde in Jezus.

De Geest van God heerste in het leven van Jezus en daarom wandelde Jezus in de geboden van God. Omdat Hij Zich aan God’s geboden hield, wandelde Hij in liefde.

Wij hebben door de wedergeboorte, net als Jezus, God’s Geest ontvangen. Wanneer Hij heerst in ons leven, wandelen wij naar Zijn wil en vervullen automatisch de wet. Dit komt omdat God’s natuur in ons is gekomen.

De geschreven wetten van Mozes staan nu opgeschreven in ons hart. Door de inwoning van de Heilige Geest staat Zijn wet, die Zijn wil vertegenwoordigt, opgeschreven in ons hart.

Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn (Jer 31:33)

Wat doe je als van iemand houdt?

Wanneer jij werkelijk van iemand houdt en die persoon wil behagen, dan zul je niets doen wat die persoon verdriet doet of waar die persoon niet van houdt. Wanneer jij werkelijk van Jezus houdt dan doe je niets wat Hem verdrietig maakt.

Als Jezus moest komen om alle zonden en ongerechtigheden van de wereld op Zich te nemen, te sterven en om verzoening te maken voor onze zonden en ongerechtigheden, denk je dan dat Jezus het goed zou vinden om te blijven wandelen in zonden?

Waarom moest Jezus dan sterven aan het kruis? Hoe kostbaar is Zijn bloed voor jou en wat is Zijn sterven jou waard?

Wanneer je blijft wandelen in zonden en ongerechtigheden, in de dingen die tegen de wil van God ingaan, dan houd je niet van Hem, maar van jezelf (karaktereigenschap van de duivel). Je hebt de natuur van de duivel, die aanwezig is in het vlees, niet afgelegd. Maar je wandelt nog steeds naar Zijn wil en hebt daarom de duivel tot vader en niet God.

Liefde en ongerechtigheden gaan niet samen

Er wordt vaak gezegd “ja, maar Jezus ging ook met hoeren en tollenaars (met zondaren) om en zat met hen aan tafel.” Dat is inderdaad waar. Echter leest men niet verder en leest men niet wat er werkelijk staat geschreven.

Er zijn vele mensen, die alleen een deel van een tekst nemen en niet in de context lezen en koppelen aan hun eigen mening en bevindingen. Zo gebruiken ze halve teksten, die uit hun context zijn gehaald voor hun eigen ‘voordeel’.

Wanneer wij verder lezen, lezen wij waarom Jezus met hen aan tafel ging en wat Zijn doel was. Jezus kwam inderdaad tot hen, maar niet om gemeenschap met hun zonden te hebben (dus hun zonden te accepteren en te vergoelijken), maar om deze zondaars tot bekering te roepen.

En het gebeurde, toen Hij in het huis van Mattheüs aanlag, zie, veel tollenaars en zondaars kwamen en lagen met Jezus en Zijn discipelen aan. En toen de Farizeeën dat zagen, zeiden zij tegen Zijn discipelen: Waarom eet uw Meester met de tollenaars en zondaars? Maar Jezus, Die dat hoorde, zei tegen hen: Wie gezond zijn, hebben geen dokter nodig, maar wie ziek zijn. Maar ga heen en leer wat het betekent: Ik wil barmhartigheid en geen offer; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen tot bekering te roepen, maar zondaars (Mat 9:10-13)

Een rechtvaardige hoeft zich niet te bekeren, maar een zondaar wel.

Wandelen in de liefde van God

Wanneer wij zondaren binnenhalen en hen in liefde ontvangen en hun daden, die tegen de wil van God ingaan, goedkeuren en accepteren en hen laten voor wat het is, dan wandelen wij niet in de liefde Gods.

zonde doetWant wanneer wij wandelen als Jezus, dan zouden zondaren geconfronteerd worden met hun zondige staat waarin ze leven. Hierdoor zullen zij zich bekeren van hun zondige wandel en hun levenswijze. Zij zouden hun oude leven met al hun zonden afleggen en met Jezus in nieuwheid verder gaan.

In plaats dat de gemeente alle zonden maar accepteert, zou de gemeente hen moeten discipelen. Zodat zij opgroeien in het Woord en worden als het Woord; Jezus.

Jezus geeft aan een ieder de mogelijkheid om zich te bekeren en tot Hem te komen. Echter betekent dit het afleggen van het oude leven .

Het betekent afstand doen van jezelf en opnieuw geboren worden door de Heilige Geest.

Als gij weet, dat Hij rechtvaardig is, erkent dan ook, dat een ieder, die de rechtvaardigheid doet (en zich dus houdt aan de geboden van God), uit Hem geboren is (1 Joh 2:29)

Een ieder die in Hem blijft, zondigt niet; een ieder die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend (1 Joh 3:6)

“Gaat heen en zondig niet meer”

Hoe vaak zei Jezus niet Gaat heen en zondig niet meer. Jezus kon nooit zonden goedkeuren. Omdat dit tegen de wil van Zijn Vader was en Jezus had Zijn Vader lief, met heel Zijn hart. Hij heeft Zich volledig onderworpen aan de geboden van Zijn Vader.

In ons oude leven hadden wij de wereld lief en leefde net als de wereld; er was geen onderscheid, wij waren één met de wereld. Maar toen wij tot bekering kwamen, zeiden wij daarmee,  dat wij ons eigen leven haatten. Wij wilden niet meer leven als de wereld. Wij wilden ons niet meer laten regeren door onze zondige staat; ons vlees. Toen wij ons bekeerde, wilde dat zeggen, dat wij de wereld met al wat daarin is niet meer zouden liefhebben.

In 1 Joh 2:15 staat geschreven dat wanneer wij de wereld liefhebben, de liefde Gods, de liefde van de Vader niet in ons is.

Heb God lief, boven al

De vrucht liefde is de liefde, die je bezit door de Vader, door Zijn Heilige Geest die in je woont. Hierdoor ben je in staat om Hem lief te hebben boven alles en jouw naaste als jezelf en zul je wandelen in de vrucht liefde.

toegang tot het koninkrijk der hemelen

In de Kenneth Wuest vertaling staat de liefde Gods zo mooi omschreven:

De vrucht liefde is Gods liefde geproduceerd in het hart van de toegewijde heilige, door de Heilige Geest, een liefde die iemand drijft/aanspoort om zichzelf te verloochenen (zich alles te ontzeggen) omwille van de Geliefde (the loved One) 1 Cor 13:1-3

Ben jij bereid om jezelf; jouw lusten en begeerten, jouw wil, kortom jouw leven volledig op te geven voor Jezus?

Pas als je bereid bent om dat te doen, pas dan kun je wandelen in de liefde en zul je de vrucht liefde dragen, eerder niet.

Ja, misschien denk je dat je in de vrucht liefde wandelt door goede daden te verrichten en door vriendelijk te zijn. Maar wanneer je deze dingen doet wil dat nog niet zeggen dat je de vrucht liefde draagt. Je wandelt niet in de liefde door goede daden te doen, nog door vriendelijkheid.

De vrucht liefde

Je wandelt in de liefde door de wedergeboorte; doordat je je vlees hebt gekruisigd en doordat de Heilige Geest in je is komen wonen. Je bent door dit Heilige Zaad opnieuw geboren in de geest. En als je naar de geest wandelt zul je ook geestelijke vruchten dragen, die zichtbaar zullen zijn in de natuurlijke wereld.

Wanneer je bent wedergeboren en de vrucht liefde draagt, dan is de oorsprong van deze liefde vanuit God, vanuit de Heilige Geest, in plaats vanuit jouw vlees.

Wanneer je de vrucht van de Geest draagt, dan draag je ook de vrucht liefde en wandel je in de liefde. Deze rechtvaardige liefde vanuit de Heilige Geest onderscheidt zich van de vleselijke natuurlijke liefde, omdat je nooit iets tegen de wil van God zal doen.

Je zult getuigen van Jezus en je aan Zijn inzettingen onderwerpen, dat betekent niet meer jouw wil, maar Zijn wil. Het gaat er niet meer om wat jij vindt, maar wat Hij vindt.

Daarin onderscheidt de goddelijke liefde zich, dat je de wil van God zal doen in jouw leven en je zult afkeren van de zonde.

Je zult Hem liefhebben boven al (inclusief jezelf) en daaruit zal voortkomen dat jij je naaste liefhebt. Je zult hen behandelen, zoals je zelf behandeld wilt worden.

“Wees het zout der aarde”

You Might Also Like

    error: Content is protected !!