De vrucht geloof

In Galaten 5:22 lezen wij dat geloof een vrucht van de Geest is. Maar wat houdt de vrucht geloof in? Veel Christenen zeggen te geloven in God, maar geloven zij daadwerkelijk in God? Leven zij naar wat zij geloven of is het christelijke geloof iets dat van generatie op generatie is doorgegeven en zij van hun ouders hebben overgenomen uit een soort traditie? Of geloven zij om hun geweten te sussen of een ‘rechtvaardig’ gevoel te hebben? Wandelen Christenen in geloof en dragen zij de vrucht geloof in hun leven? Laten wij kijken naar wat de Bijbel over de vrucht geloof zegt.

De vrucht geloof is een vrucht van de Geest en niet een vrucht van het vlees. Wanneer jij gedoopt wordt met de Heilige Geest en Hij in jou woont en jij naar de Geest wandelt, zul jij niet meer wandelen naar wat de wereld en jouw zintuigen jou vertellen, maar jij zult wandelen naar wat de Geest en het Woord jou vertellen. Dat is in het kort wandelen in geloof.

Wat is de vrucht geloof?

Om te weten wat de vrucht geloof inhoudt, moeten wij eerst weten wat geloof precies is? Laten wij eens kijken naar de definitie van geloof, die beschreven staat in Hebreeën 11.

Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet (Hebreeën 11:1 Herziene Statenvertaling)

Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet (NBG vertaling)

Geloof is dus een zekerheid van de dingen die men hoopt en een bewijs van de zaken/dingen, die men niet ziet.

Wat zijn de dingen die men hoopt?

Laten wij kijken naar het woord hoop, want vaak wordt hier een verkeerde definitie aan gegeven. Hoop is vertaald vanuit het Griekse woord ‘elpízõ’ en betekent: verwachten of vertrouwen hebben in: (hebben, ding)hoop, vertrouwen.

Hoop betekent dus dat je vertrouwen in iets hebt en verwacht dat het gaat gebeuren. Wij kunnen vaststellen dat hoop niet iets onzekers is, maar het is een zekerheid; je verwacht het. Er is geen enkele twijfel in hoop, maar een zekerheid; je verwacht dat het zal gebeuren.

bijbeltekst Hebreeën 11:1 Geloof is zekerheid dingen die men hooptHoop is een verwachting dat jij hebt in ‘iets’. Geloof is dus een zekerheid van de dingen, die jij verwacht die zullen gebeuren. En het is een bewijs van de dingen die je niet ziet.

Geloof is het niet zijnde tot aanzijn roepen (Romeinen 4:17)

Laten wij naar het begin gaan waar de vrucht geloof voor het eerst gezien werd, namelijk de schepping.

God geloofde, dat wanneer Hij Zijn Woord uitsprak dit door Zijn kracht (de Heilige Geest) zou ontstaan. Het was nog niet zichtbaar, maar God kende de kracht van het Woord.

God had de hele schepping in Zijn hoofd en dat wat Hij in Zijn hoofd had, sprak Hij uit en het geestelijke werd zichtbaar. Het werd precies, zoals Hij wilde dat het zou worden. God riep het niet zijnde tot aanzijn:

Door het geloof zien wij in dat de wereld tot stand gebracht is door het Woord van God, en wel zo dat de dingen die men ziet, niet ontstaan zijn uit wat zichtbaar is (Hebreeën 11:3)

Wat betekent het woord geloof?

Geloof is vertaald van het Griekse Woord ‘epistis’ en betekent: overtuiging, dat is, geloof; morele overtuiging (van religieuze waarheid, of de waarachtigheid van God of van een religieuze leraar), vooral vertrouwen op Christus voor redding (verlossing); abstract standvastigheid in zo’n belijdenis (bekentenis); door uitbreiding van het systeem van religie (evangelie) waarheid zelf: – zekerheid,geloof (overtuiging), geloven, trouw

Jij hebt een overtuiging, een zekerheid van ‘iets’. Jij bent ervan overtuigd dat het de waarheid is en blijft standvastig.

Niets en niemand kan jou ervan doen afwijken. Er is geen enkele twijfel en dus blijf jij erin staan. Jij gelooft in God de Vader, Jezus de Zoon en de Heilige Geest.

Wat is het begin van geloof?

Jij begint in ‘iets’ te geloven, wanneer jij ervan overtuigd bent dat ‘iets’ de waarheid is. Jij hebt iets gehoord, gezien of gelezen en gelooft dat of niet. Wanneer jij ergens niet helemaal van overtuigd bent ga jij het onderzoeken en kan dan alsnog gaan geloven of niet.

Ieder mens heeft een keuze wat hij of zij gelooft; ieder mens heeft een vrije wil ontvangen om daarmee keuzes te maken.

overwinnend geloofDe mens, die leeft naar het vlees, wil continue zichtbaar bewijs hebben dat iets echt is. De natuurlijke mens wil vaak een teken ontvangen, maar wanneer hij of zij een teken ontvangt twijfelt hij of zij nog steeds (lees ook ‘eerst zien dan geloven).

Diegenen, die naar het vlees leven, geloven met hun zintuigen, gevoelens, emoties en hun intellect.

Zij geloven wat de wereld zegt en vinden God en de Bijbel maar een dwaasheid. Als de wetenschap iets zegt, dan is dat ook volgens hen zo, want het is zogenaamd bewezen.

Zij geloven de mens boven het Woord. Zij zoeken in de wereld naar wijsheid en als zij problemen in hun leven of ziekten in hun lichaam ervaren zullen zij ook voorzieningen en hulp zoeken in de wereld. Alles wat er zich in de zichtbare wereld afspeelt is voor hen de realiteit.

Maar de mens, die naar de Geest leeft, leeft vanuit het Woord van God en gelooft elk woord van God. Niets is voor de geestelijke mens een dwaasheid, maar de waarheid.

Door het lezen en bestuderen van het Woord leert de mens via Jezus; het Woord God kennen. En omdat de mens Hem leert kennen, kan hij Hem ook vertrouwen. Door het vertrouwen in God kan de mens geloven in Zijn Woord en dat wat Hij zegt de waarheid is.

Als de mens gelooft in het Woord van God, dan zal de mens niet wandelen in aanschouwen en geleid worden door zijn zintuigen, maar de mens zal wandelen naar het Woord en de woorden van God toepassen in zijn leven. Hierdoor zal hij het niet zijnde tot aanzijn roepen. De natuur van God leeft in de mens, die naar de Geest wandelt in geloof.

Geloof in Jezus Christus is de eerste stap

De eerste stap, die jij hebt gezet in geloof is dat jij geloofde in Jezus Christus. Jij geloofde, dat Jezus de Zoon van God is en dat Jezus gekomen is in het vlees om door Zijn offer aan het kruis en door Zijn bloed, de mens te verzoenen met God. Jij geloofde in deze getuigenis en hebt Jezus aangenomen als jouw Redder en Heer.

De wedergeboorte en heiliging

Maar nu komt de tweede stap en dat is het afleggen en kruisigen van jouw vlees; jouw wil, emoties, gevoelens, denken, wijsheid, mening, zonde etc. Het afleggen en kruisigen van jouw vlees in Jezus Christus doe jij symbolisch door de waterdoop.

De waterdoop staat voor de dood van jouw vlees, waarin de zondige natuur regeert,, en de opstanding van jouw geest in Christus en door de doop met de Heilige Geest ontvang jij de Heilige Geest, Die vanaf dat moment in jou woont (Lees ook: Wat is de betekenis van de waterdoop?).

Het pijnlijke proces dat sterven heetIn de geestelijke wereld is de oude mens gestorven en de nieuwe mens opgestaan.

Jij bent bevrijd van de wet van de zonde en de dood, omdat jouw vlees is gestorven in Christus.

Nu dat jij de nieuwe mens bent geworden, zul jij gaan wandelen in de geest in de wet van gerechtigheid en leven oftewel de wet van de Geest.

Gods Heilige Geest woont nu in jou, daarmee woont Zijn natuur in jou.

Door deze wedergeboorte in de geest zul jij gaan wandelen naar de Geest en het Woord. Het Woord is het hoogste gezag en het kompas voor jouw leven.

Het Woord openbaart de waarheid en brengt alle leugens van de wereld (de duisternis) aan het licht.

Nu gaat het erom, dat jij al de leugens van de wereld, die als bolwerken zijn in jouw denken, gaat neerhalen met de waarheid van Gods Woord. Dit kan alleen als jij werkelijk in Zijn Woord gelooft.

Zoals u dan Christus Jezus, de Heere, hebt aangenomen, wandel in Hem, geworteld en opgebouwd in Hem, en bevestigd in het geloof, zoals u onderwezen bent; wees daarin overvloedig, met dankzegging (Kolossenzen 2:6,7)

Hoe ontwikkel jij geloof?

Geloof komt door het horen en het horen door Gods Woord (Romeinen 10:17)

Geloof ontwikkel jij door het horen van Gods Woord en Zijn woorden toe te passen in jouw leven. Blijf jij jouw denken voeden met de woorden en dingen van de wereld en blijf jij geloven en doen wat de wereld zegt of ga jij jouw denken voeden met de woorden en dingen van God en geloof jij Gods Woord en ga jij doen wat het Woord zegt?

Door het lezen, bestuderen en uitvoeren van het Woord zul jij jouw geloof ontwikkelen en wandelen naar het Woord in geloof.geloof komt door het horen van Gods Woord

Bouw je op in je allerheiligst geloof, biddende in de Heilige Geest (Judas 1:20)

Bid daarnaast in de Heilige Geest, wat betekent dat jij in nieuwe tongen bidt.

De Heilige Geest weet wat jij nodig hebt en waar de obstakels zijn, de Heilige Geest doet voorbede voor jij en versterkt jouw geest (o.a. Romeinen 8:26)

Voordat jij tot geloof kwam, wist jij niet wat er in het Woord stond en wie Jezus is; wie God is. Maar nu heb jij de Heilige Geest ontvangen en woont Hij in jou en zul je het Woord van God, wat een geestelijk Boek is, lezen door de Heilige Geest en zal Hij jou onderwijzen.

Jij zult begrijpen wat er staat, ongeacht de vertaling, want jouw geest, die dood was, is tot leven gekomen.

De Heilige Geest is de sleutel om het Woord van God te begrijpen. De Heilige Geest is jouw Leraar. Hij zal jou leren door Gods Woord, Hij zal jou onderrichten, zodat jij de wil van God leert kennen en opgroeit tot geestelijke volwassenheid en zult gaan wandelen in geloof.

Jij zult gaan leven naar wat het Woord zegt, in plaats van wat jouw zintuigen, jouw omgeving  en de wereld jou vertellen.

Als jij het Woord gelooft en gehoorzaamt in jouw leven en dus een doener wordt van het Woord, dan zul jij in Hem blijven en wandelen in geloof.

Geloof zonder werken is dood

Geloof zonder werken is dood. Door het lezen van Gods Woord en door Zijn Woord toe te passen in jouw leven, zul jij gaan wandelen in Hem; wandelen in het Woord en vanuit Hem de werken doen.

Jij zult op Hem vertrouwen en Hem gehoorzamen en spreken, handelen en leven naar het Woord en de werken, die overeenkomstig Zijn wil zijn, doen. Zolang jij in Hem; het Woord blijft zul jij de vrucht geloof dragen.

Vurige pijlen weren door jouw geloof

Jij zult niet altijd hartelijk ontvangen worden door mensen. Vaak zul jij door jouw omgeving worden vervolgd.

De duivel zal alles proberen om jou weer terug naar het vlees te krijgen, zodat jij geleid zal worden door het vlees en gaat wandelen naar het vlees. Hij doet dit o.a. door jou aan te klagen in jouw denken, door gedachtes op te werpen in jouw denken, die tegen het Woord ingaan. Aangezien de duivel wil dat jij gaat twijfelen aan Gods Woord en ongehoorzaam aan Hem wordt.

De duivel werkt niet alleen in jouw denken, maar hij werkt ook door mensen om tot zijn doel te komen.

Alleen door het geloof in het Woord zul jij in staat zijn om al die vurige pijlen, die op jou afkomen, te weren.

Neem bovenal het schild van het geloof op, waarmee u alle vurige pijlen van de boze zult kunnen uitblussen (Efeziërs 6:16)

Wat kan ervoor zorgen dat jouw geloof wordt vernietigd?

Het is belangrijk om waakzaam te blijven en te blijven standhouden in het geloof. Bewaak de geestelijke poorten van jouw leven en zorg dat er geen enkele twijfel zal binnenkomen. Want geloof wordt vernietigd door twijfel. Kijk maar naar Petrus, toen hij uit de boot stapte. Alles ging goed, totdat hij om zich heen begon te kijken naar de natuurlijke elementen en begon te twijfelen.

geloof als een mosterdzaadTwijfel kan van binnenuit komen, doordat jij jouw denken nog niet hebt vernieuwd met het Woord van God op een bepaald gebied(en). Dit kan ertoe leiden dat jouw menselijk natuurlijk denken het overneemt van de Geest en je naar het vlees gaat leven.

Maar twijfel kan ook van buiten af komen, door bijvoorbeeld verkeerde leringen.

Paulus waarschuwde meerdere malen voor dwaalleraars, die de gelovigen op andere wegen voerden. Door deze dwaalleraars kwamen de gelovigen op dwaalwegen terecht en bleven niet meer standvastig wandelen in geloof in Christus Jezus.

Zoals u dan Christus Jezus, de Heere, hebt aangenomen, wandel in Hem, geworteld en opgebouwd in Hem, en bevestigd in het geloof, zoals u onderwezen bent; wees daarin overvloedig, met dankzegging. Pas op dat niemand u als buit meesleept door de filosofie en inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus (Kolossenzen 2:6-9).

Houd jouw ogen gericht op Jezus

Zolang je in het Woord blijft wandelen en jouw ogen gericht houdt op Jezus, dan zul je niet wankelen en zul je standvastig blijven staan in het geloof. Maar zodra je het Woord niet meer als de waarheid beschouwt en je laat beïnvloeden door wereldse wijsheid en leringen van mensen (filosofieën, wetenschap e.d.) dan zul je niet kunnen wandelen in geloof.

De vrucht geloof is een vrucht van jouw geest, die je zult dragen als je naar de Geest wandelt en leeft naar het Woord.

Je zult niet meer leven naar wat jouw zintuigen jou vertellen, want de oude schepping wordt geleid door zijn zintuigen, naar wat hij waarneemt, ziet, hoort, voelt etc. Maar de nieuwe schepping, die heilig en rechtvaardig gemaakt is in Jezus Christus, wandelt in geloof naar het Woord en zal hierdoor ook leven.

Blijf standhouden!

Als jij wandelt in geloof, zul jij weerstand en vervolging vanuit jouw omgeving ervaren. Jij zult aangevallen worden door mensen, omwille van de Heilige Geest die in jouw woont en jouw gehoorzaamheid aan het Woord; jouw standvastigheid op de Bijbel. Want het gaat er niet meer om wat jij vindt, maar wat de Bijbel vindt.

Omdat je trouw blijft aan het Woord en Gods wil vertegenwoordigt, zul jij weerstand van de wereld ervaren. Maar het is belangrijk om stand te houden en te blijven staan op het Woord van God. Strijd ervoor en laat het je niet ontroven.

Geloof is geen passiviteit maar een activiteit. Door jouw leven en jouw handelingen laat jij zien of jij werkelijk in Jezus; het Woord en in Gods Koninkrijk gelooft of niet en of jij de vrucht geloof draagt.

Er is nog zoveel meer te schrijven over de vrucht geloof en zal ook zeker over het geloof blijven schrijven. Want het hele evangelie valt of staat met het geloof in Jezus; het Woord en het dragen van de vrucht geloof. Maar ik wil het voor nu hierbij laten en afsluiten met de volgende vraag:

Wanneer het jouw tijd is om naar Huis te gaan, kun jij dan, net als Paulus, het volgende zeggen:

Ik heb de goede strijd gestreden. Ik heb de loop tot een einde gebracht. Ik heb het geloof behouden (2 Timotheüs 4:7)

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!