De vrucht blijdschap

De vrucht blijdschap is een vrucht van de Geest. Daarom zou de vrucht blijdschap aanwezig moeten zijn in het leven van elke wedergeboren gelovige. Helaas zijn er veel Christenen, die geen blijdschap ervaren in hun leven. Waarom ervaren zij geen blijdschap in hun leven? Wat zegt de Bijbel over de vrucht blijdschap? Wat betekent de vrucht blijdschap?

Het koninkrijk van God bestaat in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap door de Heilige Geest

Want het Koninkrijk Gods bestaat niet in eten en drinken, maar in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap, door de Heilige Geest (Romeinen 14:17)

Vanaf het moment, dat jij wedergeboren bent in Christus, ben jij een nieuwe schepping geworden. Jij behoort niet meer tot de generatie van de gevallen mens, die vleselijk is en dus geleid wordt door zijn vlees en het koninkrijk der duisternis (de wereld) toebehoort. Jij bent niet meer de oude mens, die een negatieve mindset heeft en niet blij en vreugdevol is en altijd afhankelijk is van de omstandigheden en situaties.

Maar jij bent overgeplaatst vanuit het koninkrijk der duisternis naar het Koninkrijk van God. Jij wordt niet langer meer geleid door jij zintuigen, gevoelens, emoties, omstandigheden en situaties, etc. maar jij wordt geleid door het Woord van God en de Heilige Geest.

De wedergeboorte en overplaatsing van koninkrijk zou al aanleiding moeten zijn voor blijdschap. Aangezien het Woord zegt, dat het Koninkrijk van God bestaat uit rechtvaardigheid, vrede en blijdschap, door de Heilige Geest.

Dit betekent, dat zodra jij door de wedergeboorte een zoon van God bent geworden en behoort tot het Koninkrijk van God, dat jij vanuit het Koninkrijk van God zal leven en zal wandelen in rechtvaardigheid en vrede zal hebben en blijdschap zal ervaren in jouw leven.

Wat betekent het woord blijdschap?

Het woord blijdschap is vertaald van het Griekse woord ‘chara’ (G5463), dat betekent: opgewektheid, dat wil zeggen kalme verrukking: – blijdschap, x zeer (x overtreffend) vreugde (vol, volle, volheid)

Volgens de woordenboeken betekent het woord blijdschap het volgende:

  • Gevoel van vreugde, voldoening (van Dale)
  • Vreugde of blijdschap is een positieve emotie bij mensen of dieren, een tevredenheid met de omstandigheden of omgeving. Wie blij of gelukkig is, ondervindt geen gebrek of stress, heeft positieve gevoelens over de omgeving of zichzelf en heeft dan ook geen grote behoefte om de omstandigheden te wijzigen (Wikipedia)

Wanneer jij dus tevreden bent met de omstandigheden en omgeving, dus wanneer jij eigenlijk voldaan bent, dan ben jij blij en vreugdevol. Althans, dat zeggen de woordenboeken.

De Wikipedia gaat zelfs een stapje verder en zegt, dat wanneer jij blij en gelukkig bent, jij geen gebrek of stress ondervindt en dat jij positieve gevoelens over de omgeving of jezelf hebt en jij geen behoefte hebt om de omstandigheden te wijzigen.

Wanneer jij dus ontevreden bent en/of stress ervaart (of zoveel stress hebt ervaren dat heeft geleid tot een burn-out), negatief denkt en praat over jezelf of over jouw omgeving of wanneer jij vindt dat jij gebrek hebt, dan heb jij dus geen blijdschap en geen vreugde. Een conclusie is dan, dat de vrucht blijdschap, vreugde, niet in jouw leven aanwezig is. De vrucht blijdschap, is een vrucht die blijvend is en niet komt en gaat.

De vrucht blijdschap

Als wij over de vrucht blijdschap spreken, dan wordt daar niet mee bedoeld dat jij altijd vrolijk kijkt en lacht in het bijzijn van anderen, of de lolbroek uithangen, grappig proberen te zijn, uitbundig zingen, juichen, lachen, etc.

Met de vrucht blijdschap wordt ook niet bedoeld een tijdelijke blijdschap. Bijvoorbeeld, dat jij op zondagochtend blij bent, naar de kerk of gemeente gaat, een half uur tot een uur liedjes gaat zingen om God te prijzen en je vrolijk voordoet bij de mensen en daarna weer naar huis gaat en de blijdschap als sneeuw voor de zon verdwijnt en je down voelt en je laat leiden door jouw negatieve gevoelens, omstandigheden en wereldse zaken.

Al deze vormen van blijdschap zijn slechts tijdelijke uitingen van een uiterlijke blijdschap en de vrucht blijdschap is geen tijdelijke uiterlijke blijdschap.

Wat is een diepgewortelde blijdschap?

De blijdschap van de Heeren, is uw sterkte (Nehemia 8:11)

De Bijbel spreekt niet van een tijdelijke blijdschap maar van een diepgewortelde blijdschap; een tevredenheid, die niemand van jou kan afpakken, omdat de vrucht blijdschap diep van binnen in jouw hart zit.

De vrucht blijdschap is geboren uit de Geest en daarom is de vrucht blijdschap een voortdurende blijdschap. Niets en niemand kan deze blijdschap van jou roven.

Het maakt niet uit wat de omstandigheden zijn, wat de mensen van jou denken of zeggen. De vrucht blijdschap komt niet en gaat weer weg. En is niet afhankelijk van omstandigheden, situaties en mensen, maar de vrucht blijdschap is een kracht Gods en is voor altijd in jou.

Een blijdschap vanuit de Heilige Geest

De vrucht blijdschap, is een blijdschap, die niet van buiten naar binnen is gekomen en dus niet afhankelijk is van de omgeving, situaties en/of omstandigheden. Maar de vrucht blijdschap is een blijdschap, die van binnenuit komt. De Heilige Geest geeft die blijdschap in jouw hart.

Het is een vreugde, die boven de tijdelijke wereldse vreugde gaat. Het is een vreugde, die jij door de inwoning van de Heilige Geest hebt ontvangen. Niets en Niemand kan die blijdschap, die jij van God hebt ontvangen en vanuit de Geest is ontstaan, afpakken.

Niets en niemand kan jouw blijdschap roven

Ook gij hebt dan nu wel droefheid, maar Ik zal u wederzien en uw hart zal zich verblijden en niemand ontneemt u uw blijdschap (Johannes 16:22)

Waarom kan niets en niemand die blijdschap van jou roven? Omdat jij het mooiste hebt ontvangen wat er is: redding, een verzoening met God, een relatie met Jezus Christus en de Vader door de inwoning van de Heilige Geest en het eeuwige leven.

Jij bent compleet gemaakt in -en door Hem. Zijn Koninkrijk is tot jou gekomen.

Jij bent door de wedergeboorte een ‘nieuwe’ schepping geworden en hebt Gods natuur ontvangen, nu dat de Heilige Geest in jou woont. Jij behoort tot het Koninkrijk van God, dat o.a. bestaat uit blijdschap.

Jij bent compleet gemaakt in Hem

De tijden van ontevredenheid, neerslachtigheid, negatieve en depressieve gevoelens en gebrek zijn voorbij. Want jij bent compleet gemaakt in Hem. Jij bent een zoon van God geworden en de Vader zal voor jou zorgen.

Je hebt jouw zintuiglijke (vleselijke) natuur, die altijd afhankelijk was van omstandigheden, afgelegd. Jij hebt nu Gods natuur ontvangen en wandelt naar de Geest in plaats van het vlees. Jij laat je niet meer leiden door het vlees, maar door het Woord en de Geest.

Mensen, die zonder Jezus leven worden heen en weer geslingerd door omstandigheden

Wanneer mensen zonder Jezus leven, worden zij heen en weer geslingerd door de situaties, zorgen en omstandigheden. Hun gevoelens en emoties zijn als woelende baren. Het ene moment zijn zij super blij en het andere moment chagrijnig dan weer blij, dan weer verdrietig, dan weer opstandig, dan weer up, dan weer down, dan weer dit en dan weer dat. En dit gaat hun hele leven lang door, aangezien hun gevoelens en emoties worden geleid door de impulsen om hen heen (omstandigheden).

Zij weten nooit hoe zij de volgende dag zullen opstaan en zich zullen voelen en gedragen, aangezien hun gevoelens en emoties regeren in hun leven en zij zich gedragen zoals zij zich voelen.

Jezus Christus geeft vrede en blijdschap

Maar zodra Jezus Christus in iemands leven komt zal dit veranderen en zal er een onverklaarbare vrede en blijdschap in het hart komen. Een blijdschap, die niet afhankelijk is van situaties en omstandigheden, maar die alleen door Jezus Christus kan komen.

Misschien denk jij ”ja, jij hebt makkelijk praten, maar jij weet niet waar ik doorheen ga”. Laat ik jou vertellen, dat elke wedergeboren Christen te maken heeft met verzoekingen, tegenslagen, moeilijkheden, etc. Er is niemand uitgezonderd!. Elke Christen moet zijn kruis op zich nemen en zijn vlees kruisigen en Jezus volgen (Lees ook: ‘Het volgen van Jezus kost je alles‘).

blijdschap van de Heere is uw sterkteZolang de duivel nog niet voor eeuwig in de hel geworpen is, heeft hij nog de mogelijkheid om jou voor zich te winnen en jouw leven te vernietigen.

De duivel zal alles in werking stellen om dit voor elkaar te krijgen en jou met hem mee te nemen naar de hel.

Dit betekent, dat er verzoekingen in jouw leven zullen zijn. Het kan zelfs betekenen, dat jij door de mensen in jouw naaste omgeving en zelfs door jouw eigen familie, vervolgd kan worden.

Wanneer jij helemaal geen verzoekingen ervaart, dan moet jij je ernstig afvragen of jij wel het juiste pad bewandelt. En of jij naar het vlees wandelt of naar de Geest?

Wij hebben dus allemaal met verzoekingen te maken. Maar nu gaat het erom, hoe jij met de verzoekingen omgaat.

Ga jij bij de pakken neerzitten, jezelf beklagen en zielig zijn? Laat jij je overrulen door de verzoekingen en laat jij het vlees regeren? Of wandel jij in het geloof naar de Geest en blijf jij op Gods Woord staan en blijf jij in de blijdschap leven, zodat de verzoekingen jou niet van jouw apropos zullen brengen?

De Bijbel zegt, dat jij juist verheugd moet zijn, wanneer jij verzocht wordt. Omdat de beproefdheid van jouw geloof volharding uitwerkt (Jakobus 1:2,3 en 1 Petrus 1:6,7).

Hoe produceer jij de vrucht blijdschap?

Jezus zegt; Indien gij Mijn geboden bewaart, zult gij in Mijn liefde blijven, gelijk Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb en blijf in Zijn liefde. Dit heb Ik tot u gesproken, opdat Mijn blijdschap in u zij en uw blijdschap vervuld worde (Johannes 15:10)

twee grote geboden, Wanneer gij mij liefhebt zult gij mijn geboden bewarenHier heb jij het antwoord, namelijk: als jij de geboden van Jezus bewaart, dan zul jij in Zijn liefde blijven. Jij zal Zijn wil op aarde doen, net zoals Jezus de geboden van God heeft bewaard en Zijn wil heeft uitgevoerd, toen Jezus op de aarde wandelde.

Zolang jij Zijn geboden bewaart en uitvoert, zul jij in Zijn liefde blijven en zal Zijn blijdschap in jou zijn.

Toen jij gedoopt werd met de Heilige Geest ontving jij Zijn blijdschap. Hij woont in jou en nu is het aan jou om jouw denken te vernieuwen met Gods Woord, zodat Zijn Geest zal heersen in jouw leven en niet tegengehouden zal worden door jouw wereldse ‘oude’ denken.

Jezus woont in jouw hart en Hij zit op de troon van jouw leven. Dat wil zeggen, dat niet meer jouw wil, maar Zijn wil zal geschieden.

Ik zal mij te allen tijde verblijden in de Heere!

Verblijdt u in de Heere te alle tijde! Wederom zal ik zeggen: Verblijdt u! (Filippenzen 4:4-5)

In de brief Filippenzen, die Paulus aan de heiligen in Filippi heeft geschreven, schreef hij meerdere malen over de blijdschap. Paulus spoorde de heiligen aan om zich te allen tijde te verblijden in de Heere. Paulus herhaalde dit zelfs!

De profeet Habakuk verwoorde de blijdschap zo mooi en daar wil ik tevens ook mee afsluiten, Habakuk zei:

Al zou de vijgeboom niet bloeien,
En er geen opbrengst aan de wijnstokken zijn,
De vrucht van de olijfboom teleurstellen;
Al zouden de akkers geen spijs opleveren,
De schapen uit de kooi verdreven zijn
En er geen runderen in de stallingen zijn,
Nochtans zal ik juichen in de Here,
Jubelen in de God van mijn heil
(Habakuk 3:17,18)

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!