De voortdurende heiliging

De voortdurende heiliging behoort tot de dagelijkse wandel van elke wedergeboren Christen. Als jij bent wedergeboren in Christus, dan ben je een nieuwe schepping geworden en ben jij heilig en rechtvaardig gemaakt in Hem. Door de wedergeboorte heeft er een verandering van natuur plaatsgevonden en ben jij geen zondaar meer, die de natuur van de duivel heeft, maar ben jij een heilige geworden en bezit jij de natuur van God. Nu is het aan jou om vanuit jouw nieuwe natuur en positie in Christus in heiligheid te gaan wandelen en jezelf te reinigen van alle dode werken; de werken van het vlees.

Heiliging is de wil van God

Want dit is de wil van God: uw heiliging, dat u uzelf onthoudt van de ontucht, en dat ieder van u zijn lichaam weet te bezitten in heiliging en eerbaarheid, en niet in hartstochtelijke begeerte, zoals de heidenen, die God niet kennen (1 Thessalonicenzen 4:3-4)

Wij lezen dat heiliging de wil van God is. Dus wanneer je Hem werkelijk wilt dienen, dan behoort de heiliging en reiniging in jouw nieuwe leven, als zoon of dochter van God, thuis.

Wanneer je het Woord gaat bestuderen en jouw denken vernieuwt met het Woord dan zul je jouw denken reinigen van het oude denken.

Detoxen

Misschien heb je weleens van detoxen gehoord. Dit is tegenwoordig een hype en is bedoeld om het lichaam te ontgiften oftewel het lichaam te reinigen van opgebouwde gifstoffen. Eigenlijk zou je als wedergeboren gelovigen ook je moeten detoxen van het oude leven.

Want dit wil God; uw heiliging, dat gij u onthoudt van de hoererij 1 Thessalonicenzen 4:3-5Wanneer je pas tot geloof bent gekomen, dan is jouw denken en wandel nog als de wereld. Jouw denken, dat vol zit met de wereldse wijsheid staat haaks op de wil van God.

Nu komt het er op aan en kun je laten zien hoe groot jouw liefde voor Jezus is.

Wanneer jij van Hem houdt, dan weet je wat je moet doen. Het wordt tijd, om afscheid te nemen van jouw oude leven.

Ja, het wordt tijd om al die ‘giftige’ gewoontes, die geen leven maar de dood voortbrengen en al dat opgebouwde ‘gif’ wat in jouw denken zit, weg te doen.

Er staat geschreven, dat wij ons lichaam behoren te bezitten in heiliging en eerbaarheid. En niet in hartstochtelijke begeerte (hoererij), zoals de heidenen; de goddelozen, die God niet kennen. Hoe doe je dit?

Denken vernieuwen met Gods Woord

Door jouw denken te vernieuwen met Gods Woord en daarin te wandelen. Het is belangrijk om continue in het Woord te zijn, zodat jouw denken in lijn komt te staan met het denken van het Woord; Jezus, God en Zijn Heilige Geest.

Geef niet toe aan de wil en gevoelens van het vlees. Maar luister en doe wat het Woord zegt en niet wat jouw gevoelens zeggen, of wat jouw lichaam wil. Ga eens tegen die gevoelens van je lichaam in, durf ze te overmeesteren door tegen ze in te spreken met Gods Woord (Lees ook: ‘Heers over jouw gedachten, voordat zij gaan heersen over jou‘).

‘Junkfood’ van de wereld

Wanneer je jouw denken vult met de ‘junkfood’ van de wereld, zal jouw denken nooit in lijn met Gods denken komen te staan. Je zal blijven denken als de oude mens, die net als de wereld wandelt.

Je zal blijven wandelen naar het vlees en zeggen, dat Zijn gedachten verre van jouw gedachten zijn. Hierdoor blijf jij jezelf als zondaar zien. En omdat jij jezelf als zondaar blijft zien, zal je ook in zonden blijven wandelen. Je zal de zonde goedpraten door de genade van God te misbruiken.

In heiligheid wandelen betekent dat je wandelt in de wil van God en dat je Zijn geboden onderhoudt. Zodra je buiten Zijn wil gaat leven en dus jouw eigen wil zal blijven doen, zal je niet in heiligheid kunnen wandelen.

Één van Geest met Hem

Maar wanneer jij jouw vlees niet meer voedt met de wereldse junkfood. Maar jouw geest voedt met Gods Woord, zodat jouw denken vernieuwd wordt, dan zal je één van Geest met Hem worden.

Je zal gaan denken zoals Hij denkt, want Zijn Geest woont in jou. Het enige wat Zijn Geest tegenhoudt, is jouw wereldse (zielse) denken.

Maar wanneer jij gaat denken zoals het Woord denkt. Dan zal je zeggen, dat Zijn wegen, jouw wegen zijn en Zijn denken, jouw denken is geworden.

Natuurlijk blijft Hij God! Maar jij bent Zijn kind en Hij heeft aan Zijn kinderen een erfenis gegeven. Namelijk de mogelijkheid om Zijn zonen en dochters te worden in Jezus Christus en door Zijn Heilige Geest en als Zijn zonen en dochters te wandelen.

De enige manier, om erachter te komen, wat dit nieuwe leven als zoon of dochter van God inhoudt, is via het Woord. Door het Woord te gaan onderzoeken zul je de waarheid vinden. En door te geloven in de waarheid van God en daarin te wandelen, zul je wandelen naar het Woord en de Geest.

Door de vernieuwing van jouw denken door het Woord en te blijven wandelen in het Woord (in geloof), reinig je jezelf en zul je in heiligheid wandelen.

Laat je leiden door het Woord, in plaats dat jij je laat leiden door jouw vlees; hartstochtelijke begeerten, emoties, gevoelens, denken etc.. Blijf geen slaaf van de duivel, maar wordt een slaaf van Jezus Christus.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!