Voor wie is de Bijbel bedoeld?

Waarom twijfelen zoveel mensen aan de authenticiteit van de Bijbel; het Woord van God? Waarom zeggen zoveel mensen dat de Bijbel zichzelf tegenspreekt? Waarom vinden vele mensen de Bijbel moeilijk te begrijpen of saai? Waarom passen zo weinig Christenen de Bijbel toe in hun leven terwijl zij zeggen dat zij in God en in Zijn Woord geloven? Waarom zijn er zoveel verschillen en discussies gaande onder de Christenen, terwijl Christenen volgens het Woord, in de Geest één lichaam zouden moeten vormen? Voor wie is de Bijbel bedoeld?

Niet elke software past op elke computer

Wanneer je een computerprogramma voor windows koopt en deze gaat installeren op een computer, die op OS X draait, dan zul je al snel merken dat dit niet werkt. Je zult niet in staat zijn om dit computerprogramma te installeren, laat staan te activeren. Kortom, het is onbruikbaar. Tenzij jij eerst een hulpprogramma installeert en daarna deze software op jouw computer installeert, dan zal het wel goed gaan en zul je dit programma kunnen gebruiken.

De Bijbel is een geestelijk Boek

Zo is het ook met Christenen. Zolang Christenen de oude mens blijven, die leven naar het vlees (geregeerd door de zintuigen, emoties, gedachtes, gevoelens etc), zijn zij niet in staat om de Bijbel te begrijpen, nog toe te passen in hun leven. Zij zullen als de oude mens niet in staat om te wandelen naar wat het Woord zegt, want het vlees gaat niet samen met de Geest.

de bijbel is een geestelijk boekHet Woord van God is Geest en is alleen te begrijpen door de geest van de mens en niet door het vlees.

De Bijbel is een geestelijke handleiding voor de wedergeboren mens. Daarom is de Bijbel het enige Boek op deze wereld, waarmee jij jouw geest kan voeden.

Er zijn veel christelijke boeken, die jou misschien op weg kunnen helpen en waar jij misschien veel aan hebt, maar het zal alleen jouw ziel voeden en niet jouw geest.

De Bijbel is het enige Boek dat vanuit de Geest is getransformeerd naar het vlees en tastbaar is en waarmee jij jouw geest kan voeden.

Zolang een Christen naar het vlees blijft leven, zal deze ook veel strijd hebben om de Bijbel te lezen, laat staan te bestuderen. Hij/zij zal al snel moe en slaperig worden, de Bijbel saai vinden, of afgeleid worden door zijn/haar gedachten.

Daarnaast zal de Christen, die naar het vlees leeft, de meeste verhalen in het Oude Testament en misschien de 4 evangeliën tot op zekere hoogte begrijpen, maar de profeten, de brieven van de apostelen en het boek Openbaring zullen vaag en onbegrijpbaar blijven. De mens, die naar het vlees leeft, zal daarom ook constateren dat de Bijbel zichzelf tegenspreekt, omdat hij/zij niet in staat is om de Bijbel geestelijk te verstaan.

De Bijbel is niet saai

Maar de Bijbel is alles behalve saai! Het is alleen niet bedoeld voor de oude mens, die naar het vlees wandelt en waarvan het denken nog in duisternis is gelegen, maar voor de nieuwe mens, die geboren is uit water en Geest.

Alleen door de Heilige Geest is het Woord te begrijpen. Dit komt omdat de Bijbel; het Woord van God een geestelijk boek is; geïnspireerd door de Heilige Geest; Hij is de Auteur en niet de mens.

Wanneer iemand God liefheeft boven alles, zal er een verlangen zijn om samen te zijn; om het Woord te lezen en te bestuderen. Want door het Woord spreekt God heel duidelijk tot de mens. Het gaat er alleen om: wie wil er naar Hem luisteren?

Het Koninkrijk van God is een geestelijk Koninkrijk

Het vlees zal altijd rebelleren tegen God en zal altijd in strijd zijn met de Geest. God heeft door Zijn Heilige Geest Zijn wet opgeschreven in het hart van de nieuwe mens, die Zijn Heilige Geest heeft ontvangen. De nieuwe mens, die naar de Geest wandelt zullen daarom ook wandelen in Zijn wet; in Zijn geboden omdat zij Hem willen behagen.

Gij zult, de gezindheid van het vlees is vijandschap tegen GodDe oude mens, die naar het vlees wandelt heeft ook een vleselijk denken en kan zich niet onderwerpen aan de wet van God en de Geest. Maar zal zichzelf willen behagen.

Daarom dat de gezindheid van het vlees vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich niet aan de wet Gods; trouwens, het kan dat ook niet: zij, die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen (Romeinen 8:7-8)

God is Geest, Zijn Koninkrijk is Geest. Zolang wij nog de oude mens blijven, die leven naar het vlees, kunnen wij de dingen van het Koninkrijk van God niet begrijpen, nog toepassen in ons leven, want zij zullen niet werken. Eerst moet het oude sterven, voordat het nieuwe kan komen.

Doch een ongeneselijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan omdat het, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is (1 Korintiërs 2:14)

De oude mens behoort tot het ongelovig geslacht

De oude mens behoort tot het ongelovige geslacht en heeft continue bewijzen en tekens nodig in zijn/haar leven. De oude mens is niet in staat om te wandelen in geloof. Hij/zij kan zeggen dat hij/zij gelooft, maar zeggen en doen zijn twee totaal verschillende dingen. Wanneer iemand zegt dat hij /zij gelooft, zal deze zich ook houden aan de geboden van God en wandelen in Zijn wil.

de oude mens afleggen, Efeze 4:22Hoeveel ‘gelovigen’ wandelen vandaag de dag niet naar wat zij vinden, voelen en/of denken in plaats dat zij wandelen naar wat het Woord zegt.

Alleen wanneer een mens wedergeboren wordt; geboren uit water en uit de Heilige Geest, dan pas behoort men tot het Koninkrijk der Hemelen en is de persoon overgegaan van de dood (de wereld) naar het leven (het Koninkrijk van God).

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien (Johannes 3:3)

Wanneer een mens wedergeboren wordt en gaat wandelen naar de Geest, dan pas is hij/zij in staat om de Bijbel te begrijpen en het Woord toe te passen in het leven. Na de wedergeboorte kan een mens pas gaan wandelen in geloof en naar de Geest.

Zij zullen het Woord (de Bijbel) begrijpen, geloven en in de geboden van het Woord wandelen. Zij zullen in nieuwe tongen spreken en de tekenen en wonderen zullen hen volgen. Zij zullen zoeken naar de dingen die boven zijn en niet die op de aarde zijn. Zij zullen streven naar de gaven van de Heilige Geest en daarin wandelen.

Het Woord zal niet werken op de oude mens

Zolang je het Woord blijft toepassen op de mens, die nog niet wedergeboren is of op de mens, die naar het vlees blijft wandelen en dus de wereld toebehoort, zal het Woord niet ‘werken’. Wanneer er dan tekenen en wonderen gebeuren, zul jij je ernstig moeten afvragen, uit welke bron deze wonderen en tekenen gebeuren. Met andere woorden, wie zit er achter deze tekenen en wonderen?

De duivel kan ook wonderen doen, want ook de duivel heeft God, de Vader, aanschouwd en voor Hem en met Hem geleefd, ja, ook hij geloof in Hem en kent Hem. De duivel is een nabootser van God en dat zullen wij ook terugzien in de wonderen en tekenen.

Kijk maar naar waarzeggers, heksen, magiërs, fakirs, illusionisten, goochelaars etc. die kunnen ook de toekomst voorspellen, genezen, onzichtbaar maken, zweven en allerlei andere tekenen en wonderen doen. Mensen staan versteld van wat zij zien. Maar deze mensen doen deze wonderen en tekenen niet vanuit Jezus, het Licht; het Leven, maar vanuit de duivel, de duisternis; de dood.

Wanneer iemand in de gemeente profeteert en grote wonderen en tekenen doet, maar leeft zoals de wereld en dezelfde vrucht draagt als de wereld, dan zou jij je dus moeten afvragen vanuit welke bron deze persoon deze tekenen en wonderen doet. Want alleen wanneer een mens wedergeboren is, zal men vanuit het Koninkrijk der Hemelen opereren, in de autoriteit van Jezus Christus en de vrucht van de Geest dragen.

De Bijbel is een handleiding voor de wedergeboren Christen

De Bijbel; Gods Woord, is een handboek voor de wedergeboren Christen. Een wedergeboren Christen kan niet zonder de Bijbel en zou nooit zonder het Woord willen leven. Want hoe kan hij/zij groeien zonder het hemelse Brood? Het Woord is het geestelijk voedsel voor de Geest. Zonder het Woord zal de gelovige nooit tot de volle wasdom opgroeien en nooit worden als Jezus.

De Bijbel is een handleiding voor de wedergeboren mensKijk maar, wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe camera, of een magnetron koopt en er een dikke handleiding bij krijgt. Er zijn maar weinig mensen, die eerst de handleiding gaan lezen. De meeste mensen pakken meteen de camera of magnetron uit de verpakking en gaan meteen aan de slag, zonder eerst de handleiding rustig door te lezen. Zij zullen al snel tegen problemen aanlopen en tot de conclusie komen, dat zij toch de handleiding nodig hebben om deze problemen op te lossen. Maar de mensen, die eerst de handleiding gaan lezen en bij het lezen de functies meteen op de camera, of magnetron, uitproberen, deze mensen zullen het meest plezier hebben en de meeste potentie uit het apparaat halen.

Zo is het ook met Christenen, die wedergeboren zijn in de geest. Zolang deze niet de handleiding (de Bijbel) voor de nieuwe mens bestudeert, zal deze nooit ten volle worden, zoals God de nieuwe mens heeft bedoeld. De meeste zullen altijd baby’s blijven, wandelend naar het vlees; zich laten leiden door hun zintuigen, gevoelens, emoties, denken etc. en nooit opgroeien en wandelen als zoon van God.

Een dode letter of een levende letter?

Voor vele gelovigen zal het geschreven woord een geschreven woord blijven; een dode letter, in plaats dat het woord tot leven gaat komen in hun leven.

Wanneer je de Bijbel tot jou neemt en leest in de Heilige Geest, dan pas zul jij in staat zijn om de Bijbel te begrijpen. Elk woord dat jij tot je neemt, zal een geestelijk zaadje zijn, die in jouw; de geestelijke nieuwe mens wordt gezaaid. Zolang je de woorden ‘beschermt’ en toepast in jouw leven, zullen deze woorden leven voortbrengen en zul je de vrucht van de Geest gaan dragen. Maar je moet er wel voor zorgen dat de zaadjes niet verstrikt worden door het onkruid; de wereld; de zorgen van de wereld en andere wereldse zaken.

Blijf trouw aan het Woord. Neem de Bijbel en neem de woorden van God tot je, laat de woorden tot leven komen in jouw leven, zodat jij de juiste vrucht zal dragen.

“Wees het zout der aarde”

You Might Also Like

    error: Content is protected !!