Het volgen van Jezus kost je alles

Hoe meer dingen jij opgeeft in jouw leven omwille van Jezus Christus en hoe meer jij afsterft aan jezelf en leeft naar wat het Woord; Jezus, zegt, des te meer vervolgd jij zal worden door de wereld en de mensen in jouw omgeving. Het volgen van Jezus heeft een prijs. Helaas zijn er niet veel Christenen, die bereid zijn om deze prijs te betalen. Want het volgen van Jezus kost je namelijk alles! Het betekent het opgeven van jezelf; jouw eigen wil, mening, gevoelens, wensen, dromen, lusten en begeerten. Daarnaast zal het volgen van Jezus consequenties hebben, met betrekking tot jouw relaties met collega’s, kennissen, vrienden, familieleden en soms zelfs mede gelovigen. Want als jij anders gaat leven dan de wereld en jij dingen nalaat, waar de wereld géén kwaad in ziet en wanneer jij doet wat de Bijbel; het Woord van God jou opdraagt om te doen, dan zul je vervolgd worden. Het kan zelfs betekenen dat jij relaties met collega’s, kennissen, vrienden en familieleden zal moeten opgeven en hen zal verliezen, omwille van het Woord. Niet iedereen is bereid om mensen kwijt te raken omwille van Jezus Christus en daardoor wordt er water bij de wijn gedaan. De Bijbel wordt aangepast en compromissen worden gesloten met de zonde en de wereld.

De prijs voor het volgen van Jezus

En gij zult door allen gehaat worden om Mijns Naams wil; maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden (Mattheüs 10:22)

Maar Jezus zegt, dat Hij dwars door families heen zal gaan en dat jij gehaat zal worden omwille van Hem (Mattheüs 10:16-42). Jezus voorspelde dit en maakte de prijs bekend. Jezus maakte bekend, wat het voor de mens zou betekenen om Jezus te volgen en te wandelen als de nieuwe mens; als zoon van God.

Vernieuwing van je denken

Vaak beginnen Christenen te twijfelen, wanneer zij vervolgd worden door hun omgeving. Zij beginnen zich af te vragen of zij misschien toch niet te overdreven zijn of misschien te wettisch worden.

Maar discipline en stelling nemen voor Jezus Christus; het Woord en niet meegaan met het wereldsysteem, heeft niets te maken met wettisisme of ouderwets zijn, maar het heeft alles te maken met jouw liefde voor Jezus Christus.

Ja, de wereld wil jou doen geloven dat jij wettisch of ouderwets bent, maar dit is een grote leugen van de duivel.

Jezus zei niet, dat Hij was gekomen om vrede te brengen, zoals de wereld vrede definieert. Maar Jezus zei, dat Hij was gekomen om tweedracht te brengen op deze aarde. Ja, zelfs tweedracht in families.

Meent niet, dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen maar het zwaard. Want Ik ben gekomen om tweedracht te brengen tussen een man en zijn vader en tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; en iemands huisgenoten zullen zijn vijanden zijn (Mattheüs 10:34-36)

Meent gij, dat Ik gekomen ben om vrede op aarde te brengen? Neen, zeg Ik u, veeleer verdeeldheid. Want van nu aan zullen vijf in één gezin verdeeld zijn, drie tegen twee en twee tegen drie. Zij zullen verdeeld zijn, vader tegen zoon en zoon tegen vader, moeder tegen dochter en dochter tegen moeder, schoonmoeder tegen schoondochter en schoondochter tegen schoonmoeder (Lucas 12:51-53)

Jezus was niet bang om mensen te verliezen

Jezus was niet bang om mensen te verliezen. Hij daagde Zijn discipelen zelfs uit om te vertrekken (Johannes 6:67). Jezus wist dat Zijn woorden hard waren en dat niet iedereen deze woorden kon aanhoren, laat staan aannemen én uitvoeren. Maar de waarheid was nodig om de leugens van de duisternis aan het licht te brengen. Ja, het was nodig om harde woorden te spreken. Jezus sloot geen compromissen met de wereld, omwille van het winnen van mensen. Hij liet zich door niemand verleiden en misleiden.

Jezus vreesde Zijn Vader; Hij hield van Hem en had een respect voor Hem en daarom bleef Hij alléén trouw en gehoorzaam aan Hem en voerde Zijn wil uit. Het kostte Jezus alles om de wil van Zijn Vader te volbrengen. Jezus deinsde nergens voor terug.

De houding van Jezus moet een voorbeeld voor de zonen Gods zijn

Deze houding van Jezus zou een voorbeeld voor de wedergeboren gelovigen moeten zijn. Alhoewel Jezus was geboren op deze aarde, behoorde Hij de wereld, het koninkrijk van de duivel, niet toe. Hij behoorde tot het Koninkrijk van God. Hij was een vertegenwoordiger van het Koninkrijk van God en bracht dit Koninkrijk tot de mens.

Als wedergeboren gelovige, ben jij een zoon van God geworden en een vertegenwoordiger van het Koninkrijk van God. Alhoewel jij op deze aarde leeft, behoor jij deze wereld niet meer toe. Jij zult niet leven naar wat de wereld zegt, maar naar wat het Woord zegt. De wereld zal jou een dwaas vinden, maar voor God zul jij een wijs zoon zijn. Tenminste, als jij Zijn woorden toepast in jouw leven en gehoorzaam aan Hem zal blijven.

Zal God zijn wil veranderen voor de lusten en begeerten van mensen

De wereld dwingt de gelovigen om compromissen te sluiten met de wereld en om zonden en ongerechtigheden te accepteren. Oftewel dingen te accepteren, die voor God en dus ook voor Zijn zonen, een gruwel zijn.

De overste van de wereld; de duivel, is werkzaam in de goddelozen. Hij is hun vader en zij zullen hem gehoorzamen. Hierdoor zullen de goddelozen datgene doen, wat tegen het Woord van God en tegen Zijn wil in gaat.

Maar het Woord zegt, dat vriendschap met de wereld vijandschap is tegen God. Wie een vriend van de wereld wil zijn, wordt metterdaad een vijand van God (Jakobus 4:4)

Het is aan jou wat jij hiermee doet. Laat jij je overhalen en verleiden door gevoelens en emoties, om datgene, wat voor God een gruwel is, toe te laten en te accepteren? Wandel jij in de valse liefde? Neem jij stelling voor de wereld of neem jij stelling voor Jezus Christus en blijf je staan op het Woord?

Wanneer jij voor het laatste kiest, weet dan, dat er weerstand vanuit jouw omgeving zal komen. Ja, er zal zelfs weerstand vanuit de kerk of gemeente komen. Jouw omgeving zal er alles aan doen, om jou van het Woord te laten afwijken, zodat jij op zelfverkozen wegen van de wereld zal gaan wandelen.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!