Vechten tegen een onzichtbare vijand

Stel je voor, dat een bokser geblinddoekt een boksring zou instappen en geblinddoekt zou moeten vechten. Het gevecht begint en de geblinddoekte bokser begint in het wilde weg om zich heen te slaan tegen zijn onzichtbare vijand. Zijn coach geeft hem waardevolle aanwijzingen. Maar aangezien de geblinddoekte bokser niet ziet wat zijn coach ziet, zijn deze waardevolle aanwijzingen nutteloos voor hem. De geblinddoekte bokser vecht defensief inplaats van offensief om zichzelf te beschermen. Hij denkt dat zijn tegenstander hem aanvalt, terwijl in werkelijkheid de tegenstander helemaal niets doet en alleen maar toekijkt hoe de bokser als een gek in het wilde weg om zich heen slaat. De tegenstander wacht net zolang, totdat de geblinddoekte bokser zo moe wordt en uitgeput raakt, dat hij niet veel meer hoeft te doen om hem ‘knock-out’ te slaan. En zo zijn er veel Christenen, die net als de geblinddoekte bokser vechten tegen een onzichtbare vijand.

De geblinddoekte Christenen

Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden (1 Petrus 5:8)

Deze geblinddoekte bokser vertegenwoordigt veel Christenen, die zelf nog in duisternis leven naar het vlees. Deze Christenen hebben wel gehoord van een tegenstander, de duivel, maar zij zien en onderscheiden hem, zijn legermacht en hun werken zelf niet en zijn als het ware geestelijk geblinddoekt.

duivel gaat rond als brullende leeuwZij vechten volgens geestelijke oorlogvoering technieken, methoden en strategieën, die zij hebben geleerd tijdens de samenkomsten, seminars en conferenties.

Zij passen deze technieken en methoden toe in hun leven en ‘vechten’ er op los met hun woorden.

In het begin zijn zij enthousiast en zijn zij vol goede moed. Maar na enkele dagen, beginnen zij moe te worden. Vooral als zij niets zien gebeuren.

Zij houden het enkele dagen vol, maar dan stoppen zij met vechten en geven het op. Aangezien zij niet datgene zien gebeuren waarop zij hadden gehoopt. Omdat zij geen verandering zien, raken zij gedemotiveerd en stoppen, want volgens hen werkt het niet.

Maar hoe kunnen vleselijke Christenen geestelijke technieken en methoden toepassen, als zij zelf geen inzicht hebben in de geestelijke wereld en geen onderscheid van geesten hebben? Hoe kunnen zij vechten tegen een vijand, die zij zelf niet zien en daarom een onzichtbare vijand voor hen is?

Veel Christenen vechten tegen een onzichtbare vijand

Helaas wandelen veel Christenen naar het vlees in plaats van naar de Geest. Zij leven naar wat zij met hun zintuigen waarnemen en laten zich leiden door hun emoties, gevoelens, gedachten, wil, lusten, begeerten etc.. Hierdoor blijven zij wandelen in de zichtbare natuurlijke wereld in plaats van de geestelijke wereld. Zij wandelen naar wat zij zien (in aanschouwen) en niet in geloof.

Zij weten van de onzichtbare geestelijke wereld, want zij hebben hierover van anderen gehoord tijdens preken, conferenties, seminars etc.. Maar zij zien zelf niet deze geestelijke wereld en daarom bewegen zij zich niet in deze geestelijke wereld (Lees ook: Is de geestelijke wereld fictie of realiteit?).

Bij veel Christenen ontbreekt het onderscheid van geesten

Veel Christenen hebben geen onderscheid van geesten en onderscheiden dus de geestelijke machten, krachten, overheden, heerschappijen etc. niet. Nee het is erger; zij omarmen vaak deze machten en hun werken. Door onwetendheid en een gebrek aan kennis, openen zij de deur en nodigen hen uit in hun leven. En zo vernietigen de duivel en zijn demonen, door de onwetendheid van de mens, vele levens.

Omdat veel Christenen niet opnieuw geboren worden, hun oude leven niet afleggen en niet leven naar de Geest, blijven zij wandelen naar het vlees en blijft de geestelijke wereld voor hen onzichtbaar.

Zij wandelen niet in het licht, maar in duisternis. Zij vechten tegen een onzichtbare vijand, die er op uit is om hen te verleiden, vernietigen en verslinden. En vaak slaagt de onzichtbare vijand hierin en volbrengt zijn missie.

De zonen van God behoren te leven als zonen van God

Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien (Johannes 3:3)

Wanneer je opnieuw geboren wordt uit water en Geest en een nieuwe schepping bent geworden, behoor je ook te leven als een nieuwe schepping. Je bent niet langer meer een zoon van de duivel. Maar jij bent een zoon van God en inwoner van het Koninkrijk van God geworden. Als zoon van God behoor jij het Koninkrijk van God te vertegenwoordigen en te brengen op deze aarde (Lees ook: De achtste dag, de dag van de nieuwe schepping).

Maar zolang je niet wedergeboren bent en blijft wandelen naar het vlees, blijf je een inwoner van het koninkrijk der duisternis en leef je dus in duisternis. Als je in duisternis leeft, betekent dit dat jouw ogen gesloten zijn.

Jij zult het Koninkrijk van God niet kunnen zien, laat staan binnengaan. En zolang je het Koninkrijk van God niet kunt zien en niet leeft in het Koninkrijk van God, kun je ook niet het Koninkrijk van God vertegenwoordigen, verkondigen en vestigen op aarde.

De Heilige Geest leid jou in de waarheid

Wanneer jij wederom geboren wordt en een nieuwe schepping wordt, sterft jouw vlees en staat jouw geest, die dood was door de zonde(val), op uit de dood, door de kracht van de Heilige Geest. Als jij bent gedoopt met de Heilige Geest, betekent dit dat de Heilige Geest in jou woont. De Heilige Geest is jouw Leraar in het Woord en zal jouw leiden in de waarheid.

Bijbel is ons kompasDe Heilige Geest zal het geschreven Woord tot leven brengen in jouw leven. Jij zal jouw denken vernieuwen met het Woord en toepassen in jouw leven, zodat jij een doener wordt van het Woord.

Hierdoor zul je opgroeien in het zoonschap Gods en de Heilige Geest zal door het Woord, het Koninkrijk van God en de geestelijke wereld aan jou openbaren.

Wanneer jij het Woord leest en bestudeert, zal jij Jezus en door Jezus de Vader leren kennen. Door het Woord zal jij de wil van Jezus en de wil van God leren verstaan.

Jij zal Hen leren kennen en gaan leven naar Hun wil en wandelen in Hun geboden. Jij zal niet langer meer leven naar de lusten en begeerten van het vlees en doen wat jij zelf wilt. Maar jij zal leven naar de Geest en doen wat Hij wil.

De Heilige Geest zal jou de geestelijke wereld achter de zichtbare wereld openbaren. Hij zal de onzichtbare vijand zichtbaar maken. Hij zal aan jou de duisternis, waarin vele mensen, inclusief gelovigen in wandelen en haar werken openbaren en aan het licht brengen.

Er zullen misschien momenten zijn, dat je zult schrikken van bepaalde dingen, die zo normaal en onschuldig lijken in de zichtbare wereld, maar in de geestelijke wereld helemaal niet zo normaal en onschuldig zijn, maar openingen zijn voor de duisternis en demonische manifestaties.

De ogen van jouw hart zullen verlicht worden met de waarheid

Hoe meer tijd jij in de Bijbel spendeert en doet wat het Woord jou opdraagt om te doen, hoe meer jij opgroeit in het zoonschap Gods. En hoe meer jij opgroeit in het zoonschap Gods en hoe meer je gecorrigeerd en gereinigd wordt van dode werken en geheiligd wordt door het Woord en de Heilige Geest, des te meer jouw ogen zullen opengaan voor de geestelijke wereld.

Heb de wereld niet liefDe wereld en de overste van de wereld; de duivel, die een tegenstander van God is, zal ook jouw tegenstander worden.

Dit komt niet omdat jij zo bijzonder of belangrijk bent, want jij hebt immers jouw eigen leven afgelegd. Maar dit komt, omdat Jezus Christus in jou woont (Lees ook: Waarom de wereld Christenen haat).

Omdat Christus in jou woont, ben je automatisch een vijand van de duivel geworden. Hij zal er alles aan doen om jou te verleiden en jou uiteindelijk te vernietigen.

Het is belangrijk om te weten dat jij door de wedergeboorte bent gezeten in Jezus Christus, aan de rechterhand van de Vader in de Hemelse Gewesten.

Zolang jij in Hem; het Woord blijft en het Woord verblijft in jou en jij een doener van het Woord bent en vast blijft staan in het geloof, ben jij onaantastbaar en zal de tegenstander(s) jou niet kunnen raken.

Maar zodra jij het Woord verlaat, al is het maar voor even, dan zul jij geraakt worden.

Jezus heeft het hoogste gezag in hemel en op aarde

Elke tegenstander van God en alle heerschappijen zijn onder de voeten van Jezus Christus gesteld. Jezus heeft het hoogste gezag in hemel en op aarde en elke naam moet buigen voor de Naam van Jezus. Wanneer jij bent gezeten in Hem, heers jij ook over hen. Het is jouw taak om in het gezag van Jezus Christus te wandelen en te heersen over hen (Lees ook: Geloof in de Naam van Jezus).

Echter moet jouw vijand wel zichtbaar voor jouw worden, want anders blijf jij hopeloos vechten tegen een onzichtbare vijand. De enige manier dat jouw onzichtbare vijand zichtbaar voor jou wordt is door het Woord. Jij moet bewust worden van zijn werken en zijn tactieken. Want anders weten wij beiden hoe dit gevecht oftewel deze geestelijke oorlogvoering zal aflopen.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!