Wat betekent vasten?

Vasten en gebed zou onderdeel moeten zijn in het leven van elke Christen. Echter zijn er niet veel Christenen, die regelmatig vasten of überhaupt vasten. Dit komt voornamelijk door verkeerde leringen over vasten. Wat zegt de Bijbel over vasten? Behoorde het vasten enkel tot het Oude Verbond of behoor je in het Nieuwe Verbond ook te vasten? Wat betekent vasten en wat is het doel van vasten in de levens van Christenen? En wat zei Jezus over vasten in de Bijbel? Wanneer en hoe moet je vasten volgens de Bijbel? Al deze vragen zullen in dit artikel over vasten behandeld worden.

Wat zei Jezus over vasten?

Toen kwamen de discipelen van Johannes tot Hem en vroegen: Waarom vasten wij en de Farizeeën wel, maar u discipelen niet? Jezus zeide tot hen: “Kunnen soms bruiloftsgasten treuren, zolang de bruidegom bij hen is? Er zullen echter dagen komen, dat de bruidegom van hen weggenomen is, en dan zullen zij vasten. En niemand zet een niet-gekrompen lap op een oud kledingstuk; want de ingezette lap scheurt iets af van het kledingstuk en de scheur wordt erger. Ook doet men jongen wijn niet in oude zakken; anders barsten de zakken en de wijn loopt weg en de zakken gaan verloren; maar men doet jongen wijn in nieuwe zakken en beide blijven samen behouden” (Mattheüs 9:14-17)

Toen de discipelen van Johannes naar Jezus kwamen en aan Jezus vroegen waarom zij wel moesten vasten, maar Zijn discipelen niet, antwoordde Jezus, dat zolang de Bruidegom bij hen was, zij niet hoefden te vasten. Maar zodra de Bruidegom van hen weggenomen zou worden, behoorden zij wel te vasten.

Jezus zei, dat niemand een niet-gekrompen lap (nieuwe lap) op een oud kledingstuk. Want de ingezette lap scheurt iets af van het kledingstuk en de scheur wordt erger.

Ook zei Jezus, dat men geen jonge wijn (nieuwe wijn) in oude zakken doet. Want anders barsten de zakken en de wijn loopt weg en de zakken gaan verloren. Maar men doet jonge wijn in nieuwe zakken en beide blijven samen behouden.

De Heilige Geest kan alléén komen, wonen en werken in de levens van diegenen, die door het geloof zich bekeren en het vlees afleggen en wedergeboren worden in de geest in Christus en een nieuwe schepping worden.

De Heilige Geest kan niet komen in het leven van de oude mens (diegenen, die behoren tot de generatie van de oude schepping), een oud leven, want dat gaat niet samen.

Daarom is het noodzakelijk dat een mens wedergeboren wordt in Christus en een nieuwe schepping wordt; geboren uit water en Geest. Na de wedergeboorte speelt het vasten en gebed een belangrijke rol. (Lees ook: Wat is de noodzaak van de wedergeboorte?)

“Vasten hoeft niet meer, want de Heilige Geest woont in jou”

Er wordt vaak gezegd en vanaf de kansel gepredikt, dat je niet meer hoeft te vasten, aangezien de Heilige Geest in jou woont en daarom de Bruidegom in jou is.

wat is vasten, men doet jonge wijn in nieuwe zakken en beiden zullen behouden worden

Zij zeggen, dat de periode dat men moest vasten, de periode was vanaf het moment dat Jezus naar de hemel was opgevaren tot het moment dat de uitstorting van de Heilige Geest plaatsvond.

Maar is dit werkelijk zo? Want toen Jezus de Heilige Geest ontving, werd Hij door de Heilige Geest naar de woestijn geleid en vastte vervolgens 40 dagen lang.

Als de nieuwe mens niet meer hoeft te vasten, waarom vastte Jezus dan wel?

En waarom vastten de discipelen dan, nadat de Heilige Geest in hen was gekomen (Handelingen 14:23)?

En ook Paulus heeft het in 1 Korintiërs 7:5 over perioden van vasten. Als vasten niet gebruikelijk was, waarom sprak Paulus dan over vasten en waarom vastten de discipelen dan wel

Wat zijn de verkeerde redenen om te vasten?

Wat zijn de verkeerde redenen om te vasten? Jij hoeft niet te vasten om dingen van God te krijgen, zoals kracht, bevrijding, doorbraken in bepaalde situaties, genezing, een partner, materiële zaken, etc. Want dat zou betekenen, dat jij jezelf uithongert en zo eigenlijk God chanteert en onder druk zet om dingen voor elkaar te krijgen.

Kijk maar naar personen, die het ergens niet mee eens zijn. Zij protesteren en gaan in hongerstaking, om iets voor elkaar te krijgen.

Maar daar is het vasten niet voor bedoeld. Vasten is niet bedoeld om iets van God te ontvangen. Want jij bent gezeten in Christus in de Hemelse Gewesten. Hij heeft jou al gezegend met alle geestelijke zegeningen. En je hoeft zeker niet te vasten voor materiële zaken (Lees ook: De heerschappij, die God aan de nieuwe schepping heeft gegeven).

Helaas wordt dit wel gedaan en ontvangen mensen ook nog waar zij om vragen. Maar zij vergeten vaak dat de duivel ook wonderen kan doen. En als jij gaat vasten voor materiële zaken, dan weet je eigenlijk niet wat het Koninkrijk van God inhoudt en ben je meer gefocust op het vlees en op de aardse zaken, dan op de Geest en de hemelse zaken.

Moet je vasten om demonen uit te drijven?

Moet je vasten om demonen uit te drijven? Nee, vasten is niet bedoeld om demonen uit te drijven of zieken te genezen. Ook dit wordt gezegd aan de hand van Mattheüs 17:21, waarin de discipelen de demoon niet konden uitdrijven en niet in staat waren om het kind vrij zetten. Echter lezen wij in het voorgaande vers (Mattheüs 17:20), dat de discipelen de demoon niet konden uitdrijven door hun ongeloof en niet doordat zij niet genoeg hadden gebeden en/of gevast..

Want als Jezus werkelijk bedoelde, dat die bepaalde demoon niet zou uitgaan dan door bidden en vasten, dan zou Jezus Zijn eigen woorden, die Hij sprak tegen de discipelen van Johannes in Mattheüs 9:15, tegenspreken. Want tegen de discipelen van Johannes zei Jezus, dat Zijn discipelen niet hoefden te vasten, omdat de Bruidegom bij hen was.

En daarnaast zijn demonen één geslacht en bestaan niet uit meerdere geslachten. De ene demoon kan hardnekkiger zijn dan de andere demoon en ook qua manifestaties en qua uiterlijk verschillen. Maar demonen zijn gevallen engelen en zijn van hetzelfde soort. Dus Jezus doelde met ‘dit geslacht’ niet op de demoon, die het kind gevangen hield. Waar Jezus wel op doelde? Dat lees je zo.

Wat is de betekenis van het woord vasten?

Vasten betekent niet eten. Soms vasten mensen door een maaltijd over te slaan of geen tussendoortjes te eten. Er zijn zelfs mensen, die vasten door geen televisie te kijken of hun mobiel een paar uur weg te leggen. Maar dit alles is géén vasten!

Een maaltijd overslaan of geen tussendoortjes meer eten en geen televisie kijken of een paar uur jouw mobiel wegleggen is geen vasten.

De mens kan van alles bedenken en met allerlei varianten van vasten aankomen, maar de waarheid is dat vasten betekent niet eten.

Wat betekent vasten in de Bijbel?

Is dit niet het vasten dat Ik verkies: de boeien der goddeloosheid los te maken, de banden van het juk te ontbinden, verdrukten vrij te laten en elk juk te verbreken? (Jesaja 58:6)

God zei dit, tegen Zijn volk, die gevangen zat in het vlees en nog niet de nieuwe schepping was geworden.

vasten

In het Oude Verbond werd er gevast, wanneer de mensen berouw hadden over hun daden; over hun zonden en ongerechtigheden en zich verootmoedigden voor de Heere.

Doordat zij vastten ‘straften’ zij als het ware hun vlees voor wat zij (en/of hun voorouders, of hun volk) gedaan hadden en vroegen vergeving aan God.

Door het vasten en terug te keren naar God en door zich te houden aan Zijn geboden, maakte zij de boeien van hun goddeloze gedrag los, waarin zij gevangen zaten en ontbonden de banden van het juk, wat door de zonden en ongerechtigheden op hun was. Door het vasten, keerden zij weer terug tot de Almachtige God.

Waarom vastte David?

David vastte nadat hij o.a. overspel had gepleegd met Batseba en haar man Uria had laten ombrengen en God via Natan hem had gezegd dat Hij zijn zoon zou ontnemen.

Door het vasten betoonde David berouw over wat hij had gedaan. David verootmoedigde zijn ziel voor God. David hoopte dat hij door het vasten, zijn vlees genoeg gestraft had, zodat God zijn zoon zou laten leven.

Maar wanneer God iets zegt, doet Hij dat ook. De straf voor Davids overspel en moord, kostte David zijn zoon (2 Samuël 12:1-23)

Ik verootmoedigde mij (mijn ziel) met vasten (Psalm 35:13)

Ik weende onder het vasten van mijn ziel, maar het werd mij tot diepen smaad (Psalm 69:11)

Mijn knieën knikken van het vasten, mijn vlees is vermagerd, zonder vet; daarom ben ik hun tot een smaad geworden; als zij mij zien, schudden zij het hoofd (Psalm 109:24,25)

Maar ook in Nehemia (Nehemia 9:1) en Esther (Esther 4:3) lezen wij over het vasten.

Moet een Christen vasten?

Wanneer jij wedergeboren bent; geboren uit water en Geest, ben jij een nieuwe schepping geworden. Het oude is voorbij, het oude telt niet meer, een nieuw leven naar de Geest is nu gekomen.

In de geestelijke wereld ben jij een nieuwe schepping in Jezus Christus geworden. Maar in de zichtbare wereld, heerst het vlees vaak nog als koning in jouw leven. (Lees ook: Laat de zonde niet langer als koning regeren in jouw leven).

Na de wedergeboorte vindt de heiliging plaats. De heiliging is de transformatie in het vlees om te worden als Jezus. Het wordt tijd, dat jouw geest gaat heersen over jouw vlees en jij de werken van het vlees aflegt, zodat jij continue geleid zal worden door de Geest.

Nu komt het vasten in beeld. Vasten betekent niets anders dan jouw vlees ‘doden’. Jij maakt door te vasten jouw vlees ondergeschikt aan de geest, zodat jouw geest sterk wordt en zal heersen over jouw vlees.

Alleen wanneer jouw geest heerst over jouw vlees, zul jij niet meer naar het vlees wandelen in goddeloos gedrag. Maar jij zult naar de Geest wandelen in heiligheid en rechtvaardigheid.

Jezus vastte

Jezus is de Eersteling van de nieuwe schepping; de nieuwe mens is. Hij is ons voorbeeld. Laten wij dus kijken, hoe Jezus Zijn vlees volkomen ondergeschikt maakte aan de Geest.

Nadat Jezus was gedoopt in water, werd Jezus door de Heilige Geest naar de woestijn geleid, om Zijn vlees volledig ondergeschikt te maken aan de Geest. Het vlees mocht absoluut géén rol meer spelen tijdens Zijn bediening.

Tijdens die 40 dagen, werd Jezus voorbereid en klaargemaakt voor de taak, die Jezus van God had ontvangen, om uit te voeren op aarde. Door het vasten en bidden doodde Jezus Zijn vlees en ging Zijn Geest heersen. Hierdoor kon Jezus volledig naar de Geest wandelen.

Gedurende de 40 dagen werd Jezus continue verleid, maar Jezus gaf niet toe aan de verleidingen van de duivel.

Na 40 dagen was het doel bereikt, echter moest de laatste test nog komen, die zou bewijzen of Jezus klaar was om uit te gaan en om het Koninkrijk van God te verkondigen en te brengen aan de mens. God behoedde Jezus niet voor de test, wat God wel had kunnen doen, maar God liet de duivel toe om Jezus te testen.

Jezus werd getest in de woestijn

Aan het einde van die 40 dagen, kreeg Zijn vlees honger (net als ieder ander mens). Op dat moment van zwakheid, kwam Zijn tegenstander; de duivel en probeerde Jezus te verleiden tot zonde. Dit deed hij door de woorden van God en Zijn positie te gebruiken om Zijn vleselijke honger te stillen.

De duivel verdraaide het Woord van God en probeerde zo Jezus te laten buigen voor Zijn vlees. Als Jezus had gedaan wat de duivel Hem had geadviseerd om te doen, had Jezus toegegeven aan het vlees. Daardoor had het vlees, wat het werkterrein van de duivel is, de overwinning behaald en zou het vlees dus als koning gaan heersen, waardoor Jezus Zich zou onderwerpen aan Zijn vlees; aan de duivel.

Maar Jezus weerstond de duivel met het Woord van God, die Jezusj in de juiste context gebruikte.

Vervolgens probeerde de duivel Jezus te verleiden door Jezus te laten bewijzen wie Hij was en God te verzoeken, maar Jezus versloeg de duivel weer met het Woord.

Als laatste probeerde de duivel Jezus te verleiden door Hem macht en rijkdom aan te bieden. Het enige wat Jezus hiervoor moest doen, was voor de duivel neer te buigen en de duivel te aanbidden. Maar Jezus liet de verleidingen en de lusten en begeerte van het vlees niet toe en versloeg de duivel met het Woord. Hij gebood de duivel om te gaan en de duivel liet Hem tijdelijk met rust.

Jezus had de test doorstaan en de Geest in Jezus had nu volkomen heerschappij en de engelen kwamen en dienden Jezus.

Alhoewel Jezus de Zoon van God was (en is) vastte Jezus regelmatig. Het vasten was onderdeel van Jezus’ leven.

Wat is het doel van vasten in het Nieuwe Verbond?

Wanneer jijj tot geloof komt en wedergeboren wordt, speelt het vlees vaak nog een grote rol in jouw leven. Jij bent meer zintuigelijk georiënteerd en daardoor laat jij je leiden door wat jij waarneemt met jouw zintuigen, jouw gevoelens, denken, emoties etc, in plaats dat jij geestelijk georiënteerd bent en jij je laat leiden door het Woord en de Geest. Jij zoekt vaak meer de dingen, die op de aarde zijn, dan dat jij zoekt naar de dingen die boven zijn.

besnijdenis in Christus

Dit moet veranderen, want anders kan de Heilige Geest niet ten volle heersen in jouw leven. En zul jij niet opgroeien tot het evenbeeld van Jezus Christus en niet wandelen als de nieuwe mens.

Maar jij zal altijd een baby blijven. En wij weten dat baby’s niet kunnen lopen, maar enkel huilen en krijsen om elk wissewasje. Zij huilen en krijsen als hen iets dwars zit, geen eten krijgen, hun zin niet krijgen, etc. Baby’s willen alleen maar eten, drinken, slapen en vertroeteld worden.

Als jij de Heilige Geest hebt ontvangen, dan heb jij alles ontvangen wat jij nodig hebt om als zoon van God te wandelen. Alleen zit jouw vlees, het vleselijke denken en het ongeloof (dat in het vlees aanwezig is), vaak in de weg.

Wij lezen in de Bijbel, dat Jezus vastte voordat Hij aan Zijn bediening begon en wandelde naar de Geest. En dat is wat jij ook behoort te doen, wanneer jij wilt wandelen en blijven wandelen naar de Geest.

Vasten betekent het ‘doden’ van het vlees; de vleselijke mens

Wanneer jij gaat vasten, maak jij namelijk jouw vlees ondergeschikt en dood jij het vlees. Vasten is het onderwerpen van jouw vlees; lichaam en ziel aan de Geest.

Jij voedt jouw vlees niet meer en daardoor breng jij jouw vlees tot zwijgen en bindt jouw vlees in. Wanneer jij tijdens het vasten jouw geest voedt met het Woord van God, met gebed en het spreken in nieuwe tongen, dan voed jij jouw geest in plaats van jouw vlees en word jij geestelijk sterk.

Regelmatig vasten hoort dus zeker in het leven van een wedergeboren Christen thuis.

oude mens is gekruisigd in Jezus Christus

Wanneer een Christen nooit vast en leeft zoals de wereld leeft, maar wel profeteert, tekenen en wonderen doet etc., dan moet jij jezelf eens ernstig afvragen of deze werken vanuit de Geest of vanuit het vlees gedaan worden. De duivel doet namelijk ook wonderen en komt als een engel des lichts.

Er zijn ook waarzeggers die profeteren over iemands leven, wat vaak uitkomt.

En kijk naar illusionisten, magiërs, handopleggers, medicijnmannen etc.. Zij doen ook wonderen en tekenen, inclusief genezingen. Echter worden deze wonderen en tekenen gedaan vanuit het vlees en bekrachtigd door het koninkrijk der duisternis.

Jezus zei, dat er valse profeten zullen komen, die wonderen en tekenen verrichten. Als de tijd niet ingekort zou worden, zouden zelfs de gelovigen misleid en verleid kunnen worden door deze tekenen en wonderen, die zij verrichten (Mattheüs 24:24, Marcus 13:22).

Daarom is het ook belangrijk om niet te focussen op de tekenen en wonderen, deze zijn slechts een bijkomstigheid. Het is belangrijk om te focussen op Jezus Christus; het Woord en Zijn Woord en geboden te gehoorzamen.

Alleen door het Woord zal jij in staat zijn om de waarheid van de leugen te onderscheiden. Jij zal goed en kwaad en echt van onecht onderscheiden.

Door de kennis van het Woord en het opvolgen van het Woord zal jij trouw blijven aan Hem.

Wat is de kracht van vasten en gebed?

De vijand werkt door het vlees heen. Het vlees is zijn werkterrein. Daarom is het belangrijk om dat vlees te ‘doden’ en dat doe je door vasten en gebed.

Jezus zei tegen zijn discipelen “Dit geslacht gaat niet uit, dan door bidden en vasten”. Met ‘dit geslacht’ doelde Jezus niet op de demoon, maar op de oude mens. De oude mens, die gevangen zit in het vlees, waarin de zondige natuur aanwezig is, inclusief het ongeloof en leeft naar het vlees.

Door gebed en vasten dood jij deze oude mens en wordt de geest in jouw sterker. Hierdoor zul jij de dingen van het Koninkrijk van God kunnen ontvangen en verstaan.

Wanneer jij daarnaast jouw denken vernieuwt met het Woord van God en daarin wandelt, zul jij de nieuwe mens aandoen en opgroeien in het zoonschap Gods. Jij zult wandelen naar de Geest en de vrucht van de Geest dragen.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!