Val niet in het gat van je verleden

God heeft jou gemaakt, precies zoals Hij jou wilde hebben. Door de wedergeboorte in Christus ben jij een nieuwe schepping geworden en als jij jouw denken vernieuwt met het Woord van God en Zijn woorden toepast in jouw leven en jij in Christus blijft, dan zul jij opgroeien naar Zijn evenbeeld en worden zoals God jou heeft gewild. Het probleem is echter, dat veel Christenen gefocust blijven op zichzelf. Maar zolang je gefocust blijft op jezelf en jezelf gaat analyseren en teruggaat naar het verleden en gaat graven in jouw verleden, dan zul je vast komen te zitten en vallen in het gat van je verleden en zul jij nooit de persoon worden, zoals God jou heeft geschapen.

Wat is het gevaar van zelfanalyse?

Ik loof U, omdat ik op een heel vreselijke wijze wonderbaarlijk gemaakt ben; wonderlijk zijn Uw werken! ook weet het mijn ziel zeer wel (Psalm 139:14)

Er is een groot gevaar, wanneer jij jezelf gaat analyseren. Zodra jij hieraan begint kan dit een obsessie worden en jouw leven gaan beheersen. Jij zult op een gegeven moment namelijk alles gaan analyseren; wat je doet, wat je denkt, waarom je dat doet of waarom je zo denkt etc.

Jij zult hierdoor teruggaan naar het verleden, naar jouw kindertijd en daar gaan vissen naar eventuele dingen, die gebeurd zijn, om zo een antwoord te krijgen op de vraag waarom jij zo handelt, reageert of gedraagt of waarom jij zo onzeker of ongelukkig bent of …. (vul zelf maar in).

Vastzitten in het verleden

Die een kuil graaft, zal er in vallen (Spreuken 26:27)

Maar als jij teruggaat naar het verleden, dan zul jij je alleen maar miserabeler en ongelukkiger gaan voelen. Het ergste is, dat je vast zal komen te zitten in jouw verleden en er niet meer uitkomt.

Ga dus niet graven in je verleden, want het gat wat je graaft, zal alleen maar groter worden en uiteindelijk zul jij daarin vallen.

graven in het verleden, kuil graaft zal er in vallen

Ben jij op latere leeftijd tot levend geloof gekomen, laten we zeggen zo rond de 20, 30, 40 of misschien 50 of 70 jaar en heb jij veel bagage uit jouw verleden?

Misschien ben je in jouw jeugd of in je huwelijk geestelijk en/of lichamelijk mishandeld of misschien werd je gepest op school, ben je afgewezen of hebben mensen in jouw naaste omgeving lelijke dingen tegen jou gezegd en jou pijn gedaan.

Misschien ben je wel heel onzeker over jezelf en heb je een laag zelfbeeld, schaamte, voel jij je depressief, angstig, durf je niet veel of ben je boos of verbitterd door wat jou allemaal is aangedaan in het verleden etc..

Herken jij jezelf hierin en worstel je met deze dingen. Ik wil maar één ding tegen jou zeggen: STOP MET JEZELF ANALYSEREN!!!!!

Ga niet terug naar het verleden

Ga niet terug naar jouw kindertijd, probeer niet uit te vinden, waar in jouw verleden het verkeert is gegaan of wanneer ‘iets’ is binnen, zoals boosheid, verbitterdheid, onzekerheid, laag zelfbeeld, angsten, depressieve gedachten etc.

Het enige wat je hoeft te doen is jouw denken te vernieuwen met het Woord van God. Kijk naar Jezus en niet naar jezelf. Vanaf het moment, dat jij Jezus als Redder en Heere hebt aangenomen, ben jij een nieuwe schepping geworden.

nieuwe scheppingZo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden (2 Korintiërs 5:17)

Er staat hier heel duidelijk dat het oude voorbij is! Er staat niet geschreven:

“Zo is dan, indien iemand in Christus is, dezelfde schepping, ga terug naar je verleden, ga terug naar het moment waar jij mishandeld bent en beeld jezelf in, dat Jezus daar nu met jou is”.

NEE!!!! Dat staat er niet!

Ik weet niet waar deze onzin vandaan komt, maar ik weet één ding en dat is dat deze onzin eruit moet.

Waarom hebben zoveel kerken en gemeenten wereldse methoden en kennis van bijvoorbeeld de psychologie, overgenomen en toegepast in de gemeente? Vele kerken gebruiken dezelfde methoden als de wereld, om iemand in de ziel te genezen. Zij graven in iemands verleden om de wortel te vinden, zodat de persoon genezen kan worden in de ziel. Maar deze manier van genezing, wordt NERGENS in het Nieuwe Testament beschreven, zelfs niet in het Oude Testament.

De enige personen op deze wereld, die in andermans verleden graven zijn psychologen en psychiaters. En zij hanteren de Bijbel niet als fundament in hun leven. Nee, hun fundament ligt in de Griekse filosofie. En wij weten wat hierover geschreven staat in het Woord, hoe Paulus hierover dacht en wat hij daarover schrijft (Lees ook ‘Bestaat christelijke psychologie?‘).

Waarom heeft de kerk de methoden van de moderne psychologie binnengelaten?

De overleggingen van de ‘wijzen’ zijn vruchteloos, ijdelheid, leeg (Psalm 94:11)

Het Woord zegt heel duidelijk dat de wijsheid van de wereld, een dwaasheid is voor God (1 Korintiërs 3:19).

De wijsheid van de wereld is dwaasheid bij GodWij lezen in het Oude Testament, dat God aan Lot en zijn familie een duidelijke instructie gaf, namelijk om niet achterom te kijken. De vrouw van Lot kon zich echter niet aan deze opdracht houden en werd ongehoorzaam aan het gebod van God. Zij keek achterom en hierdoor veranderde de vrouw van Lot in een zoutpilaar (Genesis 19:17-26).

Wanneer jij achterom blijft kijken en blijft graven in het verleden, zul jij geen antwoorden en/of oplossingen vinden. Maar jij zal een zoutpilaar worden en er zal niets veranderen.

De duivel wil niets liever dan jouw toekomst vernietigen en  jou ongelukkig maken. Hij wil niets liever, dan dat jij gaat graven in het verleden en vast komt te zitten. Sterker nog, hij zal jou zelfs een handje helpen, door jou te duwen in die kuil en misschien nog een schep te pakken om jou voor altijd te begraven in het verleden.

Wat deed Jezus Christus?

Jezus ging nóóit terug naar Petrus zijn kindertijd, nog die van Johannes of van de andere discipelen. Het enige waar Jezus benoemde en continue op hamerde was hun gebrek aan geloof, niet een ‘verkeerde’ opvoeding. Hij onderwees de discipelen de principes van het Koninkrijk der Hemelen. Jezus vernieuwde hun denken door Zijn woorden.

de pottenbokkerJezus wist hoeveel God van de mensen houd, hoe waardevol zij voor Hem zijn (Johannes 3:16). Hij wist dat God de mens wonderbaarlijk gemaakt heeft naar Zijn evenbeeld. Toen God de mens schiep zei Hij, dat het goed was, ja zeer goed was.

God zei niet: “oeps, het is niet helemaal zo gegaan zoals Ik het wilde, laten wij het overdoen”. Nee, God had al lang het beeld van de mens in Zijn hoofd en riep het tot aanzijn en het werd precies, zoals Hij het wilde.

God had jou allang in Zijn gedachte, nog voordat jij geboren zou worden, nog voor de grondlegging van de aarde.

Hij wil jou, zoals jij bent en Hijzelf wil jou kneden, zodat jij zult opgroeien naar het evenbeeld van Zijn Zoon. Dit doet Hij o.a. door jouw denken te vernieuwen met Zijn Woord, jou te onderrichten met Zijn Woord en bepaalde situaties in jouw leven toe te laten, zodat jij leert om Zijn Woord te hanteren en jij op Zijn Woord vertrouwt.

De waarheid

Wanneer jij het Woord van God dagelijks begint te bestuderen en jouw geest voedt met het Woord, dan zal jouw denken vernieuwd worden. Jouw denken zal gevuld worden met de waarheid en de leugens van de wereld, waarin jij bent opgegroeid en waarin jij zolang hebt geleefd, zullen plaatsmaken voor de waarheid.

Bijbel is ons kompasJij zal gaan denken en handelen, zoals God wil dat jij denkt en handelt. Jij zult in de waarheid wandelen en een heel nieuw denken en leven krijgen.

Ga op zoek naar een oprecht wedergeboren Christen, die naar de Geest wandelt en bereid is om jou te discipelen, zodat jij zult opgroeien naar het evenbeeld van Jezus Christus. Dit is erg belangrijk.

Jij zult je nu misschien afvragen: “maar hoe weet ik of een Christen oprecht is en naar de Geest wandelt en bereid is om mij te discipelen?” 

Het antwoord hierop is simpel: “kijk naar zijn/haar wandel, kijk naar de vrucht die deze persoon produceert. Produceert de persoon de vrucht van de Geest, zo ja, dan heb jij de juiste persoon gevonden. Maar produceert de persoon de vrucht van het vlees en leeft de persoon zoals de wereld leeft, dan kun jij beter op zoek gaan naar iemand anders”.

Jij kunt niet jouw verleden veranderen, want het verleden is voorbij. Maar jij kunt wel vanaf nu jouw koers veranderen, waardoor jouw leven en jouw toekomst zal veranderen.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!